زمان اجرای مصوبه تبدیل ارز صادراتی به نرخ آزاد را از بانک مرکزی بپرسید

زمان اجرای مصوبه تبدیل ارز صادراتی به نرخ آزاد را از بانک مرکزی بپرسید

خبرگزاری تسنیم: بازگشت ارز صادرات همیشه یکی از مهم‌ترین مسائل صادرکنندگان و مسئولان تجارت بوده و با وجود آن‌که سیستم بانکی کشور نرخ کمتری از ارز آزاد را به رسمیت می‌شناسد، دولت به دنبال آن است تا ارز صادرکنندگان را به نرخ آزاد به آن‌ها تحویل دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در آخرین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پی مسائل بحث شده در رابطه با تجارت با روسیه ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت از مصوبه اخیر بانک مرکزی در راستای تبدیل ارز صادراتی صادرکنندگان به نرخ ارز آزاد توسط صرافی‌های بانک در کشورهای هدف خبر داد و گفت: این مصوبه در چند روز گذشته برای اجرا توسط رئیس کل بانک مرکزی ایران ابلاغ شده است.

* بانک مرکزی باید پاسخگوی زمان اجرای مصوبه دولت باشد

در این رابطه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه تجارت به خبرنگار تسنیم، گفت: تا به حال تبدیل ارز صادراتی از طریق صرافی‌ها صورت می‌گرفت که در لایحه خروج غیر تورمی از رکود دولت مقرر شده بانک مرکزی پیگیر تبدیل ارز صادراتی صادرکنندگان با توجه به نرخ آزاد توسط بانک‌ها باشد.
مجتبی خسروتاج تاکید کرد: در این مرحله بانک‌ها تبدیل نرخ ارز صادراتی را از طریق صرافی‌ها دنبال می‌کنند و در رابطه با زمان اجرایی شدن مصوبه لایحه خروج غیرتورمی از رکود مبنی بر تبدیل ارز صادراتی توسط بانک‌ها، بانک‌ مرکزی اطلاعات دقیق را دارد.
وی ادامه داد: با اجرای این مصوبه کانال تبدیل ارز صادراتی صادرکنندگان به ریال با توجه به نرخ ارز آزاد افزایش می‌یابد.

* کارمزد صرافی‌های بانکی برای تبدیل ارز بسیار بالا است
همچنین رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: در حال حاضر ارائه ارز به صرافی‌ها و دریافت نرخ معادل آن در تهران صورت می‌گیرد و موضوع جدیدی‌ نیست.
محمد مهدی رئییس زاده به تسنیم گفت: اما آنچه که قرار است بانک مرکزی بخشنامه مربوط به آن را دنبال کند مبنی بر آن است که خود بانک معادل ارز آزاد را به صادرکنندگان پرداخت کند زیرا در بانک و سیستم بانکی تعریفی از ارز آزاد وجود ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر اگر پول به بانک ارائه شود معادل ریالی به نرخ ارز مبادله‌ای داده خواهد شد که در کنار آن اگر بانک نامه‌ای به صرافی خود ارسال کند معادل ریالی ارز صادراتی با نرخ ارز آزاد ارائه خواهد شد اما با کارمزد بسیار بالایی همراه است.
رئیس‌زاده در پایان بیان کرد: میزان کارمزد دریافتی در صرافی‌ها بنابر انصاف آن‌ها محاسبه می‌شود.

* صادراتی وجود ندارد که ارزی به همراه داشته باشد

در این رابطه یک صادرکننده خرد اظهار کرد: صادراتی وجود ندارد که ارز حاصل از آن به کشور، توسط صرافی یا بانک بازگردد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ارز صادراتی از طریق صرافی‌های بانک‌ها نیز به معادل ریالی آن تبدیل می‌شود که به طور کلی باید زیرساخت‌های صادرات در راستای افزایش حجم صادرات تقویت شود و بعد از آن صادرکنندگان از سیستم بانکی درست استفاده خواهند کرد.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه