اسناد شفاهی نهضت جنگل جمع‌آوری می‌شود

اسناد شفاهی نهضت جنگل جمع‌آوری می‌شود

خبرگزاری تسنیم: استاندار گیلان گفت: با کمک دوستداران میرزا و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی اسناد شفاهی نهضت جنگل جمع‌آوری شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، محمدعلی نجفی ظهر امروز در همایش ملی بازشناسی نقش نهضت جنگل در تحولات فکری و اجتماعی ایران با بیان اینکه گیلان دارای ظرفیت‌های غنی بسیاری است، افزود: میرزاکوچک جنگلی فخر گیلان است.

وی با بیان اینکه شهید میرزا کوچک جنگلی الگوی مبارزه با استکبار و استعمار است، افزود: میرزاکوچک الگوی مبارزه با ظلم برای ملت‌های آزاده جهان است و نهضت جنگل یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر است.

استاندار گیلان با تصریح بر غیرت، دین‌مداری و مبارزات میرزا با مستکبران و مستعمران، گفت: دغدغه میرزاکوچک جنگلی تشکیل حکومت جمهوری اسلامی بود.

نجفی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی نهضت جنگل در گیلان، تصریح کرد: باید هنر مدیریتی و ساماندهی نیروهای مردمی برای مبارزه با ظلم تبیین و به درستی تحقیق شود.

وی افزود: با کمک دوستداران میرزا و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی باید تلاش کنیم تا اسناد شفاهی نهضت جنگل جمع‌آوری شود و خانه‌های سرداران جنگل و مراکز ستادی نهضت جنگل شناسایی می‌شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه تندیس سرداران جنگل ساخته و در محل زندگی‌اشان نصب می‌شود، گفت: معابر گیلان با عنوان سرداران نهضت جنگل نامگذاری می‌شود.

نجفی با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی با توجه به فشارهای طاقت‌سوزی که از طرف دولت های استعماری و استبداد داخلی برآن وارد می‌شد توانست مردانه تاب آورده و با الگو قراردادن امام حسین(ع) در برابر دشمنان اسلام بجنگد.

وی با اشاره به اینکه دغدغه میرزا کوچک جنگلی مبارزه با جهل و نادانی بود، خاطرنشان کرد: در بررسی و مطالعه مشی فکری میرزا کوچک در می‌یابیم که میرزا با دیانت و شهامت در برابر ظلم ایستاد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon