حتی با توافق هسته‌ای یک دریا بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا باقی خواهد ماند

حتی با توافق هسته‌ای یک دریا بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا باقی خواهد ماند

خبرگزاری تسنیم: حتی اگر یک توافق هسته ای معتبر کسب شود، دریایی از بی اعتمادی بین ایران و آمریکا باقی خواهد ماند، اما رسیدن به توافق برای حل و فصل مسائل منطقه اهمیت دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم؛ ولی نصر کارشناس مسائل بین الملل و عضو شورای روابط خارجی آمریکا در روزنامه نیویورک تامیز نوشت: جستجوی دولت اوباما برای یک راهبرد کلان درباره خاورمیانه به مشکل برخورد کرده و شکست در رسیدن به توافقی هسته ای با ایران مشکل را بدتر می کند. برای اولین بار از سال 1970، موفقیت در اهداف غرب در خاورمیانه متکی به انتخاب یک متحد بین ایران شیعه و کشورهای عربی اهل تسنن نیست و می توانیم با هر دوطرف علیه یک دشمن مشترک، بنیادگرایی متعصب سنی، متحد شویم.

امروز خاورمیانه به شدت بی ثبات شده است و تندروی در همه جا دیده می شود. داعش در حال ایجاد  قلمرو جدیدی در عراق و سوریه است. دولتهای عربی از این موضوع هراسان شده اند، البته از مطالبات عمومی برای تغییر هم؛ شکاف عمیقی بین اعراب و دیگر مسلمانان متحد آمریکا ایجاد شده: عربستان، امارات و مصر مخالف اخوان المسلمین هستند در حالی که قطر و ترکیه آنها را حمایت می کنند. همزمان رقابت منطقه ای بین ایران و عربستان در منطقه آشکار است.

اوباما در اخیرا در نامه ای به رهبر ایران پیشنهاد داده آمریکا و ایران برای مبارزه با داعش همکاری کنند، اما برای همکاری گسترده تر موضوع هسته ای ایران باید حل و فصل شود.

واقعیت این است که بنیادگرایی و تندروی سنی از موضوع ایران سخت تر به نظر می رسد. مسائل آمریکا با ایران، هر اندازه پیچیده باشند، در مقابل ابزار دیپلماسی غیر قابل نفوذ نیستد، اما تعصب سنی نیروی انقلابی در جریانی است که نظم بین المللی را به خطر می اندازد.

حتی اگر یک توافق هسته ای معتبر کسب شود، دریایی از بی اعتمادی بین ایران و آمریکا باقی خواهد ماند، اما رسیدن سریعتر به توافق برای حل و فصل مسائل منطقه اهمیت دارد.

انتهای پیام/

 

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان