عده‌ای مزیت نسبی کشور در صادرات برق را به باد می‌دهند

عده‌ای مزیت نسبی کشور در صادرات برق را به باد می‌دهند

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان این که می‌توانیم به عنوان هاب انرژی منطقه در برق شناخته شویم و در حال حاضر عده‌ای مزیت نسبی کشور را به باد می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل مپنا عباس علی‌آبادی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی و تولید آب شیرین در منطقه آزاد قشم که امروز با حضور اکبرترکان برگزار شد، با بیان این که کشور به زیرساخت‌های اساسی نیازمند است، گفت: کشور ایران از نظر انرژی زیرساخت‌های مناسبی دارد.
وی ادامه داد: ورود آب به چرخه مصرف از طریق بازیافت حرارتی بسیار مفید و بهتر است و در حال حاضر پروژه فعلی با سرمایه‌ای بالغ بر 400 میلیون یورو با تجهیزات صددرصد ایرانی حجم قابل توجهی از نیاز منطقه را فراهم خواهد کرد.
مدیرعامل مپنا در رابطه با صادارت برق گفت: واقعیت آن است که اوضاع در دنیا قابل تحول است و نمی‌توانیم قیمت ثابتی را تعیین کرد و این در حالی است که قیمت سوخت در کشور متفاوت بوده و قیمت تابع زمان و مکان است.
وی خاطرنشان کرد: صادرات برق از جنبه‌های مختلف با اهمیت است اما در این موضوع سیاست شفاف وجود ندارد و صادرات بسیار کم بوده و در رابطه با همین میزان اندک صادرات بحث‌های مختلفی وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر زمینه برای حضور و عرضه برق در بازارهای هدف در دستور کار قرار گیرد .
علی‌آبادی با تاکید بر این که اگر کشور به سیاست‌های مقاومتی متعهد است، بیان کرد: باید به صادرات برق که از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت است پرداخته شود.
وی گفت: شاید پاکستان، افغانستان و عراق کشورهای پیشرفته‌ای نباشند اما دارای منابع قوی هستند که بازگشت سریع سرمایه را برای ایران به همراه خواهد داشت و این در حالی است که حجم تولید برق در کشورهای همسایه بسیار کم است.
مدیرعامل مپنا در رابطه با تولید داخلی برق خاطرنشان کرد: در حال حاضر 32 هزار مگاوات برق در کشور تولید می‌شود که می‌توان این حجم تولید را به 50 هزار مگاوات افزایش داد که اگر کمک شود هرچه سریع‌تر از عدم شفافیت قیمت خارج شویم می‌توان راندمان تولید برق را بالا برد.
وی گفت: اگر فازهایی همچون 11 و 12 تولید برق در پارس جنوبی به زنجیره تولید برق وارد شود می‌توان تا 85 درصد ظرفیت تولید برق در کشور را افزایش داد.

علی آبادی خاطرنشان کرد: این پروژه دارای مراحل مختلفی است که در مرحله اول بخش گاز و بخار وارد سیکل ترکیبی خواهند شد که همراه با بخش بخار، آب شیرین کن که از حرارت اتلافی نیروگاه بنا دارد تا آب تولید کند به چرخه وارد خواهد شد.
وی ادامه داد: بخش بخار و گاز نیاز به 32 ماه زمان برای بهره برداری دارد که پیش‌بینی می‌شود بعد از گذشت 18 ماه بخش گاز وارد چرخه شود که افزایش 2 ماهه اجرای کار به دلیل حضور پروژه در دریا است.
مدیرعامل مپنا با بیان این که امید است در کنار این پروژه توان صادراتی برق کشور افزایش یابد، گفت: بخش آب شیرین کن بعد از 5 ماه از اجرای مرحله بخار به چرخه وارد خواهد شد و مجموع سرمایه گذاری در حدود 400 میلیون یورو برای این پروژه خواهد بود.
همچنین رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این مراسم با بیان این که مناطق آزاد سرپل تبادل اقتصادی کشور است، گفت: در نزدیکی منطقه آزاد قشم دو تقاضای موثر از سوی کشور عمان و امارات وجود دارد که می‌توان قراردادی بالغ بر صادرات 3 هزار مگاوات برق به امضا رسد.
شمس اردکانی تاکید کرد: تنها مشکل پیشروی امضای این قرارداد وزارت نیرو است که با امضای این قرارداد هرمز، لارک و هنگام می‌توانند از برق و آب استفاده بهینه داشته باشند.
وی در پایان با بیان این که می‌توانیم به عنوان هاب انرژی منطقه در برق شناخته شویم،‌گفت: دو مشکل برای قیمت‌گذاری صادرات برق وجود دارد و در حال حاضر عده‌ای مزیت نسبی کشور را به باد می‌دهند.
در این مراسم نیز مدیرعامل منطقه آزاد قشم با ابراز امیدواری برای بهره برداری به موقع از پروژه‌های در دست اقدام در این منطقه گفت: در منطقه قشم با توجه به پروژه‌های در دست اقدام به 750 مگاوات برق نیاز است.
علی اکبر شعبانی فرد ادامه داد: در منطقه آزاد قشم 12 پروژه پالایشگاهی و ساختمانی در دست اقدام است که نیاز به 2800 مگاوات برق دارد و این در حالی است که دراین منطقه قراردادی با همکاری کویتی‌ها برای تولید 3 میلیون تن آهن به امضا خواهد رسید.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه