کاهش ۱۲ درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمد فروش نفت در بودجه ۹۴

کاهش 12 درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمد فروش نفت در بودجه 94

خبرگزاری تسنیم : عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با توجه به اینکه بودجه سال ۹۴ بر اساس نفت ۷۲ دلاری بسته شده به‌منظور تأمین اعتبارات بودجه، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد فروش نفت ۱۲ درصد کاهش پیدا می‌کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به لایحه بودجه سال 94 و تفاوت‌های این لایحه با بودجه سال‌های قبل اظهار داشت: در لایحه بودجه سال 94 میزان فروش نفت و محصولات آن به یک میلیون بشکه نفت و 300 هزار بشکه میعانات گازی در روز کاهش پیدا کرده و قیمت هر بشکه نفت نیز به 72 دلار کاهش داشته و با توجه به اینکه بودجه سال 94 بر اساس این قیمت‌ها مصوب شده، دولت باید راهکارهایی را برای تأمین اعتبارات بودجه انجام دهد.

وی با بیان اینکه کاهش 12 درصدی مبلغ واریزی از سهم فروش نفت به صندوق توسعه ملی از جمله راهکار‌های دولت برای تأمین بودجه سال 94 بوده، افزود: 32 درصد از سهم فروش نفت در سال 94 باید به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود ولی با توجه به اینکه میزان درآمدها از فروش نفت کاهش یافته، دولت با هدف جبران کمبود‌ها قصد دارد سهم این صندوق را 12 درصد کاهش دهد تا به این شکل مشکل تأمین اعتبار برطرف شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال 94 اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های جاری افزایش زیادی داشته، بیشتر مبلغ بودجه سال 94 صرف همین هزینه‌ها شده و علاوه بر این، در زمینه هدفمندی یارانه‌ها هیچ جزئی برای عدم پرداخت یارانه به کسانی که احتیاج به آن ندارند، در این لایحه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه افزایش 30 درصدی قیمت نان سبب نارضایتی مردم شده، بیان کرد: بیشتر آردهای دولتی که باید در نانوایی‌های پخته شود تا مردم از آن استفاده کنند در بازار آزاد به فروش رسیده و دولت می‌توانست در این مورد با واریز یارانه نان به حساب شخصی سرپرست هر خانوار از رانت‌خواری جلوگیری کند و مردم نیز شاهد کیفیت بهتری در این زمینه باشند.

حاجی با بیان حکایتی در مورد وضعیت بودجه و مالیات استان اصفهان افزود: دولت همیشه افرادی که از پرداخت مالیات فرار کرده‌اند را به حال خود رها کرده و در مقابل، افرادی که همیشه در موعد مقرر مالیات خود را پرداخت می‌کنند را زیر فشار بیشتر قرار داده اما برخلاف اینکه اصفهان همواره از جمله خوش‌حساب‌ترین استان‌ها در پرداخت مالیات بوده، کمترین بودجه را دریافت کرده است.

وی با اشاره به افزایش 36 درصدی مالیات استان اصفهان برای سال 94، خاطرنشان کرد: دولت برای سال 94 به مالیات استان اصفهان را 36 افزوده و در سال 93، این مبلغ 3 هزار 800 میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی شده برای سال 94 مبلغ 5 هزار و 170 میلیارد تومان به عنوان مالیات از مردم دریافت شود و این در حالی است که میزان دریافتی از اعتبارات عمرانی استان کاهش یافته است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان اصفهان همواره 2 برابر استان فارس و 1.5 برابر استان خراسان رضوی مالیات داده و در مقابل کمتر از یک‌دوم این استان‌ها بودجه دریافت کرده و این در حالی است که از نظر جمعیت این 3 استان تفاوت چندانی باهم ندارند.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon