قطعنامه‌های شورای امنیت علیه اسرائیل «ضمانت اجرایی» ندارد

قطعنامه‌های شورای امنیت علیه اسرائیل «ضمانت اجرایی» ندارد

خبرگزاری تسنیم: کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: تا زمانی که صدور قطعنامه های شورای امنیت ضمانت اجرایی نداشته باشد، هیچگونه تاثیری در احقاق حقوق مردم فلسطین نخواهد داشت.

"غضنفر رکن آبادی" درگفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم، درباره ارائه پیش نویس قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین تا مرزهای سال 1967 گفت: مشکل فلسطین را قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل حل نمی‌کند. از زمان تاسیس رژیم جعلی اسرائیل درسال 1948 تاکنون،170 قطعنامه درخصوص فلسطین به تصویب رسیده ولی تاکنون یکی از این قطعنامه ها اجراء نشده است. رژیم صهیونیستی  براساس قطعنامه 181 یا قطعنامه "تقسیم" بنیانگذاری شد. این قطعنامه در سال 1947 به تصویب رسید. براساس قطعنامه تقسیم حدود54/8 درصد از مساحت فلسطین به صهیونیست ها واگذارشد تا دولت صهیونیستی در این سرزمین تشکیل شود و44/7 درصد به فلسطینیان اختصاص داده شد تا دولت فلسطینی دراین مساحت تشکیل شود.حدود نیم درصد هم برای قدس درنظر گرفته شد. با اینکه قطعنامه تقسیم درآن زمان هم ظالمانه بود، با این وجود، صهیونیست ها به اشغال 78 درصد از سرزمین های فلسطین اقدام کردند و درسال 1967 با اشغال باقی مانده این سرزمین، اشغال فلسطین را کامل کردند.

ضمانت اجرایی شرط تاثیرگذاری قطعنامه ها

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه افزود: دراین مدت هرگاه قطعنامه ای درباره حمایت از حقوق مردم فلسطین از سوی شورای امنیت می خواسته صادر شود، آمریکا با استفاده از حق وتوی خود مانع آن می شده یا تحت تاثیرفشار افکار عمومی جهان به قطعنامه مزبور رای ممتنع می داده است. تا زمانی که صدور قطعنامه های شورای امنیت ضمانت اجرایی نداشته باشد، هیچگونه تاثیری در احقاق حقوق مردم فلسطین نخواهد داشت. لذا چنانچه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی فلسطینیان با وتوی آمریکایی ها  هم مواجه نشود وچنین قطعنامه ای به تصویب برسد، این قطعنامه ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

بستن پرونده فلسطین به شکل دلخواه غرب

این تحلیلگر تحولات خاورمیانه با بیان اینکه آمریکا از سرگیری روند سازش تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی را در دستورکار خود قرار داده است، تصریح کرد: وزیرخارجه آمریکا 4 مرتبه به فلسطین اشغالی رفت تا پرونده فلسطین را به شکل دلخواه خود ببندد. در جهان اسلام بویژه درمنطقه خاورمیانه مشغله های متعددی وجود دارد. از یکطرف بیداری اسلامی، از طرف دیگر جریان های تکفیری، از سویی دیگر بحث معارضان سوری و فعالیت مسلحانه جریان های تکفیری و معارضان در سوریه . تمام این مسائل، فکر و توان غربی ها را به خود مشغول داشته است. بنابراین، به منظور رهایی از موضوعی به نام فلسطین بحث ازسرگیری مذاکرات سازش در دستورکار"جان کری" قرار گرفته است تا از این طریق پرونده فلسطین را به شکل دلخواه خود ببندد.

بی نیازی فلسطین به قطعنامه

وی درباره دیدگاه برخی تحلیلگران که بر این باورند "در شرایط کنونی کفه تحولات به زیان رژیم صهیونیستی و این رژیم از لحاظ شرایط سیاسی داخلی دچار شکاف عمیقی شده لذا روند به سمت شکل گیری یک دولت مستقل فلسطینی فراهم شده است" اظهار داشت: درباره فلسطین قطعنامه زیاد صادر شده است و فلسطین محتاج قطعنامه نیست. قطعنامه هایی که تاکنون صادره شده باید اجراء شود. همین قطعنامه 181 کاملا گویاست. البته از نظر جمهوری اسلامی ایران تمام سرزمین فلسطین اراضی اشغالی محسوب می شود. چنانچه این قطعنامه حتی بصورت کامل اجراء شود، هیچ یک ازحقوق مردم فلسطین را بطور کامل اداء نخواهد کرد. اما همین قطعنامه ها که درهمین حدهم که صادرشده اجرایی نشده است. درحقیقت، کشورهای غربی که به قطعنامه های مزبور رای دادند حتی برای رای خود احترام قائل نبوده و آنها را اجرایی نکرده اند. چنانچه غربی ها درسیاست های خود صادق هستند، قطعنامه هایی مهمی که درخصوص احیای حقوق ملت فلسطین صادر شده است اجراء کنند. مثل قطعنامه 242 و338 که ناظر برعقب نشینی نظامیان صهیونیست از اراضی سال 1967 و قطعنامه 194 که ناظر بربازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین اجدادی خود است. این قطعنامه ها مورد تائید جمهوری اسلامی ایران نیست. با وجود این، غربی ها بیایند قطعنامه هایی که تاکنون به تصویب رسیده است به اجراء بگذارند.

تل آویو حاضر به رسمیت شناختن حقوق فلسطینیان نیست

رکن آبادی  درباره اینکه آیا صهیونیست ها درشرایط کنونی خاورمیانه حاضر به پذیرش دولت مستقل فلسطینی هستند ؟ عنوان کرد: اسرائیلی ها درهیچ شرایطی حاضر نیستند حق وحقوق ملت فلسطین را به رسمیت بشناسند. اکنون نیز لابی صهیونیستی  فعالیت گسترده خود را برای تاثیرگذاری در سازمان ملل و کشورهای مختلف شروع کرده است تا قطعنامه فلسطینی ها درشورای امنیت به تصویب نرسد.

ژست نمادین اروپا

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه درپایان درخصوص حمایت اروپائیان از تشکیل دولت مستقل فلسطین گفت: در کشورهای اروپایی  پس ازگذشت 66 افکارعمومی جهان به دنبال پاسخ این سئوال هستند که حق وحقوق ملت فلسطین چه شد؟ دولت های این کشورها باید به این پرسش پاسخ دهند. لذا اقداماتی که در راستای به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین دراروپا مشاهده می شود یک ژست نمادین برای پاسخگویی به افکارعمومی دنیاست، باتوجه به اینکه اقدامات مزبور هیچگونه ضمانت اجرایی ندارد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان