به بن بست رسیدن گفت‌وگوها بین گروه‌های درگیر در لیبی

به بن بست رسیدن گفت‌وگوها بین گروه‌های درگیر در لیبی

خبرگزاری تسنیم: نماینده دائم لیبی در سازمان ملل متحد با اشاره به ادامه شکاف بین دولت و گروه‌های درگیر در این کشور، هیئت سازمان ملل متحد در لیبی را مسئول به بن بست رسیدن گفت وگوهای سیاسی در این کشور دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «ابراهیم الدباشی» نماینده دائم لیبی در سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه (26 آذر) در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز، با اشاره به ادامه شکاف بین دولت و گروه‌های درگیر در این کشور، هیئت سازمان ملل متحد در لیبی را مسئول شکست گفت‌وگوهای سیاسی در این کشور دانست.

وی افزود: پیشبرد موفقیت آمیز گفت‌وگوها بین گروه‌های لیبیایی، در گروی پایبندی آنها به اصول قانونی، پارلمان منتخب و اجتناب از مشکلات بزرگ در لیبی است.

الدباشی در ادامه با اشاره به اینکه نمی‌توان پارلمان و مشروعیت دولت برخاسته از آن را با سایر گروه‌های دیگر یکسان دانست، افزود: تصمیمات شورای امنیت و مواضع آن درباره مشروعیت پارلمان روشن است.

نماینده دائم سازمان ملل متحد در لیبی در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از سفر «برناردینو لیون» فرستاده سازمان ملل در لیبی به طرابلس و دیدار وی با برخی از اعضای کنگره ملی سابق که دوره آن به پایان رسیده است، پرداخت و افزود: این اقدام این نکته را القاء می‌کند که پارلمان منتخب مشروعیت ندارد.

منابع لیبی اعلام کردند که ممکن است با توجه به مسائل امنیتی، شهر "اوجله" در مرکز این کشور به جای "غدامس" میزبان نشست گفت‌وگوهای ملی باشد.

این در حالی است که تاکنون بارها گفت‌وگوهای ملی لیبی به تعویق افتاده است.

برخی از منابع اعلام کردند که هم اکنون گفت‌وگوها بر سر تعهد کنگره ملی لیبی نسبت به اخراج همه شبه نظامیان از طرابلس در ازای تشکیل دولت وحدت ملی و  کنار گذاشتن فرماندهان بلند پایه عملیات نظامی موسوم به "الکرامه" از دولت و فرماندهی ارتش، در حال انجام است.

از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز در نیویورک راجع به اوضاع لیبی، نشست برگزار کند.

سقوط هواپیمای متعلق به شبه نظامیان فجر لیبی در مرکز این کشور

برخی از منابع اعلام کردند که ارتش لیبی یک هواپیمای وابسته به شبه نظامیان گروه موسوم به فجر لیبی را در جنوب منطقه "بن جواد" در مرکز لیبی ساقط کرده است.

این در حالی است که افراد ناشناس روز گذشته یک خودروی بمب‌گذاری شده را در نزدیکی اداره امنیت طرابلس منفجر کردند.

لیبی از ماه می گذشته تاکنون شاهد شدیدترین درگیری‌ها بین گروه های مختلف شبه نظامی و نیروهای وابسته به ارتش ملی این کشور از زمان سرنگونی معمر قذافی در سال 2011 میلادی تاکنون است.

دولت لیبی تاکنون موفق نشده است به دخالت شبه نظامیانی که از حمایت قدرتهای منطقه ای و بین المللی دارند، خاتمه دهد و در درگیری بین گروه‌های مختلف شبه نظامی و نیروهای امنیتی نظامی لیبی صدها تن کشته و زخمی شده اند و هزاران نفر نیز آواره شده‌اند.

دولت لیبی برخی از کشورها همچون قطر و سودان را به حمایت های مالی و تسلیحاتی از شبه نظامیان متهم می‌کند. این درحالی است که شبه نظامیان نیز کشورهای همچون مصر و امارات را به دخالت در امور این کشور متهم می‌کنند.

علی‌رغم برگزاری نشست‌های متعدد کشورهای همسایه لیبی و سازمانهای بین المللی برای پایان دادن به بحران لیبی و همچنین تلاش سازمان ملل برای از سرگیری گفتگوها بین گروه‌های مختلف، این کشور همچنان صحنه نا آرامی‌ها است.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد در صورتی‌ که بحران لیبی در سریعترین زمان حل نشود کشورهای همسایه را بی‌ثبات خواهد کرد.

این سازمان همچنین افزایش درگیری‌های شدید نظامی در این کشور را محکوم و آن را به مثابه اقدامی مستقیم جهت تضعیف روند گفت‌وگوهای سیاسی و تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به راهکاری سیاسی در این کشور عنوان کرد.

از سوی دیگر، هیئت سازمان ملل در حمایت از لیبی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هیات در حال حاضر در تماس با همه طرف‌ها، خواستار توقف فوری به عملیات نظامی جهت فرصت دادن به گفتمان سیاسی لیبی شده است.

این هیئت افزود که از «همه طرف‌های سیاسی موثر خواسته است شجاعانه و مصرانه به مسئولیت خود در مرحله دشوار روند سیاسی کشور جهت پایان دادن به این خشونت‌ها و درگیری‌های فزاینده عمل کنند.»

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان