عتبات عالیات؛ حاشیه امن «حج‌وزیارت» و «شمسا»

عتبات عالیات؛ حاشیه امن «حج‌وزیارت» و «شمسا»

خبرگزاری تسنیم: در حالی از مردم پول‌های کلان گرفتند که حتی نتوانستند خدماتی حداقلی را به مردم ارائه کنند. ما را در هتل درجه یک! اسکان داده بودند اما چند روزی که در این هتل ساکن بودیم، میزبان موش‌های هتل هم بودیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احیای پیاده‌روی اربعین، هر ساله جمعیت بیشتری را روانه کشور عراق و کربلای معلی می‌کند و امسال هم در همین راستا جمعیتی حدود 20 میلیون زائر از کشورهای مختلف برای شرکت در این مراسم، رهسپار کربلا شدند.

با وجود اینکه آمار ثبت‌نام کنندگان برای اعزام به سفر کربلا، هر روز بالاتر می‌رفت و حاکی از این بود که تعداد مسافرانی که امسال از ایران عازم کشور عراق می‌شوند، نسبت به سال‌های قبل رشد قابل توجهی خواهد داشت، اما تصمیم‌گیری‌های روزانه دستگاه‌های ایرانی و عراقی از جمله نحوه خروج از مرز، مشمولان خروج از مرز، حذف عوارض، انتقال مسافران از مرز به سمت شهرهای عراق و مواردی دیگر نشان می‌داد آنها هنوز این افزایش جمعیت زائران را جدی نگرفته‌اند.

خبرنگاران نیز مانند سایر اقشاری که برای این سفر زیارتی عازم عراق شده بودند، در قالب تورهای زیارتی یا انجام مأموریت به این کشور سفر کرده بودند و خواسته و ناخواسته، در کنار انجام مراسم اربعین و پیاده‌روی، نیم‌نگاهی هم به مشکلات و ضعف‌های موجود در این مراسم داشتند.

عمده ایرانیانی که برای پیاده‌روی اربعین عازم عراق شده‌ بودند، خود را میهمان مردم میهمان‌نواز عراق می‌دانستند که همگی برای استقبال از زائران امام‌حسین، سنگ تمام گذاشته بودند و از صبح تا شام خود را وقف خدمت به امام حسین و زائرانش کرده بودند، اما در این میان، برخی از زائران هم با وجود اینکه در مراسم پیاده‌روی شرکت کرده بودند، با توجه به اینکه از طریق آژانس‌های مسافرتی به عراق آمده بودند در هتل‌ها ساکن شدند؛ آژانس‌هایی که با توجه به استقبال مردم برای حضور در کربلا، قول هتل‌های درجه یک داده بودند ولی مسافران در عمل با شبه‌هتل‌هایی مواجه شدند که با وجود یدک کشیدن عنوان «درجه یک» حتی توانایی رقابت با بی‌کیفیت‌ترین هتل و مسافرخانه‌های تهران را هم نداشتند.

مطالب ذیل بخشی از گلایه‌های زائران ایرانی از وضعیت هتل‌ها و سرویس‌دهی کاروان‌های زیارتی در سفر اخیر خود به کربلا است که در گفت‌وگو با خبرنگاران تسنیم مطرح شد.

خانم کیانی که از راه هوایی به عراق سفر کرده بود، گفت: بی‌نظمی و نداشتن برنامه کاروان ما از بدو ورود به فرودگاه نجف مشخص شد؛ بعد از فرود هواپیما در فرودگاه نجف، ساعت‌ها در فرودگاه معطل ماندیم تا مدیر کاروان اتوبوسی تهیه کند و وارد جاده کربلا شویم. بعد از حدود 4 ساعت معطلی در فرودگاه با اتوبوس راهی جاده کربلا شدیم و در حالی که تقریبا تمام مسافران آماده بودند به محض ورود به جاده اصلی، پیاده‌روی خود به سمت کربلا را آغاز کنند، آنجا بود که متوجه شدند مدیر کاروان بنا دارد مسافران را به سرعت به کربلا برساند و اجازه ندهد پیاده‌روی کنند.

وی ادامه داد: در حالی که اتوبوس در جاده و از کنار زائران پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کرد، داخل اتوبوس بحث بین مسافران و مدیر کاروان ادامه داشت تا اینکه بعد از طی حدود 10 کیلومتر از مسیر، مدیر کاروان با خواسته مسافران موافقت کرد و بعد از اینکه تمام مسافران از اتوبوس خارج شدند، به همراه نهایتا 3 مسافر، راهی کربلا شد. یکی دیگر از نمونه‌های عملکرد بد این مدیر کاروان این بود که با ندادن آدرس دقیق هتل به مسافران، باعث شد برخی مسافران که از راه نجف و به صورت پیاده وارد کربلا شده بودند، برای یافتن هتل، از شمال کربلا خارج شده و تقریبا وارد جاده بغداد شوند.

آقای محمدی یکی دیگر از مسافرانی که با کاروان برای زیارت اربعین خود را به کربلا رسانده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با انتقاد از وضعیت بد هتل‌ها در کربلا و نجف گفت: آژانسی که ما با آن عازم کربلا شدیم، حدود یک میلیون و 700 هزار تومان برای این سفر دریافت کرده بود ولی وضعیت هتل‌ها در نجف و کربلا واقعا در حد فاجعه بود. تنها بهانه آنها برای افزایش قیمت، بالا بودن تعداد مسافران بود وگرنه سال قبل با هزینه حدود 600 هزار تومان کمتر هم به عراق آمده بودیم و هتل‌هایی بهتر در اختیار ما گذاشته بودند.

وی ادامه داد: در هتل‌هایی که عنوان «درجه یک» را با خود حمل می‌کردند، خبری از تلفن نبود تا حتی با سایر مسافران در تماس باشیم. مسافرانی که مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی کرده بودند، هیچ امکاناتی برای شست‌وشوی پوشاک خود نداشتند و وقتی از مسئولان هتل درخواست کردند که مواد شوینده در اختیارشان قرار دهند، با این پاسخ روبه‌رو شدند که «روی پشت‌بام هتل یک ماشین‌ لباس‌شویی قرار دارد که خودمان هم بلد نیستیم با آن کار کنیم؛ اگر شما می‌توانید، خودتان لباس‌تان را با آن بشویید».

خانم انصاری هم در ادامه انتقادات درباره وضعیت نامناسب امکانات و وضعیت بهداشت در هتل‌های کربلا و نجف گفت: هتلی را با عنوان درجه یک و مناسب برای ما انتخاب کرده بودند که هنوز نیمه‌کاره بود و طبقه سوم به بالا و همچنین پشت‌بام آن هنوز تکمیل و ایمن‌سازی نشده بود و کسانی که برای شستن لباس به پشت‌بام می‌رفتند با خطر سقوط مواجه بودند.

وی درباره وضعیت بهداشت در این هتل‌ها گفت: وقتی وارد هتل‌ شدیم و اتاق را تحویل گرفتیم، با گرد و غبار زیادی که روی زمین  و تخت‌ها نشسته بود روبه‌رو شدیم ولی هیچ‌ خدمتکاری برای نظافت و تعویض ملحفه‌ها نیامد. سرویس بهداشتی و به طور کل بهداشت در اتاق‌ها به شدت نامناسب بود ولی هیچ‌ اقدامی برای بهبود این وضعیت انجام نشد؛ در طول 4 روزی که در کربلا بودیم، خدمت‌کاران هتل حتی یک‌بار هم برای نظافت و سرویس پای خود را داخل اتاق‌ها نگذاشتند. برخی از اتاق‌ها از نور کافی برخوردار نبود و وقتی خدمه هتل، با اصرار لامپ سوخته سرویس بهداشتی را تعویض کرد، برای تعویض سایر لامپ‌ها گفت فعلا لامپ نداریم و باید بعدا از بازار لامپ بخریم.

انصاری ادامه داد: وضعیت غذاهایی که در هتل‌ها به مسافران می‌دادند به قدری وخیم بود که حتی یک‌ شب، مسئولان هتل از ارائه غذا به مسافران خودداری کردند و تمام غذاها را داخل سطل زباله ریختند. داخل رستوران هتل برنامه غذایی برای روزهایی که مسافران ایرانی در هتل بودند، وجود داشت اما دریغ از یک وعده غذای مناسب؛ یا غذاهای محلی عراقی بود که با طبع ما سازگار نبود یا غذاهای ایرانی که به شدت بی‌کیفیت بود. در هتلی که مثلا درجه یک بود، 2 وعده کنسرو به مسافران دادند. تمام این مشکلات در حالی بود که مدیر کاروان نه‌تنها به فکر کمک به مسافران و حل مشکلات نبود، بلکه در مجادله بین مسافران و مسئولان هتل و نماینده شمسا، حامی مسئولان هتل و نماینده شمسا بود. حتی زمانی هم که نماینده شمسا به یکی از بانوانی که به وضعیت فوق‌العاده بد غذاها اعتراض کرد، توهین کرد، مدیر کاروان همچنان سکوت کرد.

وی افزود: مسافران هیچ امیدی به غذاهای هتل‌های به اصطلاح درجه یک سازمان حج و زیارت که برای آنها حدود 2 میلیون تومان هزینه کرده بودند، نداشتند و معمولا در صف‌های نذری منتظر غذا بودند. هرچند گفته شده که در زیارت کربلا نباید خیلی به دنبال آسایش و لذایذ بود اما گویا مسئولان حج و زیارت، شمسا و مدیر کاروان، این سفارش را اهرمی برای فشار هرچه بیشتر به مسافران قرار داده بودند. نماینده شمسا که باید به مشکلات مسافران ایرانی رسیدگی و آنها را مرتفع می‌کرد، تنها وعده ارائه گزارش می‌داد و بیشتر حامی هتل‌داران بود تا مسافران.

متقی، روحانی یکی از کاروان‌ها در انتقاد شدید از سازمان حج و زیارت گفت: این جمعیت میلیونی که در اربعین امسال به کربلا آمدند به عشق امام حسین و در لبیک به امام خامنه‌ای راهی این سفر شدند اما سازمان حج و زیارت با نحوه خدمت‌رسانی به زائران، آبروی ایران و ایرانیان را برد. در حالی از مردم پول‌های کلان گرفتند که حتی نتوانستند خدماتی حداقلی را به مردم ارائه کنند. ما را در هتل درجه یک! اسکان داده بودند اما چند روزی که در این هتل ساکن بودیم، میزبان موش‌های هتل هم بودیم.

صبحی، یکی دیگر از این مسافران به خبرنگار تسنیم گفت: وضعیت در این هتل‌های درجه یک به قدری افتضاح بود که مسافران دیگر نباید توقع وجود یخچال، تلفن، نور کافی، تهویه، نظافت و غذای مناسب را می‌داشتند. آب حمام و سرویس بهداشتی در هتل‌ها به قدری سرد بود که نه‌تنها برای استحمام بلکه برای شستن و تمیز کردن حمام هم قابل استفاده نبود.

اما مشکلات زائران ایرانی در اربعین امسال محدود به هتل‌های کربلا نبود و در شهر نجف نیز همچنان این مشکلات وجود داشت و بعضا بیشتر هم شده بود.

طاهری یکی از شهروندان تهرانی که با آژانس‌ مسافرتی تحت نظارت سازمان حج و زیارت به صورت هوایی عازم عراق شده بود درباره وضعیت هتل محل اسکان خود در نجف گفت: هتلی که در شهر نجف برای اسکان ما در نظر گرفته بودند قرار بود مانند هتل کربلا درجه یک باشد اما در بدو ورود با خوش‌آمدگویی مدیر هتل به مسافران، آب پاکی را روی دستمان ریختند. مدیر هتل گفت مقداری تعمیرات در هتل انجام شده است و برای اینکه هتل برای سکونت کاروان شما آماده شود، با کمک مسافران کاروان قبلی!!! هتل را نظافت کردیم.

 

 

ظرف‌های حمل غذا برای هتل

وی ادامه داد: این هتل هم از نظر نظافت و سرویس‌دهی و وضعیت بهداشت تفاوت چندانی با هتل کربلا نداشت. اتاق‌های کثیف، نبود سیستم تهویه برای سرویس‌های بهداشتی، غذای بی‌کیفیت و سطح به شدت پایین بهداشت در آشپزخانه هتل بیداد می‌کرد.خبری از شست‌وشوی کامل ظروف نبود و خدمت‌کاران برای شستن ظرف‌ها صرفا به فرو بردن ظرف‌ها در آب گرم اکتفا می‌کردند. داخل آشپزخانه تمام وسایل و مواد، بدون هیچ تفکیکی کنار هم قرار داده شده بود و بوی تعفن وحشتناکی به مشام می‌خورد؛ چند قدم آن‌طرف‌تر هم میزهای غذاخوری قرار داشتند.

خانم رحیمی یکی دیگر از مسافران نیز به خبرنگار تسنیم گفت: انگار نه انگار که محل اسکان ما، هتل بود. سرویس‌های بهداشتی کثیف بود. لوسترها لامپ نداشت و اتاق‌ها تقریبا تاریک بود. در برخی اتاق‌ها چاه فاضلاب دستشویی خراب و زمین‌ها پر از گردوغبار بود. سیستم تهویه کنترل نداشت و برای هر بار روشن کردن آن باید به لابی و رزروشن هتل مراجعه می‌کردیم.سیستم گرمایش در اتاق‌ها نبود و مسافران باید تمام این مشکلات را تحمل می‌کردند.

رحمتی که به گفته خودش، حدود 5 سالی است که مداوم به کربلا می‌آید، گفت: گویا اینجا به حاشیه امن شمسا و سازمان حج و زیارت تبدیل شده است. برای اعزام حجاج به عربستان، ظرفیت‌ها مشخص و برنامه‌ریزی‌ها معلوم است اما در کربلا اینگونه نیست و هرساله انبوهی از مسافران به کربلا اعزام می‌شوند. اگر وضعیت هتل‌های درجه یک مورد تأیید سازمان حج و زیارت این است که ما می‌بینیم و دیده‌ایم، پس وای به حال مسافران نگون‌بختی که در هتل‌های درجه چندم سکونت دارند و صدایشان به جایی نمی‌رسد.

آقای کیانی درباره وضعیت بهداشت و نظافت در هتل‌ نجف گفت: در حالی به ما از درجه یک بودن هتل گفته بودند که گوشه این هتل به محل دپوی زباله تبدیل شده بود و تلی از زباله‌ای که باید از هتل‌ خارج می‌شد، روی هم قرار گرفته بود. ظرف‌های حمل غذا از آشپزخانه مرکزی به هتل‌ها، به قدری کثیف بود که مطمئن هستم اگر زائران قبل از خوردن غذا، این ظرف‌ها را می‌دیدند، تا آخر سفر دیگر لب به غذاهای این هتل نمی‌زدند. یکی از مسافران بعد از استحمام، وقتی وارد اتاق شده بود، با اتاقی روبه‌رو شده بود که کف آن، مملو از آبی بود که قرار بود از سیستم فاضلاب خارج می‌شد اما به جای آن، از کف اتاق سر در آورده بود. در هتل نجف هم هیچ خبری از نظافت اتاق‌ها و تغییر محلفه‌های روی تخت‌ها نبود.

دپوی زباله در محوطه هتل درجه یک نجف

به گزارش خبرنگار تسنیم، در یکی از هتل‌های نجف، وضعیت بهداشت به قدری خراب بود که مسافران چند کاروان با مسئولان هتل و حتی مدیران کاروان‌ها به جروبحث پرداختند. آقای تاجیک نماینده شمسا هم که به گفته خودش برای زیارت به عراق آمده اما از وی خواسته بودند، به بازرسی از وضعیت هتل‌ها بپردازد، با تأیید تمام اظهارات مسافران، وضعیت نظافت و سرویس‌دهی به مسافران را نامناسب اعلام کرد.

وی پس از اینکه با بررسی اولیه وضعیت سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه این هتل، متوجه نابسامانی‌های موجود در این هتل شد و درخواست کرد هرچه سریع‌تر مدیر اصلی این هتل را ملاقات کرده تا دلیل وضعیت نامناسب را جویا شود اما مدیراصلی اصلا در دسترس نبود.

در بازدید این نماینده شمسا از این هتل، عمده انتقادهای مسافران در کنار وضعیت نامناسب هتل‌ها، نسبت به نحوه خدمت‌رسانی سازمان حج و زیارت، دریافت هزینه‌های کلان برای اسکان در هتل‌های درجه یک و بی‌اعتنایی مدیران کاروان‌ها و نمایندگان شمسا به اعتراض‌های مسافران بود که طبق معمول، نماینده شمسا قول داد تمام این مشکلات را گزارش و پیگیری کند.

 

به گزارش خبرنگار تسنیم، موارد ذیل، جزو اهم موارد نظارتی سازمان حج و زیارت نسبت به انجام اقدامات توسط شرکت شمسا در کشور عراق است که  با توجه به اعتراض‌های متعدد مسافران و زائران که صرفا محدود به امسال و زیارت اربعین نبوده و همان‌طور که برخی مسافران اعلام کرده‌اند، هرساله با همین وضعیت روبه‌رو بوده‌اند، سازمان حج و زیارت باید به این سوال پاسخ دهد که به فرض انجام وظیفه نظارتی خود، نتیجه این نظارت‌ها چه بوده است که همچنان مردم ناراضی هستند.

الف – متن کلیة قراردهای شرکت شمسا با طرفهای عراقی و ایرانی بایستی به تایید مقامات ذی ربط سازمان حج و زیات به ویژه امور حقوقی سازمان برسد.

ب – امکانات ارائه شده از سوی شرکتهای عراقی اعم از مسکن (هتلها)، نقل(اتوبوسها)، تغذیه(آشپزخانه و ومواد غذایی) و برنامة مسافرت وزیارت و همچنین موضوع امنیت و تجهیزات و امکانات آن بایستی قبل از انعقاد قرارداد به تایید نمایندگان سازمان حج و زیارت برسد.

ج – امکانات ارائه شده از سوی شرکتها، موسسات و سازمانهای ایرانی از جمله خدمات بیمه، هلال احمر، و شرکتهای هواپیمایی نیز بایستی قبل از انعقاد قرارداد به تایید سازمان برسد.

د – موضوع قیمت هر یک از امکانات ارائه شده توسط شرکتها و همچنین تعداد ظرفیت پذیرش هر شرکت بایستی به تایید سازمان حج و زیارت برسد.

هـ - پس از بررسی و تایید سازمان حج و زیارت در موارد فوق نهایتاً قرارداد امضاء شده میان شرکت شمسا و شرکتهای عراقی نیز پس از تایید سازمان حج و زیارت قابل اجراء خواهد بود.

و – شرکت شمسا در توزیع سهمیه میان استانها نقشی ندارد بلکه سازمان حج و زیارت در مرکز رأساً سهم تعداد کاروانهای اعزامی هر استان را معین می کند.

ز – تعیین نهایی قیمت هزینة سفر زائران نیز از وظایف سازمان حج و زیارت می باشد که در سیستم جامع ثبت نام عتبات عالیات(مرکز تنظیم برنامه و کنترل و نظارت آن در سازمان حج و زیارت می باشد) منظور می شود.

ح – صلاحیت تمامی عوامل خدماتی و نظارتی اعم از همراه کاروان، ثابت و سیار قبل از اعزام بایستی توسط سازمان حج و زیارت تایید شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon