لایحه رتبه‌بندی معلمان تقدیم مجلس می‌شود


لایحه رتبه‌بندی معلمان تقدیم مجلس می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: لایحه رتبه‌بندی معلمان که مشکل معلمان را در مسائل حقوقی حل می‌کند پیش از اسفندماه امسال به مجلس تقدیم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حمیدرضا کفاش شامگاه یکشنبه در همایش بزرگ روز دانشجو  در دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز با اشاره به اینکه یک میلیون و 100 هزار فرهنگی شاغل در کشور وجود دارد، اظهار داشت: خدمت به دانشجو معلمان و معلمان در حقیقت خدمت به آینده کشور است.

وی با بیان اینکه نام شهید مطهری شخصیت بزرگ انقلاب اسلامی مزین به این دانشکده است، افزود: در دورانی که تربیت معلم با دستور مستقیم شهید رجایی جان گرفت دانشگاه‌ها تعطیل بود و بهترین چهره‌ها به این سمت آمدند و امروز بهترین دانشجویان آن زمان از گردانندگان امور مختلف کشور در بخش‌های مختلف هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از جمعیت یک هزار و 200 نفری دانشجویان بیش از 600 نفر در فتح خرمشهر شرکت داشتند، خاطرنشان کرد: وقتی 32 شهید تقدیم امت شد تربیت معلم جان گرفته و این حرکت در استان‌های مختلف از جمله فارس شکل گرفت.

کفاش با بیان اینکه شما دانشجویان حتماً بازمطالعه کتاب‌های شهید مطهری را انجام دهید، تصریح کرد: به ویژه کتاب طرح ایدئولوژی انسان کامل را حتما مطالعه کنید زیرا گویا شهید مطهری این طرح را برای معلمان و آینده‌سازان جامعه نوشتند که مخاطب را به سمت انسان کامل برده و اندیشه و فکر او از ایمان، معرفت، بزرگی، احترام، محبت و صیمیمت پر کنند.

وی با توصیه به دانشجومعلمان دانشگاه شهید مطهری و اینکه با اندیشه‌ای که در اختیار شما قرار می‌گیرد آینده‌سازان ایران اسلامی را  در مسیر تبدیل شدن به انسان کامل رهنود کنید، بیان کرد: شهید مطهری در این کتاب تمام این موارد را بیان کرده و ترسیم بسیار زیبایی از مخاطبان معلمان دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید علم و ایمان همراه هم باشند، عنوان کرد: شهید مطهری در کتاب خود گفته پرنده برای پرواز به دوبال نیاز دارد و این دو بال علم و ایمان است.

کفاش با اشاره به اینکه اگر دانش را در اندیشه مخاطبان می‌کاریم باید ایمان را نیز در قلب و دل او وارد کنیم، اظهار داشت: اگر این کار را انجام شود علم و دانش در اندیشه مخاطب جاودان می‌شود و بشر با این دو بال پرواز و رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر فرآیند این رشد متوقف شود یا خللی در آن ایجاد شود نازیباست، افزود: خداوند زمینه رشد متوازن را در طفل قرار داده است و زیبایی مصداق این نمونه کامل است و روح و اندیشه انسان و درون انسان نیز اینگونه است و همان‌گونه که برای رشد متوازن به علم نیاز است به ایمان، اخلاق، منش، معرفت، صمیمت، محبت، اجتماعی بودن و بزرگ بودن نیز نیاز است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز جوانان ما که دانشجویان هستند اگر از خود چنین موجودی ساخته باشند به طور قطع و یقین در کار معلمی موفق خواهند بود و تا آخرین روز این کار را دنبال می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر در زمینه ورزش، سلامت، ایمان، اعتقاد، قرآن، علم، دانش و توانمند کردن خود به روش‌های تدریس و دانش در حد نیاز برای گرفتن دست نونهالان و دانش‌آموزان خود را مجهز کرده باشید به طور قطع و یقین موفق خواهید بود.

کفاش با بیان اینکه بدون شک کسانی که به حرفه معلمی راه پیدا کردند به دلیل عشق و علاقه آنان بوده، تصریح کرد: معلمی در ذات و درون انسان جوهره است و اگر این نباشد هیچگاه انسان برای انتقال معلومات، دیانت و صفا به دیگران تلاش نمی‌کند.

وی ورود به این عرصه را دارای ویژگی‌هایی دانست و گفت: وقتی به این مسلک وارد شوید و لذت گرفتن دست دیگران را در مسیر هدایت حس کنید و مزه معلمی و هدایت دیگران را درک کنید آنجا خواهید فهمید که آن چیزی که داریم عشق، ایمان و علاقه دیگران است که با صدها مال و مکنت به دست نمی‌آید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عزت نفس، کرامت، بزرگی و شأن با پول و مکنت به دست نمی‌آید، بیان کرد: آن چیزی که ما آموزش‌و‌پرورشی‌ها داریم در جوامع دیگر یافت نمی‌شود و عشق به معلمی و برکت پول آن از امثال شهید رجایی، اسوه ساخته و شهید مطهری معلم را به شمع تشبیه کرده است.

کفاش با بیان اینکه برای بسیاری از یک میلیون و 100 هزار نفر فرهنگی در کشور ما در خیلی از مکان‌های دیگر کار وجود دارد اما خودشان مسیری را که برای آنها لذت‌بخش است انتخاب کردند، عنوان کرد: از همین ابتدای کار و لحظات ورود به کسوت معلمی آن عشق، علاقه و روحیه معنوی که شما را به این کار کشانده در خود تضعیف نکنید.

وی با اشاره به اینکه سلامت و بهداشت مردم مهم است، اظهار داشت: اولویت دوم دولت روحانی پس از بهداشت، آموزش و پرورش است و با توجه به اینکه در بودجه 94 که اکنون در حال بسته شدن است همه دستگاه‌ها 30 درصد کاهش اعتبار دارند اما آموزش و پرورش در این بودجه افزایش اعتبار دارد که نشان می‌دهد آموزش و پرورش از اولویت‌های دولت است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نوع نگاه دولت به آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت و آینده معلمان کشور نگاه مثبت، پیش‌برنده و رو به جلو است، افزود: سختی‌های کشور در حدی است که باید دولت را همراهی و دعا کنیم تا دولت در این دو اولویت مهم خود موفق باشد.

کفاش با اشاره به اینکه بلا و سختی برای انسان نعمت و سخن انسان‌هایی که در محرومیت رشد کردند تأثیرگذارتر است، تصریح کرد: این بدان معنا نیست که دولت و دست‌اندرکاران به این بهانه در انجام وظایف خود کوتاهی کنند اما بدانید محرومیت کمبود نیست.

وی با تأکید بر اینکه به مباحث فکری، سیاسی و فرهنگی دامن نزنید تا کوته‌بینان و تندروهایی که هیچ‌کس جز خود را نمی‌بینند و تحمل اندیشه‌ورزان جامعه را ندارند حداقل ساکت بمانند و چوب لای چرخ دولت نگذارند تا دولت مسیر خود را پیدا کند، گفت: در گذشته تربیت معلم دوره دو ساله بود و مشکلات فراوانی داشت از جمله دانشجویان تربیت معلم که فوق دیپلم می‌گرفتند امکان ادامه تحصیل برای دوره‌های بعد نداشتند و مدرکشان تنها در درون آموزش و پرورش اعتبار داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان که بر اساس قانون تأسیس شد این معضل و معضلات بسیار دیگری را حل کرد، خاطرنشان کرد: کسانی که وارد این دانشگاه می‌شوند همانند دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها از حق ادامه تحصیل و قبولی واحدها بر اساس مصوبات وزارت علوم برخوردار هستند و راه ادامه تحصیل برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا باز خواهد بود و حتی اگر این دانشجویان معلم شوند هیچ منعی برای ادامه تحصیلشان وجود ندارد.

راه‌اندازی مقطع دکترا در دانشگاه فرهنگیان

کفاش با اشاره به اینکه در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان بیش از 11 رشته کارشناسی ارشد فعال است، بیان کرد: دوره‌های دکترا در آینده نزدیک طراحی خواهد شد و ضمن اینکه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان منعی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دیگر ندارند زمینه برای ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان نیز فراهم خواهد شد.

وی تأسیس دانشگاه فرهنگیان را بر اساس قانون سند تحول بنیادین تربیت نیروی شایسته برای آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: برای دانشگاه‌های فرهنگیان کشور تاکنون بیش از 70 رئیس دکترا منصوب شده و مشکلات اعضای هیئت علمی این دانشگاه‌ها بر اساس مصاحبه‌های انجام شده در آینده بسیار نزدیک برطرف می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آینده بسیار درخشان و پیشرفت در تمام زمینه‌ها در انتظار دانشگاه فرهنگیان است، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان مانند دانشگاه‌های دیگر بوده و حتی دو ویژگی بالاتر از دانشگاه‌های دیگر دارد و آن اینکه مورد توجه مسئولان است و دانشجویان آن جذب وزارت آموزش و پرورش می‌شوند.

کفاش با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال در جامعه مناسب نیست و این امتیاز به صورت انحصاری برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر وجود دارد، افزود: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با گذراندن دوره‌های کارورزی آموخته‌های خود را با معلم با تجربه به مرحله اجرا می‌گذارند و کارورزی و تدریس به صورت آزمایشی در طول دوران سالیانی که تحصیل می‌کنید جزو برنامه شماست.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان می‌تواند برای اجرای کارورزی دانشجویان به دو روش برنامه‌ریزی کند، خاطرنشان کرد: در یک روش در حین تدریس و در روش دوم در ترم‌های مشخص برای کارورزی به صورت شناور برنامه‌ریزی شود و کارورزی جزو واحدهای رسمی است و باید با آموزش و پرورش شهرستان‌ها در این راستا هماهنگی لازم انجام شود و به یک برنامه جامع نیاز است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان گروهی را مأمور بررسی درس کارورزی و برنامه‌ریزی در سطح کشور کرده است، تصریح کرد: دوره ضرورت خدمت هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما دانشگاه فرهنگیان در مورد قوانین نظام وظیفه در حال مذاکره است و اگر قانون پیشین به قوت خود باقی بماند هر فارغ‌التحصیلی که از خدمت معاف شود باید دوره آموزشی که نیاز کشور است را بگذراند.

کفاش با بیان اینکه مذاکراه با حوزه نظام وظیفه ادامه دارد و اطلاعیه مربوطه را تنها از طریق دانشگاه دریافت کنید، عنوان کرد: محل خدمت شما در حال حاضر بر اساس همان آئین‌نامه ای است که تاکنون اجرا شده است اما دانشجویان آینده از بوم برای بوم پذیرفته می‌شوند یعنی محل و اطراف محل که در تعریف بوم گنجانده می‌شود را شامل شده و به اطلاع داوطلبان در دفترچه‌ها رسانده می‌شود که محل خدمت نیز کجاست.

وی با اشاره به اینکه تا زمان ترسیم جدول جدید محل خدمت شما بر اساس جدول پیشین مشخص می‌شود، بیان کرد: پس از گذراندن دوره آزمایشی محل خدمت مشخص شده است.

وی گفت: لایحه رتبه‌بندی معلمان پیش از اسفندماه امسال توسط وزیر به مجلس تقدیم می‌شود و این لایحه مشکل معلمان را در مسائل حقوقی حل خواهد کرد و معلمان در آینده پس از تقدیم لایحه و تصویب در مسائل حقوقی صاحب رتبه‌بندی می‌شوند و این لایحه مشکل اقتصادی معلمان را در آینده برطرف می‌کند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon