آزمون استخدامی ویژه مربیان پیش دبستانی/تبدیل مدارس ابتدایی به دو دوره سه ساله

آزمون استخدامی ویژه مربیان پیش دبستانی/تبدیل مدارس ابتدایی به دو دوره سه ساله

خبرگزاری تسنیم:برگزاری آزمون استخدامی برای مربیان پیش دبستانی، آغاز امتحانات پایان سال دانش آموزان، تصویب مواد درسی و ساعات آموزشی پایه اول متوسطه اول و دیوار کشی مدارس برای ایجاد دوره ابتدایی اول و دوم از مهمترین اخبار آموزش‌وپرورش در هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، برگزاری آزمون استخدامی برای مربیان پیش دبستانی و افرادی که مدعی هستند در آزمون قبلی نتیجه مورد‌نظر را اخذ نکرده‌اندخبری بود که 31 فروردین و در حاشیه رونمایی از سند برنامه درسی ملی توسط وزیر آموزش و پرورش اعلام شد اما طی هفته جاری یک‌بار دیگر از سوی روابط عمومی این وزارتخانه اعلام شد که در اجرای قانون مصوب پانزدهم مهرماه 88 مجلس شورای اسلامی و الحاقات آن،تمام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی واجد الشرایط استخدام شده اند و امروز هیچ نیروی بلا تکلیفی در آموزش وپرورش وجود ندارد؛ وزارت آموزش وپرورش براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر استخدام نیروهای حق التدریس طی 2 سال، این اقدام را انجام داده است و درآینده نزدیک نیز با توجه به شرایط پیش بینی شده در قانون، یک آزمون ویژه مربیان پیش دبستانی و افرادی  که مدعی هستند در آزمون قبلی نتیجه مورد نظر را اخذ نکرده اند ، برگزار می‌کند.


** تدریس مواد درسی و ساعات تدریس هفتگی پایه اول متوسطه اول

مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در هفته جاری اعلام کرد که در جلسه این شورا جلسه مواد درسی و ساعات تدریس هفتگی پایه اول دوره متوسطه اول که در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و مبتنی بر برنامه درسی ملی است به تصویب رسید.

عناوین درسی  و ساعات تدریس در پایه اول متوسطه اول شامل 2 ساعت قرآن ، 2 ساعت معارف اسلامی ، 4 ساعت زبان وادبیات فارسی ، 2 ساعت زبان عربی ، 2 ساعت زبان خارجی ، 3 ساعت علوم تجربی ، 4 ساعت ریاضیات ، 2 ساعت تربیت بدنی و سلامت ، 3 ساعت مطالعات اجتماعی  ، 2 ساعت فرهنگ و هنر ، 2 ساعت کار وفناوری و2 ساعت تفکر وسبک  زندگی و در مجموع 30 ساعت است که در پنج روز هفته برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

** آغاز امتحانات پایان سال دانش‌آموزان

از روز چهارشنبه هفته جاری یعنی 25 اردیبهشت امتحانات پایان سال دانش‌آموز آغاز شد که امتحانات تا تاریخ 20 خرداد ادامه دارد.

عبدالامیر عرفی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم دلیل آغاز زودهنگام امتحانات پایان سال دانش آموزان را برگزاری انتخابات در 24 خرداد عنوان کرد و افزود: با توجه به فعالیت نظارتی بخشی از فرهنگیان در انتخابات و اینکه برخی از مدارس به حوزه‌های رای گیری تبدیل می‌شوند تصمیم گرفتیم با آغاز امتحانات از تاریخ 25 اردیبهشت و اتمام آن تا 20 خرداد زمینه‌های لازم را فراهم کنیم.

وی گفت: سؤالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان 100 درصد به صورت الکترونیک طراحی شده است همچنین این سؤالات از کتب درسی طراحی شده است که در بخشی از سؤالات امتحانات نهایی به صورت مفهومی است به گونه ای که 4 نمره را به امتحان را به سؤالات مفهومی اختصاص داده‌ایم تا از این طریق دانش‌آموزانی که پایه تحصیلی قوی‌تری دارند، بتوانند نمرات بالاتری را کسب کنند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سؤالات مفهومی عیناً متن کتاب به صورت سؤال نخواهد بود بلکه با طراحی تعدادی از سؤالات مفهومی درک و تسلط دانش‌آموز به مبحث درسی را ارزشیابی خواهیم کرد.

عرفی با اشاره به اینکه سه ساعت پس از برگزاری امتحان نهایی پاسخنامه آن روی سایت مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد، بیان کرد: نتایج امتحانات نهایی یک هفته پس از پایان امتحانات یعنی در اواخر خرداد اعلام می‌شود.

** معلم خصوصی راه حل خانواده‌ها برای جبران افت کیفیت نظام آموزشی

در آستانه امتحانات پایان سال دانش‌آموزان تب استفاده از معلم خصوصی نیز بالا گرفته است و در این میان برخی از خانواده‌ها و کارشناسان آموزشی معتقدند که کیفیت پایین آموزش در مدارس باعث می‌شود تا پای معلم خصوصی به میان بیاید.

محمد آتشک کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درپاسخ به این پرسش که چه اتفاقی رخ می‌دهد که برخی از خانواده‌ها در آستانه امتحانات این نیاز را احساس می‌کنند که برای قبولی فرزندشان به معلم خصوصی متوسل شوند؟ می‌گوید: عوامل مختلفی باعث می‌شود که یک خانواده به حضور معلم خصوصی احساس نیاز کند که شاید بتوان دلیل مهم آن را کیفیت پایین نظام آموزش رسمی عنوان کرد بنابراین خانواده‌ها با توسل به معلم خصوصی تلاش می‌کنند تا افت کیفیت نظام آموزش رسمی را جبران کنند.

وی می‌افزاید: نظام آموزشی سایه در اصطلاح تخصصی حوزه آموزشی به کلاس‌های جبرانی و تدریس خصوصی اطلاق می‌شود که بر نظام آموزش رسمی کشور سایه انداخته است.

** تبعات تبدیل معلم دانش آموز به معلم خصوصی

این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه در برخی شرایط معلم دانش‌آموز تبدیل به معلم خصوصی می‌شود، ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی امکان اینکه معلم به دانش آموز نمره قبولی دهد بیشتر شده و اینجاست که می‌توان به مسئله فساد در نظام آموزشی کشور اشاره کرد.


** آغاز چاپ کتاب‌های درسی سال تحصیلی 92-93/کتب کدام مقاطع تحصیلی هنوز چاپ نشده است؟

سید احمد حسینی، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: کار چاپ کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی آغاز شده است اما کتاب‌های پایه ششم بعد از ارزشیابی و انجام برخی اصلاحات به زیر چاپ می‌رود.

وی افزود: در رابطه با کتاب‌های پایه ششم ابتدایی برخی نظرات اصلاحی مطرح شده بود که پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حال ارزشیابی کتاب‌های پایه ششم است و مولفان در حال ارزیابی کتاب‌ها هستند که پس از این مرحله کتاب‌های پایه ششم به زیر چاپ می‌رود.

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کتاب‌های اول دبیرستان امسال جدیدالتالیف هستند، گفت: بخش زیادی از کتاب‌های این پایه تالیف شده است اما هنوز به زیر چاپ نرفته است.

حسینی ادامه داد: شهریور کار توزیع کتاب‌های درسی آغاز می‌شود.

 همچنین  حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی منطبق با برنامه درسی ملی باشد اما این اقدام یکباره صورت نمی گیرد بلکه هر سال کتاب‌های دو پایه مختلف تحصیلی تغییر می‌کند.

وی افزود: ما موظفیم که هر سال کتب دو پایه را منطبق با سند برنامه درسی ملی تغییر دهیم که کتب اول و دوم ابتدایی تغییر یافته است؛ تالیف کتب ششم ابتدایی نیز بر اساس دانش پایه پنجم ابتدایی بود البته این کتاب‌ها همسو با برنامه درسی ملی تولید شد که با ارزیابی نظرات کارشناسان امسال کار اصلاح کتب پایه ششم در دست است.

** چگونه شورای عالی‌ آموزش و پرورش از انحلال نجات یافت؟به جای‌اختلاف به داد دانش‌آموز برسیم

علیرضا علی احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به ماجرای ایجاد دانشگاه فرهنگیان مستقل از مجموعه وزارت علوم و حفظ شورای عالی آموزش و پرورش از خطر انحلال گفت: هم‌اکنون به جای دعوا و اختلاف نظر باید به ارزشیابی نظام آموزشی 6.3.3 پرداخت.

وی افزود: زمان وزارت بنده بخش عمده اساسنامه در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد اما بر روی مسئله وابستگی این دانشگاه به آموزش عالی کشور یا آموزش و پرورش اختلاف نظری میان بین بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش و رئیس جمهور وجود داشت که این موضوع در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به جمع بندی نرسید بنابراین نهایی شدن اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ابلاغ آن طول کشید اما با وقفه ایجاد شده نظر بنده اعمال شد، در آن مقطع زمانی نظر این بود که دانشگاه فرهنگیان مانند سایر دانشگاه‌ها به وزارت علوم واگذار شود اما بنده معتقد بودم نیازهای آموزش و پرورش ویژه است بنابراین محیط دانشگاه فرهنگیان باید متفاوت باشد و در نتیجه باید یک دانشگاه اختصاصی برای معلمان داشته باشیم که سرانجام این موضوع شکل گرفت و امروز شاهد ایجاد دانشگاه فرهنگیان هستیم که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

احمدی بیان کرد:‌زمانی که بنده وزیر آموزش و پرورش بودم قرار بود تا شورای عالی آموزش و پرورش  مانند بقیه شورای عالی‌ها در مقطع زمانی دولت نهم منحل کنند اما باور ما این بود که شورای عالی آموزش و پرورش یک نهاد اساسی برای نظام تعلیم و تربیت است بنابراین  از رئیس جمهور خواستیم اجازه دهد تا شورای عالی آموزش و پرورش استمرار فعالیت داشته باشد و اگر رئیس جمهور فرصت حضور را ندارد بنده جلسات شورا را اداره و صورت جلسات را به رویت و امضای رئیس جمهور می‌رسانم در نتیجه این تلاش‌های شورای عالی آموزش و پرورش مستقر ماند و هم‌اکنون یک بازوی توانمند در خدمت آموزش و پرورش است.


** دیوار‌کشی مدارس برای ایجاد دو دوره ابتدایی اول‌ودوم/حضورمعلم مرد در3ساله دوم ابتدایی

نظام آموزشی 3.3.3.3 از مهر امسال اجرایی می‌شود،براین اساس برخی مدارس ابتدایی که شرایط لازم را دارند به دو دوره سه ساله تقسیم می‌شوند براساس بخشنامه اجرای نظام دوره‌ای، اولویت به‌کارگیری نیروی مرد باید در مدارس پسرانه سه ساله دوم باشد.

بر همین اساس بخشنامه اجرای نظام دوره‌ای از سوی فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ارسال شده است.

در این بخشنامه آمده است: در مبانی نظری تحول بنیادین نظام تربیت رسمی و عمومی بر توصیف و تبیین مراحل تربیت و اصول حاکم بر آن «تعریف مؤلفه‌ها و زیرنظام‌های اصلی و بیان نقش و وظایف آنها تأکید و ویژگی‌های هر یک از مراحل تشریح شده است»، انتظار می‌رود خدمات آموزشی و تربیتی متناسب با هر مرحله تربیت به ذی‌نفعان ارائه شود، بر این اساس تفکیک دو دوره سه ساله اول و دوم در دوره آموزشی ابتدایی ضروری است لذا شایسته است ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ضمن رعایت ملاحظات ذیل در تفکیک دوره سه ساله اول و دوم اقدام کنند.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon