مبادلات مرزی کردستان باید قانون‌مندتر از گذشته باشد

مبادلات مرزی کردستان باید قانون‌مندتر از گذشته باشد

خبرگزاری تسنیم: استاندار کردستان با تاکید بر قانونی کردن مراودات مرزی گفت: مبادلات مرزی در کردستان باید قانون‌مندتر از گذشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، عبدالمحمد زاهدی صبح امروز در چهارمین کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ‌یک دیدگاه ژئواستراتژیک مرز هم می‌تواند یک فرصت و هم یک تهدید باشد.

وی با اشاره به اینکه استان‌های مرزی هم می‌توانند از وجود مرز بهره‌مند شوند و هم مورد تهدید قرار گیرند، گفت: فرصت بودن مرز به این دلیل است که می‌تواند دروازه‌ای به خارج از کشور باشد در واقع می‌توان گفت که مرز یک ارتباط کشور با دنیاست.

استاندار کردستان به مزیت‌های مرزی بودن کشور ایران با کشورهای همسایه اشاره کرد و تصریح کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران به دلیل پهناور بودن با 14 تا 15 کشور همسایه هستند که این امر می‌تواند ظرفیت قابل ملاحظه‌ای باشد اما از طرف دیگر هم می‌تواند مورد تهدید از حیث نوع مبادلات مرزی در زمینه امنیتی و سیاسی باشد.

وی گفت: مرز زمانی ظرفیت است که ما بتوانیم مبادلات مرزی را در بازارچه‌های مرزی و مرز رسمی استان کردستان قانون‌مند کنیم تا مردم بتوانند مبادلات مرزی را به نحو احسن و در قالب قانون انجام دهند.

زاهدی افزود: در مراودات مرزی و ارتباطات بین 2 کشور اختیار 50 درصدی بین کشور وارد کننده و صادر کننده وجود دارد.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه هماهنگ کردن مراودات مرزی به یک دیپلماسی قوی نیازمند است، اظهار کرد: در قالب دیپلماسی قوی تمام مبادلات و مراودات مرزی در چهارچوب قانون قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مضرات و مخاطرات قانون‌مند نبودن مبادلات مرزی تاثیرات منفی آن بر اقتصاد کشور است که این تاثیرات در دو بعد عملیاتی و برنامه ریزی تحقق پیدا می‌کند.

زاهدی به تاثیرات منفی قاچاق کالا در مرزها اشاره کرد و گفت: از نظر تاثیرات عملیاتی ممکن است که یک کشور خودش تولید کالا را داشته باشد که قاچاق بتواند بر اقتصاد آن تاثیر منفی بگذارد و کشور متضرر شود.

وی تصریح کرد: اگر لوازمی که وارد کشور می‌شوند استاندارد لازم را نداشته باشد می‌تواند در هنگام مصرف برای مردم مخاطراتی به دنبال داشته باشد.

استاندار کردستان گفت: زمانی که مرز قانون‌مند نباشد از نظر مبادلات مرزی هم اثرات تخریبی بر اقتصاد کشور وارد می‌کند چیزی که امروز در کشور ما و تعداد دیگری از کشورها اتفاق می‌افتد چرا که دولت‌ها نمی‌توانند ورود کالاهای قاچاق را محاسبه کنند.

زاهدی افزود: صادرات و واردات رسمی در مرزهای کشور به طور دقیق ارزیابی شده و در قانون بودجه کشور به طور دقیق مورد محاسبه قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: وقتی ما تلاش کنیم که مردم در مرزها مبادلات را قانون‌مند انجام دهند مردم در طول زندگی هم قانونی عمل می‌کنند چرا که افرادی که از راه قاچاق کالا امرار معاش می‌کنند دیگر به کارهای غیرقانونی عادت می‌کنند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه استان کردستان یکی از استان‌های مرزی کشور است، تصریح کرد: ایران کشوری است که مزیت و ظرفیت مرزی بودن را داشته و دارد و در کنار آن متاسفانه تهدیدات در حوزه‌های مختلف نظامی، انتظامی و امنیتی هم دارد.

وی به 2 کار مهم در زمینه مبارزه با پدیده قاچاق اشاره کرد و گفت: باید در داخل کشور شرایط را به گونه‌ای تعریف کنیم که مردم به کارهای خلاف قانون روی نیاورند و دوم اینکه مبادلات مرزی را قانونی کنیم.

زاهدی به وجود مرز رسمی باشماق مریوان و مرز نیمه رسمی سیرانبند بانه اشاره کرد و افزود: در استان چند مسیر کوله بری و مبادلات مرزی نیمه رسمی وجود دارد و 2 مرز شهرستان سقز و سروآباد نیز در آینده فعال می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در طول یکسال گذشته به دلیل وجود مسایل امنیتی که در کشور عراق اتفاق افتاده هماهنگی با طرف مقابل تا حدودی مختل شده که امیدواریم با انتصاب استاندار جدید سلیمانیه این ارتباط بهتر از قبل شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon