فیلمسازی درباره مزار شریف ورود به میدان مین بود

فیلمسازی درباره مزار شریف ورود به میدان مین بود

خبرگزاری تسنیم: محمدحسین جعفریان کارگردان مستند«چه کسی ما را کشت» در اختتامیه جشنواره حقیقت گفت: من مستندهای بسیاری درباره مناطق بحران خیز از جمله کوزوو ساختم اما فیلم ساختن درباره مزار شریف ورود به میدان مین بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر روز یکشنبه 16 آذر هشتمین جشنواره فیلم حقیقت برگزیدگان خود را شناخت. در این مراسم عده ای از مسئولان سینمایی کشور از جمله حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و جمعی دیگر از سینماگران و مستند سازان حضور داشتند. برگزیدگان هر کدام به طبع با خوشحالی روی صحنه می آمدند و احساس خود را بیان می کردند.

هادی آفریده برای مستند «چنارستان» کاندید دریافت چند جایزه از جمله بهترین مستند شهر شد و بعد از دریافت جایزه گفت: خوشحالم در این جمع هستم. از تک تک افراد تیم که دوسال و نیم به خاطر فیلم مرا همراهی کردند تشکر می کنم. در چند سال گذشته مرتضی ندایی تنها فردی بود که موقع نیاز، به ما کار می داد. از تمام افرادی که نقدهای مثبت و منفی نسبت به اثر داشتند تشکر می کنم چون باعث می شود که در آینده نسبت به کاستی ها آگاه شویم. امیدوارم فیلم ما باعث شود به محیط زیست شهرمان بیشتر اهمیت دهیم.

علی معلم نیز به عنوان مجری در اثنای مراسم تقدیر از 20 مستندساز و 3 پیشکسوت سینمای اصفهان از جمله محمد کیانی فلاورجانی، رضا مهیمن و زاون قوکاسیان درباره داستان نشان شوالیه و پذیرفتن یا نپذیرفتن آن که این روزها خبرهایی از آن شنیده می‌شود، گفت: ما ملت عکس‌العملی هستیم و عادت داریم نسبت به مسائل مختلف عکس‌العمل منفی یا مثبت نشان دهیم. بد نیست افرادی که مسئول و صاحب منصب هستند بدانند این کشور نیاز به یک نشان ملی دارد.

وی افزود: اگر ما نشانی را به عنوان نشان ملی کشور به برگزیدگان فرهنگی کشور که در عرصه هنر زحمت کشیده‌اند، اهدا کنیم، کار بدی نیست. این سنت پسندیده‌ای است که از پیشکسوتان تجلیل شود.

در ادامه به دلیل نبود زاون قوکاسیان، رضا مهیمن جایزه او را دریافت کرد وگفت: وظیفه خودم می دانم درباره زاون صحبت کنم. اون انسان مهربانی بود که تمام عمرش را در اختیار سینما گذاشت و سینما را یک وسیله و اتفاق می دانست. فیلم ساختن اتفاقی است که ما را آدم تر می کند. او درباره سینما با گذشت و مهربانی صحبت می کرد و سینمای آزاد را پایه گذاری کرد و فیلمسازی 8 میلی متری را از همان جا آغاز کرد.

مهیمن ادامه داد: او در جلسات نقدوبررسی فیلم و فرهنگ را به اصفهانی ها آموزش می دهد. این اواخر تمام همت خود را برای دریس دانشجویانی صرف می کند که سینما را در اصفهان یاد می گیرند. هرچه هست؛ مستقیم و غیرمستقیم مدیون اوست.

وی در پایان صحبت های خود گفت: آرزو می کنیم قوکاسیان بعد از بهبودی به ایران بازگردد. او زمینه های بسیاری برای زندگی در خارج از کشور و یا تهران داشت اما اصفهان را برای کار انتخاب کرد. امیدوارم کتاب هایی مثل«لورتا» را رونمایی کند و به ایران برگردد.

محمد علی طالبی نیز که برای فیلم مستند نیمه بلند«ننه حسن» جایزه دریافت کرده بود، پس از حضور روی صحنه گفت: از اعضای هیأت داوران تشکر می کنم. این اولین باری است که از این جشنواره جایزه می گیرم. دوست دارم این جایزه را به پسرم آرش طالبی که نقش کارگردان و تدوینگر را داشت و همراهم بود، تقدیم کنم.

فیلم مستند کوتاه«دودکش سفید» به کارگردانی یانی پلتونن از فنلاند نیز در بخش بین الملل جایزه دریافت کرد و به جای فیلمساز، سفیر فنلاند روی صحنه آمد و عنوان کرد: او در تهران نیست چون وقت کافی نبود اما خیلی خوشحالم قرارست این جایزه را به او تقدیم کنم. برای فیلمسازان افتخار بزرگی است که با ایران کار کنند و جالب است این فیلمساز جایزه را از کشوری دریافت می کند که خیلی چیزها به سینما هدیه کرده است. برای کارگردان ما مایه افتخارست که این جایزه را از این جشنواره دریافت کرده است.

معین کریمی الدینی که شب گذشته به خاطر فیلم مستند بلند«آتلان» چندبار نامش شنیده شد و جایزه بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد نیز گفت: هیجان زده و بسیار خوشحالم. ما با بدبختی فیلم می سازیم و اینجا تنها جایی است که امکان تشکر از افرادی را دارد که برای فیلم زحمت کشیدند. از مسئولان قبلی و فعلی مرکز گسترش تشکر می کنم که اگر کمک نمی کردند این مستند به گِل می نشست. دوستان ما 3 سال برای این کار زحمت کشیدند.

کریم الدینی ادامه داد: من جایزه را خیلی دوست دارم چون از چنین هیأت انتخابی دریافت می کنم اما استقبال مخاطبان برایم بهترین جایزه بود و این جایزه را دوستان دیگر مثل مهدی کریمی و محمد کارت نیز گرفتند.

این کارگردان با گله مندی نسبت به نبود جایزه موسیقی در جشنواره حقیقت بیان کرد: جشنواره امسال بسیار حرفه ای بود اما گله مندم به دلیل نبود جایزه موسیقی و به نظرم سطح فیلم های بلند آن قدر بالا بود که باید این جایزه را وارد فضای جشنواره کنیم.

وی درپایان خطاب به ایوبی گفت: قول می دهم اگر اکران خوبی به فیلم های مستند بدهند، این فیلم ها پرفروش می شوند.

در ادامه«هدی هانیگمان» نشان فیروزه جشنواره حقیقت را به به عنوان یکی از برترین مستندسازان شاخص زن دریافت کرد و گفت: من نمی‌دانم این جایزه چند سکه ارزش دارد. من از زمانی که ادبیات می‌خواندم عاشق ادبیات فارسی بودم. من به این دلیل در اینجا حضور دارم که باور دارم سینمای مستند ایران بهترین سینمای مستند در جهان است. ساخت مستند در همه جای جهان سخت است ولی این هنرها هستند که لذت زندگی را می‌سازند و بدون این لذت‌ها نمی‌توان زندگی کرد. همچنین من از تمام برگزارکنندگان این فستیوال و مسئولان سینمایی کشور تشکر می‌کنم.

محمد باقر شاهین برای فیلم«مالکیه» نیز به عنوان یکی از برگزیدگان جایزه آوینی شناخته شد و روی صحنه عنوان کرد: این فیلم را به کودکان روستای مالکیه تقدیم می کنم که در یکشب پدرانشان را کشتند و سوزاندند. همیشه دوست داشتم اولین فیلمم جایزه بگیرد و این جشنواره آن قدر حرفه ای بود که هیچ ضعفی در آن ندیدم.

«چه کسی ما را کشت» به کارگردانی محمدحسین جعفریان جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرد. جعفریان پس از حضور روی صحنه گفت: کار مستندساز جلوه گری نیست و می خواهد فیلم بسازد. من مستندهای بسیاری درباره مناطق بحران خیز از جمله کوزوو ساختم اما فیلم ساختن درباره مزار شریف ورود به میدان مین بود. در آن دوره گروه های مخالف و موافق جمع می شدند تا حساب فیلمساز را برسند.

محسن استاد علی نیز برای«جایی برای زندگی» روی صحنه آمد و عنوان کرد: من یک مستند نیمه بلند دیگر داشتم که از جشنواره کنار گذاشته شد. امیدوارم روزی برسد که نمایش زندگی واقعی مردم سیاه نمایی تلقی نشود و حضور مستندساز در نقاط سخت، سیاسی تعبیر نشود. امیدوارم فیلمم که کنار رفت دیده شود چون سندی برای روزگار ماست.

در پایان فرشاد افشین پور کارگردان«سفر به آمادای» با بیانی گله مند گفت: ما طلسم نبود تصاویر خوب در ایران را شکستیم. دوستان باید صرف نظر کنند و افرادی که لایق داوری هستند، انتخاب شوند.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران