تشریح جزئیات جشنواره و پانزدهمین نمایشگاه پژوهشگران و فناوران برتر

تشریح جزئیات جشنواره و پانزدهمین نمایشگاه پژوهشگران و فناوران برتر

خبرگزاری تسنیم: اعضای ستاد هفته پژوهش برنامه‌های ویژه این هفته را در نشست‌خبری تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش از ظهر امروز در نشست‌خبری با اشاره به برگزاری برنامه‌های ویژه هفته پژوهش از هفته آینده در کشور، اظهار داشت: فرهنگ‌سازی در زمینه اهمیت پژوهش و توجه به این بخش از مهمترین اقدامات ما در وزارت علوم است. مسئله‌ای که باید همواره مورد توجه باشد و شاید سخت‌ترین بخش کار است. 

وی با اشاره به در آستانه بودن تصویب بودجه سال 94 و تنظیم و تدوین برنامه ششم کشور، ادامه داد: این مسئله حساسیت‌های زیادی را برای ما ایجاد کرده و تمامی تلاش‌مان این است بحث فرهنگ‌سازی را به نحو مطلوب در این بودجه مورد توجه قرار دهیم. 

احمدی با بیان اینکه ستاد ملی هفته پژوهش با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت علوم از مدت‌ها پیش به دنبال برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌های این هفته بوده است، گفت: هدف این ستاد این بوده همه اجزاء به شکل نقش‌آفرین بتوانند حضور فعالی داشته تا نمایشگاه و جشنواره امسال متفاوت‌تر از قبل برگزار شود. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه نمایشگاه هفته پژوهش نیز در هفته آینده برگزار می‌شود، گفت: حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور و دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند در این نمایشگاه پررنگ‌تر از سال‌های قبل است و نشان‌دهنده ضریب اطمینان مجموعه ایرانیان مقیم خارج کشور از فناوری کشور است. 

احمدی افزود: شرکت‌های خارجی، ایرانیان خارج از کشور و دانشجویان خارج از کشور در این نمایشگاه نتایج تحقیقات خود را ارائه می‌دهند. 

وی افزود: در بخش فن‌بازار نیز حضور شرکت‌های داخلی و خارجی دیده خواهد شد و کارگاه آموزشی در حاشیه این فن‌بازار برگزار می‌شود. 

احمدی ضمن اشاره به تشریح برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش، اظهار داشت: 23 آذرماه پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشور با حضور وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش، وزیر کشور و وزیر نیرو افتتاح می‌شود و در همان روز زنگ پژوهش در یکی از مدارس تهران نواخته و از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش تقدیر می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: در روز دوم نیز که روز صنعت و پژوهش است، با همکاری وزارت صنعت برنامه‌هایی در این چارچوب برگزار می‌شود.

احمدی از حضور رئیس‌جمهور در برنامه سومین روز هفته پژوهش در سالن اجلاس سران خبر داد و گفت: در روز سوم هفته پژوهش، همزمان با 25 آذرماه ضمن برگزاری جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر از 21 پژوهشگر و فناور برتر که مجموعه پژوهش‌های آنها در حوزه وزارت علوم، بهداشت و سایر دستگاه‌های اجرایی ارائه شده، تقدیر می‌شوند. 

وی افزود: در بعد از ظهر همین روز اجلاس معاونان پژوهشی کل کشور با حضور معاونان پژوهشی دستگاه‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اهمیت مقوله پژوهش و توجه دانشگاه‌ها به این مقوله، اظهار داشت: امروزه میانگین حدود 5 درصد از بودجه‌های دانشگاه‌ها صرف فعالیت‌های پژوهشی می‌شود که ما به هیئت‌امنای دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم که دانشگاه‌ها حق ندارند درصد اعتبارات‌شان را در حوزه پژوهش نسبت به کل اعتبارات از 15 درصد کمتر کنند. البته این رقم در دانشگاه‌های بزرگ‌تر باید بیشتر باشد. 

در ادامه این نشست، بختیاری مدیرکل پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز با اشاره به عناوین روزهای هفته پژوهش، اظهار داشت: یکشنبه 23 آذرماه اولین روز هفته پژوهش با نام پژوهش، فناوری و مدرسه، نام‌گذاری شده است و روز دوم هفته پژوهش همزمان با دوشنبه 24 آذرماه با عنوان روز پژوهش، فناوری و صنعت نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: 25 آذرماه سومین روز هفته پژوهش نیز با عنوان پژوهش، فناوری و دیپلماسی علمی، چهارشنبه 26 آذرماه به عنوان چهارمین روز هفته پژوهش با عنوان پژوهش، فناوری و دانشگاه کارآفرین و آخرین روز هفته پژوهش با عنوان پژوهش، فناوری و اقتدار ملی نام‌گذاری شده است. 

گلستانی دبیر پانزدهمین نمایشگاه پژوهشگران و فناوری برتر گفت: پانزدهمین نمایشگاه پژوهشگران و فناوران برتر کشور از 23 تا 26 آذرماه در مساحت 10 هزار متر مربع در نمایشگاه بین‌المللی و در 7 سالن برگزار می‌شود.

وی گفت: در طی این 3 روز 200 غرفه در نمایشگاه برپاست که از این تعداد 10 غرفه مربوط به فن‌بازار، 30 غرفه مربوط به بخش‌های پژوهشی و سایر غرفه‌ها مربوط به دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی خواهند بود. 

گلستانی تاکید کرد: امسال سعی شده آثار و محصولات ارائه شده در نمایشگاه کیفیت مناسبی داشته باشند و محصولاتی که به فناوری رسیده‌اند در معرض دید علاقمندان قرار گیرد. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon