نشست اربیل؛ تقویت تلاش‌های تجزیه طلبانه تحت پوشش جنگ علیه داعش

نشست اربیل؛ تقویت تلاش‌های تجزیه طلبانه تحت پوشش جنگ علیه داعش

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه عراقی با اشاره به ناکامی نشست اربیل در ارائه راهکاری برای بیرون کردن داعش از مناطق تحت اشغال آن در این کشور به اهداف پنهان آن از جمله توجه به خواست خارجی ها برای تجزیه عراق پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه المسله در مطلبی با اشاره به برگزاری نشست اربیل با عنوان شخصیت های سنی مخالف نشست اربیل؛تجزیه تحت پوشش جنگ علیه داعش آورده است: محافل سیاسی عراق نشست اربیل که پنجشنبه در اربیل برگزار شد را به مثابه تلاشی از سوی خارجی برای تجزیه عراق دانسته اند و طرف های عراقی از اهل تسنن از شرکت در آن به علت اینکه آن را گام نخست برای تجزیه عراق می دانند، خودداری کرده اند.

این رسانه می نویسد: نشست اربیل با حضور شخصیت های معروف به گرایش های طایفه ای برگزار شد تا احساسات شهروندان عراقی را تحریک کند.شخصیت های سیاسی از الانبار و صلاح الدین با شرکت در این نشست خودداری کردند اما برخی شخصیت های متهم به تروریسم که در راستای دامن زدن به افراط گرایی و خشونت  حرکت می کنند و از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت می شوند از آن استقبال کردند.

رائد الجبوری استاندار صلاح الدین که در این نشست شرکت نکرد در این باره می گوید: نشست خواسته های خارجی برای تجزیه عراق را دنبال می کند.

المسله آورده است: این نشست مورد حمایت اقلیم کردستان بود و سخنران در این نشست همه تلاش خود را برای تخریب وجهه نیروهای مردمی به کار بستند و برخی از شرکت کنندگان، نیروهای مردمی را همپای گروهک تروریستی داعش دانستند.

در این نشست سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق شرکت نکرد.همچنین شیخ جمعه احمد الدوار رئیس قبیله البکاره ضمن مخالفت با شرکت در این نشست، آن را توطئه ای برای تجزیه عراق دانست.

یک کارشناس مسائل عراق درباره دلایل موضع سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق بر این باور است که الجبوری این نشست را طرحی از سوی خارجی ها برای تجزیه عراق محسوب می کند.

این رسانه عراقی در ادامه می نویسد: بیش از 1200 شخصیت عربی سنی از جمله افراد تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق به اتهام تروریسم و فساد،مروجان هرج و مرج وحامیان گروه های جنایتکار در استان های غربی حضور داشتند.این درحالی است که حامیان عدم برگزاری این نشست تجزیه طلبانه نیز کم نبودند و به اعتراف اثیل النجیفی بسیاری طی تماس هایی خواستار تعویق با عدم برگزاری این نشست شده بودند.

قاسم موزان نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: از نشانه ناموفق بودن این نشست می توان به ناتوانی در جمع کردن بسیاری از طرف‌های سیاسی و عشایری سنی اشاره کرد.

المسله بیان کرد: با وجود اینکه برگزار کنندگان این نشست هدف خود را گام‌های عملی برای آزاد سازی مناطق شمالی و غربی از اشغال داعش عنوان کرده بودند اما این نشست توفیقی در این باره به دست نیاورد و به جای گذاشتن تمرکز خود بر تروریسم گروهک تروریستی به انتقاد از گروه‌های مردمی که همپای ارتش در نابودی داعش در بسیاری از مناطق فعالیت کرده اند، پرداختند.

ناظران سیاسی اعلام کردند: به موجب تفاهمات جدید میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان و توافقنامه نفتی که شرط‌های اقلیم کردستان را برآورده کرد، انتظار آن می‌رفت که اربیل همه متهمان به تروریسم و کسانی که علیه روند سیاسی موضع گیری می‌کنند را اخراج کند اما خلاف آن رخ داد و اربیل درهای خود را به روی حامیان تروریسم گشود.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت