دانش‌آموزان دیرآموز سال تحصیلی آینده خدمات ویژه‌ای را در مدارس عادی دریافت می‌کنند

دانش‌آموزان دیرآموز سال تحصیلی آینده خدمات ویژه‌ای را در مدارس عادی دریافت می‌کنند

خبرگزاری تسنیم:رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: طرح سنجش قبل از دبستان از اول آذر آغاز شده است تا دانش‌آموزان استثنایی و دیرآموز را شناسایی کنیم و با همکاری معاونت ابتدایی برنامه ریزی‌ خاصی را ویژه دانش آموزان دیرآموز داریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امروز در آستانه روز جهانی معلولان طی نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: یکی از شاخص‌های کیفیت نظام آموزشی میزان توجه به تفاوت‌های فردی است. تحقیقات نشان داده 10 درصد از جمعیت در شرایط طبیعی با دیگران متفاوت هستند که در گروه‌های مختلف کم توان ذهنی، ناشنوا، نابینا، اختلالات ذهنی و اختلالات یادگیری دسته بندی می‌شوند.

وی افزود: در نظام آموزشی ایران نیز به تفاوت‌های فردی توجه شده است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با هدف توجه به دانش آموزانی که با دیگران متفاوت هستند، ایجاد شده است که به 7 گروه مختلف از این دانش‌آموزان خدمات ارائه می‌دهیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه رویکرد ما جداسازی دانش آموزان با نیازهای ویژه از سایر دانش آموزان نیست، گفت: در گذشته عنوان می‌شد که دانش آموزان با نیازهای ویژه باید از سایرین جدا شوند و در کلاس‌های خاص آموزش‌ ببینند اما باید توجه داشت که آموزش و پرورش یعنی آماده کردن افراد برای زندگی و در کلاس‌های خاص نمی‌توان این دانش آموزان را برای حضور در اجتماع آماده کرد.

** جداسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از سایر دانش‌آموزان مدنظر نیست

قدمی عنوان کرد: رویکرد ما در آموزش و پرورش استثنایی این است که دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار سایر دانش آموزان قرار گرفته و به آنها آموزش‌های فراگیر ارائه شود. برهمین اساس هم اکنون 38 هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: 72 هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس خاص حضور دارند که یک هزار و 600 مدرسه در سراسر کشور ویژه دانش آموزان استثنایی فعالیت می‌کنند که بیشترین گروه دانش آموزان آنها را افراد کم توان ذهنی تشکیل می‌دهند.

** بهره هوشی دانش‌آموزان کم توان ذهنی 50 تا 70 و دانش‌آموزان عادی 90 تا 100

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دانش آموزان کم توان ذهنی از نظر بهره هوشی 30 نمره پایین‌تر از افراد عادی هستند و بهره هوشی آنها بین 50 تا 70 است که اگر این عدد زیر 50 باشد دیگر فرد نمی‌تواند درس بخواند و باید تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرد. دانش آموزانی که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند بهره هوشی آنها بین 90 تا 100 است.

** دانش‌آموزان با بهره هوشی 70 تا 90 دیرآموز هستند

قدمی افزود: دانش‌آموزانی که بهره هوشی آنها بین 70 تا 90 است تحت عنوان دیرآموز شناسایی می‌شوند و سال گذشته در طرح سنجش سلامت دانش آموزان، 50 هزار نفر به عنوان دیرآموز شناسایی شدند.

** آغاز طرح سنجش سلامت از اول آذر و برنامه ریزی ویژه برای دانش‌آموزان دیرآموز

وی بیان کرد: در نظام آموزش عادی معلمی که در کلاس درس دانش آموز دیرآموز دارد باید آموزشهای لازم را دریافت کند بنابراین امسال با همکاری معاونت آموزش ابتدایی برنامه‌ریزی خاصی را ویژه دانش آموزان دیرآموز انجام دادیم تا از سال آینده خدمات ویژه‌ای به آنها ارائه کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: براین اساس از اول آذر طرح سنجش قبل از دبستان اجرایی شد تا بتوانیم هرچه سریعتر دانش آموزان استثنایی و دیرآموز را شناسایی کنیم و در بازه زمانی بهمن ماه تا اول مهر که حدود 7 ماه است مداخلات لازم را انجام دهیم. یعنی خانواده‌هایی که فرزندان آنها با دیگران متفاوت هستند، تحت آموزش‌های لازم قرار دهیم.

** کتب درسی دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی همانند دانش‌آموزان عادی

قدمی در خصوص کتاب‌های درسی دانش آموزان استثنایی، عنوان کرد: کتب درسی دانش آموزان نابینا همان کتاب درسی دانش آموزان عادی است که به خط بریل تبدیل شده است اما آنها در دوره دبیرستان باید رشته علوم انسانی را انتخاب کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: کتب درسی دانش آموزان ناشنوا نیز همان کتب دانش آموزان عادی است که معلم با روش‌های خاص آن را تدریس می‌کند و این گروه از دانش آموزان در دوره دبیرستان باید رشته فنی وحرفه‌ای و یا کار و دانش را انتخاب کنند. همچنین کتب درسی دانش آموزان جسمی و حرکتی نیز همان کتب درسی دانش آموزان عادی است. تلاش می‌کنیم تا این سه گروه از دانش آموزان را در مدارس عادی ساماندهی کنیم.

** کتب درسی دانش‌آموزان کم توان ذهنی ویژه است

وی تصریح کرد: دانش آموزان کم توان ذهنی که بهره هوشی آنها بین 50 تا 70 است کتاب‌های ویژه خود را دارند که کتب درسی آنها توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تألیف می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص آموزش‌های تخصصی ضمن خدمت ویژه معلمان مدارس استثنایی اظهار داشت: معلمان مدارس استثنایی باید دائما آموزش ببینند و نمی توان با یک دوره کوتاه مدت معلمان مدارس عادی را وارد مدارس استثنایی کرد هم اکنون نیروهای آموزش و پرورش استثنایی در حال بازنشستگی هستند و باید نیروی جدید استخدام کنیم.

** نیاز به نیروهای کاردرمان، گفتار درمان و فیزیوتراپ در مدارس استثنایی

قدمی ادامه داد: در بحث توانبخشی به نیروهای گفتار درمان، کار درمان و فیزیوتراپ در مدارس استثنایی نیاز داریم که تأمین این نیروها پرهزینه بوده و جذب آنها در مدارس دشوار است.

** تامین نیرو؛ مشکل اصلی آموزش و پرورش استثنایی طی سال‌های آینده

وی با اشاره به این که طی سالهای آینده مشکل اصلی ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی بحث نیرو است گفت: هم اکنون نیروهای این سازمان در پایان خدمت خود هستند بنابراین باید با اخذ مجوزهای مربوطه نیروهای لازم را جذب کرد.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما سالانه سه تا چهار برابر دانش آموزان عادی برای دانش آموزان استثنایی هزینه می‌کند، عنوان کرد: آموزش و پرورش استثنایی پرهزینه است و باید این هزینه سنگین را به نوعی تأمین کنیم البته بخش اصلی کار برعهده دولت است.

** سرویس مشکل اصلی دانش‌آموزان استثنایی

قدمی عنوان کرد: آنچه که امروز به عنوان مشکل در مدارس استثنایی شاهد آن هستیم مسئله تأمین سرویس دانش آموزان است که عمدتا خانواده‌های این دانش آموزان از طبقه ضعیف جامعه بوده و تأمین هزینه‌های سرویس برای آنها دشوار است. بنابراین با اولویت مناطق محروم در تلاش برای حل مشکل سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی هستیم که اگر این مشکل حل شود جمعیت دانش اموزان استثنایی دو تا سه برابر جمعیت فعلی می‌شود.

** ایجاد مراکز جامع یادگیری برای ارائه خدمات ویژه به دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری

وی با اشاره به توسعه مراکز اختلالات یادگیری گفت: هم اکنون تعدادی از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در مدارس عادی تحصیل می‌کنند بنابراین باید مراکز اختلالات یادگیری را توسعه داد تا دانش آموزان در مدارس عادی دچار افت تحصیلی نشوند. یکی از زمینه‌های کیفیت بخشی به آموزش ارائه آموزش های تخصصی در مدارس عادی به دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در مناطق آموزشی نیاز به ایجاد مراکز جامع یادگیری داریم که در این مراکز باید سنجش سلامت دانش آموزان انجام شود و به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری و اولیای آنها خدمات تخصصی ارائه شود. با همکاری معاونت آموزش ابتدایی در 700 منطقه آموزشی کشور مقدمات لازم برای ایجاد مراکز جامع یادگیری فراهم شده است.

قدمی در خصوص جذب نیرو در سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: جذب نیرو صرفا از طریق دانشگاه فرهنگیان امکان پذیر است و نیروهای توانبخشی را نیز از دانشکده‌های توانبخشی جذب می‌کنیم که هم اکنون مجوزی دریافت کرد‌ایم تا نیروهای توانبخشی طرح خود را در مدارس استثنایی طی کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد پرسنل سازمان آموزش و پرورش استثنایی یعنی معلم و کادر آموزشی 21 هزار نفر است، افزود: این درحالی است که 72 هزا دانش آموز در این بخش تحصیل می‌کنند همچنین سالانه بین 300 تا 400 نفر خروجی داریم بنابراین اعلام کرد‌ایم تا سنوات ارفاقی معلمان را تا جایی که می‌توانند لحاظ نکنند مگر اینکه نیرو به تعداد کافی داشته باشیم البته به دنبال این هستیم تا برای مدارس استثنایی نیروهای طرحی همچون سرباز معلم را با ارائه آموزش‌های لازم جذب کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم تا سهم سه درصدی اشتغال معلولان را اجرا کنیم به گونه‌ای که هم اکنون شاهد هستیم در مدرسه ناشنوایان معلم ناشنوا فعالیت می‌کند همچنین تابستان سال گذشته 700 میلیون تومان برای خرید تجهیزات ورزشی و توانبخشی هزینه شد.

انتهای پیام/

 

 

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon