اقامه زکات به گفتمان جامع تبدیل شود

اقامه زکات به گفتمان جامع تبدیل شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه زکات یک امر جامع است، گفت: اینکه مسئولیت را در یک نهاد به یک فرد داده‌اند این خود یک تمکن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی ظهر امروز در همایش بزرگ شورای زکات گیلان در مصلی این شهر، با اشاره به اینکه زکات یک امر حکومتی است و موارد مصرف آن باید به تایید مقام معظم رهبری برسد، اظهار کرد: در شهرستان‌ها نماینده ولی فقیه در استان می‌تواند موارد مصرف را رد و یا تایید کند.

وی با اشاره به اینکه دو نوع زکات واجب و مستحب، افزود: زکات صدقه اموال است و صدقات ما چه واجب و چه مستحب می‌تواند زکات باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه ما باید زکات را به‌گونه‌ای توزیع کنیم که ملموس و معلوم باشد، گفت: ما باید زکات را به‌عنوان یک امر الهی ترویج کرده و سعی کنیم ظرفیت آن را بالا ببریم تا بتوانیم مشکلات مردم را برطرف کنیم.

تقوی با بیان اینکه مبلغان زکات باید آموزش لازم را در این زمینه ببینند، تصریح کرد: باید مبلغان بدانند که با چه بیان و زبانی با مردم صحبت کنند که ملموس باشد، کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان با هماهنگی سازمان تبلیغات جلسه آموزشی را برای مبلغان زکات برگزار کند.

وی با بیان اینکه زکات مستحبی باید در جامعه تفسیر و موارد آن برای مردم روشن شود، گفت: مردم باید بدانند موارد مصرفی زکات در کجا انجام می‌شود.

عضو شورای زکات کشور توجه به امر زکات مستحبی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در استان گیلان برخورد خوبی با زکات انجام شده  است.

تقوی با اشاره به اینکه زکات اموال سبب می‌شود که سرمایه‌ها وارد چرخه تولید شود، تصریح کرد: زکات سبب رونق اقتصادی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه زکات قدرت، خدمت و رعایت و انصاف و عدالت است، افزود: تمام صدقات زکات است و در قرآن از زکات به عنوان صدقه یاد شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه در سال گذشته برای کل کشور 180 میلیارد تومان سقف زکات تعیین شد،‌ خاطرنشان کرد: با اندکی تلاش رقم زکات در سال 92 به 280 میلیارد تومان رسید.

تقوی با اشاره به جامعیت زکات تصریح کرد: زکات و قانون زکات یک امر حاکمیتی بوده و مصرف درست زکات مورد تاکید است و مقام معظم رهبری حساسیت بسیاری بر روی مصرف زکات در جای درست و صحیح آن دارند.

وی با تاکید بر اینکه دست‌اندرکاران زکات ماموران ولی فقیه هستند و در حال یاری و کمک به ولی فقیه هستند، افزود: اسلام مصرف زکات را در جاهای مختلف به درستی مشخص کرده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، تقدم مصرف زکات را در امور فقرا دانست و گفت: مدیریت هدفمند با تدبیر و برنامه‌ریزی در امر مصرف زکات، نیازهای متنوع را پاسخ می‌دهد.

تقوی با بیان اینکه زکات یک قانون سیاسی و اقتصادی است، تصریح کرد: زکات را می‌شود در راه آزادی قدس شریف و آزادی مظلومانی که در زیر سلطه صهیونیسم هستند مصرف کرد.

وی با بیان اینکه زکات امری اجتماعی است، گفت: در آزادی زندانیان غیر عمد می‌توان از زکات استفاده کرد.

اقامه زکات باید به گفتمان جامع تبدیل شود

عضو شورای زکات کشور با بیان اینکه زکات یک امر جامع است، خاطرنشان کرد: اینکه مسئولیت را در یک نهاد به یک فرد داده‌اند این خود یک تمکن است و باید با مدیریت درست مشکلات جامعه را برطرف کنیم.

تقوی، فرهنگ‌سازی در اقامه نماز و ترویج فرهنگ زکات  را لازم و ضرروی دانست و گفت: اقامه زکات به این معنی است که زکات گفتمان جامع و مسلط شود.

وی با بیان اینکه زکات در همه امور اقتصادی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی قابل لحاظ است، اظهار کرد: زکات در امور تربیتی قابل اجرا است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه زکات را به گونه‌ای مصرف کنیم که ملموس شود، تاکید کرد: باید در پایان طرح‌هایی که با زکات اجرا می‌شود تابلوی نصب شود که مردم بدانند این طرح با زکات ساخته شده است.

تقوی با بیان اینکه مبلغان زکات باید آموزش ببینند، گفت: همان طور که معلم کودک لحن و گفتارش با استاد دانشگاه متفاوت است مبلغ زکات که با یک کشاورز صحبت می‌کند باید گفتارش متفاوت باشد.

زکات برای تبدیل شدن به جریان ملی باید ساختارسازی شود

وی توضیح و تفسیر زکات مستحبی را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای اینکه این امر به یک جریان ملی تبدیل شود  باید ساختارسازی شود تا این مقوله ارزشمند در تمام نقاط کشور تداعی شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، تحلیل راه‌های توزیع زکات را در همه حوزه‌ها و بخش‌ها مورد تاکید قرار داد و گفت: زکات ابتدا باید در حوزه فقرا و برای منافع مردم صرف شود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon