همکاری‌های نزدیک ایران و ترکیه به ثبات و امنیت کل منطقه کمک می‌کند

همکاری‌های نزدیک ایران و ترکیه به ثبات و امنیت کل منطقه کمک می‌کند

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه ترکیه با تأکید بر اینکه تهران و آنکارا باید در زمینه مسایل منطقه‌ای اهداف مشترک و مهمی را دنبال کنند، گفت: همکاری‌های نزدیک دو کشور می‌تواند به استقرار ثبات و امنیت در کل منطقه کمک کند.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر چهارشنبه با بیان اینکه ایران، ترکیه، عراق و سوریه چهار کشور مهم منطقه هستند، گفت: امروز تهران و آنکارا در زمینه مبارزه با تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و استقرار ثبات و امنیت همسایگان اشتراک نظر دارند و می‌توانند از طریق رایزنی و گفت‌و‌گو در این مسیر مؤثر باشند.

روحانی یادآور شد: اراده سیاسی برای ارتقای سطح روابط در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در هر دو دولت وجود دارد و باید گام‌های بلندتری در این زمینه برداشته شود.

وی با ابراز خرسندی از استقرار دولت با شرایط جدید در ترکیه، اظهار داشت: در سفر رؤسای جمهور دو کشور به تهران و آنکارا تصمیمات مهمی برای گسترش همکاری‌ها اتخاذ شد که باید هرچه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تهران و آنکارا باید در زمینه مسایل منطقه‌ای اهداف مشترک و مهمی را دنبال کنند، گفت: همکاری‌های نزدیک دو کشور می‌تواند به استقرار ثبات و امنیت در کل منطقه کمک کند.

روحانی اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهند و باید ضمن کنار گذاشتن تشریفات زائد، راه و تسهیلات لازم برای دستیابی به اهداف تعیین شده در جهت منافع دو ملت فراهم شود.

«مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات خوب و مفیدش با دکتر ظریف و همکارانش در سفر به تهران، گفت: در این دیدارها روابط دوجانبه و مسایل منطقه‌ای با همه ابعاد مورد بررسی قرار گرفت و معتقدیم که می‌توانیم با کمک هم به راهکارهای قابل توجهی دست یابیم.

وی با اشاره به تعیین هدف 30 میلیارد دلاری حجم مبادلات تجاری تهران ــ آنکارا از سوی مسئولان ارشد دو کشور در حوزه اقتصادی اظهار داشت: دستگاه سیاست خارجی دو کشور باید تمام مساعی خود را به کار بندند تا راه برای دستیابی به این هدف بلند هرچه سریع‌تر باز شود.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به سفر آتی رییس‌جمهوری کشورش به تهران اظهار امیدواری کرد که دومین نشست شورای عالی راهبردی دو کشور در این سفر برگزار شود تا زمینه‌های لازم برای اجرایی و عملیاتی شدن اهداف تعیین شده را بیش از پیش فراهم آورد.

وی خواستار رایزنی و مشورت بیشتر با تهران به‌منظور نزدیک شدن هرچه بیشتر دیدگاه‌های دو کشور در خصوص مسایل منطقه‌ای شد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon