دولت نمی‌تواند بدون مجوز قانونی از صندوق توسعه ملی برداشت کند

دولت نمی‌تواند بدون مجوز قانونی از صندوق توسعه ملی برداشت کند

خبرگزاری تسنیم: رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی در طرح‌های اقتصادی صرف می‌شود گفت: دارایی‌های صندوق توسعه ملی توسط هیئت‌امنا اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سیدصفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: صندوق توسعه ملی 3 سال است که با سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری شکل گرفته و این از تدابیر بی‌نظیر جمهوری اسلامی ایران است، چرا که حساب ذخیره ارزی در گذشته سازوکار مشخصی نداشت و دولت مرتب از آن برداشت می‌کرد و زمانی که من وزارت را تحویل دادم آن حساب 12 میلیارد دلار موجودی داشت و در 3 یا 4 سال که صندوق شکل گرفته 12 میلیون دلار از آن حساب وارد شده است.

وی افزود: صندوق توسعه ملی سازوکار مستحکمی دارد و با سیاست‌های رهبری شکل گرفته و هیئت‌امنای آن 3 قوه‌ای است و تنها جایی است که نمایندگان مجلس با حق رای در آن حضور دارند. دادستان کل کشور از قوه قضائیه و رئیس دیوان محاسبات کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور در هیئت نظارت آن حضور دارند و 3 عضو حقوقی هیئت نظارت هستند و تمام عملیات صندوق طبق نظارت این 3 قوه انجام می‌شود.

رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه بانک مرکزی طبق قانون هر ماه موظف است سهم صندوق را از فروش نفت به صندوق توسعه ملی گزارش  کند، گفت: از هر بشکه نفت سهم صندوق در بانک مرکزی وارد می‌شود و اعلام می‌شود که به طور مثال تراز شما در پایان اسفندماه به چه صورت است. در تمام ترازهایی که بانک مرکزی اعلام کرده کل تغییرات را اعلام می‌کند، چه آنها که خود صندوق تصمیم گرفته و یا مجوز مجلس دارد و یا به صورت خاص است و همه این تغییرات در برگه تراز وجود دارد، بنابراین چنین عددی به عنوان 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسط دولت برداشت نشده است.

حسینی ادامه داد: حقیقتا هیئت نظارت صندوق توسعه ملی بسیار قوی است و دولت نمی‌تواند بدون مجوز قانونی مثل حساب ذخیره ارزی از آن برداشت کند، بنابراین برداشت این عدد کاملا دروغ است و تکذیب می‌شود. صندوق توسعه ملی نهاد مهمی است و همه قوا روی آن نظارت دارند.

وی افزود: دولت چه با قانون و بی‌قانون مبلغ 4.1 میلیارد دلار را از حساب صندوق برداشت نکرده و این حرف‌ها کارکرد سیاسی دارد و خوب نیست که در افکارعمومی داخل و جهان دولت را متهم کنیم که بدون قانون از حساب برداشت کرده است، البته ما در اسفندماه که این خبر منتشر شد نیز در سایت صندوق تراز‌مان را اعلام کردیم.

رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به گزارشی از عملکرد صندوق توسعه ملی، گفت: صندوق فقط به بخش خصوصی و تعاونی تسهیلات می‌دهد و دولت فقط با مجوز مجلس و رهبری می‌تواند از تسهیلات صندوق برخوردار شود.

صفدر حسینی خاطرنشان کرد: طبق برنامه سال جاری که به تصویب هیئت امنا رسیده تا در سال 93 ارائه شود، چیزی حدود 24.4 میلیارد دلار در بخش ارزی است که برای نفت و گاز 3 میلیارد دلار، پالایشگاه و پتروشیمی 6.4 میلیارد دلار، نیروگاه سیکل ترکیبی بخار 2.3 میلیارد دلار، آب و کشاورزی 4.7 میلیارد دلار چرخه فولاد 3.2 میلیارد دلار، حمل و نقل 1.6 میلیارد دلار و صنایع متوسط و کوچک 2.2 میلیارد دلار است، بنابراین مصوبات صندوق تا به حال 33.7 میلیارد دلار بوده و مسدودی که بانک طرح توجیه فنی، اقتصادی و مالی آن را انجام داده و فرستاده و صندوق توسعه آن را به بانک مرکزی اعلام کرد که به مقدار مصوب از حساب ما نزد بانک مسدود کرد 29.7 میلیارد دلار بوده و تا امروز 7.1 میلیارد دلار گشایش یافته و 3 میلیارد دلار هم پرداخت شده است.

وی افزود: در بخش ریالی امسال 6 هزار میلیارد تومان ریالی پیش‌بینی شده، کشاورزی 3 هزار میلیارد و صنعت، معدن و گردشگری 3 هزار میلیارد تومان و طرح آن از اردیبهشت با بانک‌های عامل قرارداد بسته شده که طرح‌های خود را فرستاده و تسهیلات می‌گیرند.

حسینی با اشاره به موجودی صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: در مورد موجودی صندوق این صندوق دارایی‌هایی دارد که از ابتدا درآمد نفت به صورت یک روال مشخص به آن واریز می‌شود که این موجودی صندوق نیست و بخش‌هایی از آن در پروژه‌ها استفاده شده و سود آن بازمی‌گردد و مرتب در حال تغییر است و آنچه صندوق دارایی دارد در این شرایط توسط هیئت‌امنا برنامه‌ریزی شده و هیئت عامل آن را اجرا می‌کند و تا پایان امسال برنامه‌ای در حد 24.4 میلیارد دلار داریم.

رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: یکی از کارهای خوب دولت 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آب کشور است که ظرف 4 سال آینده انجام شود و امسال 2 میلیارد دلار فقط برای آب‌ها و سدها و 500 میلیون دلار در دشت خوزستان و 500 میلیون دلار هم برای احیای دشت سیستان بهره‌گیری شود که با این کار مقادیر زیادی آب وارد چرخه تولید می‌شود. در پتروشیمی  همگی ارز‌آوری دارد چون همه آنها صادراتی است و به صندوق توسعه می‌خورد و تسهیلات باید بازگردد، لذا سازوکارها دقیق است و رویکردها به سمت تشویق صادرات است و دولت نیز با وجود اینکه قیمت نفت پایین آمده، اما سهم صندوق را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه منابع ما برنامه‌ریزی شده است، گفت: در مورد خودروسازان هر شرکتی که سهم دولت در آن بیش از 20 درصد باشد تسهیلات نمی‌گیرد، البته شبکه خودروسازی شبکه مهمی از اشتغال است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon