ارائه ۵۸ طرح پژوهشی و ۴۹ پایان‌نامه ارشد و دکتری برای پژوهش در فرهنگ ایثار و شهادت

ارائه 58 طرح پژوهشی و 49 پایان‌نامه ارشد و دکتری برای پژوهش در فرهنگ ایثار و شهادت

خبرگزاری تسنیم:همایش سراسری تبیین جایگاه نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر و اختتامیه نخستین جشنواره پژوهشی ایثار و شهادت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همایش سراسری تبیین جایگاه نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر و اختتامیه نخستین جشنواره پژوهشی ایثار و شهادت با حضور حجت الاسلام شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امورایثارگران، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، میعاد صادقی معاونت پژوهشی بنیاد شهید، فریبا نظرپور کیایی مدیرکل دفتر پژوهش‌های فرهنگی بنیاد شهید و جمعی از مدیران بنیاد در سالن شهید رسول‌زاده در حال برگزاری است.

حجت الاسلام شهیدی در این مراسم با اشاره به جایگاه رسالت و نبوت در دین اسلام، گفت: یکی از اصولی که در دین به ما آموخته شده است نبوت است. نبوت به این معنی است که خدا برای هدایت و راهنمایی بشر افرادی را به عنوان پیامبر فرستاد تا جامعه را هدایت کند. خدا هم در قرآن انگیزه ارسال پیامبران را روشنگری و هدایت جامعه و پیاده کردن عدالت و قسط در آیات مختلف عنوان می‌کند. در قرآن بر بعضی آیات عنوان نبی آمده است و در برخی آیات دیگر عنوان رسول آمده است. فرق بین رسول و نبی چیست؟ شهید مطهری می‌گوید پیامبرانی که امده‌اند برخی با کتاب و قانون و برای همه مردم مبعوث شدند که اینها رسول نامیده می‌شوند و بقیه پیامبران که بدون کتاب و قوم خاصی مبعوث می‌شوند نبی نامیده می‌شوند. رسول می‌تواند نبی باشد اما نبی رسول نمی‌شود.

وی افزود: پیامبران آمدند فرهنگ جامعه را بسازند یعنی رسالت اصلی‌شان فرهنگ سازی بود. قبل از بعثت پیامبر جامعه عرب غرق در خرافات بود فخرش به رنگ پوست و داشتن ثروت بود. پیامبر آمد این فرهنگ را تغییر دهد و فرهنگ الهی را جایگزین آن کند. فرهنگ ایثار و شهادت در واقع همان فرهنگی است که پیامبران آن را دنبال کردند تا بتوانند فرهنگ جامعه را عوض کنند. فرهنگ ایثار و شهادت چیزی غیر از فرهنگ امام حسین (ع) نیست همان فرهنگی که ایشان تبیین کرد و بوجود آورد.

حجت الاسلام شهیدی با اشاره به اینکه ما باید بر روی فرهنگ ایثار و شهادت کار کنیم، گفت: از سال گذشته که مسئولیت بنیاد شهید برعهده من گذاشته شده است، با توجه به اساسنامه بنیاد دغدغه‌هایی داشتیم و دو رکن مهم که یکی رسیدگی و دیگری ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود دنبال کردیم. سال گذشته دغدعه‌های رکن اول رسیدگی به ایثارگران را نجام دادیم و هر یک از بررسی مشکلات خود پرسنل بنیاد را در دستور کار قرار دادیم. گام هایی برداشته شد و در مسیری قرار گرفتیم که تا به امروز تداوم داشته و ادامه پیدا کنید. امسال سال دوم است که باید گام جدیدی برداشته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله نشر فرهنگ ایثار و شهادت که مقام معظم رهبری نیز در این زمینه تأکید زیادی داشته اند، مورد توجه ما است رهبری می‌فرمایند اگر می‌خواهیم انقلابمان باقی بماند یقینا باید فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بماند سال گذشته برنامه فراخوانی برای پژوهش در زمینه ایثار و شهادت داده شد مقالات فرستاده و بررسی شد امروز اختتامیه این جشنواره است و امروز که روز پژوهش است باید پژوهش خود را در رابطه با فرهنگ ایثار و شهادت آغاز کنیم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اثر فرهنگ ایثار وشهادت در دنیا گفت: ما باید تحقیق کنیم و ببینیم فرهنگ ایثار و شهادت امروز در دنیا به خصوص در کشورهای اسلامی چه تغییراتی بوجود آورده است. غیرمسلمی در دنیا روی این فرهنگ کار و بررسی انجام می‌دهند و در سالهای اول انقلاب و جنگ آمریکا گروهی را برای بررسی این فرهنگ در شیعه تعیین کرده بود تا ببیند این چه فرهنگی است که می‌تواند این همه تغییر در جامعه ایجاد کند. حتی کارتر رئیس جمهور آمریکا گفته بود ما باید هم سنی و هم شیعه را بررسی کنیم و ببینیم تفاوت اینها در چیست و بعد گفته بود سنت برای ما خطری ندارد. انچه که ما را تهدید می‌کند فرهنگ شیعه است و شاخص این فرهنگ ایثار و شهادت است و این فرهنگی است که دنیا بر روی ان پژوهش می‌کند.

رئیس بنیاد شهید با اشاره به اینکه امروز تمام دنیا مقابل ما ایستاده است، گفت: در جبهه‌های جنگ ما تنها بودیم اما دشمنان نتوانستند کاری کنند. 35 سال گذشته است و شعاری را که در اوایل جنگ رزمندگان می‌دادند و بیان می‌کردند کربلا کربلا ما داریم می اییم اربعین امسال به منحصه ظهور رسید. این همه جمعیت با تهدیداتی که از طرف داعش و عوامل اسرائیل و آمریکا شده بود در کربلا جمع شد این برای دنیا قابل پژوهش است. ما باید بتوانیم این فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل آینده انتقال دهیم. و طبیعی است که در بنیاد شهید امر پژوهش توجه ویژه داشته باشیم وصیت‌نامه هایی که از شهیدان به ما رسیده است قابل پژوهش است و اسناد و عکس ها هم هر کدام یک پیام دارد باید این پیام‌ها را بررسی و پژوهش کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ادغام مرکز دانش پژوهان با هدف تبدیل شدن آن به اتاق فکر دنیا بوده است. سال گذشته فراخوانی در زمینه پژوهش فرهنگ ایثار و شهادت عنوان شد که نتایج آن به من اعلام شده است در این زمینه 58 طرح پژوهشی اعلام شده و 42 پایان نامه ارشد و دکتری ارائه شده است اینها پرارزش است اما نباید به اینها بسنده کرد باید سعی کنیم کار نو ارائه کنیم پژوهشگران ما باید ابتکاری کار کنند. ما به پژوهشگران خود در مرکز دانش پژوهان همیشه گفته‌ایم یکی از وظایف شما این است که بروید در جامعه و موضوع جنگ فرهنگ ما فرزندان ایثارگر را آسیب شناسی کنید از سال گذشته سعی شده فرهنگ ایثار و شهادت پررنگتر شود باید چنانچه راهی را اشتباه رفته‌ایم برگردیم مسیر باید اصلاح شود. به دنبال فرهنگ ایثار و شهادت برای بقای خود و دینمان مهم و ضروری است.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل