۱۳میلیارد تن نمک زیر دریاچه ارومیه انباشته شده است

13میلیارد تن نمک زیر دریاچه ارومیه انباشته شده است

خبرگزاری تسنیم: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: زیر دریاچه ارومیه حدود ۱۳میلیارد تن نمک انباشته شده که این خطرناک‌ترین مسئله است و به‌عبارتی به‌ازای هر ایرانی ۲۰۰ کیلو نمک وجود دارد.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، عیسی کلانتری امشب در همایش تبیین برنامه‌های اجرایی احیای دریاچه ارومیه که با مشارکت خانه توسعه آذربایجان برگزارشد، ضمن  بیان اینکه پایدار نگه داشتن کشور تنها به‌معنای به دست آوردن حاکمیت نیست، اظهار داشت: اصولاً کشورهایی در این برهه از زمان دوام می‌آورند که الگوی توسعه پایدار را انتخاب کرده‌اند.

بیشتر مناطق کشور از لحاظ زیست‌محیطی مرده تلقی می‌شود

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه به‌جز دریاچه ارومیه، بیشتر مناطق کشور از لحاظ زیست‌محیطی مرده تلقی می‌شوند، اظهار داشت: دریاچه‌های زیادی زیر زمین  وجود دارند که مرده‌اند و دریاچه ارومیه جزو تالاب‌های روزمینی است که مرگ آن را مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سالیانه از دریاچه‌های زیرزمینی 16 میلیارد مترمکعب آب اضافی پمپاژ و استفاده می‌شود، افزود: 500 میلیارد مترمکعب آب‌های استاتیک زیرزمینی وجود دارد که نزدیک به 200 میلیارد مترمکعب از این رقم آب شیرین و شرب است که در 35 سال گذشته 120 میلیارد متر مکعب از این آبها را برداشت کرده‌ایم.

کلانتری، با بیان اینکه طبق توصیه‌های مراکز توسعه بین المللی، هیچ کشوری بیش از 40 درصد نباید مصرف کند، اما در خراسان شمالی از 130 درصد منابع زیرزمینی استفاده می‌شود، در کرمان از 112 درصد از آب‌های زیرزمینی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند در حالی که استفاده از آب‌های زیرزمینی در حوزه دریاچه ارومیه 70 درصد است که در مقایسه با دیگر استان‌ها کمتر است، چون در شمال‌غرب کشور حیات منطقه به آن بستگی دارد و خشک شدن دریاچه تهدید بزرگی به‌خصوص برای شرق دریاچه و مرکز کشور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دکتر روحانی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه قابل تقدیر است که وارد عرصه شد تا بتواند بلکه کشور را به نسل بعدی تحویل دهد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان "هیچ باتلاق زنده‌ای در کشور وجود ندارد و همه آنها را ما انسان‌های 40 سال اخیر، خشکانده‌ایم و به گردن تغییر اقلیم می‌اندازیم" خاطرنشان کرد: در سال 58 هیچ بیلان منفی در رابطه با آبهای زیرزمینی در کشور را نداشتیم اما در سال 68 ما 2.1 میلیارد مترمکعب از آبهای استاتیکی کشور را برداشت کردیم، بین سالهای 68 تا 76 این رقم به 11میلیارد مترمکعب رسید و از سال 79 تا 84 به 32 میلیارد مترمکعب و از سال 85 تا 92 این رقم به 75 میلیارد مترمکعب رسید، که همه در این مدت به‌بهانه تولید و خودکفایی و اشتغال کاذب و غیر قابل جبران، خاموش بودند.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار سال‌های 42 و 43 منابع آب تجدید پذیر 132 میلیارد مترمکعب بود که این رقم امروز به 98 میلیارد مترمکعب رسیده و در کل 34 میلیارد در یک جا از دست داده‌ایم.

خشکیدن دریاچه تهدید بزرگی برای جمعیت حاضر در حوزه دریاچه به شمار می‌رود

کلانتری با بیان اینکه زیر دریاچه ارومیه حدود 13میلیارد تن نمک انباشته شده که این خطرناک‌ترین مسئله است و به‌عبارتی به‌ازای هر ایرانی 200 کیلو نمک وجود دارد، گفت: کنار دریاچه شهر تبریز با جمعیتی بالای 1.8 میلیون جمعیت و در حوزه دریاچه بیش از چند میلیون جمعیت زندگی می‌کنند که با تهدیدات و خطرات بیماری‌های ژنتیکی و اشعه‌ها روبه‌رو هستند، از سال 77 هشدار داده‌ایم که دریاچه در حال خشکیدن است اما کسی کاری نکرد، و امروز خیلی دیر است اما با این وجود هنوز امید داریم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: همه می‌خواهند دریاچه احیا شود اما همه مرگ را برای همسایه می‌خواهند، می‌گویند: می‌خواهیم دریاچه احیا شود اما به حوزه ما دست نزنید و با ما کاری نداشتته باشید، اما برای احیای دریاچه چاره‌ای جز تأمین آب دریاچه از حوزه خود دریاچه نداریم.

وی بیان کرد: عده‌ای پیشنهاد انتقال آب از خزر را ارائه دادند، اما انتقال آب خزر 100 میلیارد دلار هزینه لازم دارد، حتی در صورت برآورده شدن این رقم، به‌لحاظ زمانی و زیست‌محیطی غیرممکن است، چون ساختار آب دریای خزر سولفاته و آب دریاچه ارومیه کلراته است، که در صورت انتقال آب خزر به ارومیه، دریاچه ارومیه تبدیل به باتلاق خواهد شد.

کلانتری اضافه کرد: در راستای احیای دریاچه برنامه‌های احیا ابلاغ و بودجه تخصیص داده شده است که برای امسال یک‌هزار و 450 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و برای سال آینده نیز 2هزار و 400 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که بخشی از ردیف‌های بودجه و بخشی دیگر از بودجه‌های متمرکز، تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه احیا محدودیت بودجه‌ای ندارد و تشکیلات اجرایی در استان‌ها بازسازی و تقویت می‌شوند، خاطرنشان کرد: این قول را می‌توان داد که طبق برنامه‌های اعلامی در 10 سال آینده دریاچه‌ای با تراز اکولوژیک با 14 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب و 1274.1 بالاتر از سطح دریا و با شوری آب 25 درصد و با سطح 4300 کیلومتر داشته باشیم.

انتهای پیام/ج*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon