متوسط قیمت نفت سال آینده به ۶۸ دلار می‌رسد

متوسط قیمت نفت سال آینده به 68 دلار می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: آژانس بین المللی انرژی با پیش بینی نفت ۶۸ دلاری برای سال ۲۰۱۵ اعلام کرد درآمدهای نفتی اوپک در این سال به ۴۴۶ میلیارد دلار می رسد که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ کاهش ۴۶ درصدی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری اسکند اویل، بر اساس برآوردهای انجام شده از بازار نفت خام از نظر چشم انداز کوتاه مدت، آژانس بین المللی انرژی برآورد می کند که کشورهای عضو اوپک به استثنای ایران در سال 2014، از محل فروش نفت حدود 700 میلیارد دلار درآمد خواهند داشت، که 14 درصد نسبت به سال 2013 کاهش نشان می دهد و کمترین درآمد نفتی این کشورها از سال 2010 تاکنون است.

درآمدهای نفتی اوپک در سال 2014 عمدتا به دو دلیل کاهش یافته است: کاهش میزان صادرات نفت اوپک و سقوط قیمت نفت، به طوری که پیش بینی شده متوسط قیمت نفت برنت در سال 2014، 8 درصد کمتر از سال قبل باشد.

به همین دلایل، درآمدهای نفتی اوپک (به استثنای ایران) در سال 2015 نیز کاهش بیشتری خواهد داشت و به 446 میلیارد دلار خواهد رسید که 46 درصد کمتر از سال  2013 است.

پیش بینی شده است که قیمت متوسط نفت برنت در سال 2015 به 68 دلار برسد، در حالی که این رقم در سال های 2013 و 2014 به ترتیب 109 و 100 دلار بوده است.

طولانی شدن دوره های افت قیمت نفت بیشترین تاثیر را بر آن دسته از اعضای اوپک دارد که حساسیت بیشتری نسبت به کاهش درآمدهای نفتی دارند. این کشورها شامل ونزوئلا، عراق و اکوادور هستند. دولت ها در این کشورها در سال 2013 با کسری بودجه مواجه بودند و میزان دارایی صندوق های دارایی آنها نسبت به سایر اعضا کمتر است. این بدان معناست که ممکن است قادر نباشند خلا های بودجه ای خود را همانند سایر اعضا پر کنند.

انتهای پیام/ 70

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه