ایران از یمن تا لبنان نفوذ اساسی دارد

ایران از یمن تا لبنان نفوذ اساسی دارد

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه قدرت ایران در منطقه برای هیچ‌کس قابل تصور نبود گفت: ایران از یمن تا لبنان نفوذ اساسی دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری، با بیان اینکه قانون مدنی مبتنی بر 1400 سال فقه شیعه بوده است، گفت: ضرورت ابتنای قوانین، پژوهش و تحقیق یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی با اشاره به خشکی دریاچه ارومیه، گفت: ما تا توانستیم بر دریاچه ارمیه سد بستیم و زمانی که آب این دریاچه کاهش پیدا کرد، گفتیم کاش در مورد این دریاچه بیشتر پژوهش می‌کردیم؛ در حوزه آلودگی هوا و محیط زیست نیز همین مصداق وجود دارد.

ولایتی افزود: در حوزه آلودگی هوا و محیط زیست در دنیا مطالعات زیادی در جهت کاهش آلودگی هوا انجام شده و سمت و سو به سوی تولید ماشین‌های برقی در حرکت است، در حالی که ما با سرعت تمام اتومبیل تولید کرده و این اتومبیل‌ها دود تولید می‌کنند و شهرها را غیرقابل زیست می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه درباره آلودگی هوا در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پژوهش‌هایی صورت گرفته است، گفت: قوانینی که مبتنی بر پژوهش و مطالعه علمی قوی باشد، مانند سند سکندر است.

وی اظهار داشت: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام این بنا را دارد که در حوزه‌های مختلف تحقیقاتی با مرکز پژوهش‌های مجلس همکاری کند؛ مرکز ما در حوزه‌های اقتصادی، بین‌الملل، حقوقی، فرهنگی و علم و فناوری تحقیقات انجام می‌دهد.

ولایتی گفت: برای پیاده شدن سیاست‌های کلی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، باید قوانینی تدوین شود تا این سیاست‌ها اجرا شود و قوانین نیز نیاز به پژوهش دارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم بررسی وضعیت سند چشم‌انداز 20 ساله، تاکید کرد: بازنگری بر سند چشم‌انداز 20 ساله برای جبران عقب‌ماندگی‌های 10 سال گذشته لازم است که این اقدام نیز به پژوهش نیاز دارد.

وی با بیان اینکه کشور ما به نفت وابسته است و همه از ابتدای انقلاب می‌گفتند که ما اقتصاد تک‌محصولی داریم، ادامه داد: باید وابستگی بودجه به نفت براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوبه رهبری هر سال کم می‌شد، اما این‌گونه نشد و حالا که خرید نفت محدود شده، معلوم می‌شود این کار چقدر ضروری بوده و همه ما باید به خاطر آنچه پیش آمده، اقدام دیگری انجام دهیم.

ولایتی با طرح این پرسش که خصوصی کردن اقتصاد کشور و واگذار کردن کارهای دولتی به مردم چقدر انجام شده است، اظهار داشت: هر دولتی قول واگذاری کارهای خود را به مردم داده است اما در انتهای کارنامه دولت، برعدد کارکنان حقوق‌بگیر دولتی افزوده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: ما در زمان صفویه بدون نفت زندگی می‌کردیم و اولین تولیدکننده و صادرکننده ابریشم خام در جهان بودیم؛ هلند و انگلیس در آن زمان بر سر خریداری ابریشم از ایران با یکدیگر رقابت می‌کردند و هر کسی از ایران ابریشم می‌خرید، در صحنه بین‌الملل برنده بود.

وی افزود: ما در زمان شاه‌عباس دومین صادرکننده ظروف چینی ایران بودیم و تا قبل از اکتشاف نفت در سال 1327 تجار نقش اساسی در صدور اسلام و تجارت داشته‌اند ولی هم‌اکنون ناخواسته به کشوری با اقتصاد تک‌محصولی تبدیل شدیم و به دلیل تکیه بر نفت در این چاله افتادیم و مشکلات زیادی برای ما به وجود آمده است.

ولایتی با تاکید بر اینکه وظیفه مجلس تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آن است، گفت: در حوزه‌های سیاسی و بین‌الملل، بعد از فروپاشی شوروی مسائل استراتژیک در دنیای امروز مانند مسائل تاکتیکی شده است؛ یعنی استراتژی‌ها کوتاه شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: در سال 1991 بوش پدر در صبحگاه نیروی دریایی آمریکا گفت که از این به بعد دنیا یک ابرقدرت بیشتر ندارد و آن آمریکا است و مک لوهان نیز بحث دهکده جهانی و کدخدای این دهکده را مطرح کرد اما این توهم آمریکا بود و ظرف 24 سال از فروپاشی شوروی دنیا تغییر وضعیت داد؛ به گونه‌ای که امروز آمریکا هم معتقد نیست که دنیا را می‌توان تک‌قطبی اداره کرد.

وی تاکید کرد: طی روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه چین و روسیه قرار است در دریای مدیترانه مانور مشترک نظامی برپا کند؛ ایا در گذشته چنین تصوری می‌شد که چینی که آمریکا به دنبال محاصره‌اش است، بتواند این کار را انجام دهد؟ این قدرت جدید که اقتصاد آن را چین و نظامی‌گری آن را روسیه تشکیل می‌دهد، قدرت متحدی است که آمریکا نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

ولایتی با اشاره به قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه تصریح کرد: قدرت ما در منطقه برای هیچ‌کس قابل تصور نبود؛ این قدرت استراتژیک است و ایران از یمن تا لبنان نفوذ اساسی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص یادآور شد: ما در داخل کشور نیاز به کار پژوهشی و مطالعاتی برای تصویب و نظارت در اجرا داریم و در صحنه بین‌الملل، تحولات استراتژی آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که باید به آن توجه کنیم؛ البته ایران نشان داده است که در بزنگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند تصمیم لازم را بگیرد.

وی در پایان یادآور شد: برای اینکه مجلس شورای اسلامی بتواند دولت را بهتر راهنمایی کند لازم است بخش پژوهشی با قوت کار خود را ادامه دهد و ما در مرکز تحقیقات برای همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام آمادگی می‌کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon