یک آیه قرآن بخوانیم؛ «حلقه فرشتگان»


یک آیه قرآن بخوانیم؛ «حلقه فرشتگان»

خبرگزاری تسنیم: قرآن کتابی است عظیم الشأن که ما معمولا از توجه به آن غافل بوده ایم و قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، همچون خانه ویران است . روزانه یک آیه از قرآن و نکات پیرامون آن منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، خداوند در سوره زمر آیه 75 می فرماید:

  اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَتَرَى الْمَلَائِکَةَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْحَقِّ وَقِیلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»

    و فرشتگان را می بینی که گرد عرش خدا حلقه زده اند و به ستایش پروردگارشان تسبیح می گویند میان آنها نیز به حق داوری گردد و گفته شود که ستایش از آن خدایی است که پروردگار جهانیان است

***

تفسیر مجمع البیان:

وَتَرَى الْمَلَائِکَةَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ‏
و تو اى پیامبر! در آن روز فرشتگان را مى‏ بینى که بر گرد عرش خدا حلقه زده‏ اند و طواف مى‏ کنند...
منظور این است که: از شگفتى ‏هاى سراى آخرت و روز رستاخیز، یکى هم این است که فرشتگان را مى ‏بینى که بر گرد عرش خدا حلقه زده‏ اند و او را مى‏ ستایند.
و به باور «سدى» و... منظور این است که: آن روز فرشتگان را مى ‏بینى که پیرامون عرش به طواف پرداخته ‏اند.
یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ‏
و این در حالى است که با ستایش پروردگارشان تسبیح مى‏ گویند و ذات پاک او را از هر آنچه در خور او نیست و شرک‏ گرایان او را به آن وصف مى ‏کنند پاک و پاکیزه مى‏ شمارند و او را به والاترین صفات و ویژگى‏ ها مى‏ ستایند.
برخى برآنند که: وقتى توحیدگرایان وارد بهشت مى‏ گردند، فرشتگان خداى را ستایش مى‏ کنند.
به باور پاره‏اى از مفسّران، ستایش فرشتگان در آن هنگام و در آن شرایط به خاطر لذت معنوى است و نه به نیت عبادت و بندگى، چرا که آنجا سراى تکلیف و عمل نیست و سراى پاداش و کیفر است.
گفتنى است که به خاطر بزرگداشت روز رستاخیز - که روز داورى است - به فرمان خداى فرزانه عرش شکوهبار الهى برپا مى‏ گردد و فرشتگان بر گرد آن حلقه زده و به ستایش خدا مى‏ پردازند و ذات پاک و بى‏همتاى او را بزرگ مى‏دارند، درست چیزى شبیه به فرمانروایان بزرگ و دادگستر که وقتى بخواهند داورى بزرگ و سرنوشت‏سازى انجام دهند، خود بر جایگاه ویژه‏اى مى‏نشینند و براى شکوه بخشیدن به کار و داورى خود، به لشکریان خویش فرمان مى‏دهند تا بر گرد تخت و کرسىِ داورى آنان گرد آیند...
روشن است که در مورد ذات پاک و بى ‏همتاى خدا تصور تخت و نشستن بر فراز آن نادرست و محال است، چرا که اینها از صفات جسم است و ذات پاک او فراتر از زمان و مکان و صفات اجسام است، امّا این بیان و این مثال براى آسان ساختن مطلب و ترسیم روشن آن آمده است.
وَقُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْحَقِ‏
و در آن روز در میان مردم براساس حق و عدالت داورى مى‏ گردد و به کشمکش‏ها عادلانه و به سرعت پایان داده مى‏ شود.
وَقِیلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ‏
و گفته مى ‏شود: ستایش از آنِ خداوند، که پروردگار جهانیان است.
در این مورد که این سخن از کیست، دو نظر آمده است:
1- به باور گروهى از مفسران، این گفتار از آنِ بهشتیان است و آنان پس از ورود به بهشت و دیدن نعمت‏هاى پرشکوهى که برایشان ارزانى مى‏گردد، این گونه به ستایش خدا برمى‏خیزند.
2- امّا به باور پاره‏اى این سخن، سخن خداى فرزانه است که در آغاز آفرینش فرمود: «الحمدلله ربّ العالمین» ستایش از آن خدا، پروردگار جهانیان است. و نیز پس از نابود ساختن جهان و مرگ جهانیان در آستانه رستاخیز و نیز پس از آفرینش دگرباره آنان و قرار گرفتن بهشتیان در بهشت پرطراوت و زیبا، مى‏ فرماید: «الحمدلله ربّ العالمین» ستایش از آن خدا، که پروردگار جهانیان است. با این بیان لازم است از ذات پاک او ادب آموخت و در آغاز و فرجام هر کارى به ستایش خداى بزرگ پرداخت و کارها را با نام او آغاز و با سپاس او به پایان برد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon