عدالت و امنیت از ویژگی‌های کلیدی جامعه مدنظر رهبری است


عدالت و امنیت از ویژگی‌های کلیدی جامعه مدنظر رهبری است

خبرگزاری تسنیم: مولف کتاب «فلسفه سیاسی آیت الله خامنه‌ای» با اشاره به اینکه عدالت و امنیت از ویژگی‌های کلیدی جامعه مد نظر رهبری است، گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند تا قبل از انقلاب اسلامی چیزی به عنوان شهروند نداشتیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا که در مراسم رونمایی از اثر ارزشمند «فلسفه سیاسی آیت الله خامنه‌ای» سخن می گفت، اظهار داشت: آیت الله حسینی بوشهری 30 سال پیش گفت که تعریف یا به حد است یا رسم و حجت الاسلام و المسلمین رشاد نیز گفت تعریف یا پیشینی است یا پسینی و من از تاریخ آموخته‌ام که به دنبال تعریف پیشینی نباشم.

مولف کتاب «فلسفه سیاسی آیت الله خامنه‌ای» افزود: فلسفه سیاسی موضوع ارسطو در سیاست و فارابی در مدینه فاضله و آیت‌الله خامنه‌ای در حدیث ولایت است.

حجت الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: اثر حاضر محصول سالیان طولانی و مجموعه گسترده‌ای موضوعات در پنج موضوع فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، فقه سیاسی و روابط بین الملل است. نخستین بخش آن آئین اندیشه است که تعریف فلسفه سیاسی و مشکلات آن در این بخش بحث و مبانی فلسفه سیاسی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب بررسی شده است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های این اثر این است که به صورت بسیار مختصر است اما بسیاری از عناوین فلسفه سیاسی را پوشش می دهد. در فلسفه قدیم همه چیز غایی بود و سعادت بشر محور بود اما در فلسفه مدرن، بحث غایی کمرنگ شده است اما در این کتاب فلسفه غایی رهبر معظم انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است.

حجت الاسلام مهاجرنیا تاکید کرد: جامعه با با دین و سیاست هموار است و هیچ جامعه ای بدون این دو نیست. عدالت نیز خود یک موضوع فلسفه سیاسی است و در این کتاب عدالت از دیدگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از عناصر کلیدی جامعه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است و بحث امنیت نیز مثل همین بحث عدالت است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند امنیت مثل هواست و اگر کسی هوا استنشاق نکند، خفه می شود و جامعه نیز بدون امنیت، فرو می پاشد. در بحث آیین شهروندی نیز اولین بحث، ماهیت شهروندی است و رهبر معظم انقلاب می فرمایند ما تا قبل از انقلاب اسلامی، چیزی به عنوان شهروند نداشتیم بلکه مردم رعیت پادشاهان بودند.

عضو گروه نظام‌های سیاسی پژوهشکده مطالعات سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تاکید کرد: بحث حکومت و مردم سالاری دینی از جمله بحث هایی است که در بخش شهریاری مورد بحث قرار گفته است. در بخش آخر نیز بحث غایت نگاری و مدینه فاضله نگاه کردن به فلسفه، از ویژگی های رهبر معظم انقلاب است.

حجت الاسلام مهاجرنیا خاطرنشان کرد: ما در این کتاب با منبع شفاهی سر و کار داشتیم و 90 درصد کتاب مربوط به رهبر معظم انقلاب است و به دلیل حساسیت کار، سعی بر این بود که کار کاملا مستند باشد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon