اگر دولت طرح ۶بندی احیای صنعت خودرو را اجرا نمی‌کند ، قیمت خودرو را آزاد کند

اگر دولت طرح 6بندی احیای صنعت خودرو را اجرا نمی‌کند ، قیمت خودرو را آزاد کند

خبرگزاری تسنیم: دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه فعالان صنعت خودرو اجرای تمام ۶ بند طرح احیای این صنعت را آن هم در کوتاه مدت خواستارند، گفت: تا کنون فقط دو بند از این طرح به مرحله اجراء رسیده است.

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه متأسفانه صنعت خودرو دچار دور باطل شده و با وجود مشکلات، اقدام عملی برای حل آنها صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: طرح احیای صنعت خودرو در قالب 6 بند از اوایل سال جاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است اما هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است.

وی لازمه تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 در صنعت خودرو را اجرای این طرح دانست و افزود: با وجود آنکه برخی از بندهای این طرح اجرایی شده است، اما برای رسیدن به اهداف باید آن را به صورت جامع و کامل اجراء کنیم که هنوز چنین امری صورت نگرفته است.

محبی نژاد در ادامه به توضیح درباره جزئیات طرح احیای صنعت خودرو پرداخت و گفت: در بند نخست این طرح آمده است، برای کاهش مشکل نقدینگی صنعت خودرو باید برنامه ضربتی انجام شود تا فعالان این بخش امکان فعالیت بیشتری را داشته باشند.

وی تصریح کرد: باید با ایجاد یک صندوق حمایت از خودرو و حذف سیاست‌های انقباضی پولی در قبال این صنعت مشکل نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان را برطرف کنیم.

دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو اصلاح سیاست قیمت گذاری در صنعت خودرو را دیگر بند این طرح عنوان کرد و گفت: براساس تبصره 1 ماده 101 قانون برنامه پنجم دولت مکلف است ضوابط تعیین کالاهای اساسی، انحصاری و خدمات عمومی و نیز فهرست و ضوابط تعیین قیمت این کالاها و خدمات را ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون، با پیشنهاد کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت بازرگانی، معاونت و وزارتخانه‌های ذی‌ربط به تصویب شورای اقتصاد برساند اما در تبصره 2 آن گفته شده چنانچه قیمت فروش کالا یا خدمات کمتر از قیمت عادله روز تکلیف شود، مابه‌التفاوت قیمت عادله روز و تکلیفی باید همزمان تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت شود و یا از محل بدهی دستگاه ذی‌ربط به دولت تهاتر شود اما چنین چیزی با وجود اذعان مسئولین در انحصاری بودن بازار خودرو هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار این موضوع دولت می تواند مواد اولیه، انرژی و خدمات دولتی را ارزان‌تر در اختیار فعالان صنعت خودرو قرار دهد، اظهار داشت:هنوز یارانه ای هم به بخش خودرو اختصاص پیدا نکرده و حتی راهکاری برای جبران زیان فعالان این بخش در نظر گرفته نشده است. اگر این موارد از سوی دولت برای حل مشکلات قیمت گذاری خودرو حل نشود باید قیمت ها را آزاد کنند.

دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه در حال حاضر 65 درصد از مجموع ارزش ریالی خودروهای داخلی در بازار خودروی خارجی وجود دارد، گفت: در بند سوم طرح احیای صنعت خودرو تأکید شده که باید در این صنعت قواعد اقتصادی حاکم بوده و از سیاست گذاری جلوگیری کرد.

محبی با اشاره به اینکه البته برخی از بندهای طرح احیای خودرو که متوجه وزارت صنعت بود تا حدودی اجرایی شده است، افزود: به عنوان نمونه بنده 4 طرح که به حمایت از صنعت خودرو و قطعه سازان با مدیریت و سازماندهی واردات اختصاص دارد هم اکنون در حال جمع بندی نظرات موافق و مخالف است و به زودی اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بند پنجم طرح احیای صنعت خودرو آمده که باید به سمت خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو حرکت کنیم زیرا در حال حاضر چنین چیزی به صورت واقعی در صنعت خودرو دیده نمی‌شود.

محبی نژاد با اشاره به اینکه در بنده 6 این طرح باید یک برنامه مدون توسعه برای صنعت خودرو تعریف شود، گفت: برای اجرای این امر نیز با تصویب اهداف و سیاست های صنعت خودرو تا 1404 اقدام عملی انجام شده است اما نکته قابل توجه آنکه تأکید فعالان صنعت خودرو اجرای تمام بندهای این طرح در کوتاه مدت برای رفع مشکلات است.

 وی با تأکید بر اینکه باید نظارت لازم هم برای اجرای این طرح انجام تا از مسیر واقعی منحرف نشویم، افزود: هم اکنون آن دسته از وظایفی که متوجه وزارت صنعت بود انجام شده اما گویا پیگیری برای سایر وظایف که متوجه دستگاه های دیگر است صورت نمی گیرد.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه