اظهارات نسنجیده‌ مقام وزارت نفت ایران، نفت را ۱ دلار دیگر ارزان کرد

اظهارات نسنجیده‌ مقام وزارت نفت ایران، نفت را 1 دلار دیگر ارزان کرد

خبرگزاری تسنیم: در پی اظهارات یک مقام وزارت نفت ایران مبنی بر احتمال سقوط قیمت نفت به ۴۰ دلار روند نزولی قیمت نفت از سر گرفته شد و قیمت هر بشکه نفت برنت بیش از یک دلار کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی که قیمت جهانی نفت از خرداد تاکنون حدود 45 درصد کاهش یافته و روند نزولی قیمت نفت همچنان ادامه دارد دیپلماسی نفتی کشور با انتقاد بسیاری از سوی کارشناسان و اقتصاددان ها مواجه شده است.

عربستان در نشست اخیر اوپک و با هدف پیشبرد سیاست های خاص خود که بعضا در خلاف جهت منافع اعضای دیگر اوپک مثل ایران قرار دارد توانست نظر خود را بر سایر اعضا تحمیل کند و مانع تصمیم اوپک برای کاهش سقف تولید این سازمان به منظور تقویت قیمت ها شود.

در نتیجه عربستان توانست نظر خود را بر سایر اعضا دیکته کند و قیمت جهانی نفت که تا قبل از نشست اوپک 30 دلار کاهش یافته بود از زمان این نشست که اوایل نوامبر برگزار شد نیز 15 دلار دیگر افت داشته است.

به عقیده تحلیلگران ایران به عنوان عضو موسس اوپک و کشوری که دومین سهمیه تولید را پس از عربستان دارد می توانست نقش موثرتری در جریان این نشست ایفا کند. این در حالی است که موضع گیری های مقامات نفتی ایران بیش از آن که حداقل از جنبه روانی بر بازار تاثیر مثبت بگذارد و باعث افزایش قیمت ها شود منجر به تضعیف بیشتر قیمت ها شده است.

وزیر نفت ایران در آستانه نشست اوپک و در حالی که سایر اعضا برای کاهش سقف تولید رایزنی می کردند تاکید کرد کشورش با توجه به کاهش تولید نفت در اثر تحریم ها در اقدام اوپک برای کاهش تولید مشارکت نمی کند.

زنگنه پیش تر نیز در جریان ورود گروه تروریستی داعش به عراق و نگرانی بازار از توقف صادرات نفت این کشور در موضع گیری حساب نشده ای از آمادگی ایران برای تامین نیاز بازار خبر داد. این موضع گیری اثر روانی خود را بر بازار گذاشت و مانع افزایش قیمت ها شد.

آخرین موضع گیری مقامات نفتی ایران که در جهت منافع مصرف کنندگان قرار داشته و باعث افت بیشتر قیمت نفت شده است اظهارات رئیس اداره بررسی های بازار نفت وزارت نفت است که منجر به کاهش بیش از یک دلاری قیمت نفت در روز گذشته شد.

محمد صادق معماریان که در جریان یک کنفرانس نفتی در دبی سخن می گفت اظهار داشت: «شکسته شدن همبستگی درون اوپک یا بروز جنگ قیمت منجر به یک شوک قیمتی قابل توجه می شود و قیمت نفت را به 40 یا 50 دلار می رساند.»

به عقیده تحلیلگران در شرایط کنونی بازار که عوامل روانی نقش موثری در افت قیمت ها داشته است هرگونه اظهارات نسنجیده از این نوع می تواند به افت بیشتر قیمت ها بینجامد چه این که برخی فعالان بازار و سفته بازان سخن گفتن از نفت 40 دلاری توسط یک عضو مهم اوپک را به معنای گرا دادن به بازار برای محدوده قیمتی جدید تلقی می کنند.

بلومبرگ با انتشار خبری بر تاثیر اظهارات این مقام ایرانی در افت قیمت نفت تاکید کرد و نوشت: «درحالی که ایران افت بیشتر قیمت نفت در اثر ازهم گسیختگی اوپک را پیش بینی کرد سقوط قیمت نفت ازسرگرفته شد.»

این خبرگزاری غربی افزود: «درحالی که ایران پیش بینی کرد با درهم شکستن همبستگی اوپک قیمت نفت بیشتر از این کاهش یابد نفت برنت روند نزولی خود را از سر گرفت. نفت سبک آمریکا نیز افزایش های روز قبل خود را پس گرفت».

بر اساس این گزارش در بازار لندن هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1.06 دلار کاهش قیمت مواجه شد و در برابر 65.78 دلار معامله شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه