مشحون: در دوران ریاستم، اهرم فشاری جز «التماس» نداشتم

مشحون: در دوران ریاستم، اهرم فشاری جز «التماس» نداشتم

خبرگزاری تسنیم: رئیس پیشین فدراسیون بسکتبال ایران گفت: فدراسیون من همیشه مجری برنامه‌های تیم‌ها بوده و در حقیقت اهرم فشاری جز التماس کردن نداشتم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود مشحون، 13 سال ریاست فدراسیون بسکتبال ایران را به عهده داشت. کمی سخت است که بعد از گذشت این سال‌ها او را «رئیس پیشین» بنامیم ولی با توجه به پایان دوران ریاستش، وزارت ورزش تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی برای فدراسیون بسکتبال، سرپرست موقت تعیین کرد.

مشحون طبق اساسنامه جدید، اجازه ثبت نام برای شرکت در مجمع انتخاباتی را نداشت و همین موضوع باعث شد تا دوران حضور خانواده مشحون در رأس بسکتبال ایران،‌ تمام شده فرض شود اما وزارت ورزش اعلام کرد که انتخابات رئیس فدراسیون بسکتبال طبق اساسنامه قبلی انجام خواهد شد. حالا او همچنان جدی‌ترین گزینه ریاست فدراسیون بسکتبال است. گفت‌وگوی محمود مشحون با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم را بخوانید:  

* تسنیم: بعد از 13 سال حضور در رأس فدراسیون بسکتبال حالا فرصتی پیش آمده که کمی از این رشته دور شوید. در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟

کارهای شخصی. حدود 13 سال است که به آنها نرسیده‌ام.

* تسنیم: در این 13 سال بیشتر با چه مشکلاتی در بسکتبال درگیر بودید؟

تعدادشان خیلی زیاد بوده ولی بزرگ‌ترین دغدغه من، ساخت یک سالن مجهز بسکتبال در مرکز شهر بوده و هست. رایزنی‌های زیادی در این مورد کردیم ولی نتیجه‌ای نگرفتیم.

* تسنیم: بزرگ‌ترین افتخاری که در دوران مدیریت خود به آن رسیدید، چه بود؟

ما قهرمان آسیا شدیم به جام جهانی رفتیم ولی حضور در المپیک، قله‌ای بود که اصلاً در تیررس ما قرار نداشت. در واقع حضور در المپیک، هدفی بود که به خاطر بزرگ بودنش ترجیح دادیم زیاد به آن فکر نکنیم ولی آن را هم فتح کردیم.

*تسنیم: دوست دارید شما را با چه صفتی در بسکتبال بشناسد؟

اینکه وظیفه‌ام را انجام داده‌ام و کوتاهی در انجام وظایفم نداشته‌ام. همین برای من کافی است. کسانی که مسئولیت قبول می‌کنند باید در خدمت بزرگان و مدیران ورزش باشند. چون به آنها اعتماد شده و این افتخار را دارند که به مردم خدمت و ادای وظیفه بکنند. من هم تمام تلاشم را کردم تا از آنچه در اختیارم بوده به بهترین شکل استفاده کنم و برای ورزش بسکتبال مفید باشم.

* تسنیم: عمده انتقاداتی که در این چند سال به شما شده و منطقی هم بوده کدام است؟

اگر انتقاد منطقی به گوش من می‌رسید حتماً برای رفع آن تلاش می‌کردم ولی انتقاداتی که من شنیدم، بیشتر بر اساس منافع شخصی بود. اگر انتقاد سازنده‌ای وجود داشت که می‌شد از آن در جهت رشد و تعالی بسکتبال بهره برد، من قطعاً از آن بهره می‌بردم و استفاده می‌کردم.

* تسنیم: چیزی از این موارد به خاطر دارید؟

تعدادشان خیلی زیاد است و من آنها را در ذهنم طبقه‌بندی نکرده‌ام. اگر شما چیزی به یاد دارید، بگویید.

* تسنیم: 9 تیمی شدن و کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر بسکتبال در سال جاری یکی از این انتقادات است.

این انتقاد جواب روشن و واضحی دارد. من نمی‌توانم برای سرمایه‌گذار تعیین تکلیف کنم. علاوه بر این باید دید که در فصل پیش چه باشگاه‌هایی در لیگ حاضر بودند و حالا نیستند؟ باشگاهی بوده که هنوز هزینه‌های فصل گذشته خود را پرداخت نکرده، چه رسد به هزینه‌های این فصل! مسائل مالی به خیلی از باشگاه‌ها مثل فولاد ماهان و ذوب آهن فشار آورده تا امسال دیگر در لیگ برتر بسکتبال تیمداری نکنند. این باشگاه‌ها نتوانستند ترکیب تیم خود را به گونه‌ای ببندند که در لیگ برتر حضور پیدا کنند. این‌ها چه ارتباطی به فدراسیون دارد؟!

تیم‌ها و اشخاصی باید در لیگ حضور پیدا کنند که قابلیت آن را دارند. تیم‌هایی که از حضور در لیگ انصراف می‌دهند را چه کار باید کرد؟ همه تیم‌ها مثل پتروشیمی،‌ مهرام و دانشگاه آزاد نیستند که با برنامه چند ساله وارد لیگ شده باشند. این تیم‌ها به همراه شهرداری گرگان، صنایع پتروشیمی و فولاد هفت الماس قزوین پایه‌های لیگ برتر هستند. من به خوبی می‌دانم شهرداری گرگان چقدر تلاش می‌کند تا تیمش رادر لیگ برتر حفظ کند. در کنار این‌ها خراسان و تیم جدیدی از اصفهان وارد لیگ شده‌اند که در حال تلاش هستند. این نکته را بگویم که انتقاداتی از این دست برای تضعیف مسئولان مطرح می‌شود وگرنه چگونه می‌شود باشگاهی را مجبور کرد در لیگ حضور داشته باشد و 2 میلیارد تومان هم خرج کند؟ این اصلاً کار فدراسیون نیست. باشگاه‌هایی که در بالا نام بردم با برنامه‌ریزی وارد لیگ شده‌اند و به هیچ قیمتی لیگ را ترک نمی‌کنند.

* تسنیم: جذاب شدن لیگ و جذب تیم‌ها جزو وظایف فدراسیون نیست؟

موثرترین عامل در جذابیت لیگ، پخش تلویزیونی آن است. اگر پخش تلویزیونی مرتب و منظمی در مورد بازی‌های لیگ وجود داشته باشد، اسپانسر رغبت می‌کند در لیگ سرمایه‌گذاری کند. هر شرکتی که تیمش در لیگ بازی دارد و این بازی، پخش زنده تلویزیونی شود، حدود 2 ساعت روی آنتن خواهد بود. آیا هزینه 2 ساعت تبلیغ در تلویزیون قابل محاسبه است؟ ضمن اینکه دولت هم باید کمک کند. قانونی که به موجب آن، هزینه شرکت‌ها در ورزش به حساب مالیات آنها منظور می‌شد، کمک زیادی به ما ورزش می‌کرد. این امتیازات از ورزش گرفته شده و به همین خاطر، سرمایه گذاران رغبتی به حضور در لیگ ندارند.

* تسنیم: هیچ اهرم فشاری در اختیار فدراسیون نیست؟

همه اهرم‌های من التماسی است. فدراسیون همیشه مجری برنامه‌های تیم‌ها بوده به هیچ وجه در برنامه‌ریزی‌های آنها دخالتی نداشته است.

* تسنیم: پشتوانه‌سازی در این سال‌ها چگونه بوده است؟

من به تازگی خبری شنیده‌ام که محمد یوسف‌وند (بازیکن تیم جوانان ایران) به اردوی بسکتبال بدون مرز در آمریکا دعوت شده است. جواب این سوال با همین دعوت داده شده است. در ضمن، بسکتبال، خُم رنگرزی نیست که هر موقع اراده کردیم بازیکنی مثل صمد نیکخواه، حامد حدادی، حامد آفاق و اوشین ساهاکیان را از آن بیرون بیاوریم. من کسی نیستم که بتوانم توانایی فیزیکی بازیکنان را تنظیم و تضمین کنم. در حال حاضر تمام رده‌های تیمی ما جهانی شده است. مگر می‌شود کار پایه انجام نشود ولی تیم جوانان ما برای چهارمین بار به مسابقات جهانی راه پیدا کند؟

تیم جوانان ایران در مسابقات قطر به عنوان نایب قهرمانی آسیا رسید و جواز حضور در جام جهانی 2015 یونان را به دست آورد. در حال حاضر 4 جوان زیر 20 سال ما در ترکیب 12 نفره تیم بزرگسالان هستند. این‌ها از کجا آمده است؟ از همان روز اول به تمام موفقیت‌های تیم‌های ما انگی چسباندند که البته به هیج وجه به آنها توجه نکردیم و کار اصولی خودمان را ادامه دادیم. 

* تسنیم: اگر 4 سال دیگر در پست ریاست فدراسیون بسکتبال ابقا شوید روی کدام برنامه‌های خود تأکید بیشتری خواهید داشت؟

اجازه بدهید اول برادری خودم را ثابت کنم. در طول 13 سال گذشته، نقاط ضعف و قوت زیادی در کار من وجود داشته که باید بررسی شود. برای انتخابات فدراسیون بسکتبال علاوه بر من 15 نفر دیگر هم برای شرکت در مجمع انتخابات فدراسیون بسکتبال ثبت نام کرده‌اند که نشان دهنده اهمیت این رشته است. به برنده انتخابات باید یک مدال طلا داد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon