جذابیت «شاهزاده روم» فراتر از انتظارات معمول از انیمیشن‌های ایرانی است

جذابیت «شاهزاده روم» فراتر از انتظارات معمول از انیمیشن‌های ایرانی است

خبرگزاری تسنیم: ایوبی، تدوینگر انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» گفت: این انیمیشن جذابیت خاصی دارد. چند روز بعد از پیشنهاد تدوین این انیمیشن، تدوین یک فیلم سینمایی به من پیشنهاد شد اما این کار برای من به قدری جذابیت داشت که کار سینمایی را قبول نکردم.

حسن ایوبی، تدوینگر انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر اینکه این فیلم فراتر از انتظارات معمول از انیمیشن‌های ایرانی است، گفت: این انیمیشن جذابیت خاصی دارد. در ابتدا که دوستان تقاضا کردن تا تدوین این فیلم را برعهده بگیرم با تصور دیگری به دیدن فیلم آمدم ولی وقتی بخش‌هایی از آن را دیدم، کار برای من جدی شد. چند روز بعد از پیشنهاد تدوین این انیمیشن، تدوین یک فیلم سینمایی به من پیشنهاد شد اما این کار برای من به قدری جذابیت داشت که کار سینمایی را قبول نکردم.

وی درباره تفاوت تدوین انیمیشن با فیلم‌های سینمایی دیگر گفت: به لحاظ اجرایی چون تعداد پلان‌ها و برداشت‌ها در فیلم‌های سینمایی بیشتر است، راش‌های بیشتری در اختیار تدوینگر قرار می‌گیرد تا او با ریتمی مناسب فیلم را تدوین کند. در تولید انیمیشن روال فیلمسازی برعکس است و ابتدا فیلمنامه خوانده می‌شود و صداها ضبط می‌شوند و بر اساس ریتم دیالوگ‌ها انیمیت انجام می‌شود و پس از آن طراحی پلان‌ها صورت می‌گیرد.

ایوبی اضافه کرد: در انیمیشن محدودیت راش داریم. در فیلم‌های سینمایی یک صحنه گاها تا 25 برداشت دارد اما در انیمیشن اینگونه نیست و باید با پلان‌های موجود یک تدوین روان انجام دهیم. البته گاهی که به مشکل برمی‌خوریم باید نیازهایمان را به انیمشن‌سازان بگوییم تا پلان‌های اصلاحی را تولید کنند. به دلیل دقت کارگردان در چینش صحنه‎ها این مشکل کمتر به وجود می آید همچنین استفاده از استوری برد و مشورت‌ گرفتن از عوامل دیگر در رفع این مسئله موثر است. درکل تدوین انیمیشن مزایا و معایب خاص خود را دارد. در فیلم‌های سینمایی گرفتن پلان‌های مورد نیاز تدوینگر بعد از انجام تصویربرداری خیلی مشکلتر از انیمیشن است اما از لحاظ داشتن راش دست تدوینگر بازتر است.

تدوینگر فیلم سینمایی «نغمه»  ادامه داد: تصاویر اولیه که در اختیار من قرار گرفت نه رنگ داشت و نه جزئیات و فقط اشیای قابل تشخیص بودند که حرکت می‌کردند. من بر اساس این تصاویر یک راف کات اولیه انجام دادم. هم‌اکنون مونتاژ اولیه فیلم تمام شده است و با رسیدن تصاویر رندر شده تدوین اصلی فیلم انجام می‌شود. تصاویر انیمیشن حرفه‌ای «شاهزاده روم» شامل حجم زیادی از اطلاعات است زیرا با فرمت 4k ساخته شده است که رزولیشن آن دوبرابر کارهای سینمای معمول است. پس از تدوین اصلی فیلم نیز مراحل تصحیح رنگ و نور و دوبله انجام می‌شود.

ایوبی با تاکید بر اینکه باید به تولید فیلم‌های انیمیشن در سینما بها داده شود، گفت: تولید فیلم سینمایی انیمیشن موضوع نوپایی است که با توجه به نیروهای با استعداد ایرانی خیلی جای کار دارد. در انیمیشن به لحاظ انتقال پیام و قصه‌ گویی دست ما بیشتر باز است و می‌توانیم فرهنگ، آداب و رسوم، قصه‌ها و اساطیرمان را به دنیا معرفی کنیم. در این صنعت جهانی اگر ما فیلم‌های خوبی داشته باشیم می‌توانیم از سود آوری مالی نیز بهره‌مند شویم. در این راه همه باید کمک کنند و منم خوشحال هستم که در این کار سهیم هستم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همه بخش‌های تولید «شاهزاده روم» از تیم‌های حرفه‌ای استفاده شده است که نشان از جدیت کار دارد و می‌تواند ما را به نتیجه خوب فیلم امیدوار کند.

تدوین «شاهزاده روم» اولین تجربه انیمیشن سینمایی حسن ایوبی است. وی که پیش از این کار خود را با فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و انجمن سینمای جوان شروع کرده بود تجربه تدوین انیمیشن‌های کوتاه سنتی را در کارنامه خود دارد. در کارنامه ایوبی تدوین 45 فیلم سینمایی از جمله فیلم‌های 33 روز، سام و نرگس، نغمه، خروس جنگی، نفوذی و روزگاری عشق و خیانت وجود دارد.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران