مردم سال آینده باید کمتر دارو مصرف کنند

مردم سال آینده باید کمتر دارو مصرف کنند

خبرگزاری تسنیم: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه افزایش ۱۰ درصدی قیمت داروهای داخلی در راستای حمایت تولیدات کشور فشاری به بیماران نخواهد آورد از برنامه‌هایی برای کاهش مصرف دارو از سمت مردم و تجویز مناسب از طرف پزشکان در سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، سیدحسن هاشمی در حاشیه گردهمایی مدیران و مسئولان پرستاری کشور در جمع خبرنگاران نسبت به چگونگی افزایش پرداختی پرستاران اظهار داشت: هر کس در این حوزه خدمت بیشتری کند پرداختنی مبتنی بر خدمت می‌گیرد که دریافتی آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین 3 مولفه خدمت بیشتر، رضایت بیماران و دقت و کیفیت خدمات برای افزایش پرداختی به پرستاران حائز اهمیت است. این پرداختی‌ها از 1/8/93 حساب  و پرداخت می‌شود البته شاید در روند پرداخت یک ماه تاخیر داشته باشد. 

وی درباره جزئیات و فواید تصویب یک درصد مالیات ارزش افزوده بیان داشت: نمایندگان مجلس با تصویب یک درصد مالیات ارزش افزوده نشان دادند که به بخش سلامت توجه دارند. بنده به نوبه خودم از نمایندگان مجلس علی‌الخصوص رئیس مجلس تشکر می‌کنم که نگرانی‌ها را از جامعه پزشکی زدودند. البته بعد از ظهر امروز و فردا نیز مصوباتی باید به تصویب برسد. ما برای تصویب این مصوبات تلاش می‌کنیم تا وزرای بعدی با سختی‌هایی که ما داشتیم مواجه نشوند.

وزیر بهداشت درباره جزئیات هزینه‌کرد این اعتبار عنوان کرد: بخش عمده این اعتبار مربوط به بهداشت است البته متاسفانه زیرساخت‌ها خوب نیست بنابراین درصد عمده‌ای از این اعتبار مالیات ارزش افزوده در شهرهای با جمعیت 20 تا 50 هزار نفر هزینه می‌شود که امسال اجازه هزینه و تخصیص یک سوم این اعتبار برای تجهیز بیمارستان داده شد. البته از این رقم هیچ پولی برای حقوق و خرج‌های اضافی دیگر هزینه نمی‌شود همانطور که در سال 93 این مسئله رعایت شد. زیرا این اعتبار پیشنهاد دولت بود و یک ریال آن را نیز در حوزه‌های دیگر هزینه نمی‌کنیم. 

هاشمی درباره وضعیت دکتر انوری مدیر بیمارستان ضیائیان که مورد حمله اسیدپاشی قرار گرفته است و گمانه‌زنی‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه همراهان بیمار این کار را انجام داده‌اند بیان داشت: امیدوارم گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه همراهان بیمار چنین کاری را انجام داده‌اند صحت نداشته باشد. به هر حال جامعه پزشکی خدمتگذار است. بنابراین مسئولان مربوطه از جمله پلیس تهران باید در این باره پاسخ دهد و به هنگام نیز اطلاع‌رسانی خواهد کرد ولی وضعیت چشم راست دکتر انوری خوب است و چشم چپ وی نیز عمل شد و بخشی از صورت وی سوخته است.

وی ادامه داد: البته این حادثه این واقعیت را می‌رساند که ما باید بیشتر با یکدیگر صحبت کنیم و فرهنگ اینجا بسیار اهمیت پیدا می‌کند. آنچه مهم است این است که کسانی که تریبون دارند جامعه پزشکی را تکریم کنند همانطور که رهبر توصیه کرد. به هر حال برخی مواقع تریبون‌های عمومی اشکالاتی می‌گیرند و فریادهایی می‌زنند که کار درستی نیست و افراد را جریحه‌دار می‌کند ضمن اینکه در حوزه فرهنگ نیز کارهای بیشتری باید صورت پذیرد. 

وزیر بهداشت درباره پرداخت بدهی پرستاران نیز گفت: در حال حاضر بدهی‌ پرستاران خیلی کمتر شده است در بدترین حالت تقریبا دو ماه عقب هستیم و در پرداخت مزایا نیز 4 ماه که بزودی زمان را به یک ماه خواهیم رساند. 

هاشمی در ادامه در توضیحات بیشتر در مورد معاینه دکتر انوری و اینکه آیا این حمله شخصی بوده است، عنوان کرد: بنده فقط در حوزه سلامت وی پیگیری‌های لازم را کردم زیرا دکتر انوری مدیر یکی از بیمارستانهای جنوب تهران بود که تمام وقت خود را برای مدیریت این بیمارستان صرف می‌کرد. بنابر این پلیس در حال پیگیری است و بنده نیز توصیه می‌کنم از گمانه‌زنی درباره این حادثه پرهیز شود. 

وی درباره مصوبه پذیرش مصدومان تصادفی در مراکز درمانی که البته در برخی مواقع بیمارستانهای خصوصی عنوان می‌کنند که بیمه‌های تجاری بدهی‌های خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند افزود: این قانون مجلس است و باید تبعیت شود همکاران بخش خصوصی نیز در زمینه دیرکرد پرداختی بیمه‌ها درست می‌گویند مجلس نیز براساس پیشنهاد کمیسیون بهداشت تصمیم هوشمندانه‌ای گرفت که بخشی از گرفتاری‌ها را حل می‌کند زیرا وقتی پول نباشد خدمت هم موثر نخواهد بود. بیمارستانهای دولتی نیز با هزینه‌های سرساآور اداره می‌شوند همانطور که در بیمارستانهای دولتی نیز هزینه‌ها بالاست و آنها اجازه تغییر ردیف‌ها را در بخش‌های دولتی ندارند و در بخش‌های خصوصی نیز شاهد آن هستیم که در ساخت بیمارستانهای توسط بخش‌های خصوصی مورد  استقبال قرار می‌گیرد بنابر این پرداخت بهتر شود خدمت هم بهتر می‌شود. البته این مسئله (پذیرش مصدومان تصادفی در مراکز درمانی) هنوز قانون است و از سال آینده اجرای قانون صورت می‌پذیرد که بخش‌نامه‌های آن را صادر می‌کنیم. 

هاشمی درباره وضعیت دارو در ماه‌های آینده که عنوان می‌شود که قیمت داروهای داخلی افزایش می‌یابد، گفت: وزارت بهداشت در مقایسه با دیگر اقلام نسبت به دارو عهدی را که با مردم و دولت داشت در 6 ماهه نخست امسال به درستی وفادار بود. براین اساس تولید‌کنندگان داخلی از ما گلایه‌مند بودند که چرا قیمت داروهای داخلی افزایش نمی‌یابد. بنابر این در 6 ماهه دوم حدود 10 تا 15 درصد قیمت داروی داخلی افزایش می‌یابد البته به طوری که به مردم فشار نیاید. زیرا نزدیک به 50 درصد داروهای مردم متاسفانه وارداتی است که با توجه به فراخوانی که داریم 26.5 درصد هزینه داروهای وارداتی کاهش یافت بنابر این در ماه‌های آینده نباید سبد دارویی خانواده‌ها به صورت ترکیبی تغییر آنچنانی یابد.

وی ادامه داد: البته برای سال آینده پیش‌بینی برای کاهش مصرف دارو داریم زیرا داروها گران هستند بخصوص مواد اولیه آن. البته همکاران پزشک نیز در تجویز داروها باید بیشتر رعایت کنند.

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره تولید یکی از داروهای داخلی که برای بیماران ام‌اس مصرف می‌شود، عنوان کرد: وقتی دارویی تولید داخل داریم و حتی به روسیه صادر می‌شود طبیعی است که قانونا، عرفا و حتی براساس مولفه‌های اقتصاد مقاومتی از تولید اینگونه داروهای داخلی حمایت می‌شود. البته آنجایی که کیفیت مناسب نباشد انصاف نیست بیمار به پزشک مراجعه کند و داروی نامناسب بگیرد. بنابر این سازمان غذا و دارو نکات لازم را رعایت می‌کند و اجازه واردات می‌دهد. به هر حال داروی ام‌اس تولید داخل تایید‌یه‌های بین‌المللی را دارد و طبیعی است که از تولید داخل آن نیز حمایت می‌شود. 

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیامک‌هایی در زمینه عوارض دو نوع دارو به مردم عنوان کرد: عوارض این داروها تغییر نکرده است یکی از این داروها آنتی‌بیوتیکی است که بسیار موثر بوده ولی باید نکات تجویز و مصرف آن به خوبی رعایت شود. داروی دیگری هم که دیکلوفناک است مانند قبل عوارض خود را دارد و شدت آن تغییر نکرده است. 

هاشمی خاطرنشان کرد: مشکل ما قاچاق مکمل‌ها و دارو است که دستگاه نظارتی باید کمک کند. بنابراین در مورد دارو باید فناوری اطلاعات استفاده شود و اگر این زیرساخت‌ها فراهم شود مبارزه با آن قاطعیت پیدا می‌کند. البته نهادهای غیر از وزارت بهداشت مانند نیروی انتظامی نیز باید بیشتر تلاش کنند ولی بزودی با فراهم شدن فناوری‌های اطلاعات با یک تلفن همراه و پیامک می‌توان اصل بودن داروها را تشخیص داد. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon