اصلاح‌طلبان شوراها را مقدمه بازگشت به قدرت می‌دانند/لزوم ارائه لیست واحد توسط اصولگرایان

اصلاح‌طلبان شوراها را مقدمه بازگشت به قدرت می‌دانند/لزوم ارائه لیست واحد توسط اصولگرایان

خبرگزاری تسنیم: معاون ستاد انتخابات تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان شوراها را مقدمه بازگشت به قدرت می‌دانند، بر لزوم ارائه لیست واحد توسط اصولگرایان در انتخابات شوراها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در چهارمین ایستگاهش با انتخابات ریاست جمهوری مقارن شده است، بر این اساس در صحنه رقابت‌های انتخاباتی شاهد یک رقابت سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و یک رقابت به اجتماعی در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هستیم.

تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت که در 7 اسفندماه سال 91 با برگزاری یک نشست خبری رسما اعلام موجودیت کرد، یکی از تشکل‌هایی است که با حضور نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی و برخی چهره‌های شاخص حوزه شهری وارد عرصه رقابت در انتخابات شوراها شده است.

بر این اساس، با توجه به اینکه بیش از دو ماه از اعلام موجودیت تشکل خدمت‌گزاران  آبادانی و پیشرفت می‌گذرد، برای آنکه بتوانیم از برنامه‌ها و فعالیت‌های این تشکل اطلاع داشته باشیم به سراغ ودود حیدری معاون ستاد انتخابات خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت رفتیم.

حیدری در مورد ارائه مانیفست تشکل متبوع خود گفت: کارگروه عمران شهری، محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی از جمله گارگروه‌هایی هستند که در تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت فعالیت می‌کنند و امیدواریم که نتیجه فعالیت‌های این کارگروه‌ها تا زمان انتخابات به عنوان مانیفست مجموعه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت به تدریج بیرون بیاید.

وی معقتد است که در عرصه انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا دسته‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا نداریم و گفتمان انتخابات شوراها به دو گفتمان "خدمت‌محور" و "سیاسی‌محور" تقسیم‌بندی می‌شود و می‌گوید: اصلاح‌طلب‌ها با نگاه بازگشت به قدرت وارد انتخابات چهارم شورای شهر شدند.

حیدری به گفته‌های حجاریان استناد می‌کند که گفته بود اصلاح‌طلب‌ها برای بازگشت به قدرت نیازمند جایگاه اجتماعی هستند و شورای شهر بهترین گزینه برای این منظور است؛ پس ورود این طیف برای به قدرت رسیدن فقط فتح سنگر به سنگر خواهد بود.

متن زیر حاصل گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم با معاون ستاد انتخابات خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت است:

**تهران در دراز مدت با بحران زلزله مواجه است

**نوع نگاه تکنوکراتیک دوران سازندگی باعث فاصله گرفتن از آرمان شهر مدنظر انقلاب شد

**حجاریان گفته بود شورای شهر بهترین گزینه اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت است

**شورای شهر اول ناکار‌آمد و سیاسی بود

**ارائه مانیفست تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت تا پیش از انتخابات

**ماهیت شوراها باید بیشتر تخصصی باشد تا سیاسی

تسنیم: به عنوان سوال اول بفرمایید نحوه ورود اصولگریان به انتخابات شوراها چگونه خواهد بود؟ چه لزوم و ضرورتی مشاهده شد که برای انتخابات شوراها تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت را تشکیل دادید؟

حیدری: بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از قوانینی که از اول انقلاب در مجموعه قوانین وجود داشت، انتخابات شورا ها بود. به دلیل برخی گرفتاری‌های اوایل انقلاب تا حدی به قانون انتخابات شوراها و شوراها پرداخته نشده و فرصت تحقق این بخش از قانون فراهم نشده بود تا حدود دوازده سال پیش که محقق شد و در دستور کار قرار گرفت.

مجموعه شورای شهر و مجموعه‌های محلی و این چنینی یکی از ضروریاتی است که شاید بعد از اینکه اتفاق افتاد، ضرورت آن بیشتر حس شد و امروز تقریبا کسی وجود ندارد که در اصل تشکیل شوراهای شهر و روستا تردید داشته باشد. البته ملاحظاتی وجود دارد که اگر در نظر گرفته شود، می‌تواند با فلسفه تشکیل شوراها منافات داشته باشد.

آن چیزی که از قانون بر می‌آید و آن چیزی که ما در سخنان حضرت امام به عنوان بنیانگذار انقلاب در می‌یابیم و آن اصل مشورتی که در اسلام به آن تاکید شده است، همه و همه حاکی از این مطلب است که مجموعه شورای شهر مجموعه‌ای است که باید به مردم خدمت کند. یعنی مجموعه‌هایی برآمده از مردم برای رفع مشکلات محلی مردم هستند.

*** شوراها معمولا مورد طمع گروه‌های سیاسی هستند***

در این مسیر چند آفت وجود دارد که بعضی از این آفت‌ها تجربه شده مانع خدمت‌رسانی می‌شود. یکی از آفاتی که مجموعه‌های شورای شهر را تهدید می‌کند نگاه صرفا سیاسی، گروهی و جناحی به مقوله شورای شهر است. از آنجا که اقتضاهای شهر در دست این شوراها قرار دارند و عموما مورد اقبال مردم هستند و از آنجایی که برای تعیین سرنوشت عمومی دارای قابلیت‌هایی هستند، معمولا مورد طمع گروه‌های سیاسی قرار می‌گیرند تا از این موقعیت برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود استفاده ابزاری کنند. این یکی از نکاتی است که در شورای شهر اول و بخصوص در تهران مشاهده شد و ناکارآمدی خود را اثبات کرد.

*** نگاه حزبی دلیل ناکارآمدی شورای شهر اول تهران***

دیدیم که اصلاح‌طلبان با همین نگاه توانستند در شورای شهر اول تهران پیروز شوند و قول‌ها و برنامه‌های زیادی را اعلام کردند که بعدها از عهده عملی کردن آن برنیامدند. پس نگاه صرف حزبی و جناحی به شورای شهر اول تهران باعث ناکارآمدی این شورا شد و کار به جایی رسید که شورای شهر اول تهران که تماما اصلاح‌طلب بودند، توسط دولت اصلاح‌طلب آن دوران منحل شد.

البته این حرف بنده به معنای عدم ورود سیاسیون به شورای شهر نیست. عرض بنده این است که نگاه صرفا سیاسی و توجه نکردن به نیازهای مردم، نگاهی به دور از نگاه خدمت‌محور است که می‌تواند به هدف ایجاد شورا شهر و روستا آسیب زند. حتما افردی که با  توجه به تجربه‌های مدیریتی خود می‌توانند به اداره شهر کمک کنند، سیاسیون هستند. اگر ما شهر را یک موجود زنده در نظر بگیریم که شامل حدودا بیست مولفه است، حتما نیاز داریم که به نمایندگی از این حوزه‌ها در شورای شهر حضور داشته باشند و به بخش مربوطه کمک کنند. ما در شهر از مسایل عمران و آبادانی و ساخت‌وساز و محیط‌زیست گرفته تا موضوعات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی و سلامت و ده‌ها مشکل دیگر که ترکیب این بخش‌ها یک شهر امروزی را تشکیل می‌دهد و نیاز است که متخصصان در این حوزه گرد هم جمع شوند و در ایجاد فضایی مناسب برای شهرها و به خصوص کلان شهرها و به خصوص پایتخت اقدامات لازم را انجام دهند.

*** اصلاح طلبان نشان داند در شورای شهر ناکارآمدند***

تسنیم: آقای حیدری! با توجه به سابقه شورای شهر اول که سیاسیون در شورا وارد شدند و آن وضعیت برای شورای اول به وجود آمد، چه تضمینی وجود دارد که اگر سیاسیون وارد شورای شهر شوند، قضایای شورای شهر اول تهران تکرار نشود؟

حیدری: گروه‌های سیاسی آزمون خود را در مقاطع مختلف جلوی مردم پس دادند. دو نکته وجود دارد؛ اول اینکه سیاسیون به عنوان بخشی از متخصصان در شورای شهر حضور دارند و نکته دوم اینکه گروه‌های سیاسی تجربه خود را در دوره‌های گذشته پس دادند. به عنوان مثال اصلاح‌طلبان نشان دادند که در دوره اول شورای شهر ناکارآمد بودند، ولی در مقابل، گروه‌های اصولگرایی و افرادی که دل به تحقق آرمان ها و گفتمان انقلابی اسلامی بسته‌اند کارنامه بسیار خوبی را بعد از خود به جای گذاشتند.

*** فراکسیون حزبی و جناحی در شورا از آفات و مضرات است***

بررسی عملکرد شورای دوم و سوم، بررسی عملکرد دولت نهم از مجموعه کارنامه‌های مناسبی است که می‌تواند مورد اقبال مردم قرار بگیرد و همچنین مشاهده می‌شود که شورای شهر از افرادی که حامیان گفتمان انقلاب اسلامی هستند، تشکیل می‌شود. با توجه به اقتضاها و نوع نیازهای مردم و شرایطی که در شورای شهر وجود دارد، اقتضاء می‌کند ماهیت کلی شورا ماهیت تخصصی باشد، نه سیاسی. اگر قرار باشد در این شوراها فراکسیون‌هایی تشکیل شود، این فراکسیون‌ها باید از جنس تخصصی و اجرایی باشند و بنده وجود فراکسیون‌های حزبی و جناحی را در شورا ها یکی از آفات و مضراتی می‌‌دانم که می‌تواند گریبان‌گیر شوراها شود. ما الان در کلان شهر تهران مشکلات و معضلاتی را داریم که ناشی از چند دهه از گذشت عمر شهر است و شاید یک شب حل نشود، اما در راستای حل شدن این مشکلات می‌توان قدم‌های اولیه را خیلی استوا و محکم برداشت.

*** حضور اصلاح‌طلب‌ها در شورای شهر اول باعث سلب اعتماد بدنه جامعه شد***

تسنیم: با توجه به ناکارآمدی اصلاح‌طلب‌ها و حتی منحل شدن دوره اول شوراها در تهران و اینکه اصلاح‌طلب‌ها بعد از آن هیچ حضور فعالی در شورای شهر نداشته‌اند، پیش‌بینی شما از حضور این طیف در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر چگونه خواهد بود؟

حیدری: عملکرد نامناسب اصلاح‌طلب‌ها در شورای اول چند آسیب را در پی داشت. با از دست رفتن فرصت خدمت به مردم در چهار سال اول مردم شهر تهران آسیب دیدند. آفت بعدی که حضور اصلاح‌طلب‌ها داشت، سلب اعتماد بدنه جامعه از شوراهای شهر بود. مدعای حرف بنده این است که اقبال عمومی در شکل‌گیری شورای اول بسیار بیشتر از شورای دوم بوده است.کم شدن مشارکت مردم و عدم اقبال زیاد از طرف مردم محصول ناکارآمدی اصلاح‌طلب‌ها در شورای شهر اول است.

مردم با دیدن کارآمدی از طرف شورای دوم، در شکل‌گیری شورای شهر سوم مشارکت بیشتر دارند و همچنین بیشتر افراد منتخب برای شورای شهر سوم از بین نیروهای اصولگرا هستند، زیرا این افراد کارآمدی خود را در اداره این شورا نشان دادند. اگر بخواهیم از ترکیب این دوره شورای شهر ترسیمی داشته باشیم، کاندیداها به دو دسته گفتمان سیاسی‌محور و گفتمان خدمت‌محور تقسیم می‌شوند.

*** تقسیم‌بندی رقبا در شورای شهر "سیاسی‌محور" و "خدمت‌محور" است***

بنده جناح‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا به مفهوم عام را در شورای شهر قبول ندارم و دسته‌بندی که می‌خواهم انجام دهم، "سیاسی محور" بودن و "خدمت‌محور" بودن است. صادقانه بخواهیم بگوییم اصلاح‌طلب‌ها با نگاه بازگشت به قدرت وارد انتخابات چهارم شورای شهر شدند. طبق صحبت‌های آقای حجاریان در سال گذشته که گفته بود اصلاح‌طلب‌ها برای بازگشت به قدرت نیازمند جایگاه اجتماعی هستند و شورای شهر بهترین گزینه برای این منظور است، پس ورود این طیف برای به قدرت رسیدن فقط فتح سنگر به سنگر خواهد بود.

این نگاه، همان نگاهی است که شورای اول بر اساس آن شکل گرفت و ناکارآمدی خود را نشان داد. الان نیز برای جلوگیری از این هدف باید یک آگاهی بخشی به مردم صورت بگیرد و مردم باید فارغ از اصلاح‌طلب بودن و یا اصولگرا بودن کسی را انتخاب کنند که گفتمان خدمت‌محور را داشته باشد. بارها و بارها حضرت امام(ره) فرمودند که مردم ولی نعمت‌های ما هستند و این مردم هستند که مسئولین را بر سر مناصب دولتی نشانده‌اند، پس ملاک باید نگاه خدمت‌محور باشد.

ذیل این گفتمان خدمت‌محور باید بگویم که گروه‌های اصولگرایی حضور دارند. اندیشه افراد اصولگرا این است که هر خدمتی که به مردم در شهرهای مختلف صورت گیرد، شعبه‌ای از خدمات انقلاب اسلامی است و با این نوع نگاه قصد ورود به انتخابات را دارند. در بین گروه‌های اصولگرایی احساس شد که یک مجموعه‌ای وجود دارد که می‌تواند مبنا قرار گیرد و جمع کننده نظرات اصولگرایان باشد و جای خالی چنین گروهی نیز مشاهده می‌شد.

 

*** رایزنی خدمتگزاران پیشرفت با سایر جریان‌های اصولگرا***

مبنای تشکیل مجموعه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت نیز همین نگاه بود که اولا گفتمان اصلی خدمت‌محور بودن باشد و دوماٌ بتواند از افراد اصولگرا استفاده کند.این گروه تشکیل شد و با گروه‌های مختلف اصولگرا که در عرصه شوراها فعال بودند، رایزنی کرد. از گروه‌هایی مانند جبهه پایداری که در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داشتند، مجموعه آبادگران که آقای چمران و دوستانشان در آن فعال هستند، مجموعه‌ای که الان در شهرداری تهران فعال هستند که کارنامه نسبتا موفقی در اداره شهر داشتند و بقیه گروه‌های اصولگرا مانند جمعیت رهپویان و جمعیت ایثارگران را دور هم جمع کرد تا بتواند بهترین محصول را از ظرفیت اصولگرایی داشته باشد.

*** پذیرش تفکیک رویکرد در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری از سوی جریان‌های اصولگرا***

تسنیم: با توجه به رایزنی‌هایی که با گروه‌های مختلف انجام دادید، آیا در نهایت می‌توانید لیست واحدی را در جبهه اصولگرایان ارائه دهید؟

حیدری: گروه‌های مختلف اصولگرایی مبانی مشترکی دارند، ولی به طور طبیعی افت‌و‌خیزهایی در جهت هم راستا شدن وجود دارد. سیاستی که در راستای این همگرایی در دستور کار قرار دادیم این بود که تلاش کنیم بین نگاه‌های متفاوت این گروه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها فرق قائل شویم. یعنی این گروه‌ها فارغ از اینکه در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری نگاه‌های متفاوتی دارند در مورد انتخابات شوراها دور هم نشسته و به یک وحدت معنادار برسند. این دیدگاه با اقبال اکثریت گروه‌های اصولگرایی مواجهه شد.

***لزوم حرکت به سمت ارائه لیست واحد اصولگرایان****

در جلسات متعددی که با گروه‌های مختلف اصولگرایی داشتیم، ارائه یک لیست مشترک 34 نفره مورد پذیرش بود که باید به این سمت حرکت کنیم. اما اگر این مطلوب محقق نشد، دنبال این هستیم که با حداکثر وحدت به لیستی منسجم و متشکل از تمامی گروه‌های اصولگرایی برسیم.

تسنیم: لطفا به صورت مصداقی بفرمایید تاکنون با چند گروه اصول‌گرا صحبت کردید؟

حیدری: ما با جبهه پایداری، مجموعه آقای چمران، جبهه پیروان خط امام و رهبری، حامیان قالیباف، شورایاری‌های محلات، جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی صحبت‌هایی را انجام داده‌ایم و منتظرهستیم بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها طی چند روز آینده به یک لیست واحد و یا به لیستی با حداکثر هم‌گرایی بین گروه‌های مختلف برسیم.

تسنیم: با توجه به رایزنی‌ها و صحبت‌هایی که داشتید، توافق‌هایی صورت گرفته است که بخواهید به صورت نهایی و قطعی اعلام کنید؟

حیدری: بله؛ توافق‌هایی صورت گرفته و هدف نهایی ما نیز ارایه تنها یک لیست نهایی است که باید صبر کرد تا اعلام صلاحیت‌ها بیایند و سپس نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد.

*** خدمتگزاران پیشرفت هماهنگ کننده بین ستادهای طیف‌های اصولگرا خواهد بود***

تسنیم: در مورد فعالیت‌های ستاد انتخاباتی خدمتگزان آبادانی و پیشرفت بفرمایید؟ تاکنون چه کارهایی انجام دادید؟

حیدری: به دلیل اینکه هدف ما همگرایی در بین گروه‌های اصولگراست، مسلما مجموعه خدمت‌گزاران آبادانی و پیشرفت، به این شکل نیست که این مجموعه مسئول اجرایی ستادهای انتخاباتی در سطح شهر باشد و همه مجموعه‌ها باید از ظرفیت‌های اجرایی و بدنه اجتماعی خود در این راستا استفاده کنند و مجموعه خدمت‌گذاری پیشرفت نیز به عنوان مجموعه‌ای که نقش پایه و اساس را دارد، هماهنگ کننده بین ستادهای طیف‌های مختلف اصولگرایی را داشته باشد.

این هماهنگی که بنده عرض کرده‌ام، بیشتر مخصوص کلان شهرها و به خصوص شهر تهران است. در عین حال مجموعه خدمت‌گزاران آبادانی و پیشرفت عرصه ملی را مد نظر گرفته است و در تمام مراکز استان‌ها و کلانشهرها ستادهای خود را تشکیل داده و تا حد زیادی با سایر گروه‌های اصولگرایی موافقت‌ها را انجام داده است. تا جایی‌که در بسیاری از شهرهای بزرگ زودتر از تهران این صحبت‌ها نهایی شده است و حتی در مواردی به مصادیق نیز رسیده‌ایم و فقط منتظر اعلام تایید صلاحیت‌ها  هستیم و تا حد بسیار زیادی کار در سطح کشور انجام شده است.

ما می‌توانیم شاهد بیشترین هماهنگی در این سطح در بحث شوراها باشیم و همچنین در مقایسه با انتخابات مجلس گذشته در بین بدنه اصولگرایان از هماهنگی و انسجام بیشتری برخوردار هستیم، ولی در تهران باید چند هفته صبر کنیم، زیرا عرصه انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای بزرگی مثل تهران  انتخابات شوراها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. یکی از افت‌هایی که امروز با آن مواجهه هستیم نگاه رسانه‌ها و صدا و سیما و حتی قشرهای مردم است که نگاه ضعیفی نسبت به انتخابات شوراها دارند و آن شور و جریان در بحث شوراها دیده نمی‌شود. این مسئله رسالت رسانه‌ها را دو چندان می‌کند.

در همین راستا مقام معظم رهبری نیز فرمودند که نباید سنگینی سایه انتخابات ریاست جمهوری بر روی انتخابات شوراها بیفتد و  با توجه به اینکه اخیرا برگزاری همزمان انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری به صورت قانون تبدیل شده است، امیدوار هستیم تجربه مناسب و موفقی باشد و با شکست مواجهه نشود. البته شکست نخوردن این تجربه منوط به همکاری رسانه‌ها برای ایجاد شور و حال در بدنه مردم است.

تسنیم: آقای حیدری با توجه به اینکه گفتید برای فعالیت‌های ستادهای انتخاباتی، تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت نقش پایه‌ای و اساسی برای هماهنگی با همه ظرفیت‌ها را دارد و همه مجموعه‌ها باید از ظرفیت‌های اجرایی و بدنه اجتماعی خود در این زمینه استفاده کنند، چه برنامه‌هایی خواهید داشت؟ آیا تاکنون هماهنگی‌هایی انجام شده است؟

حیدری: ما در مجموعه خدمت‌گزاران آبادانی و پیشرفت نگاهی در راستای رفع مشکلات و موانع مردم و پرهیز کردن از شعارهایی که تحقق آن ممکن نیست، هستیم. ما چند اصل را در این مجموعه در نظر می‌گیریم؛ اصل اول اینکه شعارهایی ندهیم که تحقق آنها عملی و یا حداقل در کوتاه مدت عملی نباشد. عرض کردم مشکلاتی در شهر تهران وجود دارند که چند دهه طول کشیده و منجر به این مشکل شده است و امکان برطرف شدن آن نیز در یک دوره کوتاه مدت عملی نیست. همچنین مشکلاتی وجود دارد که نیازمند حضور حداکثری مردم است و مشکلاتی نیز وجود دارد که صرفا در حیطه اختیار شورای شهر نیست.

ما در شهر تهران با مشکل وحدت فرماندهی در بین ستادهای بحران، وزارت‌خانه‌ها و سایر ارگان‌های مسئول مواجه هستیم که الان نمی‌خواهم وارد این بحث شوم. ولی چکیده سخنم این است که بعضی از مشکلات به قدری گسترده است که شورای شهر به تنهایی قادر به حل کردن آنها نیست و باید دولت و سایر دستگاه‌های مربوط نیز همکاری‌های لازم را انجام دهند. لذا قرار بر این شد، شعارهایی داده شود که امکان تحقق آن باشد. شعار ما در مورد مسائل پیچیده مانند ترافیک، حمل‌و‌نقل و محیط زیست این است که تلاش کنیم مبانی تحقق این مشکلات با سایر دستگاه‌ها هماهنگ شود.

*** به دنبال آشتی دادن مردم با بدنه شهرداری‌ها هستیم***

نکته دوم اینکه ما به دنبال آشتی دادن مردم با بدنه شهر‌داری‌ها هستیم. من قصد زیر سئوال بردن خدمات شهرداری‌ها در دوره‌های گذشته را ندارم. شهرداری یک سازمان خدمت‌رسان عمومی است که در  60 سال گذشته خدمات فراوانی را انجام داده است، ولی حس مثبتی در بین مردم نسبت به شهرداری‌ها وجود ندارد. مردم شهرداری‌ها را به عنوان دستگاهی که در راستای بر طرف کردن نیازها و مشکلات خود قدم‌های اساسی بردارد را نمی‌بینند و وقتی مردم کارشان به شهرداری‌ها می‌افتد، امیدی به حل مشکلات خود در شهرداری‌ها ندارند.

عدم توازن در بین نیازها و مناسبات در بین مردم و شهرداری‌ها باعث شده است که علی‌رغم کارهای خوبی که در شهرداری‌ها انجام شده است، در بین مردم دید منفی نسبت به شهرداری‌ها وجود داشته باشد. شاید بعضی از خواسته‌های مردم از شهرداری‌ها درست نباشد، زیرا شهرداری یک نهاد دولتی نیست و خودگردان است و باید هزینه‌های مربوط به خدمات به مردم را از خود مردم بگیرد که در همه دنیا نیز مرسوم است و نمی‌توان این را نفی کرد. به هر حال شهرداری‌ها عوارض می‌گیرند و از همین در آمدها است که ساخت‌و‌سازها و عمران شهری تحقق می‌پذیرد.

*** پیگیری قانومند‌شدن رفتار شهرداری‌ها در دستور کار خواهد بود***

از این رو، پیگیری قانونمند شدن رفتار شهرداری‌ها با مردم در دستور کار است. زمانی که مردم کارشان در موارد مختلف از جمله تراکم، نوسازی و کارهای از این قبیل به شهرداری‌ها می‌افتد، باید احساس کنند که شهرداری‌ها با اجرای قانون در راستای بر طرف کردن مشکلات مردم گام برمی‌دارند.

در تعریف امنیت می‌گویند که امنیت باید به گونه‌ای باشد که تمام مردم آن را حس کنند، این در حالی است که امنیت با تعریف که به وجود نمی‌آید. در مورد شهرداری نیز همین قضیه صادق است  و شهرداری‌ها باید به سمتی حرکت کنند که در جهت دست‌گیری مردم باشند و نه در جهت مچ‌گیری مردم اقدام کنند. باید نگاه مردم به شهرداری‌ها نگاه به یک سازمان خدماتی در جهت رفع مشکل باشد و نه یک سازمانی که فقط مشکلات ما را بیشتر می‌کند.

تسنیم: آیا برای چالش‌هایی که مطرح کردید، راهکاری در نظر گرفته‌اید که بتوانید به صورت مانیفست ارائه دهید؟

حیدری: رویکرد اصلی مجموعه خدمت‌گزاران آبادانی و پیشرفت رویکردی اجتماعی است و این تشکل یک تشکل سیاسی نیست. مبنای تشکیل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت این است که در عرصه‌های اجتماعی فعالیت کند. این مهم‌ترین تفاوت مجموعه خدمت‌گزاران آبادانی و پیشرفت با سایر گروه‌های درگیر انتخابات است که عمده گروه‌ها مبنای درگیری‌هایشان سیاسی است.

مشکلات اجتماعی شهر تهران از جمله زنان بی‌سرپرست و یا سرپرست خانوار،کودکان کار و کودکان اعتیاد، مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی مربوط به دختران و جوانان و بسیاری از معضلاتی که در حاشیه شهرهای بزرگ جهان از جمله تهران بوجود می‌آید. ما برای حل این مشکلات گفت‌وگوهای بسیاری را با نخبگان و اساتید دانشگاه انجام دادیم و کارگروه‌های مختلفی در مجموعه خدمت‌گزاران آبادانی و پیشرفت تشکیل شده است.

*** نتیجه فعالیت کارگروه‌ها به عنوان مانیفست ارائه خواهد شد***

کارگروه عمران شهری، محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی از جمله گارگروه‌هایی است که در حال حاضر فعالیت می‌کنند و امیدواریم که نتیجه فعالیت‌های این کارگروه‌ها تا زمان انتخابات به عنوان مانیفست مجموعه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت به تدریج بیرون بیایید. اما مهم‌تر از مانیفست این است که ما نگاه خود را نسبت به مقوله شهر اصلاح کنیم. شهر می‌تواند با نگاه سیاسی اداره شود، می‌تواند با نگاه فرهنگی و اجتماعی اداره شود، می‌تواند با نگاه خدمت‌محور اداره شود، ولی نگاه ما این است که به یک آرمان شهری برسیم که آمیزه‌های اسلام در این شهر به وفور دیده شود.

نام‌گذاری تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام مشکلی را حل نمی‌کند. گذشته از ظاهر شهر باید مطابق با معماری اسلامی باشد. باید در یک شهر اسلامی کودک فرار و یا زن بی‌سرپرست در ادامه زندگی با مشکل مواجه نباشد. شهری اسلامی است که مردم در راستای ادای مناسبات دینی خود با مشکل مواجه نشوند. ما شهری را اسلامی می‌دانیم که حیثیت و جایگاه زن مسلمان در این شهر پر رنگ دیده شود.در نگاه کلی، ما شهری را اسلامی می‌دانیم که تمام مناسبات از رابطه بین شهرداری‌ها با مردم گرفته تا مسایل اجتماعی و مدیریت بحران حرفی برای گفتن داشته باشد.

ما مشاهده می کنیم که شهر تهران در مواجهه با بسیاری از بحران‌ها نقاط ضعف جدی دارد. ما در شهر تهران در دراز مدت مقابله با بحران احتمالی زلزله را خواهیم داشت. مواجهه با زلزله دیر یا زود اتفاق می‌افتد و راه فرار از این مقوله راه درستی نیست و راه‌حل آن طراحی راه کارهای مختلف است. باید برای این بحرانِ احتمالی اندیشه داشت، فکر داشت و نظر متخصصین را اجرا کرد. مجموعه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با توجه به ماهیت اجتماعی که دارد با تشکیل کار گروه‌ها سعی در رفع مشکلات اساسی تهران و سایر شهرها را دارد و اقداماتی را که با برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلندمدت عملی است، اولاٌ احصا کند و ثانیا به یک گفتمان  عمومی و اجتماعی تبدیل کند و ثالثا با برنامه‌ریزی جهت رفع مشکلات در میان مدت و بلند‌مدت قدم‌های اولی را بردارد.

البته در برخی حوزه‌ها قدم‌های اولی برداشته شده است. ما امروز در بحث حمل‌ونقل در تهران قدم‌های خوبی را برداشته‌ایم، ولی در برخی از حوزه‌ها مانند مدیریت بحران و آسیب‌های اجتماعی هنوز مبانی اولیه هم برداشته نشده است. به نظر من مقایسه تهران و کلان شهرهای ما در حال حاضر با تهران و کلان‌شهرهای قبل از انقلاب، کارآمدی نظام اسلامی را می‌رساند. اگر ما به شورای اول انتقاد می‌کنیم به همین دلیل است که ما نباید زمان را از دست بدهیم و طبق نگاه اسلامی ما نباید حتی یک روز از خدمت رسانی به مردم غفلت کنیم.

ما در بحث شهرسازی، عمران و محیط‌زیست و عدالت اجتماعی بسیار از قبل انقلاب رشد کردیم. شما فاصله جنوب شهر و شمال شهر رادر قبل از انقلاب با امروز مقایسه کنید. امروز در نوع خدمات و میزان خدمات از طرف شهرداری‌ها در شمال و جنوب کشور فاصله‌‌ای نیست. هر شهرداری که از اول آمده و خدمت کرده مأجور است و این خدمات از مسیر تحقق انقلاب اسلامی به مردم داده شده است.

*** تشکیل 6 کارگروه در مجموعه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت***

تسنیم: آقای حیدری تا الان چند کارگروه در مجموعه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت تشکیل شده است؟

حیدری: ما تعدادی کارگروه تشکیل دادیم و این تعداد را بسته نمی‌دانیم. با توجه به ظرفیت‌های درون مجموعه باید اعضای کارگروه‌های بعدی که عمدتا از اساتید دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی هستند، مشخص شوند. الان حدود شش کارگروه تشکیل شده است، اما این مسیر بسته نیست. همه کار برنامه‌ریزی تا 2-3 ماه باقی مانده به انتخابات ممکن نیست.

*** 26 عرصه شهری بایددر شورای شهر آسیب‌شناسی شود***

در زمستان سال 91 بود که این مجموعه شکل گرفت و با اقتضاهایی که داشتیم در 26 عرصه که شهر را تشکیل می‌دهند، برنامه داریم. البته هر روز به این عرصه‌ها اضافه می‌شود. ما فعلا کارگروه‌های آسیب‌های اجتماعی، مباحث فرهنگی، حمل و نقل، ترافیک و آسیب‌های مربوط به زنان و نشاط اجتماعی را در دستور کار قرار دادیم. امیدواریم که محصول این کارگروه‌ها تا انتخابات بیرون بیایید و با شعارهایی که به واقعیت نزدیک است، بتواند مورد اقبال مردم قرار بگیرد.

تسنیم: برخی از شهردارهای تهران و یا شهرستان‌ها برای الگوگیری از مدل شهرسازی به غرب سفر می‌کردند و آن مدلی را که در کشورهای غربی می‌دیدند در ایران پیاده می‌کردند. در صورتی که بعضی از معماری‌های غربی با منویات اسلامی-ایرانی ما تفاوت‌های بنیادین دارد. آیا مجموعه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با این اقدامات موافق است با مخالف؟ اگر مخالف هستید، آیا برای جلوگیری از الگوبرداری‌های غربی تدبیری اندیشیده‌اید؟

حیدری:  اصالتاٌ نگاه اسلامی بر این مبنا است که علوم تولید شده در غرب را به عنوان علم بپذیریم، اما نوع نگاه غرب که بر اساس غلبه بر کشورهای جهان سوم طراحی شده است، نمی‌پذیریم. در 2-3 دهه اخیر متاسفانه این دو بحث با هم خلط و مخلوط شده است. نگاه علمی و فن‌سالارانه غرب را که در حوزه حمل‌ونقل، ترافیک و محیط‌زیست نیاز شهر نیز هست، حتما باید مورد استفاده قرار گیرد. یعنی در آن بخش که خودِ ما تولید کننده علم هستیم باید از علم خود و در آن بخش که علمی تولید نکرده‌ایم باید از علم تولید شده در جای دیگر استفاده کنیم.

اما نباید نوع نگاه وارد کردن این علوم از نوع نگاه غربی‌ها باشد. ما می‌توانیم تکنولوژی غرب را بدون وارد کردن نوع نگاه غرب به کشور وارد کنیم. ما می توانیم معماری و عمران را بدون آنکه نمادهای غرب وارد شود در سطح کشور داشته باشیم و وارد کنیم. آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های بلند جزو نمادهایی هستند که غرب با استفاده از این نمادها برای تسلط به کشورهای جهان سوم استفاده می‌کند. آسمان خراش‌های بلند به نوعی از اولویت‌ها و مزیت‌های شهرنشینی غربی‌ها و در عین حال ملاکی برای رشد و توسعه شهری است.

*** باید واژه "پیشرفت" را جایگزین " توسعه" کنیم***

تا زمانی که ما ملاک‌هایمان، ملاک‌های غربی باشد، همیشه دنباله‌رو و پشت‌سر غرب خواهیم بود و تا زمانی که ملاک‌های خود را به ملاک‌های اسلامی تغییر ندهیم، پیشرفت نخواهیم کرد، زیرا تکنولوژی که غرب در اختیار ما می‌گذارد، بعد از این گام‌های بلند‌تری است که در آن تکنولوژی برداشته شده است. ما باید به جای استفاده از واژه "توسعه" از واژه "پیشرفت" استفاده کنیم و در این صورت  ملاک‌های ما با ملاک‌های غرب متفاوت می‌شود.

*** نوع نگاه تکنوکراتی باعث فاصله گرفتن از آرمان شهر شد***

پس 2 مطلب مجزا شد؛ اول اینکه وارد کردن تکنولوژی برای آسایش مردم و رشد عمران شهری به هیچ عنوان مشکل‌ساز نیست، ولی نگاه‌‌های غرب نسبت به شهر در 2 الی 3 دهه اخیر ما را با مشکل مواجه کرده است و برخی شهرداران نتوانستند این دو مقوله را درک کنند. نوع نگاه لیبرالی و تکنوکراتی که در دوران سازندگی در شهر اتفاق افتاد، باعث فاصله گرفتن از آن آرمان شهری که مدنظر گفتمان انقلاب اسلامی است شد و برای کم‌کردن این فاصله‌ها به مدت زمان زیادی احتیاج داریم.

*** نوع نگاه دولت سازندگی، نگاه غربی بود***

اولین دولتی که سر کار آمد دولت سازندگی بود. نوع نگاه دولت سازنگی به مسائل محتوایی نوع نگاه غربی بود و یک شیفتگی نسبت به نگاه غربی‌ها داشتند که این باعث شد که ما نگاه خود را نسبت به توسعه شهری و نمادهای توسعه به سمت غرب متمایل کنیم. الگوگیری‌هایی که در آن مقطع شد بیشتر از شهرهای بزرگ آسیایی بود و آن شهرها نیز مولود نگاه‌های لیبرالیستی غربی بوده است.

این نگاه در دوره اصلاحات پیگیری شد و در اواخر دولت اصلاحات و اوایل دولت اصولگرا تغییر کرد و زاویه‌های متفاوتی از نوع نگاه انقلاب اسلامی در مورد زندگی شهری ظهور و بروز پیدا کرد. از دوره دوم شوراها این نوع نگاه‌ها تعدیل شد و نمادهای اسلامی در شهر نمایان شد؛ ولی ما هنوز فاصله‌های زیادی با ایده‌آل  شهر اسلامی داریم. نمادهای اسلامی یک مقوله است و تبدیل شدن تهران به یک شهر اسلامی بحث دیگری است. ما باید نوع نگاه‌مان به شهرداری‌ها، به مردم، مناسبات اجتماعی مابین مردم و مقولات فرهنگی در شهر را اصلاح کنیم و اگر این نوع نگاه به آموزه‌های اسلامی ایرانی تبدیل شود، می‌توان مسیرهای پیشرفت را به درستی طی کرد.

تسنیم: آقای حیدری گفتید که نوع نگاه تکنوکراتیک باعث فاصله گرفتن از آرمان شهر مد نظر انقلاب اسلامی شد. به نظر شما بعد از دولت سازندگی در شهردارهایی که سکان شهرداری تهران را به دست گرفتند، کسانی بودند که روحیه تکنوکراتی داشته باشند و بر اساس همان رویکرد اقدام کنند؟

حیدری:  ما در دوران سازندگی و اصلاحات تکلیف شهرداری‌هایمان روشن بود که تا حد زیادی الگوگیری از نگاه‌های غربی‌ها داشتند. در دوره 8-10 سال اخیر این نوع نگاه تا حد زیادی تعدیل شد، اما نگاه جایگزین تعریف نشد. این تعریف نشدن سبب شد که در برخی قسمت‌ها همان طبق  مدل رفتار شود ولی در برخی قسمت‌ها این نگاه تعدیل شده است و در مجموع یک مدل ناهماهنگی در مدیریت شهری دیده می‌شود.

مهم‌ترین وظیفه شورای چهارم در صورت توفیق این نگاه خدمت‌محور این است که با تعریف مناسبات و نگاه‌هایی با محوریت گفتمان انقلاب اسلامی بتواند همه ظرفیت‌های شورای شهر را سازماندهی کند. شهرداری در سال‌های اخیر از نبود برنامه و سیاست‌های مدون در مدل‌های مدیریت شهری رنج می‌برد. زحمت زیاد کشیده می‌شد، پل‌هایی طراحی و بهره‌برداری شد، BRT بهره‌برداری شد، مترو توسعه داده شد و بسیاری از خدمات دیگر ارائه شد ولی مدلی منسجم و هم راستا با دهه چهارم پیشرفت و عدالت همگون نبود.

شعار دهه چهارم بسیار شنیده می‌شود، ولی اینکه بیاییند و آن را در مدل‌های مدیریت شهری پیاده کنند در دستور کار قرار نگرفته است و یا حداقل در اولویت‌های اساسی شهرداری‌ها نیست. امیدواریم که با تداوم حاکمیت نیروهای اصولگرا در شورای شهر این مدل که بر گرفته از شعار دهه پیشرفت و عدالت است، محقق شود.

تسنیم: آقای حیدری گفتید که استفاده از علم غرب مشکلی ندارد و ما می‌پذپریم، ولی در نوع نگاه غرب برای تسلط به جامعه جهان سوم را نمی‌پذیریم. با توجه به اینکه گفتید نگاه جایگزینی در حال حاضر وجود ندارد، آیا در کارگروه‌های تخصصی این موضوع را بررسی خواهید کرد؟

حیدری: در کار گروه فرهنگی که من اشاره کردم همین موضوع در دستور کار است. حوزه فرهنگ که در کشور ما مظلوم واقع شده است به دلیل تعدد و تکثر متولیان فرهنگ عمومی است. می‌توان ادعا کرد که در شهرهای ما متولی اصلی فرهنگ عمومی نداریم. شورای هماهنگی داریم ولی متولی فرهنگ عمومی نداریم. شهرداری به عنوان یکی از مجموعه‌های درگیر در حوزه فرهنگ در شهرها در حال انجام دادن کار فرهنگی است.

از لحاظ آمار و از نظر کمیت شهرداری‌ها بهترین عملکرد را در حوزه فرهنگ داشته‌اند ولی از لحاظ کیفیت مطلوب نیست و با آن ایده‌آل‌های انقلاب فاصله دارد. درست است که ما با نگاه دوران اصلاحات و سازنگی فاصله گرفته‌ایم ولی هنوز نگاه تعالی بخش در بحث فرهنگ مغفول مانده است. متاسفانه برای جمع آرای بیشتر هنوز بعضی‌ها در شهرداری از مدل‌های غربی سخن به میان می‌آید.

کارگروهی که تشکیل دادیم مبنایش نوع نگاه فرهنگی اسلام و  ایران است که هر دو فرهنگ غنی دارند و می‌تواند نجات‌بخش و تعالی‌بخش زندگی شهری باشند. بروید بررسی کنید که چه مقدار از فعالیت‌هایی که در ذیل شهرداری در تهران انجام می‌شود تعالی‌بخش است. بخش زیادی از این فعالیت‌ها برگرفته از مدل غربی‌ها است و این مدل‌ها باید تغییر کند و به سمت اسلامی و ایرانی شدن پیشرفت حرکت کند. ما بدنه عمومی مردم را مسلمان می‌دانیم که اگر کارآمدی نظام اسلامی در فرهنگ عمومی به اثبات برسد از این فرهنگ پیروی می‌کنند.

اگر مردم در شهر ببینند که فعالیت‌های فرهنگی شهر در حال کمک به معنویات و عدالت فرهنگی جامعه است، حتما اقبال بیشتری را نسبت به این برنامه‌ها انجام می‌دهند. مدل‌هایی که تا امروز در مجموعه شهرداری‌ها دنبال شده است مورد اقبال عمومی مردم قرار نگرفته است و نتوانسته است چهره شهر تهران را به عنوان یک چهره فرهنگی از نگاه مردم داشته باشد. به نظر من اتفاقات اصلی که شورای چهارم باید پیگیری کند این است که در عین تشکیل یک ستاد منسجم شهری در ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی بتواند مدل اصلی و غالب را در بیاورد.

*** امروز شهرداری‌ها از نبودِ مدل منسجم رنج می‌برند***

امروز مجموعه‌های شهرداری‌ها از نبودِ چنین مدل منسجمی رنج می‌برند.از طرفی دنبال یک سری برنامه‌های فرهنگی هستند که مورد مقبولیت مردم قرار بگیرند و از طرفی بخشی دوست داشتند که آموزه‌های اسلامی را ترویج دهند و از سویی دیگر آموزه‌های ملی آنقدر پررنگ شده است که آموزه‌های اسلامی را زیر سوال برده است و لذا ما با یک بهم ریختگی فرهنگی در فعالیت‌های شهرداری ها مواجهه هستیم و این بهم‌ریختگی ناشی از این است که یک مدل حساب شده و منسجم برای این فعالیت‌ها تعریف نشده است. ما در مورد آموزه های اسلامی ایده‌های مشخص و جامعی داریم که می‌تواند در دستور کار شهرداری‌ها قرار بگیرد.

تسنیم: اخیرا آقای چمران در انتقادی گفتند نباید انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها در یک روز قرار می‌گرفت، این مسئله باعث مغفول ماندن انتخابات شوراها شده است. به نظر شما همزمانی انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری درست است و یا انتخابات شوراها مغفول خواهد ماند؟

حیدری: ببینید؛ هم‌زمانی این دو انتخابات قانون است و بررسی درست و یا غلط بودن این انتخابات الان چیزی را حل نمی‌کند. در زمان تصویب این قانون در مجلس درگیری‌هایی انجام گرفت و برخی از دوستان معتقد بودند که جنس این دو انتخابات  متفاوت است و نظرات مختلفی وجود داشت که تجمیع انتخابات یک سری صرفه‌جویی‌های مالی را برای کشور به همراه دارد، اما جنس این دو انتخابات به هم نمی‌خورد. چه خوب و چه بد این همزمانی به قانون تبدیل شده است.

عرض من این است که برای اجرای این قانون باید حداکثر را داشته باشیم، ولی مخالف هستم که قبل از تجربه این قانون، آن را ناکارآمد بدانیم. البته یک‌سری پیش‌بینی‌هایی را می‌شود انجام داد. بعضی‌ها معتقد هستند که ناکارآمد است و بعضی دیگر معتقد هستند که اتفاقا باعث حضور بیشتر مردم در انتخابات شورای شهر می‌شود، زیرا در انتخابات ریاست‌جمهوری یک اقبال عمومی وجود دارد و زمانی که این انتخابات همزمان می‌شود، با انتخابات شوراها باعث حضور حداکثری در انتخابات شوراها خواهد شد.

راهکارهای قانونی هم در نظر گرفته شده است تا زمانی که قانونی با ناکارآمدی مواجهه شد، اصلاح شود. اما در مقطع فعلی وظیفه همه این است که  کمک کنند که این قانون به درستی انجام شود، ولی حالا این قانون کارآمد خواهد بود یا نخواهد بود، قبل از انتخابات اصلا محل بحث نیست. به این سوال باید بعد از انتخابات پاسخ داد و از مجاری قانونی وارد شد. ما از حیث حضور مردم پایه صندوق‌های رای مثبت نگاه می‌کنیم و شورای شهری که از این حضور حداکثری شکل می‌گیرد، بسیار قوی‌تر و قدرتمندتر از شوراهای شهری است که با مشارکت کمتری از سوی مردم شکل می‌گیرد.

تسنیم: آقای حیدری من چند تا اسم می‌گویم شما لطفا نظرتان را بفرمایید:

شورای اول:

شورای سیاسی و ناکار آمد و به درد نخور

شورای دوم به بعد:

شورایی در جهت کسب اعتماد از دست رفته مردم که ناشی از عملکرد نا مناسب شورای اول بود.

آقای کرباسچی:

مدیر موفق در تکنولوژی‌های فن‌سالارانه با نوع نگاه غربی

آقای احمدی نژاد:

نزدیک کردن مردم به شهرداری‌ها (با خنده)

آقای قالیباف:

شخصی بین احمدی‌نژاد و کرباسچی

تسنیم: از وقتی که به ما دادید تشکر می‌کنیم

حیدری: خواهش می‌کنم.

گفت‌وگو از سیدمحمدمهدی توسلی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon