مرگ بر اثر «حوادث کار» بیشتر از «ایدز»

مرگ بر اثر «حوادث کار» بیشتر از «ایدز»

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: پرداختن به «HSE» (پیشگیری از حوادث کار) نوعی سرمایه‌گذاری انسانی است زیرا تا ۹۵ درصد این حوادث قابل پیشگیری است، درحالیکه غفلت از « HSE» باعث فوت افراد جامعه حتی بیشتر از آمار مرگ و میر ایدز است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، محمد رئیس زاده در نخستین نشست تخصصی بررسی چالش‌های HSE‏ در کشور که در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: بسیج جامعه پزشکی همواره در عرصه‌هایی که در کشور بر روی زمین مانده ورود پیدا کرده است و در زمینه HSE‏ نیز همین کار را کرد. 

وی با اشاره به نشست بررسی طرح تشکیل سازمان نظام زیست فناوری گفت: اخیراً بسیج جامعه پزشکی با پیگیری‌های لازم و با همت بیش از 40 نفر از برجسته‌ترین صاحب نظران کشور در عرصه زیست فناوری کاری کرد که جمع‌بندی طرح تشکیل سازمان نظام زیست فناوری در کشور محقق شد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور تصریح کرد: بسیج جامعه پزشکی در حوزه HSE‏ نیز ورود پیدا کرده است و با سرعت و شدت کارها را پیگیری می‌کند و پژوهشکده مجازی متشکل از جوانان فعال و علاقه‌مند که در خدمت اساتید خود هستند زیر نظر این سازمان فعال است و با حداقل امکانات و پشتیبانی مالی توانسته ‌است 4 هزار نفر را در این راستا در کشور شبکه سازی کند و بانک اطلاعاتی بسیار خوبی از مقالات، پایا‌ن‌نامه‌ها و پروژه‌ها و هر آنچه مرتبط با بحث HSE‏ است را به لطف خداوند فراهم کرده که از طریق سایت قابل دسترسی است. 

آمار مرگ و میر ناشی از حوادث کار، 2.3 میلیون نفر طی سال در دنیا است

رئیس‌زاده افزود: بنابراین بسیج جامعه پزشکی کشور در تلاش است تا صاحبنظران عرصه HSE را کنار هم آورد تا وضعیت این عرصه را سروسامانی ببخشند. HSE امر بسیار واجبی است و باید به آن پرداخته شود چرا که اگر ملاحظه داشته باشید، آمار مرگ و میر ناشی از ایدز چیزی حدود 1.5 الی 2 میلیون نفر طی یکسال در دنیا است که ارگان‌ها و بودجه‌های فراوانی برای مبارزه با آن تعبیه شده و سروصدای زیادی را نیز برپا کرده است، اما در مقابل براساس آمار سازمان جهانی کار، مرگ و میر ناشی از حوادث کار نزدیک به 2.3 میلیون نفر در سال است در صورتی که به همین نسبت برای آن سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. 

حوادث ناشی از کار کاملاً قابل پیشگیری

وی برهمین اساس، پرداختن به HSE و پیشگیری از حوادث مرتبط با کار را یک نوع سرمایه گذاری انسانی قلمداد کرد و گفت: باید به مقوله HSE بیش از مرگ و میرهای ناشی از سرطان و سایر بیماری‌ها توجه کرد. از جمله دلایل این امر عبارتند از اینکه حوادث ناشی از کار کاملاً قابل پیشگیری هستند، براساس گزارش سازما‌ن‌های بین المللی 95 درصد از این حوادث قابل پیشگیری است، در صورتی که در بیماری سرطان و بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار اینگونه نیست و بسیاری از آنها زمینه‌های ژنتیکی و ارثی دارد.

کمک به عمر مفید قشر فعال و مولد و موثر جامعه با پیشگیری از حوادث ناشی از کار

رئیس زاده گفت: نکته مهم‌تر این است که پیشگیری از حوادث کار و سرمایه گذاری در HSE یک نوع سرمایه گذاری انسانی است، در حالیکه اقداماتی که در درمان بیماری‌های قلبی و غیره داریم، برای افرادی است که عمر مفید اجتماعی خود را پشت سر گذاشته‌اند و دیگر سال‌های مفیدی برای جامعه ندارند. پس اگر با صرف هزینه‌های کلان بتوانیم افراد دچار بیماری قلبی و سرطانی و غیره را به زندگی برگردانیم؛ این فرد خیلی هم خدمت اجتماعی نخواهد داشت، در صورتی که با پیشگیری از حوادث ناشی از کار، کمک به عمر مفید قشر فعال و مولد و موثر جامعه کردیم.

رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور ادامه داد: سازمان‌های مرتبط با کار اعلام کردند اگر برای جلوگیری از حوادث ناشی از کار یک ریال سرمایه گذاری کنیم، 2.2 ریال بازدهی خواهد داشت و برخی سازمان‌ها این رقم را تا 5 ریال نیز ذکر کردند و این در دراز مدت و در ارقام کلان، یک نوع سرمایه‌گذاری بزرگ محسوب می‌شود. بنابراین ورود به این عرصه و جمع کردن صاحبنظران مرتبط جهت راه‌اندازی انجمن و یا سازمان ویژه HSE در کشور به منظور تعیین حدود و چارچوب کار، هویت‌دهی به صاحب‌نظران این حوزه و رصد قوانین، لازم و ضروری است.

وی در پایان آمادگی بسیج جامعه پزشکی جهت انجام هر اقدامی به منظور راه‌اندازی سازمان HSE و تحقق دیگر اهداف آن را اعلام کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon