فتاحی معصوم: مستندات قابل توجهی درباره شهدای ۲۳ آذر مشهد موجود نیست

فتاحی معصوم: مستندات قابل توجهی درباره شهدای 23 آذر مشهد موجود نیست

خبرگزاری تسنیم: فعال واقعه ۲۳ آذر در مشهد مقدس گفت: متأسفانه مستندات قابل توجهی در زمینه تعداد شهدای ۲۳ آذر در مشهد مقدس وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، واقعه 23 آذر در مشهد مقدس مانند جرقه‌ای عمل کرد که از طریق آن آتش انقلاب اسلامی با سرعت بیشتری دامن رژیم سفاک پهلوی را گرفت.

در این روز رژیم سفاک پهلوی به بخش اطفال بیمارستان امام رضا(ع) حمله کرد و به‌واسطه این حمله جوش و خروشی انقلابی در کشور ایجاد شد.

به همین مناسبت با حسین فتاحی معصوم، یکی از شاهدان عینی این ماجرا و یکی از فعالان واقعه 23 آذر مشهد گفت‌وگویی داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

تسنیم: جناب آقای فتاح معصوم، با سلام و تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی قرار دادید، لطفاً در ارتباط با حال و هوای خود در زمان وقوع حادثه 23 آذر مشهد در سال 57 توضیح دهید.

فتاحی معصوم: من در زمان وقوع حادثه 23 آذر سال 57 دانشجوی سال آخر پزشکی بودم و به‌عنوان انترن در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مقدس مشغول به فعالیت بودم. در همان سال به‌دلیل وقایع انقلاب بیشتر دانشجویان یک سال از ادامه تحصیل بازماندند.

من مبارزات خود را از نخستین سال‌های دوران دانشجویی آغاز کردم و در سال 1347 توسط ساواک دستگیر و زندانی شدم.

نکته بااهمیت این بود که مبارزات و فعالیت‌ها علیه رژیم پهلوی به‌صورت خودجوش و مردمی شکل گرفت و در نهایت مبارزات مردمی و متصل به یکدیگر علیه رژیم پهلوی سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد. به رگبار بستن بیماران بی‌گناه و بی‌دفاع یکی از فجایع اصلی رژیم شاه در سال57 بود که همزمان با آغاز دهه دوم محرم به وقوع پیوست و همین واقعه در جذب افراد تحصیل‌کرده برای ادامه فعالیت‌ها در جهت براندازی رژیم پهلوی تأثیرگذار بود.

‌حمله به بیمارستان‌ در عرف اقدامی بسیار منفی و وحشیانه است؛ واقعه 23 آذر در جوامع بین المللی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت چرا که برخی از خبرنگاران از کشورهای خارجی برای انعکاس این واقعه به مشهد عازم شده بودند.

تسنیم: لطفاً در ارتباط با جزئیات روز 23 آذر توضیحات بیشتری دهید.

فتاحی معصوم: 23 آذر بود که چماق به دستان با حمایت نیروهای امنیتی از درب جنوبی وارد باغ بیمارستان امام رضا(ع) شدند و در نخستین اقدام خود ماشین‌های سواری پزشکان و پرسنل بیمارستان را مورد هجوم قرار داده شیشه‌های آنها را شکستند. دومین حرکت این افراد حمله به بخش اطفال بیمارستان بود که با شکستن تجهیزات داخل بخش کودکان شروع به تیراندازی کردند.

هنگام ورود افراد چماق به دست، نگهبانان برای ممانعت از ورود این افراد به مقابله با این افراد پرداختند که در پی این مقاومت تعدادی از نگهبانان مجروح شدند، علاوه بر نگهبانان کارکنان و پرسنل بخش نیز مانع ورود این افراد به بخش شدند اما چماق‌داران با استفاده از گاز اشک‌آور و شلیک تیر هوایی توانستند به بخش ورود پیدا کنند اما این تهاجم مدت زیادی دوام نیاورد چرا که خیل عظیمی از مردم به‌محض مطلع شدن به‌سمت بیمارستان برای کمک راهی شدند. حرکت جمعیت بسیار  مردم به‌سمت بیمارستان رضا(ع) سبب شد تا چماق‌داران به‌سرعت بیمارستان را ترک کنند.

تسنیم: واکنش علما و روحانیون نسبت به واقعه 23 آذر در مشهد مقدس چگونه بود؟

فتاحی معصوم: امام خمینی(ره) به‌صورت ویژه در پاریس برای تحصن کنندگان در روز 25 آذر سخنرانی کردند، همچنین بسیاری از علما و روحانیون که در حال حاضر به‌عنوان مسئولان ارشد کشور در حال فعالیت هستند از جمله مقام معظم رهبری، آیت‌الله واعظ طبسی و شهید هاشمی‌نژاد از این اقدام حمایت کردند.

‌حادثه 23 آذر سبب حادثه 10 دی در مشهد مقدس شد. همچنین تحصن پزشکان سبب ملحق شدن سایر مردم از جمله دانشجویان، مردم، علما به این تحصن در محل بیمارستان امام رضا(ع) شد. از پیش از تحصن پزشکان تصمیم گرفتند که بیمه ارتش از جمله افسران و درجه داران و خانواده‌های آنان را ویزیت نکنیم و همین مسئله سبب خشم نیروهای ارتش شد.

تسنیم: با تشکر از وقتی که در اختیار این خبرگزاری قرار دادید.

فتاحی معصوم: من نیز از شما سپاسگزارم.

گفت‌وگو از تارا خمینه

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon