سالانه ۱۰ میلیارد تومان برای جایگزین کابل‌های سرقتی در سیستان و بلوچستان هزینه می‌شود

سالانه 10 میلیارد تومان برای جایگزین کابل‌های سرقتی در سیستان و بلوچستان هزینه می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان گفت: سالانه شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان برای جایگزین کردن کابل های سرقتی هزینه می کند.

محمودرضا رضایی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در زاهدان، اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان، استانی بسیار گسترده و با پراکندگی جمعیت بسیار بالا است.

وی افزود: استان ما 11.5 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده اما جمعیتی که در آن ساکن هستند 2.5 میلیون به نسبت 80 میلیون است شاید حدود یک سی و پنجم جمعیت مملکت را در 11.5 درصد مملکت جای داده ایم که این پراکندگی بسیار بالایی است.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان به شرایط سختی کار در این استان اشاره کرد و گفت: با توجه به گرمای تابستان و سختی کار، در 6 ماهه نخست سال در صورتی که بخواهیم یک دکل مخابراتی را نصب کنیم بسیار خطرناک است به ویژه اینکه کار کردن بر روی دکل هنگام شب به علت عدم دید کافی به طور کلی ممنوع است.

رضایی بیان کرد: اما برای اینکه سرعت عمل بالا و بازدهی مطلوبی داشته باشیم با توجه به آفتاب سوزان و گرمای طاقت فرسا و دیگر عوامل و شرایط محیطی منطقه به‌ناچار از هنگام غروب آفتاب، کارکنان زحمتکش مخابرات شروع به کار می کنند.

وی عنوان کرد: در استان سیستان و بلوچستان با این شرایط سخت و صعب، شرکت مخابرات استان توانسته در حدود 750 سایت GSM روستایی را برای مردم استان به مرحله سرویس دهی برساند.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان به زیرساخت های لازم برای راه اندازی یک سایت اشاره کرد و گفت: برای راه اندازی یک سایت به زیرساخت هایی نیاز داریم مثلا برای اجرای فیبر، فیبر هوایی متری 10 هزار تومان است، تیر 6 و یا 8 متری بین 300 تا 400 هزار تومان قیمت دارد به ازای هر چاله ای که برای نصب تیر حفر می‌شود حداقل 100 هزار تومان هزینه در بردارد و غیره.

وی از دیگر مشکلاتی که سبب می شود تا پروژه های شرکت مخابرات از سرعت بالایی برخوردار نباشد به هزینه بالای فوندانسیون دکل های مخابراتی، نبود آب، برق، صعب العبور و سنگلاخی بودن مسیرها، تملک زمین، مجوز حریم جاده و غیره را برشمرد.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: لذا راه اندازی 750 سایت با این مشکلات و معضلات در چنین استانی با این وسعت و پهناوری، کار بسیار سخت و دشواری است بنابراین در این جا از همه همکاران و کارکنان شرکت مخابرات تقدیر و تشکر می شود.

رضایی بیان کرد: شرکت مخابرات یکسری طرح های یکسان سازی دارد مثلا همه دکل‌ها پایه های یکسان ندارند و قبلا هر دکل سازی طبق سلیقه خود عمل می کرد برای همین منظور شرکت مخابرات مجبور بود مناقصه بگذارد و هر دکل سازی که برنده میشد بر مبنای نقشه ها فوندانسیون ر اجرا می کرد.

وی تصریح کرد: شرکت مخابرات استان سیستان و بلوچستان اکنون با توجه به خصوصی شدن سهام آن، بسیاری از تعهداتی را که قبلا حتی در صورت زیان ده بودن جزو وظایفش بود، حالا دیگر نسبت به آنها وظیفه ای ندارد زیرا به طرف خدمات اجباری دولت می رود.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان گفت: در اینجا با گرفتن سیم کارتی که از طریق ماهواره بدلیل محدودیت پهنای باند، در آن واحد یک یا دو مشترک می تواند به طور همزمان صحبت کنند اما بستری که ما فراهم می کنیم چون لینک ارتباطی کامل را می بریم و به طور فول سرویس می دهیم چیزی به عنوان محدودیت سرویس نداریم و این بسیار متفاوت است با آنچه که توسط این شرکت ها ارائه می شود.

رضایی عنوان کرد: کوشات به شرکت مخابرات استان ربطی ندارد زیرا مجری آن جاست و از طریق طرح خدمات اجباری دولت کارهایش را انجام می دهد.

وی گفت: در دو ماه گذشته مردم فقط در زمینه تلفن ثابت، 700 میلیون تومان به شرکت مخابرات استان بدهکار هستند.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مشکل عمده ما با تمام این زوایای آشکار و پنهانی که کاری انجام می دهیم مربوط به معضل سرقت ها در استان است، سرقت کابل های تلفن بیداد می کند به طوری که بسیاری از روستاهای ما به دلیل  سرقت کابل ها، ارتباطشان قطع است.

رضایی بیان کرد: شرکت مخابرات توان مالی محدودی دارد لذا ما درصدد این هستیم تا تا در شان مردم به آنها خدمات دهی کنیم اما این سرقت ها سبب می شود تا علاوه بر اینکه نتوانیم خدماتی در شان مردم استان ارائه دهیم که مانع انجام کارهایمان در حد بضاعت خودمان هم می شود.

مشترکان اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات استان به بیش از 60 هزار رسیده است

وی افزود: قبل از اینکه مخابرات وارد عرصه خدمات ADSL شود، شرکت های خصوصی فقط در شهر زاهدان ADSL را ارائه می کردند و تعداد کل مشترکین آنها به 2000 مورد رسیده بود.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل حضور شرکت مخابرات استان در عرصه ارائه خدمات اینترنت پر سرعت خانگی، مشترکین ما به بالای 60 هزار رسیده است.

رضایی بیان کرد: تمام بخش خصوصی با هم به 5000 هزار مشترک نرسیده اند اما ما از صفر به 64 تا 65 هزار رسیده ایم، شرکت های خصوصی از 2000 تا 2500 به 5000 مورد رسیده اند و این موید آن است که اگر خدمات ما خوب نمی بود مردم به شرکت مخابرات مراجعه نمی کردند بنابراین حداقل توانسته ایم یک رضایتمندی نسبی را به وجود آوریم.

وی در ارتباط با تلفن های ثابت گفت: در این زمینه با اجرای همکدی، قبل از اجرای این طرح اگر فردی از چابهار با زاهدان تماس می گرفت دقیقه ای 90 تومان هزینه اش میشد اما اکنون دقیقه ای سه تومان است و عین همین شرایط را برای خارج از استان تلفن ثابت به ثابت وجود داشت.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان عنوان کرد: شرکت مخابرات کاهش درآمد دارد از هیچ جا تامین نمی شود لذا باید سمت و سوی خود را به گونه ای ببریم که امکان ارائه خدمات مناسب تر و استفاده بیشتر مردم را از شبکه فراهم سازیم.

رضایی افزود: مردم هم نباید دیگر نگران باشند که هزینه تلفن زیاد میشود زیرا اگر فردی قبلا از چابهار زنگ میزد و می خواست که نیم ساعت صحبت کند 30 تا 90 تومان هزینه می داد اما اکنون 30 تا سه تومان هزینه می کند.

وی عنوان کرد: مکالمات خارج از استان نیز دقیقه ای 90 تومان بود زیرا سقف قیمت بالای 700 کیلومتر مسافت بود که همان 90 تومان می شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان گفت: در استان سیستان و بلوچستان به دلیل طولانی بودن طول استان، تمامی کدهای شارژینگ مختلف را در استان داشتیم و اکنون اگر از اینجا با تهران با تلفن ثابت به ثابت تماس گرفته شود آن هم کاهش یافته است زیرا سقف آن 33 تومان شده است و اگر این تماس از داخل استان گرفته شود سه تومان است.

رضایی افزود: بنابراین شرکت مخابرات از همه لحاظ کاهش دارد تقریبا 25 درصد درآمد را از دست داده ایم و دچار کاهش کمبود درآمد شده ایم.

وی بیان کرد: اگر ما بخواهیم عین شرایط معمولی کارمان را که هر سرقتی که انجام می شود را جایگزین کنیم سالانه شرکت مخابرات استان چیزی در حدود 8 تا 10 میلیارد تومان هزینه خرید کابل تلفن می کند.

ارائه خدمات بهتر و مناسب تر نیاز به همکاری و همیاری مردم با شرکت مخابرات دارد

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان عنوان کرد: وظیفه شرکت مخابرات استان خدمات رسانی و توسعه است بنابراین اگر نقدینگی داشته باشیم خدمات بهتری به مردم ارائه می شود اما وقتی که قسمتی از کار اجرایی این شرکت دچار خلاء می شود جز اینکه از کیفیت خدمت ما کاسته شود چیز دیگری در پی ندارد.

رضایی تصریح کرد: سرعت اینترنتی که از روی یک کابل سالم و پیوسته دریافت می شود را هرگز از روی یک کابل تکه تکه دریافت نمی کنید، صدای بدون نوز و بدون خش خش را روی یک کابل پیوسته دریافت خواهید کرد  نه روی کابلی که باران خورده و سولفاته شده است.

وی تاکید کرد: از مردم استان خواسته می شود تا با شرکت مخابرات همکاری، همراهی و همیاری کنند تا بتوانیم خدماتی با کیفیت مناسب به آنان ارائه دهیم مطمئنا اگر تمام سارقان کابل های تلفن را در شهر دستگیر کنیم باز هم به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان گفت: برای این معضل یک راهکار بسیار آسان وجود دارد و ما کوچکترین توقعی که از نیروهای نظامی و انتظامی و قضایی و غیره داریم اجرای طرح ساماندهی است.

رضایی افزود: این طرح شامل ساماندهی زباله گردهای شبانه است که اینها را ممنوع کنند زیرا بسیاری از مشکلاتی که برای ما به وجود می آورند سرقت ها و ناامنی هایی است که بعضا در شهر به وجود می آید ناشی از زباله گردهایی است که در شب مشکلاتی را ایجاد می کنند و دیگر اینکه مالخرها و یا کهنه خرها را ساماندهی و اینها را در جایی خاص قرار داده و بر آنها نظارت دقیقی شود.

راه‌اندازی گشت کمین توسط شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان

وی بیان کرد: در ارتباط با سرقت کابل های مخابرات، فرمانداران، استانداری، مراجع قضایی و خود شرکت مخابرات گشت نظامی دارد، وظیفه مخابرات تامین امنیت نیست اما با شرکت های نظامی و انتظامی استان قرارداد بسته و آنها مامور پلیس مسلح در اختیارمان گذاشته اند تا با مساعدت مجموعه قضایی، سارقان کابل ها را دستگیر  و تحویل مقامات قضایی بدهیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بنابراین در خصوص سارقین کابل ها شرکت مخابرات با هزینه های سنگینی مواجهه است اگرچه راه اندازی این گشت ها نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.

رضایی با اشاره به گشت کمین از سوی شرکت مخابرات، گفت: شرکت مخابرات استان برای سارقین کابل ها، گشت کمین ترتیب داده است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon