گزارشی از مذاکرات هسته‌ای سه روزه ژنو

گزارشی از مذاکرات هسته‌ای سه روزه ژنو

خبرگزاری تسنیم: دیپلمات‌ها ماه مارس (اواسط اسفند) را برای دستیابی به توافقی کلی هسته‌ای تعیین کرده‌اند. انتظار می‌رود تا آن زمان چندین دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵ در قالب‌های مختلف انجام شود تا در نهایت وزرای خارجه بار دیگر در زمستان گرد هم آیند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، در پایان مذاکرات هسته‌ای ژنو که از 24 تا 26 آذر (15 تا 17 نوامبر) در هتل پریزیدنت ویلسون برگزار شد، طرفین توافق کردند که در ماه آتی میلادی (ژانویه) بار دیگر بر سر میز مذاکرات بازگردند.

مذاکرات ژنو را که اولین دور گفتگوها بین ایران و گروه 1+5 پس از تمدید توافق "برنامه مشترک اقدام" برای هفت ماه دیگر بود را می‌توان شروعی برای دستیابی به چارچوب‌های یک توافق کلی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران دانست. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که طی همین نشست نتایجی ملموس بدست آید و باید منتظر ماند تا طی مذاکرات بعدی مشخص گردد که آیا دیپلمات‌ها می‌توانند تا ماه مارس (اواسط اسفند) به هدف اعلام شده یعنی تعیین چارچوب کلی توافق دست یابند یا باید چاره‌ای دیگر بیندیشند.

در پایان این دور از مذاکرات سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان، تنها به اعلام زمان دور بعدی مذاکرات که در سطح معاونین برگزار خواهد شد، بسنده کرد. سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، هم تنها دیپلمات گروه 1+5 بود که درباره این گفتگوها اظهار داشت: "مذاکرات میان ایران و مذاکره کنندگان امیدوارکننده به نظر می‌رسد. این احتمال وجود دارد که توافق حاصل شود." وی نیز به مانند عراقچی زمان مذاکرات بعدی را نیمه ژانویه اعلام کرده و اضافه نمود که مکان این مذاکرات توسط تهران هماهنگ خواهد شد.

با توجه به فرآیند مذاکرات که ظاهرا محدود به معاونین سیاسی است چنین به نظر می‌رسد که طرف‌های مذاکره‌ای سعی دارند تا ماه مارس تا جای ممکن مواضع را به هم نزدیک کنند تا شاید بتوانند در این تاریخ با حضور وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به آنچه که برخی از آن با عنوان "توافق سیاسی" یاد می‌کنند دست یابند. تصمیم یا توافق سیاسی وضعیتی است که طی آن طرفین درباره جنبه‌های فنی توافق بسیار به هم نزدیک شده‌اند و باید برای پیشرفت به سمت توافق نهایی یک مصالحه سیاسی بین طرفین انجام شود.

در مذاکرات ژنو (15 الی 17 آذر) علاوه بر آمریکا و متحدین سنتی ایران یعنی چین و روسیه با نماینده فرانسه نیز دیدار شد. فرانسه در بین کشورهای اروپایی سخت‌ترین مواضع را در مذاکرات اتخاذ کرده است و حتی خبرگزاری فرانسه در گزارشی که چندین روز پیش منتشر شد از اختلاف‌نظر بین این کشور و آمریکا درباره مذاکرات خبر داد. چنین ادعا شده که پاریس نگران مواضع سهل‌گیرانه واشنگتن در مذاکرات است.

سوم آذرماه دیپلمات‌های ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به‌علاوه آلمان پس از اینکه نتوانستند به توافقی جامع درباره برنامه هسته‌ای تهران دست یابند، با توجه به آنچه پیشرفت در مذاکرات و اراده جدی طرفین برای نیل به توافق نامیدند، تصمیم گرفتند که مذاکرات را برای هفت ماه بعدی تمدید کنند.

در این دوره هفت‌ماهه وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و نیز تسهیل تحریم‌ها مانند آنچه طی یک سال گذشته و بر اساس توافق موقت ژنو موسوم به برنامه مشترک اقدام (3 آذر 1392) شاهد بودیم، ادامه خواهد یافت.

دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند قصد دارند تا ماه مارس یعنی اواسط اسفند به توافق سیاسی و کلی درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یابند و پس از آن طی فرصت باقی‌مانده تا اوایل تیر ماه جزئیات این توافق را مکتوب سازند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان