برای کاهش سالانه ۱۰ درصد تلفات جاده‌ای تلاش می‌کنیم


برای کاهش سالانه 10 درصد تلفات جاده‌ای تلاش می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که ایمنی جاده‌ها بحث مهمی است.در سال های ۷۷، ۸۶ و ۸۷ ،۲۳ هزار نفر کشته را در سال داشتیم که با اقدامات خوبی که صورت گرفت این رقم به ۱۸ هزار نفر رسید اما به هر حال باز هم این آمار رقمی بسیار بالاست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌در گفتگوی ویژه خبری امشب 7 آذر ماه شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به بررسی بهبود وضعیت راه ها پرداخت.

شکرچی زاده ضمن تبریک به مناسبت هفته حمل و نقل گفت: یکی از شاخصه های مهم در کشورها مقوله حمل و نقل بوده و حتی زمانی که به مسافرت خارج از کشور می رویم یکی از چیزهایی که مورد توجه ما قرار می گیرد کیفیت جاده ها، کیفیت حمل و نقل هماهنگی محیط های حمل و نقل کیفیت حمل و نقل های هوایی ریلی و دریایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنابراین اگر بخواهیم به رشد قابل توجه در کشور برسیم و به سمت توسعه پایدار پیش برویم باید مقوله حمل و نقل توجه اساسی پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان این که حمل ونقل هم مانند مقوله آب باید مورد توجه همگان قرار بگیرد اظهار داشت: باید حمل و نقل هم در تمامی موارد مد نظر کشور قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بخش حمل ونقل به شرایط اقلیمی بر می گردد و با توجه به این که شما رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی هستید چه طرح هایی برای بومی سازی انجام شده است پاسخ داد: در مقوله حمل ونقل یک طرح جامع حمل و نقلی از سال 85 در برنامه پنجم وجود داشته که از جمله تکالیف دولت آماده سازی و الگو برداری برای توسعه حمل و نقل در سطح شهر، منطقه و ملی بوده است.

شکرچی زاده افزود: این طرح در طول زمان قبل از پیروزی بارها مورد توجه قرار گرفته و به نقطه ای نرسیده ولی با کمک کارشناسان خارج از کشور توانست تا حدی خوب پیش برود ولی در اواخر دهه 80 این طرح رها شده و در واقع طرح جامع حمل ونقل باید جدی به آن پرداخته شود و هر نوع توسعه ای باید در قالب آن صورت بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که اگر با این دیدگاه به توسعه حمل ونقل نگاه کنیم قطعاً طرح جامع مفید واقع می شود عنوان کرد: موسسه تحقیقات راه مسکن و شهرسازی وظیفه دارد که ارتباط را برای رسیدن به توسعه مطلوب برقرار کند در دولت یازدهم اولین برنامه ای که به آن توجه شد طرح جامع حمل و نقل که از قبل نیز فعال بوده را مورد بازبینی قرار داده و ارکان آن شناسایی و قسمت های قابل توجهی به مرحله اجرا گذاشته و به مبادی مختلف سپرده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ادامه داد: باید در حمل و نقل ارتباط ها قوی تر صورت بگیرد و در واقع حمل و نقل چند وجهی در کشور باید مد نظر باشد.

وی با بیان این که مطالعات طرح جامع حمل ونقل بارها مورد بازبینی قرار گرفت ادامه داد: این طرح با توجه به اطلاعات موجود در مرحله انتشار برای مبادی مختلف فرستاده شده است.

شکرچی زاده بیان داشت: طرح جامع حمل ونقل بسیار گسترده و باید مرتباً اصطلاحات صورت بگیرد و اگر در قالب این طرح پیش برویم توسعه ها گسترش یافته و قطعاً آشفته گری ها کمتر شکل می گیرد و اگر بتوانیم سرمایه گذاری بهینه ای را در این مقطع انجام دهیم می توانیم به چشم انداز روشنی برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که ایران توانایی بسیاری در توسعه علم دارد ولی چرا از دانشگاه تا مرحله اجرا فاصله بسیار زیادی وجود دارد پاسخ داد: هنری که باید در این مسیر داشته باشیم این است که بتوانیم علم را به محصول تبدیل کرده تا شاخص توسعه رشد پیدا کند ادامه داد: کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مبانی اصلی اهداف خود را از مراکز علمی یافته آن را جمع آوری کرده و با گسترش آن به نتایج مطلوبی می رسند ولی ما مقالات خوبی در عرصه دانشگاه داشتیم و کمتر به مرحله اجرا رسانده ایم.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا در مسیر الزاماتی برای کاربردی برخی کارها وجود دارد و یا صرفاً مقالاتی در دانشگاه ها است پاسخ داد: در این بخش الزاماتی به صورت قانون که در قراردادها انعقاد پیدا می کند وجود دارد. وظایف مرکز برنامه ریزی و تحقیقات تهیه دستورالعمل ها برای همه ارگان ها و دستورالعمل های متعددی را برای همه فعالیت ها انجام می دهد و مقدمه همه ی پیشرفت ها فعالیت های پژوهشی است.

وی تصریح کرد: ما در عرصه تولیدات مقاله رتبه بالایی داریم ولی وقتی در عرصه تکنولوژی و تبدیل به محصول می رسیم در شرایط مطلوبی قرار نمی گیریم ایران از حیث سهولت تکنولوژی رتبه 148 جهان قرار دارد.

شکرچی زاده با بیان این که در این مرکز سعی داریم که ارتباطات را به یکدیگر نزدیک کنیم اظهار داشت: در مرکز تحقیقات کارگروه های مختلفی شکل گرفته و یا پشتیبانی ها ، برداشت های میدانی، انجام پروژه ها، بررسی پایان نامه های افراد می توانیم زمینه تبدیل طرح را عمل را فراهم آوریم .

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: امروز جایگاه مرکز تحقیقیات راه، مسکن و شهرسازی به چشم چراغ این وزارت تبدیل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی افزود: ما عمر مفید از جاده هایمان نمی بریم چرا که پیشرفت های علمی را در عمل نیز به کار نمی بریم.

وی تصریح کرد: روش هایی که کمک می کند شرایط اقلیمی را برای فعالیت زیر به کار ببریم را در حال بررسی آن هستیم همچنین ما گواهینامه فنی به کارخانه های دارای شرایط تخصیص دادیم.

شکرچی زاده ادامه داد: امروز در کشور تولید سیمان بیش از نیاز ماست و 20 میلیون تولید اضافه داریم که این اضافه تولید را صادر می کنیم اما این اقدام خوبی نیست که چرا که باید محل مصرف آن را در کشور پیدا کنیم از طرف دیگر قیمت قیر در کشور برابر با قیمت صادراتی آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: کاری که برای گسترش تکنولوژی انجام دادیم این است که در پایان دولت یازدهم بتوانیم راه های بتنی کشور را به ده درصد برسانیم و مشارکتی که مرکز تحقیقات می تواند داشته باشد این است که باید به طور مثال برای ترمیم جاده ها از تکنولوژی استفاده کنیم که چگونگی آن را مرکز تحقیقات بررسی می کند و ما رابطه تنگاتنگی را با دیگر دستگاه ها در وزارت داریم که می تواند برای رسیدن به این مهم به ما کمک کند همچنین تلاش ما این است که رابطه بین علم و تولید را نزدیک کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به شاخص های مختلفی که برای امنیت وجود دارد گفت: برای امنیت و وضعیت مناسب راه ها شاخص های مختلفی وجود دارد مانند ناهمواری و شرایط اقلیمی .... بنابراین آمارها را می توان با معیارهای مختلف تعیین کرد همچنین باید توجه داشت که ما با محدودیت در بودجه روبرو هستیم در نتیجه باید از سرمایه گذاری ها بهترین بهره وری را ببریم.

وی تصریح کرد: ایمنی بحث مهمی است ما در سال های 77، 86 و 87 ،23 هزار نفر کشته را در سال داشتیم که با اقدامات خوبی که صورت گرفت این رقم به 18 هزار نفر رسید اما به هر حال باز هم این آمار رقمی بسیار بالاست چرا که 25 درصد تخت های بیمارستانی ما متعلق به تصادف های جاده ای است و تلاش داریم که سالانه ده درصد این تلفات را کاهش دهیم.

شکرچی زاده ادامه داد: خیلی از کشورها با یک همت جدی به حداقل رساندن نقاط مخاطره آمیز در جاده رسیدن که ما نیز با تنظیم یک اکشن پلان در صدد رسیدن به آن هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیر مطالعات اجتماعی در موضوع ایمنی گفت: رفتار انسانی و مطالعات اجتماعی در این زمینه بسیار موثر است و ما نیز به طور جدی به مطالعه این موضوع می پردازیم و به این نتیجه رسیدیم که نقش رسانه بسیار می تواند در موضوع ایمنی کمک کند صدا و سیما نیز می تواند یک شبکه ایمنی را تاسیس کند حتی در عرصه سینما نیز می توانیم شاهد فعالیت های این چنینی باشیم و فیلم سازان ما به بحث ایمنی بپردازند به طور مثال خانم ایرانی که برنده جایزه نوبل بود طی یک تصادفی دوستان نخبه خود را در جاده از دست داد و با خوش شانسی توانست از این جاده جان سالم به در ببرد در نتیجه همین موضوع نیز می تواند یک سوژه برای فیلم سازان ما باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات مرکز تحقیقات اظهار داشت: ما مسئله ایمنی را در استان خراسان با تاسیس دفتر منطقه ای با استفاده از اعضای هیات علمی خود این استان مورد بررسی قرار دادیم که آن ها پروژه ایمنی استان ها در دست گرفتند و تردد را در راه های اصلی مورد توجه قرار داده و نقاط مخاطره آمیز را شناسایی کردند به طور مثال متوجه شدم که  کشته شدن تعداد زیادی از موتورسوارها در بدو ورود به شهر می باشد در نتیجه بر اساس یافته هایشان برنامه محلی تنظیم کردند.

وی گفت: اکشن پلانی که ما برای سند جامع ایمنی تهیه می کنیم با توجه به امکاناتی که دولت می تواند فراهم کند به طور مثال برای هلال احمر، پزشکی قانونی و یا پلیس مشخص می شود بر اساس آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.

شکرچی زاده با اشاره به این که پلیس چه تاثیری می تواند در جاده ها و ایمنی داشته باشد گفت: نوع نگاه به پلیس باید توام با احترام و ترس باشد چرا که هر فرد باید بداند رفتار مخاطره آمیز او تاثیرش تنها بر خود نیست بلکه این تاثیر همگانی بوده و حتی بر روی اقتصاد کلان کشور نیز موثر واقع خواهد شد.

سردار مهماندار معاون عملیات ترافیک ناجا در راستای بحث ایمنی طی یک گفتگوی تلفنی اظهار داشت: بحث ایمنی در حمل و نقل بسیار مهم است و اگر نباشد می تواند مشکلات عدیده ای را برای ما رقم بزند همچنین همپوشانی سهم راه ، استان و وسیله نقلیه بسیار مهم بوده و غیر قابل تفکیک است.

وی با اشاره به طرح کشور سوئد به نام ویژن زیرو گفت: در این طرح ادعا نکردند که تصادفات را به صفر می رسانیم بلکه ادعا شده که کشته را به سفر می رسانیم.

معاون عملیات ترافیک ناجا با اشاره به این که با استفاده از تکنولوژی و ایمنی  بالا در راه وسیله نقلیه کاری خواهیم کرد که اگر خطای انسانی صورت می گیرد منجر به مرگ نشود ادامه داد: رفتار و خطای انسانی 70 درصد می تواند وجود داشته باشد و منجر به مرگ نشود.

** راه و وسیله نقلیه با یکدیگر همپوشانی دارد

سردار مهماندار با اشاره به این که باید جلوی خطا را گرفت تا تصادفات منجر به مرگ نشود بیان کرد: راه و وسیله نقلیه با یکدیگر همپوشانی دارد به گونه که سرعت ما در ایمنی با تغییر رفتار انسان ها بیشتر خواهد شد.

معاون عملیات ترافیک ناجا با تاکید بر این که راه و وسیله سرعت ما را در ایمنی بسیار بالاتر خواهد برد افزود: تغییر رفتار انسان در برنامه بلند مدت اتفاق خواهد افتاد.


معاون عملیات ترافیک ناجا با اشاره به این که بالا بودن ایمنی خطای انسانی را می تواند مورد پوشش قرار دهد گفت: باید بتوانیم در بلند مدت رفتار انسان ها را تغییر دهیم.

** شخص پلیس فی نفسه بازدارنده نیست

وی با بیان این که شخص پلیس فی نفسه بازدارنده نیست بیان کرد: ابزارهایی که پلیس در اختیار دارد می تواند سبب بازدارندگی شود.

معاون عملیات ترافیک ناجا با بیا این که مبالغ جریمه یکی از موارد بازدارنده است خاطر نشان کرد: محرومیت های اجتماعی و مبالغ جریمه در این راستا می تواند اثرگذار باشد به گونه ای که پلیس با قدرت بیشتر می تواند در تغییر رفتار انسان ها شرکت کند.


شکرچی زاده در ادامه برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه پیش بینی برای سال آینده از لحاظ اعتبار در حوزه حمل و نقل می کنید افزود: در حوزه اعتبارات رشد قابل توجهی را شاهد هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح های حمل ون قل، ایمنی و قیر آسفالت گفت: این طرح ها مورد توجه مرکز قرار گرفته است به گونه ای که چند برابر بودجه ای را که برای سال 92 در نظر گرفته شده بود برای سال 93 اختصاص داده شد.

* ضرورت توجه به مقوله انسانی

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به  مباحث مرتبط با ایمنی راه و وسیله نقلیه خاطر نشان کرد: اقدامات مهمی را در دستور کار خود در حوزه جاده ها قرار داده ایم به طوری که باید به جد به مقوله رفتار انسانی توجه کنیم.

وی گفت: نمی توان این گونه تصور کرد که مثلاً راننده موتورسیکلتی کلاه ایمنی بر سر نگذاشته است و در سال یازدهم و در سال های بعدی نیز برایش اتفاقی نمی افتد.

شکرچی زاده با اشاره به نقش موثر رسانه ها در این حوزه ادامه داد: باید مراکز تحقیقاتی در عرصه های مختلف اقدام کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که فرهنگ انسان ها باید تغییر یابد افزود: همه امور برای انسان ها انجام شدنی است به گونه ای که انسان نیازمند آموزش است  انسان باید تغییر یابد و این امر در راستای فرهنگ سازی تغییر پذیر است.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به این که باید نوع نگاه انسان ها تغییر یابد گفت: باید نگاه مدیریتی تغییر یابد تا شاهد اتفاقات جدی باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که مرکز تحقیقات تمامی بخش های مرتبط با حمل ونقل را چگونه سازماندهی می کند بیان کرد: پژوهشکده حمل و نقل وابسته به وزارت راه و ترابری سابق است.

شکرچی زاده با اشاره به این که تصمیم غیر کارشناسانه سبب واگذاری آن به یکی از دانشگاه ها شد البته پس از روی کار آمدن دولت یازدهم مجدداً به وزارت خانه برگشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که اگر چه فعالیت هایی در حوزه حمل و نقل در سال های گذشته داشتیم باید به موضوعات مرتبط با حمل و نقل به صورت جدی توجه کنیم ادامه داد: موسسه هماهنگی تحقیقات و آموزش در حال شکل گیری است.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به این که در مقوله حمل ونقل جاده ای فعالیت های جدی را شروع کرده ایم ادامه داد: هماهنگی های بسیار نزدیکی را با  سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده ایم تا آن ها در قالب شورای هماهنگی در مقوله پژوهش و تحقیقات و آموزش در مجموعه مرکز اقدام کنند.

وی با تاکید بر این که مقوله حمل ونقل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است خاطر نشان کرد: حمل و نقل بار باید از طریق توسعه دریا گسترش یابد و باید مشکلات و موانع را از نظر قانونی و سخت افزاری از پیش راه برداریم.

شکرچی زاده با اشاره به این که فعالیت های تحقیقاتی تقاضا محور هستند افزود: تلاشمان در این است که نوع تحقیقات را تقاضا محور کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سند توسعه جامع دریایی گفت: این سند مسئولیت بازبینی را بر عهده مرکز قرار داده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به شکل گیری و ایجاد رابطه میان سازمان های مختلف گفت: در سال گذشته بسیاری از تحقیقات توسط دانشگاه و مراکز تحقیقاتی انجام می شد.

وی با اشاره به این که باید پروژه های تحقیقاتی بیش از گذشته انجام شود ادامه داد: خوشبختانه عناصر ارزشمندی را از استادان و دانشجویان در اختیار داریم به طوری که آن ها می توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

** زمینه همکاری با بخش خصوصی فراهم است

شکرچی زاده با اشاره به اتصال روابط دانشگاه ها با دستگاه های مرتبط با حمل و نقل خاطر نشان کرد: خوشبختانه در مرکز دفتری را فراهم کرده ایم تا بتوانیم زمینه های لازم را برای همکاری با بخش خصوصی فراهم کنیم.

** حوزه حمل و نقل حوزه ای حاکمیتی است

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که حوزه حمل و نقل حوزه ای حاکمیتی به حساب می آید بیان کرد: اهمیت این حوزه به مراتب از حوزه مسکن بسیار زیادتر است.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به این که هزینه هایی که برای راه می شود مستقیماً از مردم گرفته می شود ادامه داد: در حوزه حمل و نقل اجرا کننده هستیم به طوری که کار سختی را بر عهده داریم.

وی تاکید کرد:  باید دانشگاه ها و صنعت ارتباط خوبی را با یکدیگر پیدا کنندتا به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon