"سیا" همچنان از روش‌های ناموفق کشتار هدفمند استفاده می‌کند

"سیا" همچنان از روش‌های ناموفق کشتار هدفمند استفاده می‌کند

خبرگزاری تسنیم: ویکی‌لیکس اقدام به انتشار یک گزارش محرمانه سازمان امنیت ملی آمریکا کرده که در آن بر ادامه استفاده این سازمان از روش هدفگیری عناصر ارزشمند دشمن با وجود عدم موفقیت آن در گذشته اشاره شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الاخبار، طبق یک تحقیق انجام شده در سال 2009 که ویکی‌لیکس اقدام به انتشار آن کرده است سازمان سیا به عنوان یکی از تاکتیکهای ضدتروریستی خود از روش ردگیری هدفهای مهم با وجود عدم موفقیت آن در گذشته همچنان استفاده می‌کند.

این روش که "هدفگیری با ارزش بالا"  (High Value Targeting)  نام دارد به سازمان سیا این اجازه را می‌دهد که به بهانه دفاع از امنیت آمریکا بدون هیچ محدودیتی علیه شهروندان دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد. در این روش از تاکتیکهایی مانند آدم‌ربایی، قتل و موارد دیگر برای رفع تهدیدهای نظامی استقاده می‌شود.

در این تحقیق موردی تجربیات 8 کشور مورد بررسی قرار گرفته است که سازمان امنیت ملی آمریکا در ارزیابی خود پذیرفته است کمترین میزان موفقیت HVT در مورد کشورهایی بوده که آمریکا و اسرائیل ( به عنوان یکی از متحدان نزدیک این کشور) در آن حضور داشته اند.

این تحقیق به جزئیات شکست‌ها اشاره‌ای نکرده  اما برای افرادی که از نیم قرن نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط اسرائیل اطلاع دارند، پاسخ آن چندان عجیب و دور از ذهن نیست.

از تاثیرات منفی استفاده از این روش علیه گروه‌های شورشی می‌توان به  افزایش حمایت عمومی از گروه‌های مسلح و شورشی در میان جمعیت، تقویت افراطی گری در میان رهبران باقیمانده شورشی و ایجاد فضا برای ورود گروه‌های شورشی دیگر اشاره کرد.

در بخشی از گزارش ویکی‌لیکس به ناتوانی اسرائیلی ها در عملیات ترور اشاره شده است.

بر اساس این گزارش عملکرد دستگاه جاسوسی اسرائیل و عملیات های خارج از آن که با حمایت تبلیغاتی و رسانه ای آمریکا و سیاستمداران آن و حتی هالیود روبرو است، ناموفق بوده است.

در این گزارش نمونه موفق در آمریکایی جنوبی به ویژه پرو و کلمبیا که در آن از سال 2007 با حمایت آمریکا موج ترورها افزایش داشته، ارزیابی شده است زیرا سازمان شورشی فارک تضعیف شده است و این سازمان این هفته به طور یکجانبه با دولت کملبیا آتش بس برقرار کرد.

اما در مقابل ترورهای اسرائیل در همه مراحل آن ناکام بوده است یا نتیجه عکس برای امنیت رژیم صهیونیستی به دنبال داشته است. برنامه‌های ترور علیه گروه های فلسطینی در دهه هفتاد مانند فتح وجبهه مردمی و دیگران یا ضد حماس و حزب الله در دهه 90 براساس معیارهای این گزارش ناموفق بوده است.

تدوین کنندگان این گزارش اعلام کرده اند که سازمانی مانند فتح در دهه 70 رهبری مرکزی قوی داشت که متکی به رهبران آن بود که با ترور هوشمندانه رهبران آن می شد آن را ضعیف کرد اما بسیاری از عملیات های موساد ضد آن ناموفق بود و بیشتر افراد کم اهمیت و بی ارتباط با درگیری نظامی را ترور کرد و برخی نیز افراد بی گناه خارجی بودند که برای اسرائیل درد و سرهای فراونی ایجاد کردند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان