شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه آزاد گیلان راه‌اندازی می‌شود

شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه آزاد گیلان راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، پیش بینی ۱۶ درصد درآمد حاصل از شرکت‌های دانش بنیان را در بودجه سال ۹۴ دانشگاه مهم دانست و گفت:شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه آزاد گیلان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، حجت الاسلام سید علی میرابراهیمی ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، با گرامیداشت هفته و روز پژوهش، با اشاره به آیات قرآن، اظهار کرد: هیچ حرکتی بدون آگاهی و شناخت اتفاق نمی‌افتد، امروز پیشرفت در دنیا بر پایه پژوهش و تحقیق خلاصه شده که این از نتایج تحقیق در اسرار عالم بوده که توانسته‌اند پله‌های ترقی را طی کنند.

وی افزود: امروز ما نباید با تکیه بر درآمد حاصل از منابع طبیعی قله‌های آرزوها را طی کنیم بلکه با کمک محققان و پیشگامان امر تحقیق و پژوهش باید راه ترقی و پیشرفت را پیدا و آن را پیمود.

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، پیش بینی 16درصد درآمد حاصل از شرکت‌های دانش بنیان را در بودجه سال 94 دانشگاه مهم دانست و گفت: ما باید بتوانیم از طریق تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های اقتصادی در سایه پژوهش خود را به درآمد خارج از شهریه مطابق بودجه پیش بینی شده در سال آینده برسانیم و این حرکت بسیار ارزنده است.

میرابراهیمی خاطرنشان کرد: کشور ما امروز از نظر پژوهش در جایگاهی بسیار بالا قرار دارد و شاهد حرکت‌های خوبی در این راستا هستیم، دانشجویان نیز باید در جلسات پژوهشی و کنفرانس‌های علمی حضور یابند تا بتوانند با راه‌ها و فنون مختلف پژوهش آشنا شوند.

وی پنج مشکل را از مشکلات اساسی پژوهش در کشور دانست و اظهار کرد: نخستین مشکل پژوهش در کشور، این است که پژوهش‌های انجام شده معطوف به حل مشکلات مملکت نیست، دومین مشکل مطرح شده آن است که پژوهش‌های ما نتوانسته‌‌اند به عرصه تولید ثروت و تبدیل علم به ثروت ورود کنند که این یکی دیگر از مشکلات تحقیق در کشور است.

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، سومین مشکل تحقیق را انحصاری شدن آن دانست و تصریح کرد: انحصاری شدن پژوهش سبب شده که قشری از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از مباحث پژوهشی دور باشند پس تحقیق باید در دانشگاه‌ها طوری باشد تا تمام بدنه علمی دانشگاه را در برگیرد و تمام اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها با این مسئله درگیر شوند.

میرابراهیمی، قطب علمی نبودن بعضی از استان‌ها را مشکل چهارم بیان کرد و افزود: با وجود منابع طبیعی سرشار و ظرفیت‌های موجود در گیلان، باید این استان به یکی از قطب‌های علمی کشور تبدیل شده و رؤسا و معاونین پژوهشی واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان در محقق شدن این امر کوشا باشند.

وی، خواستار اختصاص سهمی از بودجه پژوهشی استان شد و تصریح کرد: مشکل پنجم ما در پژوهش داشتن سهم اندکی از بودجه پژوهشی در کشور است و انتظار ما از دولت و خصوصا استاندار گیلان آن است در بودجه پژوهشی، سهمی هم به پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص یابد چرا که این دانشگاه با داشتن اساتید فرهیخته و مجرب و با داشتن آزمایشگاه‌های مجهز و پیشرفته و وجود ظرفیت لازم در آن، آمادگی کمک به حل معضلات و مشکلات استان گیلان را در کنار دیگر مسئولان استانی دارد.

در ادامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تبریک روز پژوهش، اظهار کرد: وظیفه دانشگاه‌ها در سراسر جهان، پرداختن به حوزه‌های مختلف علم است.

سهراب کردرستمی افزود: توجهی که همزمان دانش را در ذات خویش به عنوان رهیافتی برای رسیدن به حقیقت بشناسد و در عین حال به عنوان ابزاری برای دستیابی به رفاه وآسایش و حرکت به سوی جامعه‌ای ایده ال و راهکاری مناسب برای رفع دغدغه‌ها و معضلاتی که گریبانگیر جامعه انسانی است در نظر آورد.

وی، حرکت جامعه دانشگاهی به جلو را نیازمند برنامه‌ای منسجم دانست و تصریح کرد: آنچه امروز در جامعه، در پیش و روی ما قرار دارد سند چشم انداز ایران اسلامی در افق 1404 است، سندی که دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر پر فراز و نشیب خود مبانی  حرکت خود را بر اساس الزامات این سند در افق پیش رو ترسیم کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان افزود: فعالیت‌های حوزه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی با در نظر داشتن بایسته‌های این سند ملی، الزامات خود را مبتنی بر کیفیت بخشی به فعالیت‌ها و رسیدن به سطوح بالای پژوهشی، برابر با دانشگاه‌های طراز اول جهان  در راهبردها و استراتژی‌ها تعریف کرده است.

کردرستمی گفت: افزایش مجلات علمی پژوهشی، افزایش مقالات ISI در سطوح بین المللی، افزایش کتب و تألیفات، تلاش در برای گسترش روح پژوهندگی در بین دانشگاهیان از جمله نشانه‌های دانشگاه‌های رقابت پذیر و کارآفرین است.  

وی، شاخص تولید علم را شکوفایی علمی دانست و خاطرنشان کرد: حوزه پژوهشی در دانشگاه‌ها باید ارزش آفرین و ثروت زا باشد و جامعه دانشگاهی  در حوزه پژوهش  با توسعه مراکز تحقیقاتی، تجهیزات کتابخانه‌ها به آخرین یافته‌های علمی و ارتباط معنادار با بخش صنعت، برای رسیدن به دستیابی به شکوفایی علمی که سبب ارتقای زندگی اجتماعی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان تصریح کرد: هفته پژوهش به مثابه فرصتی است تا بتوانیم ، دستاوردهای حوزه پژوهشی واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی در بخش‌های مختلف به جامعه دانشگاهی و پژوهشی معرفی کنیم.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon