حقوق بشر آمریکایی؛ تبعیض، قتل، سرکوب + عکس و فیلم

حقوق بشر آمریکایی؛ تبعیض، قتل، سرکوب + عکس و فیلم

خبرگزاری تسنیم: گستردگی اعتراضات به تبرئه افسر پلیس سفیدپوستی که قاتل نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی بود، عمق رنج جامعه آمریکا از سیاست‌های نژادپرستانه حاکم بر این کشور را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دادستان سنت‌لوئیس روز دوشنبه سوم آذرماه سال جاری دارین ویلسون، افسر پلیس 28ساله‌ای که مایکل براون، نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی را در مرداد ماه همین سال کشته بود؛ بی‌گناه دانست و او را از اتهام قتل تبرئه کرد.

حوادثی که به‌دنبال این قتل و همچنین اعلام حکم تبرئه در ایالت میسوری، شهر فرگوسن و سراسر آمریکا رخ داد؛ در روزهای اخیر شکل جدیدی به خود گرفته و از اعتراض به یک قتل فراتر رفته است. شدت اعتراضات و آشوب‌هایی که در چند ماه اخیر در سراسر‌ آمریکا رخ داد؛ عمق آسیب دیدگی و رنج جامعه آمریکا از سیاست‌های نژادپرستانه نظام حاکم بر این کشور را نشان می‌دهد. در این نوشتار سیر اتفاقات و اعتراضات اخیر آمریکا را مرور خواهیم کرد.

18 مرداد، پلیس فرگوسن به جوان سیاه‌پوستی که در خیابان راه می‌رفت تذکر داد ولی او بی‌توجه به این تذکر به راه خود ادامه داد. عدم توجه جوان موجب درگیری میان او و پلیس شد و در این درگیری مایکل براون هدف شلیک چندین گلوله قرار گرفت. بعد از کشته شدن مایکل نیروهای پلیس تا چندین ساعت اجازه انتقال جسد وی از محل را ندادند. آخرین جملات مایکل پیش از شلیک افسر قاتل چنین بوده است: «دستانم بالاست، شلیک نکن». پس از پخش اخبار مربوط به این قتل اعتراضات و آشوب‌هایی شروع و به‌تدریج در روزهای بعدی بر دامنه آن افزوده شد.

22 مرداد، شدت اعتراضات به‌حدی بود که امروز اداره فدرال هوانوردی آمریکا در اقدامی کم‌سابقه آسمان شهر فرگوسن را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد تا به سرکوب اعتراضات در این شهر کمک کند. همچنین اخباری منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای پلیسی که در خیابان‌های فرگوسن مشغول لت و پار کردن معترضان عمدتاً سیاه‌پوست می‌باشند از جمله نیروهای آمریکایی هستند که پس از 11 سپتامبر توسط نیروهای ارتش اسرائیل برای مقابله با شورش‌های شهری آموزش دیده‌اند. اریک هولدر، دادستان کل آمریکا در این روز با والدین مایکل براون، دیدار کرد و قول داد که درباره این تیراندازی مرگبار تحقیقات کاملی انجام شود.

23 مرداد، رئیس‌جمهور آمریکا طی نطقی از وزارت دادگستری این کشور خواست «تحقیقات مستقلی» را در مورد نحوه کشته شدن مایکل براون آغاز کند. اوباما از خشونت‌آمیز شدن اوضاع ابراز نگرانی کرد و گفت هیچ دلیلی برای توسل به زور و روش‌های خشونت‌آمیز برای پایان دادن به اعتراضات وجود ندارد. با این حال ناظران متوجه و آگاه به ریشه‌های این اعتراضات می‌دانستند که خشونت‌ها مسیر دیگری را در پیش دارند به‌طوری که:

24 مرداد، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: «آنچه باعث بروز خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در فرگوسن ایالت میسوری آمریکا شد، می‌تواند در بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا نیز روی دهد. پلیس آمریکا باید رویکرد خود با جوامع فقیر و سیاه را تغییر دهد».

پیش‌بینی واشنگتن پست واقع شد و مردم بیش از 90 شهر آمریکا از جمله لس‌آنجلس، دیترویت و نیویورک برای اعلام همبستگی با تظاهرات ضدنژادپرستی مردم فرگوسن به خیابان‌ها ریخته شب را در خیابان به سر بردند.  میدان‌های «تایم» و «یونیون» در نیویورک یکی از بزرگترین اجتماعات اعتراض‌آمیز را شاهد بودند. خشونت پلیس و استفاده از یگان‌های مسلح به سلاح‌های غیرمتعارف (SWAT) مردم را خشمگین‌تر کرد.

26 مرداد، با ادامه خشونت‌ها و گسترش آشوب‌ها رییس جمهور آمریکا تعطیلات دوهفته‌ای خود را ناتمام گذاشته برای رایزنی با معاون و برخی مشاوران خود به واشنگتن بازگشت.

27 مرداد، در ادامه برخورد خشن با مردم، نیروهای پلیس با زره‌پوش و نارنجک‌های دودزا به معترضان حمله کردند. «جی نیکسون» فرماندار میسوری برای کنترل اعتراضات اقدام به اعلام وضعیت فوق العاده و منع رفت و آمد کرد. گستردگی سرکوب ناظران بین‌المللی را متوجه خود ساخت و استفن دوژاریک سخنگوی سازمان ملل به گزارشگران گفت: «دبیرکل خواهان آن است که مقامات تضمین کنند حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان محفوظ می‌ماند. او همه را به خویشتن‌داری دعوت کرد و از مسئولین اجرای قانون خواست که بر اساس معیارهای آمریکا و نظام بین‌الملل با تظاهرکنندگان برخورد کنند».

28 مرداد، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل، درگیری پلیس و معترضان در ایالت میسوری را حاکی از گسترش آپارتاید در آمریکا دانست و خشونت بیش از حد پلیس علیه معترضان را محکوم کرد.

29 مرداد، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص انتقاد ایران، مصر و چین از سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات شهر فرگوسن، گفت: ما به کشورهای دیگر پیشنهاد می‌دهیم که این‌گونه عمل کنند!!

31 مرداد، با فرو نشستن نسبی درگیری‌ها اعضای گارد ملی آمریکا از شهر فرگوسن که حدود دو هفته صحنه اعتراضات به قتل نوجوان سیاه‌پوست بود، خارج شدند.

7 شهریور، تعدادی از مردم شهر فرگوسن ایالت میسوری که در جریان اعتراضات این شهر بدون دلیل بازداشت شده بودند با طرح شکایتی علیه پلیس خواستار دریافت غرامت 40 میلیون دلاری شدند.

14 شهریور، رهبر یک جنبش فعال در امور مدنی آمریکا، عبدالمومیت، در مصاحبه با تسنیم در واشنگتن در خصوص عوامل اصلی تشدید اعتراضات در شهر فرگوسن گفت: این اعتراضات نتیجه تاریخی انبوهی از خشونت‌های نژادی و سوء استفاده و بدرفتاری با مردم رنگین‌پوست به‌خصوص سیاه‌پوستان بوده است. به‌نظر من اگر مایکل براون یک سفیدپوست بود مأمور پلیس هرگز به‌سوی او شلیک نمی‌کرد و واکنش پلیس نسبت به او به‌طور کلی متفاوت بود.

2 مهر، معترضان آمریکایی در شهر فرگوسن بار دیگر با پلیس درگیر شدند و صدای شلیک چندین گلوله شنیده شد. این درگیری به‌دلیل آتش‌سوزی و مختل شدن مراسم یادبود برگزار شده برای مایکل بود. معترضان معتقد بودند که آتش‌سوزی به‌طور عمد و توسط مقامات شهر فرگوسن انجام شده است.

3 مهر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اذعان به مشکلات قومی در ایالات متحده گفت: ما هم مشکلات نژادی و قومی خود را داریم.

16 مهر، یکی از افسران پلیس «سنت لوییس» که خارج از شیفت کاری خود بوده در ایالت میسوری آمریکا «واندریک مایرز» نوجوان 18ساله سیاه‌پوست را تنها دو ماه پس از کشته شدن مایکل براون با شلیک هفده گلوله متوالی کشت. شهروندان سنت لوییس در اعتراض به این کشتار تا بامداد در خیابان‌های این شهر تظاهرات کرده شعار سردادند.

19 مهر، معترضان خشمگین آمریکایی این بار در تظاهراتی پرچم این کشور را آتش زدند.

2 آبان، نتایج کالبدشکافی مستقل نشان داد مایرز هشت مرتبه از جمله شش بار از  پشت سر هدف شلیک گلوله قرار گرفته است.

21 آبان، جی نیکسون، فرماندار ایالت میسوری آمریکا، در آستانه انتشار تصمیم دادگاه قتل مایکل براون مردم فرگوسن را از برگزاری هرگونه تجمع و راهپیمایی اعتراض آمیز برحذر داشت. او از آماده‌باش گارد ملی در روز صدور حکم خبر داد و گفت در صورت لزوم افسران پلیس از سراسر ایالت به خدمت فراخوانده می‌شوند.

24 آبان، رهبر معترضان فرگوسن رئیس پلیس این شهر را مورد انتقاد قرار داد. او اعلام کرده بود چنانچه دارین ویلسون متهم شناخته نشود می‌تواند هرچه سریعتر به کار خود بازگردد. رهبر معترضان فرگوسن، با اشاره به اینکه چنین تصمیمی می‌تواند خشم و ناراحتی مردم را بیشتر کند، افزود: «این بخشی از الگوی مصونیت از مجازات پلیس است».

25 آبان، صدها تن از معترضان یکی از تقاطع‌های اصلی سنت لوئیس را نزدیک دانشگاه جرج واشنگتن مسدود کردند. ده‌ها تن از فعالان با دراز کشیدن در خیابان وانمود کردند پلیس به آنها شلیک کرده است. دی‌ری مک‌کسون، رهبر 29ساله معترضان گفت: «این جنبشی حساب‌شده است و با جنبش ماه اوت تفاوت دارد. جنبش آن زمان شدیداً خشمگین بود، خشمی موجه، اما اکنون سازماندهی شده‌ایم، راهبردی عمل می‌کنیم و می‌خواهیم پیام خود را به صاحبان قدرت برسانیم».

26 آبان، در آستانه اعلام رأی دادگاه، فرماندار ایالت میسوری در این ایالت وضعیت فوق العاده اعلام کرد و گارد ملی را به حالت آماده‌باش در آورد. در همین حال، ده‌ها نفر در شهر کلیتون، محل تصمیم گیری هیئت منصفه در سرمای شدید تظاهرات کردند و خواهان صدور کیفرخواست علیه افسر قاتل شدند.

28 آبان، اف‌بی‌آی با صدور اطلاعیه‌ای هشدار داد، انتشار رأی نهایی هیئت منصفه ایالت میسوری احتمالاً به آشوب سراسری و حمله به مأموران در سراسر کشور منجر خواهد شد. پلیس آمریکا در همه ایالت‌ها برای مقابله با بروز یک طغیان و آشوب سراسری به حالت آماده‌باش در آمد.

2 آذر، مأمور پلیس شهر کلیولند ایالت اوهایو در مقابل یک مجتمع تفریحی یک پسربچه 12ساله سیاه‌پوست را که سلاح اسباب‌بازی در دست داشت با شلیک دو گلوله کشت.

3 آذر، دادستان سنت‌لوئیس دارین ویلسون، افسر پلیس 28ساله‌ قاتل نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی را بی‌گناه دانست و او را از اتهام قتل تبرئه کرد. هیئت منصفه عالی متشکل از 9 سفیدپوست و سه سیاه‌پوست بود. پس از اعلام رأی دادگاه صدای شلیک گلوله‌ مقابل اداره پلیس شهر فرگوسن شنیده شد. معترضان خشمگین در فرگوسن چندین خودرو و چند ساختمان را به آتش کشیدند. درگیری‌های خشونت آمیز میان معترضان و پلیس آغاز شد.

اوباما طی اظهار نظری گفت: «حقیقت این است که در بسیاری از نقاط کشور بین نیروهای پلیس و جوامع رنگین‌پوست بی‌اعتمادی عمیقی وجود دارد و این امر پیامد میراث تبعیض نژادی در این کشور است. مشکلات مرتبط با تبعیض نژادی همچنان پابرجاست و جوامع رنگین‌پوست در پی دامن زدن به این مشکلات نیستند. مواردی وجود دارند که احساس می‌کنیم قانون در آنها به‌طور تبعیض آمیز اعمال می‌شود».

4 آذر، مدارس فرگوسن امروز تعطیل اعلام شد. اعتراضات به 38 ایالت آمریکا از جمله واشنگتن و بیش از 170 شهر دیگر گسترش یافت.

پلیس اعلام کرد در راهپیمایی اعتراضی ساعات پایانی شب در خیابان‌های بوستون 51 نفر دستگیر شدند. پلیس آتلانتا نیز از دستگیری 24 نفر خبر داد. زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اظهار داشت: «من به‌شدت در مورد شمار نامتناسب جوانان آفریقایی‌تبار آمریکایی که در برخورد با افسران پلیس کشته می‌شوند و نیز شمار نامتناسب آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار که در زندان‌های آمریکا زندانی‌اند و همچنین شمار نامتناسب آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار که در انتظار اعدام هستند، نگرانم».

کنستانتین دولگوف، نماینده حقوق بشر وزارت خارجه روسیه گفت: «تبعیض نژادی و تنش‌های نژادی و قومی از چالش‌های اصلی فراروی دموکراسی، ثبات و یک‌پارچگی جامعه آمریکا به شمار می‌رود. ما تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که مقامات آمریکایی با جدیت به این مسائل و سایر چالش‌های جدی در زمینه حقوق بشر در کشورشان رسیدگی کنند و از آنچه اخیراً انجام داده‌اند دست بردارند و دیگر برای سایر کشورها در خصوص رعایت حقوق بشر سخنرانی نکنند».

5 آذر، علاوه بر فرگوسن، اعتراضات گسترده‌ای در نیویورک، واشنگتن دی‌سی، اوکلند، سیاتل، بوستون و ده‌ها شهر دیگر در سراسر آمریکا برگزار شد. پلیس لس‌آنجلس در تظاهراتی که در تمامی طول شب ادامه یافت حدود 150 نفر را دستگیر کرد. شماری از معترضان که قصد یورش به شهرداری سنت لوئیس را داشتند بازداشت شدند. پدر مایکل اعلام کرد رأی هیئت منصفه به وی ثابت کرد که در یک «کشور نژادپرست» زندگی می‌کند. ویلسون نیز در مصاحبه‌ای گفت: «وجدانم به این دلیل آسوده است که می‌دانم کارم را درست انجام داده‌ام.» مقامات منطقه «سنت لوئیس» در شرق این منطقه برای افراد زیر 17 سال منع آمد و شد اعلام کردند. شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد معترضان در 120 نقطه در 35 ایالت آمریکا دست به تظاهرات می‌زنند. در نیویورک‌ تظاهرات کنندگان برای مدتی تونل «لینکلن» را مسدود و در میدان «تایمز» تجمع کردند. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هم به از سرگیری اعتراضات در فرگوسن واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

6 آذر، دورنلا کانر 24ساله در جریان تظاهرات هدف گلوله یک «سلاح غیرکشنده» قرار گرفت. مردم خشمگین و معترض به رأی دادگاه ساختمان شهرداری سنت لوئیس را تصرف کردند. در اروپا نیز مردم لندن به جمع معترضان به خشونت پلیس آمریکا پیوستند و در برابر سفارت آمریکا در این شهر تجمع کردند.

7 آذر، کمیسیون ضدشکنجه سازمان ملل در گزارش خود با اشاره به تیراندازی به نوجوان سیاه‌پوست بی‌دفاع، تصریح کرد این کشور مطابق با معاهدات ضدشکنجه بین‌المللی عمل نکرده است. شارپتون، نامزد دموکراتیک دوره انتخاباتی سال 2004 ایالات متحده آمریکا؛ دادگاه پرونده «مایکل براون» را به‌شدت محکوم و سرزنش کرد. مردم نیویورک در راهپیمایی به‌مناسبت روز شکرگزاری علیه تصمیم هیئت منصفه ایالت میسوری در تبرئه دارین ویلسون تظاهرات کردند. بیش از 100 تن در تظاهرات در لس‌آنجلس و اوکلند کالیفرنیا بازداشت شدند. در شهر پورتلند در ایالت اورگان هم پلیس از گاز اشک‌آور استفاده و نیز عده‌ای را بازداشت کرد. بعضی از چهره‌های شناخته شده در آمریکا در اعتراض به حکم تبرئه خواستار بایکوت خرید در روز موسوم به «جمعه سیاه» شدند که یکی از شلوغ‌ترین روزهای خرید سالانه در آمریکا محسوب می‌شود.

8 آذر، دارین ویلسون از خدمت در پلیس استعفا داد. اداره پلیس فرگوسن تهدیدات خشونت آمیزی را در صورت ادامه حضور ویلسون در اداره پلیس دریافت کرده بود. معترضان هر دو جهت بزرگراه بین‌ایالتی شماره 395 را مسدود کردند.

9 آذر، کاخ سفید اعلام کرد اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای مذاکره درباره اعتراض‌های مردم ایالت میسوری با اعضای کابینه خود و سران حقوق مدنی این کشور دیدار خواهد کرد. انجمن ملی پیشرفت رنگین پوستان اعلام کرد یک راهپیمایی اعتراضی 200 کیلومتری را در برنامه خود دارد. این راهپیمایی هفت‌روزه تا شهر جفرسون، مرکز ایالت میسوری برگزار می‌شود. انسداد بزرگراه بین‌ایالتی شماره 395 امروز هم ادامه یافت.

10 آذر، شهرداری فرگوسن اعلام کرد با وجود استعفای «دارین ویلسون» پلیس قاتل مایکل، حقوق این افسر پلیس همچنان پابرجاست.

11 آذر، دانشجویان آمریکایی به اعتراضات پیوسته تظاهرات کردند. دانشجویان دانشگاه هاروارد، اِی‌اند‌اِم تگزاس، استنفورد و جرج واشنگتن به‌نشانه اعتراض از حضور در کلاس‌های درس امتناع کردند و در یک حرکت نمادین به‌نشانه جسم بی‌جان مایکل روی زمین دراز کشیدند.

12 آذر، رهبران معترضان آمریکایی اعلام کردند، اعتراضات در کشور علیه رأی دادگاه در تبرئه پلیس قاتل تداوم خواهد یافت چرا که هیچ اصلاح هدفمندی را شاهد نیستند.

13 آذر، در این روز خبری منتشر شد که نشان می‌دهد نظام آمریکا نمی‌خواهد پیام اعتراضات و نابسامانی‌های ماههای اخیر را درک کند. هیئت منصفه دادگاه شهر نیویورک دانیل پانتالئو افسر پلیسی را که اقدام به خفه کردن اریک گارنر سیاه‌پوست کرده بود تبرئه کرد. گارنر مشکل تنفسی داشت و در زمان خفه شدن نیز مسلح نبود.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان