۲۴ بقعه متبرکه در همدان بازسازی می‌شود

24 بقعه متبرکه در همدان بازسازی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: در حال حاضر ۲۴ بقعه متبرکه در استان همدان در حال بازسازی است که این اماکن متبرکه دارای پیشرفت ۳۰ تا ۹۰ درصدی هستند.

حجت‌الاسلام رضا حاجی زین‌العابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اسدآباد، اظهار داشت: استان همدان از نظر موقوفات و بقاع متبرکه جزء استان‌های گروه ب محسوب می‌شود که استان‌هایی که تعداد موقوفات و امکان متبرکه بالایی دارند جز استان‌های گروه الف محسوب می‌شوند.

وی شهرستان ملایر را جزء 10 شهرستان برتر کشور زمینه وقف عنوان کرد و افزود: سنت وقف نیازمند اهتمام ویژه در سطح استان و کشور را دارد و یکی از راه‌هایی که می‌توان مردم را به سنت حسنه وقف تشویق کرد اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش است تا شاهد وقف‌های جدید در سطح استان و شهرستان‌ها باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان بیان کرد: برای اینکه به این نتیجه برسیم که آنچه عمل می‌شود مطابق با نیت واقف هست یا خیر، تمامی اسناد وقفی و وقف نامه‌ها بازخوانی شد.

وی با اعلام اینکه 6 نفر وقف نامه‌های شهرستان اسدآباد را موردبررسی قرار داده‌اند ابراز کرد: با تائید رسیده است که آنچه را که اداره اوقاف و امور خیریه انجام می‌دهد مطابق با نیت واقف است.

زین‌العابدینی خاطرنشان کرد: در همین راستا در سالروز شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) طرح «لبیک یا رسول‌الله» که ویژه‌برنامه سالروز شهادت حضرت محمد (ص) است در اسدآباد برگزار می‌شود.

وی اعلام کرد: سعی کرده‌ایم تا ویژه‌برنامه‌هایی که توسط اداره اوقاف برگزار می‌شود به صورت یکسان در سطح شهرستان‌ها توزیع شود که در همین راستا ویژه‌برنامه لبیک یا رسول‌الله، پیش از اذان مغرب 28 صفر در مسجد جامع شهرستان اسدآباد برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان شهرستان اسدآباد را دارای پتانسیل خوب در زمینهٔ وقف عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اجرای ویژه‌برنامه‌های مختلف در اسدآباد شاهد ثبت موقوفات جدید در این شهرستان باشیم.

وی بیان کرد: پس از فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تشکیل شوند، اما لازمه تبدیل‌شدن بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی ایده آل بودن شرایط سخت‌افزاری است تا بتوانیم ویژه‌برنامه‌های مختلفی در آن اجرا کنیم.

زین‌العابدینی از بازسازی برخی از اماکن متبرکه در استان همدان خبر داد و گفت: پس از فرمایشات رهبری بازسازی، تعمیرات و در برخی از موارد تخریب و بازسازی در دستور کار اداره اوقاف و امور خیریه قرار گرفت.

وی عنوان کرد: در بازسازی‌ها نیازمند تأمین اعتبارات هستیم و با توجه به اینکه برخی از منابع در دست اوقاف دولتی و درون‌سازمانی است و منابع دولتی به‌گونه‌ای نیست که بتواند جوابگوی تعمیر امامزادگان باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از بازسازی سه مکان متبرکه در سطح شهرستان خبر داد و گفت: با اجرای طرح مودت و کمک مردم به امام زادگان امیدواریم هرچه سریع‌تر امام زادگان نیز تعمیر و تجهیز شوند.

وی افزود: 90 درصد اماکن استان همدان نیازمند بازسازی است اما در برخی از موارد نیز بقعه موجود در امام زادگان تا چند سال آینده نیاز به تعمیر ندارد.

زین‌العابدینی تصریح کرد: نیازمند این هستیم در شهرستان‌ها نیز مجمع خیرین بقعه ساز نیز تشکیل شود تا بتوانیم از پتانسیل خیرین استان همدان استفاده کنیم و امیدواریم روزی برسد که تمامی بقاع متبرکه در سطح استان همدان بازسازی شود.

وی با بیان اینکه در سطح استان همدان 24 بقعه متبرکه در حال بازسازی است، گفت: در بقاع متبرکه شاهد پیشرفت‌های 30 تا 90 درصدی هستیم که درمجموع برای بازسازی در هر بقعه 400 مترمربع کار بازسازی انجام می‌شود که برای هر مترمربع آن بیش از 15 میلیون ریال هزینه شده است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon