آخرین مذاکره سال ۲۰۱۴


آخرین مذاکره سال 2014

خبرگزاری تسنیم: در ماه پایانی سال میلادی ۲۰۱۴، آخرین دور مذاکره کارشناسان و معاونین وزراء خارجه ایران و گروه ۱+۵ در ژنو انجام گرفت.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، در ماه پایانی سال میلادی 2014، آخرین دور مذاکره کارشناسان و معاونین وزراء خارجه ایران و گروه 1+5 در ژنو انجام گرفت. همچون گذشته، آنچه خبرنگاران رسانه‌ها از این مذاکره دریافت کردند، تکرار جملات کلیشه‌ای گذشته بود. جملاتی مانند، گفتگوها خوب پیش می‌رود، در مواردی توافق بدست آمده است، اما هنوز برخی از اختلاف‌ها وجود دارد، فضای عمومی جلسات مثبت است و…، از این اظهارنظرها نمی‌توان فهمید که توافق جامع بدست خواهد آمد یا حاصل نهایی‌اش انجام بی‌نتیجه‌ای خواهد شد!؟

هر دو طرف بخصوص ایران و آمریکا امیدواری بسیار دارند که تا چهار ماه آینده (تا اسفندماه) نتیجه خوبی برای تدوین نهایی توافق‌نامه جامع بدست خواهد آمد. وزرای خارجه ایران و آمریکا گفته‌اند، آمادگی برای دستیابی مرحله به مرحله توافق فراهم آمده است و تا چهار ماه آینده، متن نهایی آماده خواهد شد.

از هفته آینده تعطیلات ژانویه آغاز می‌گردد و تا بیست روز آینده خبری از جریان مذاکره ایران و گروه 1+5 نخواهد بود.

در پایان این دور از مذاکره، همه محافل سیاسی و خبری، چه آنها که خوش‌بین و چه آنها که چندان امیدی به حصول نتیجه‌ای نهایی ندارند، درباره نتایج گفتگوها تا این مرحله و در آستانه شروع سال میلادی جدید (2015) گفته‌اند، تا اینجای دیدارها، هر دو طرف، بخصوص ایران و آمریکا از دیدگاه‌ها و مواضع یکدیگر اطلاع پیدا کرده‌اند و زبان سیاسی آنها برای گفتگو به هم نزدیک شده است. هر دو طرف از یکدیگر شناختی از نزدیک پیدا کرده‌اند. هرکدام می‌دانند که طرف مقابل چه می‌خواهد و یا چه نمی‌خواهد! هر دو طرف تلاش دارند تا به نتیجه‌ای مثبت برای تنظیم توافق جامع دست پیدا کنند. هر دو طرف می‌دانند راهی طولانی از دیپلماسی را طی کرده‌اند و نمی‌خواهند به نقطه صفر سقوط کنند. هر دو طرف می‌دانند که جایگزینی دیپلماسی و گفتگو در صورت شکست، بسیار خطرناک و بسیار هزینه‌ساز خواهد بود. هر دو طرف راهی برای حل اختلاف‌ها بجز مذاکره و گفتگو نمی‌دانند و نمی‌خواهند. هر دو طرف اعلام کرده‌اند که در بخش عمده‌ای از اختلاف نظرها به توافق دست پیدا کرده‌اند. هر دو طرف از تشدید تنش اجتناب می‌کنند. هر دو طرف با ارزیابی شرایط اقتصادی، سیاسی و امنیتی منطقه‌ای، بین‌المللی و کشوری خود از بروز بحران جدید و یا جنگ فاصله می‌گیرند.

طرف غربی بخصوص اروپا در پی تنظیم روابط عادی با ایران و بخصوص به دنبال فصل جدیدی از روابط اقتصادی است. ایران اما خواهان لغو کامل تحریم‌ها و عبور از کارنامه متشنج گذشته با غرب است. هر دو طرف، برداشتن دیوار بی‌اعتمادی نسبت به هم را شعار می‌دهند و…

در این برداشت‌ها، نگاه به آینده مثبت است، بخصوص تأکید دارند که دیپلماسی، ساختن مسیر مرحله به مرحله است. پله، پله راه حل مشکلات پیدا می‌گردد و دیپلماسی یکباره مراحل و نتایج گذشته را به هم نمی‌ریزد.

اما برخی از محافل سیاسی که چندان به آینده مذاکره خوش‌بین نیستند، می‌گویند، ورود درخواست‌های رژیم صهیونیستی به دایره مذاکره، آن هم از سوی آمریکا، نه تنها مرحله به مرحله مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه گام به گام دایره اختلاف‌ها را وسعت می‌دهد و به بن‌بست می‌کشاند. بخصوص که دولت اوباما اراده قاطع و مستقل برای تصمیم‌گیری را نشان نمی‌دهد و هر توافق آمریکا را به پذیرش آن از سوی دولت صهیونیستی و «نتانیاهو» منوط کرده است!

کنگره آمریکا (مجلس و سنا) در سال جدید میلادی به دست رقبای اوباما از حزب جمهوریخواهان خواهد افتاد. اکثریت جمهوریخواهان در کنگره مانورهای سیاسی اوباما را کنترل خواهند کرد و بخصوص نظرهای خود در تبیین سیاست خارجی را مطرح می‌سازند. راست افراطی در کنگره از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات، همچنان بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران تأکید دارد و با فشار لابی صهیونیست‌ها در آمریکا، شکست مذاکره با ایران را می‌‌خواهند. در حالی‌که در اروپا که اتحادیه اروپا، دوره رکود جدید اقتصادی را می‌بیند و مشکلات اقتصادی، مالی و اجتماعی را تجربه می‌کند، خواهان رسیدن به نتیجه مطلوب تا چند ماه آینده با ایران است و از امتداد بررسی مشکلات پرونده هسته‌ای ایران خسته شده‌اند.

از سوی دیگر، جمهوریخواهان که در برابر حزب اوباما، دموکرات‌ها، خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا آماده می‌کنند، نمی‌خواهند اولاً، محور شکست دیپلماسی با ایران معرفی شوند. ثانیاً، در برابر نفرت مردم آمریکا از خطر بروز جنگ جدید قرار گیرند. همه داده‌ها نشان می‌دهد که با پایان این دور از مذاکره در آخرین روزهای سال میلادی 2014، بعد از تعطیلات ژانویه و آغاز مذاکره در سال جدید میلادی، سرعت فعالیت‌های دیپلماسی مضاعف خواهد شد و تلاش برای اعلام نتیجه (مثبت یا منفی) تا اسفند ماه آینده محوریت می‌یابد.

منبع: روزنامه اطلاعات

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon