بازخوانى نقش برجسته سپاه پاسداران در بازسازى و سازندگى کشور

بازخوانى نقش برجسته سپاه پاسداران در بازسازى و سازندگى کشور

خبرگزاری تسنیم: به برکت کار جهادى جارى بر تار و پود فعالیت هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص)، این قرارگاه از جایگاهى برتر در حوزه انجام فعالیت هاى مؤثر در عرصه هاى عمرانى و محرومیت زدایى و اجراى پروژه هاى بزرگ و پیچیده در کشور برخوردار شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  ایجاد جاده هورالعظیم به طول ده ها کیلومتر، احداث پل شناور خیبر به طول 14 کیلومتر، احداث دو پل عظیم بر روى رودخانه اروندرود به طول 900 متر در جریان 8 سال دفاع مقدس، در صدر فعالیت هاى مهندسى-رزمى آن دوران قرار داشته و چون نگینى بر تارک تاریخ مهندسى ایران و جهان مى درخشد.

پس از پایان دفاع مقدس به لحاظ ضرورتهاى بازسازى و تکنولوژى، شرایط ویژه اى جهت فعالیت هاى مهندسى در مجموعه سپاه ایجاد گردید. بر اساس اصل 147 قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران که نیروهاى مسلح را در زمان صلح موظف به مشارکت در بازسازى و سازندگى مى نماید و بر مبناى ابلاغ فرماندهى کل قوا در سال 1368 مبنى بر مشارکت مهندسى سپاه در بازسازى و سازندگى کشور، پس از جنگ با استفاده از تجارب گذشته بخشى از امکانات و منابع انسانى در سازمان مستقلى تحت عنوان قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) سازماندهى شده و وارد عرصه سازندگى گردیدند.
با توجه به فعالیت هاى سازندگى انجام شده، اهم اهداف و راهبردها در امر سازندگى عبارتند از:
- کمک به اجراى برنامه هاى دولت جمهورى اسلامى ایران
- استفاده بهینه از منابع و امکانات و استعدادهاى عمرانى و اقتصادى
- کسب تجربه و دانش فنى به منظور افزایش توان رزمى و دفاعى
- ایجاد بستر مناسب براى مشارکت نیروهاى بسیجى در توسعه اقتصادى کشور
- کمک به مناطق محروم و خدمات رسانى به مردم
به برکت کار جهادى جارى بر تار و پود فعالیت هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص)، این قرارگاه از جایگاهى برتر در حوزه انجام فعالیت هاى مؤثر در عرصه هاى عمرانى و محرومیت زدایى و اجراى پروژه هاى بزرگ و پیچیده در کشور برخوردار شده است. قرارگاهى که فعالیت هاى آن متکى بر تجارب کلان اندوخته شده از 8 سال دفاع مقدس و برخوردارى آن از مدیران و کارکنان متعهد و متخصص است. از ابتداى تأسیس قرارگاه تاکنون مدیران مختلف سکان اداره آن را در دست گرفته اند. مدیرانى که هر کدام به سهم خود تلاش درخور تقدیرى در هرچه بالنده ترشدن این نهال برآمده از ایمان و اراده فرزندان این مرز و بوم و ارتقاء شاخص هاى کمى و کیفى آن انجام دادند، که در ادامه با آن ها و فعالیت هایشان در قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) بیشتر آشنا مى شویم.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامى که در نخستین روزهاى پیروزى انقلاب اسلامى ایران تشکیل شد، براى ایفاى نقش خود در نگهبانى از انقلاب و دستاوردهاى آن با داشتن پشتوانه عظیم الهى و مکتبى و هم چنین نیروى انسانى مخلص، فداکار و آگاه، انقلاب را همچون دژى نفوذناپذیر ساخته است.
وظایف این نهاد انقلابى در اولین اطلاعیه شوراى فرماندهى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در شانزدهم اردیبهشت ماه سال 1358 این گونه اعلام شده است: «کمک به اجراى امور انتظامى، امنیتى و کنترل تعقیب و دستگیرى عناصر ضدانقلاب؛ مبارزه مسلحانه علیه جریان هاى مسلحانه ضدانقلاب؛ دفاع در برابر حملات و اشغال گرى هاى عوامل یا قواى بیگانه در داخل کشور؛ همکارى و هماهنگى مؤثر با نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران؛ کمک در اجراى دستورات انقلاب اسلامى و دادگسترى دولت جمهورى اسلامى؛ حمایت از نهضت هاى رهایى بخش و حق طلبانه مستضعفان جهان تحت نظارت مقام معظم رهبرى؛ و کمک به پیشبرد طرح هاى عمرانى.»
سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، بعد از پایان جنگ تحمیلى، علاوه بر فعالیت ها و مأموریت هاى رزمى، دفاعى و آموزشى، با تشکیل قرارگاه فرماندهى بازسازى خاتم الانبیاء، در عرصه سازندگى شرکت فعال دارد. اینک سپاه پاسداران در راه آبادانى و عظمت کشور اسلامى ایران، تمام تلاش خویش را به کار گرفته است تا در این میدان مقدس حضورى فعال و سازنده داشته باشد. امروزه در فعالیت هایى از قبیل سدسازى، راه سازى، کشاورزى، دامدارى، طرح هاى آب رسانى و گازرسانى و احداث واحدهاى مسکونى، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، نقشى فعال و پرثمر دارد.

  محرومیت زدایى اولین ورود عمرانى سپاه
سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در راستاى اصول 150 و 147 قانون اساسى و مأموریت هاى محوله مبنى بر پاسدارى از انقلاب اسلامى و دستاوردهاى آن، وظیفه خود مى داند که ساخت و توسعه و عمران کشور را با همکارى مردم انجام دهد و به اصولى از قانون اساسى پاسخگو باشد.
با حراست از دستاوردهاى انقلاب اسلامى در اوایل انقلاب و هم چنین حضور فعال در دوران دفاع مقدس، خدمات سپاه و نقش موفق و تأثیرگذار این نهاد انقلابى در پیروزى هاى جنگ براى مردم و مسؤولان کاملاً ملموس و به اثبات رسیده بود، در دوران پس از جنگ نیز مى بایست این قابلیت ها به نحوى مورد استفاده قرار گیرد و میزان تأثیرگذارى سپاه در صحنه هاى داخلى و خارجى نشان داده شود، مشارکت و همکارى با دولت در امر عملیات مردم یارى، بازسازى و سازندگى یکى از عرصه ها براى حفظ این وضعیت محسوب مى شود.
صاحب نظران و ناظران حوادث و بحران ها و تهاجم نظامى دشمن علیه کشور اذعان مى دارند که سپاه در این دوران چه اقدامات مثبتى انجام داده و اثرات پایدارى از خود به جاى نهاده است و این، حرکتى است که همچنان ادامه دارد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامى با همکارى برخى از نهادها و مؤسسه هاى دولتى، عملیات مردم یارى را از سال 1359 به ویژه در شمال غرب آغاز کرد و آن را بیش از یک دهه استمرار بخشید. در این راستا، اصولى به شرح زیر براى انجام کار تعیین شد و حرکت بر همین اساس شکل گرفت.

  اصول مورد نظر
1- موضع نگرفتن در برابر فرهنگ قومى و مذهبى مردم و اجتناب و احتراز از تحقیر هویت فرهنگى و مذهبى آنان.
2- گسترش اخوت، وحدت اسلامى، پرهیز از تفرقه و یارى کردن مردم براساس تعالیم اسلامى.
3- تفکیک صف مردم از صف ضدانقلاب توأم با عطوفت و مهربانى هرچه بیشتر نسبت به مردم مسلمان.
مردم یارى سپاه با پیروى از اصول ذکر شده و با همکارى نهادهایى همچون جهاد سازندگى و سایر دستگاه هاى مسؤول و با فعالیت هاى متنوع و متعدد به سامان رسید که در ادامه به بخشى از آن اشاره خواهد شد:

الف) عملیات مردم یارى در دهه اول
1- تلاش براى کاهش میزان بى سوادى؛ در این رابطه با همکارى وزارت آموزش و پرورش سربازان واجد شرایط از سوى سپاه جذب و پس از اقدامات آموزشى و توجیهى با آمادگى لازم، راهى مناطق روستایى، محروم و ناامن مى شدند و بدین ترتیب در امر مبارزه با بى سوادى و یا با سواد کردن فرزندان این مرز و بوم تلاش خوبى در قالب طرحى به نام سرباز معلم صورت گرفت.
2- اقدامات بهداشتى و درمانى؛ بهدارى سپاه در جهت امور بهداشتى و درمانى مردم در مناطق محروم در حین پاکسازى مناطق عملیاتى، اقدامات مؤثرى را اجرا مى کرد و همگام با این اقدامات، سایر نهادها، این امر را توسعه مى دادند و زمینه جذب مردم بیشتر فراهم مى شد.
3-تلاش هاى فرهنگى؛ در این دوران سپاه تلاش هاى فرهنگى و تبلیغى گسترده و فراوانى با همکارى افراد با نفوذ منطقه انجام مى داد و تمامى این حرکات موجب افزایش اعتماد و محبت متقابل مردم و سپاه مى گردید. این رویه عطوفت آمیز و توأم با پذیرش مردم سبب مى شد که با دعوت مسؤولان نظام جمهورى اسلامى ایران براى همکارى افراد بومى، حتى عناصر فریب خورده و شورشگر در نهایت تسلیم شوند و صدها نفر از ضدانقلاب ها مجدداً به دامن پر رأفت نظام اسلامى بپیوندند و خودشان به مبلغان نظام مقدس جمهورى اسلامى تبدیل شوند. میزان رضایت مردم مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق شمال غرب از عملکرد سپاه در دوران بحران و جنگ، موجب تقویت پیوند و انسجام مردم با نهادهاى انقلاب اسلامى و در نهایت دولت اسلامى شد. روحیه جدایى طلبى، کم رنگ تر و وحدت، همدلى، صفا و صمیمیت، بیشتر شد. بنابراین  جامعه عملکرد این نهاد مردمى و انقلابى را مثبت و رضایت بخش دانست و به تعبیر دیگر با درک این واقعیت، باور کرد که سپاه به خوبى توانسته در توسعه و آبادانى کشور، کمک به ریشه کنى بى سوادى، توسعه فرهنگ انقلابى، از بین بردن عقب ماندگى ها و رفع محرومیت ها سهیم باشد. آشکار است که اقدامات و فعالیت هاى سپاه در دهه اول انقلاب اسلامى ایران موجب نگرش مثبت مردم در مناطق محروم به ویژه در شمال غرب شد و همزمان رابطه متقابل سایر مردم ایران با این مناطق به ویژه در مناطق کردنشین سبب تقویت وجوه مشترک فی مابین شد و این نکته بیانگر آن است که انقلاب و جامعه اسلامى به عنوان ولىنعمتان نظام، همچنان نیازمند این نوع تعاملات اصولى، منطقى و صحیح با مردم فهیم و بزرگوار است.
4- واحد مهندسى؛ واحد مهندسى سپاه در حین عملیات ها، براى استقرار پایگاه هاى عملیاتى و هم چنین رسیدن به مناطق دور از دسترس، صدها کیلومتر جاده روستایى را احداث مى کرد که ضمن ایجاد امنیت، مورد استفاده مردم هم قرار مى گرفت. هم چنین واحدهاى مهندسى با رسیدن به روستاها در جهت جلب رضایت عمومى مردم و رفع یا کاهش مشکلات عمومى، اقدامات دیگرى ازجمله تأمین منابع آب آشامیدنى، ترمیم مساجد، مدارس و امثال آن انجام مى دادند. به همین دلیل نه تنها مردم از این حرکات خوشحال بودند بلکه به این ترتیب زمینه ایجاد امنیت بیشتر نیز فراهم مى شد.

ب) بازسازى و سازندگى
بر همین اساس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى پس از تأیید و تصویب مقام معظم رهبرى و فرمانده کل قوا براى همکارى بیشتر با دولت، با اعتقاد به اثربخشى این اقدامات و با توجه به تجارب کسب شده در دوران دفاع مقدس، با تمام توان به حرکت خود در این زمینه ادامه داد و سرانجام در چارچوب اصل 147 قانون اساسى، نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران به منظور مشارکت در اجراى برنامه هاى توسعه اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى دولت جمهورى اسلامى ایران در زمان صلح، با حفظ آمادگى رزمى، به صورت مجرى طرح، پیمانکار و مشاور، به طور جدى وارد عرصه سازندگى و محرومیت زدایى و بازسازى آسیب ها و خرابى هاى ناشى از تهاجم گسترده دشمن به تأسیسات و شهرها شد. این مأموریت با کمک به مردم در حوادث غیرمترقبه، امور بهداشتى و هم چنین بازسازى مناطق عملیاتى شروع شد و به تدریج با پذیرفتن مسؤولیت اجراى انواع پروژه هاى کوچک و بزرگ ملى و منطقه اى که بعضاً براى اولین بار از سوى نیروهاى متخصص سپاه صورت مى گرفت، توسعه یافت، به گونه اى که امروزه دستاوردهاى این حرکت مقدس و ارزشمند که در ادامه به مصادیقى از آن اشاره خواهد شد، براى همگان انکارناپذیر است.
قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامى نیز در راستاى مأموریت دفاع از دستاوردهاى انقلاب اسلامى و توسعه همه جانبه کشور، به عنوان یک رده تخصصى و مجهز، همگام با سایر رده هاى سپاه ازجمله بسیج که مأموریت هایى مانند: طرح واکسیناسیون فلج اطفال، مأموریت هاى امدادى در حوادث غیرمترقبه، بیمه روستاییان، آمارگیرى اماکن مذهبى و اجراى طرح هاى بسیج سازندگى در شهرها و روستاها افتخار آفریده است، فعالانه وارد عرصه سازندگى شد و تا پایان سال 1385 با اجراى بیش از 1580 طرح بزرگ ملى و استانى در گرایش ها، رشته ها و زمینه هاى مختلف مانند: سدسازى، ساخت بندر، اسکله و موج شکن، ساخت سازه هاى شناور، احداث شبکه هاى آبیارى، زهکشى و کانال هاى انتقال آب، احداث حوضچه هاى ساخت و تعمیر کشتى و سایر سازه هاى دریایى، ساخت تجهیزات مهندسى، ساخت تصفیه خانه فاضلاب، احداث انواع خطوط انتقال آب، نفت و گاز، ساخت مخازن نفت و آب، تونل و سازه هاى زیرزمینى، بناهاى مسکونى و ادارى، راه سازى، معدن، خدمات حمل ونقل دریایى و زمینى، کشاورزى، خدمات مهندسى و مشاوره اى و پذیرش کار در رشته هاى جدید مانند ساخت پتروشیمى و پالایشگاه، کمک به دولت جمهورى اسلامى و خدمت به مردم در این زمینه را هدف خود قرار داده است. ارزیابى نتایج و دستاوردهاى این حضور مبارک، بیانگر نکات مثبت فراوانى است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. کسب این دستاوردهاى ارزشمند، مرهون حضور و تلاش همه جانبه و مخلصانه نیروهاى سپاه و بسیجیان ایثارگر بوده که مى توان آن را در چند بخش جداگانه به شرح ذیل مورد توجه قرار داد:
1) دستاوردهاى درون سازمانى شامل مواردى مانند: افزایش و ارتقاى توان رزمى و دفاعى، کسب و ارتقاى دانش فنى جدید و به روز، رشد کیفى توان مدیریت فنى و تخصصى، اثبات کارآمدى مجموعه سپاه به عنوان نهادى چندمنظوره و خدمتگزار در عرصه هاى مختلف، توسعه و تقویت ساختار و سازمان،تربیت نیروى انسانى مجرب و متخصص، دستیابى به جدیدترین ماشین آلات و تجهیزات مهندسى و تأمین بخشى از هزینه هاى دفاعى.
2) دستاوردهاى برون سازمانى شامل مواردى مانند: کمک به دولت در اجراى بخشى از نیازهاى عمرانى، صنعتى، کشاورزى و مشاور فنى؛ کاهش اتکا به شرکت هاى خارجى و فراهم کردن شرایط براى ورود به عرصه هاى جدید تجربه نشده؛ ایجاد فرصت براى رشد و شکوفایى دستگاه هاى ذى ربط به ویژه در بخش خصوصى؛ توسعه و تقویت زیرساخت هاى عمرانى و صنعتى کشور؛ احیا و توسعه زمین هاى کشاورزى؛ کمک به تقویت و توسعه امنیت ملى به ویژه در مناطق مرزى و دور افتاده از طریق مشارکت دادن اهالى بومى در اجراى پروژه ها؛ ارتقا و ترویج فرهنگ کار و تلاش در جامعه؛ کمک به رفع محرومیت ها و تقویت و ارتقاى سطح رفاه عمومى؛ کارآفرینى و کمک به توسعه اقتصادى و رشد سطح معیشتى مردم.
بدیهى است که کسب این دستاوردها، از آنچنان اهمیتى برخوردار بوده که نگرانى و خشم دشمن را در پى داشته و او را وادار ساخته تا به هر شگردى حتى نسبت به اتهام  تروریسم، براى تخریب چهره خدمت گزار سپاه رو آورد، اما اگر آنان این حرکت مقدس را تروریسم معرفى مى کنند، باید بدانند که سپاه با تقویت و توسعه حضور خود در خدمت به امت اسلامى، به دنبال عصبانیت بیشتر آن ها است و به فرموده شهید بزرگوار آیت الله بهشتى که فرمودند: «آمریکا، از دست ما عصبانى باش و از این عصبانیت بمیر»، پیوسته به این تلاش افزوده و هر روز به این مسأله مى اندیشد که چگونه و با چه روشى دامنه تشعشع نورانى برکات انقلاب اسلامى را به اقصى نقاط کشور و جهان گسترش دهد و به همین دلیل، خدمت گزارى به مردم و دولت اسلامى را براى خود یک افتخار مى داند.
همه فعالیت هاى مثبتى که قرارگاه خاتم انجام داده است بر اساس گردش کار و سلسله مراتب و ضابطه مندى بوده است که در همان ابتدا از سوى سپاه صورت گرفت و در این راستا هم تلاش کرد که واقعاً خدمت کند، کادرسازى انجام دهد، به زیربناسازى بپردازد و حتى الامکان رقیب شرکت هاى خارجى باشد. این که الآن سپاه در سدسازى، تونل سازى و... به مرحله توانمندى و قدرتمندى رسیده است، ناشى از این ضابطه مندى است.

  مرورى بر مهم ترین طرح هاى در دست اجراى قرارگاه سازندگى خاتم
سردار عبادالله عبداللهى فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در نشست خبرى که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس این قرارگاه، برگزار شد با بیان این که سپاه براساس مقتضیات زمان وارد میدان مى شود، گفت: براساس اصل 147 قانون اساسى و با اذن رهبرى، سپاه قرارگاه خاتم را تأسیس کرد و امروز این قرارگاه متولى و مجرى بزرگ ترین طرح هاى عمرانى و صنعتى کشور است.
وى در تشریح عملکرد این قرارگاه به محورهایى اشاره کرد که مهم ترین آن به این شرح است:
- از بدو تأسیس قرارگاه حدود 2 هزار پروژه استانى و ملى را به بهره بردارى رسانده ایم و پروژه هایى را نیز در دست انجام داریم؛ در بخش صنعت امروز قرارگاه موفق شده پالایشگاه هاى 15 و 16 را به درستى و براساس اصول مهندسى طراحى، تجهیز و به بهره بردارى برساند.
- با افتخار مى گویم که کار این پالایشگاه 100 درصد ایرانى بوده و این در حالى بود که شرکت هاى توتال، شل و هیوندا کار را رها کرده بودند، اما ما کار را رها نکردیم و صفر تا صد این پالایشگاه به  دست جوانان ایرانى ساخته شده است. با راه اندازى 3ترین، 4 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب گاز به شبکه کشورى وارد کردیم وترین چهارم نیز هفته آینده راه اندازى مى شود. هفته گذشته نیز از سکوى 16، گاز را به فازهاى 15 و 16 رساندیم که از مجموع 30 میلیون متر مکعب 7 تا 10 میلیون متر مکعب را از سکوى 16 به پالایشگاه وارد مى شود.
سردار عبداللهى به اقدامات قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) در حوزه زیرساخت هاى جاده اى و ریلى اشاره و با بیان این که حدود سه هزار و 700 کیلومتر زیرساخت جاده اى و ریلى در کشور احداث کرده ایم، اظهار داشت: از این میزان نیز 907 کیلومتر به قطعه اول پروژه حرم تا حرم اختصاص داده شده که این آمادگى را داشتیم این پروژه را در هفته دولت به بهره بردارى برسانیم، اما بنا به مصلحت مسؤولان وزارت راه و شهرسازى به منظور نصب علائم  ترافیکى، افتتاح این پروژه به تاخیر افتاد و ان شاءالله به زودى به بهره بردارى خواهد رسید.
وى با یادآورى افتتاح خط آهن اینچه برون گفت: ساخت خطوط ریلى اینچه برون گرگان که ظرف مدت کمتر از یک سال به  سرانجام رسید، رکوردى بود که توسط این قرارگاه زده شد و همگان نیز شاهد بهره بردارى این پروژه توسط سه رئیس جمهور بودند. این پروژه هم اکنون ظرفیت انتقال سه میلیون بار را دارد و مى تواند این ظرفیت را به 10 میلیون ارتقاء دهد.
سردار عبداللهى با بیان این که در پروژه هاى تونل و مترو نیز قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) فعالیت هاى ارزنده اى داشته است، گفت: این قرارگاه هم اکنون در حال انجام پروژه هاى خطوط 7 متروهاى تهران، مشهد، قم و تبریز است و در این میان نیز 730 کیلومتر تونل آب و راه ساخته ایم که از شاخص ترین تونل هاى آبى نیز مى توان به تونل 44 کیلومترى که در یکى از استان ها به سرانجام رسید، اشاره کرد.
- پروژه هاى خطوط انتقال آب با قطر 1400 تا 2000 در حدود 11 استان در حال انجام است و ما به مسأله ساخت مخازن سد ورود پیدا کرده ایم که در این زمینه نیز 21 میلیارد مترمکعب مخازن سد توسط قرارگاه احداث شده است.
- توانسته ایم در حوزه زیرساخت هاى مخابرات، 10 هزار کیلومتر خطوط فیبر نورى به بهره بردارى برسانیم، این قرارگاه حدود 163 دستگاه پل در سراسر کشور به احداث رسانده که این مسأله نیز خود از اهمیت بالایى برخوردار است.
فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) با بیان این که ما جاى خالى جهاد سازندگى را احساس کردیم و متاسفانه در برخى جاها روستاهاى ما بسیار عقب افتاده است، گفت: ما یک برنامه ریزى کردیم که در کنار هر پروژه تا شعاع 700 کیلومترى کار محرومیت زدایى را انجام دهیم و در این زمینه حدود 7 تا 10 هزار پروژه محرومیت زدایى را انجام داده ایم.
سردار عبداللهى گفت: جمعا 135 هزار نیروى انسانى داریم که در پروژه هاى عمرانى کشور مشغول هستند که از این تعداد تنها درصد کمى از نیروهاى رسمى سپاه پاسداران هستند و مابقى از نیروهاى مردمى هستند. ما افتخار مى کنیم قرارگاه خاتم به عنوان موتور متحرک سازندگى کشور در حال ارائه خدمت به کشور است.
علی رغم این که گفته مى شود قرارگاه خاتم عرصه را براى حضور بخش هاى خصوصی تنگ کرده، باید بگویم این قرارگاه موفق شد انحصارها را بشکند. ما بستر را براى فعالیت داخل فراهم و عرصه را بر خارجى ها تنگ کردیم.
-این قرارگاه براساس وظیفه اى که دارد یار دولت بوده و هیچ تفاوتى بین سه دولت گذشته و دولت فعلى وجود ندارد و مى توانیم ارتباط بسیار خوبى داشته باشیم و ارتباط با دولت بسیار خوب بوده که اگر این گونه نباشد، نمى توانیم پروژه هاى ملى را به بهره بردارى برسانیم. رابطه ما با دولت خوب، حسنه و تنگاتنگ است و مشکل خاصى نداریم، چراکه اگر هر کسى جزیره اى و سلیقه اى عمل کند کشور به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، لذا ممکن است در برخى موارد کسرى بودجه داشته باشیم، اما این کسرى بودجه به معناى این نیست که ارتباط ما با دولت بد است.
فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء در پاسخ به سؤال دیگرى مبنى بر علت عدم بهره بردارى از آزادراه تهران شمال، گفت: در دولت قبل توافق نامه اى بین قرارگاه و دولت به صورت مشارکتى انجام شده، اما دولت قراردادى نیز با سازمان مستضعفین داشته و این سازمان  ترک تشریفاتى کرده است.
سردار عبداللهى خاطرنشان کرد: مشکل این آزادراه مالى و زیست محیطى بوده است.
وى در خصوص راه اندازى پالایشگاه بنزین توسط قرارگاه خاتم که پیشتر سردار سلامى جانشین فرمانده کل سپاه خبر افتتاح این پالایشگاه را داده بود، گفت: این پالایشگاه با 75 درصد پیشرفت کارى مراحل اجرایى خود را پشت سرگذاشته و مى تواند روزانه 60 میلیون تن بنزین و مواد سوختنى تولید کند که البته فعلاً به بهره بردارى نهایى نرسیده است.
خبرنگارى از فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء در خصوص میزان درآمدزایى پروژه هاى این قرارگاه پرسید که سردار عبدالهى، گفت: به هرحال در پروژه هاى اقتصادى باید درآمدزایى باشد؛ شعار قرارگاه خاتم نیز کیفیت، سرعت و قیمت است.
وى اضافه کرد: وقتى که ما باید به 95 درصد از نیروهاى خود که در قرارگاه شاغل اند حقوق دهیم بایستى به فکر درآمدزایى هم باشیم.
فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) تصریح کرد: البته با توجه به وضعیت فعلى کشور و سودى که بانک ها به سپرده افراد مى دهد، کار عمرانى کارى نیست که سوددهى داشته باشد اما ما با عشق به سازندگى در میدان حضور داریم.
سردار عبداللهى گفت: با وجود عدم نقدینگى کافى در کشور، ما هیچ پروژه اى را تعدیل یا تعطیل نکرده ایم و نیروهایمان در پروژه ها مشغول کارند.
فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) در خصوص نحوه پذیرش و یا واگذارى پروژه هاى عمرانى در قرارگاه خاتم، گفت: نحوه کار قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) بر اساس تصمیم دولت است، برخى از پروژه ها با توجه به وضعیتى که دارند به طور مستقیم و ترک تشریفات به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) سپرده مى شوند.
وى درخصوص برنامه هاى قرارگاه در جهت اقتصاد مقاومتى تصریح کرد: ما 35 سال است که در برابر تحریم ها ایستاده ایم و نباید در برابر آن تسلیم شویم، اقتصاد مقاومتى افتخار کشور است و در این موضوع نیز دشمن از هر طریقى وارد عمل مى شود، اما ما باید با استفاده از پتانسیل هاى داخلى به اهداف خود برسیم.
فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) هم چنین تصریح کرد: اقتصاد مقاومتى به منظور این است که ما بتوانیم از نیروى انسانى، منابع طبیعى خود نهایت استفاده را ببریم و چنان چه اگر امروز کاهش قیمت نفت مطرح است، ما جایگزین آن را صنایع معدنى مى دانیم و این منابع نیز مى توانند جایگزین نفت باشند و به جایى برسیم که ما هیچ احتیاجى به نفت نداشته باشیم.
سردار عبداللهى در بخش پایانى نشست خبرى خود به پروژه هاى در دست بهره بردارى قرارگاه خاتم الانبیاء اشاره کرد و گفت: قطعه اول پروژه حرم تا حرم، کارخانه تبریز مس با ظرفیت 150 هزار تن در سال و فولاد میانه با ظرفیت یک میلیون تن در سال آماده بهره بردارى هستند.
وى افزود: شروع ساخت آزادراه جنوب تهران (از آبیک قزوین تا چرم شهر ورامین) در آینده نزدیک انجام خواهد شد و هم چنین  ترین چهار فاز 15 و 16 پارس جنوبى در هفته آینده زیر بار خواهد رفت که بخش عظیمى از کمبودهاى گاز کشور را فراهم مى کند.
سردار عبداللهى هم چنین از پیشنهاد خود به دولت براى تشکیل شوراى عالى سازندگى در کشور خبر داد و گفت: در این صورت از ظرفیت هاى موجود در جهت عمران و آبادانى کشور استفاده کنیم.
وى با بیان این که براى تکمیل برخى پروژه هاى عمرانى با حضور معاون اول رئیس جمهور جلساتى را برگزار کردیم، اظهار داشت: بر این اساس پروژه هایى که بالاى 50 درصد پیشرفت فیزیکى دارند، بنا به تشخیص دولت در اولویت بندى قرار مى گیرند تا در مدت زمان کوتاهى به بهره بردارى برسند.
فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به فعالیت هاى این قرارگاه در خارج از کشور، گفت: بر اساس تدابیر راهبردى قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ما با کشورهاى همسو ازجمله عراق تعامل خواهیم داشت که در این زمینه نیز تعدادى پروژه عمرانى ازجمله خطوط انتقال گاز و تصفیه خانه و توسعه حرم حضرت على(ع) و حضرت زهرا(س) در حال انجام است.
فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) درباره سقف قراردادهاى پروژه هاى عمرانى، گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) پروژه هاى عمرانى زیر 100 تا 150 میلیارد تومان را قرارداد نمى بندد چراکه سعى داریم بیشتر به پروژه هاى ملى، بزرگ و کلان ورود پیدا کنیم.

  پایان سخن
رهبر معظم انقلاب در تشریح مسؤولیت پذیرى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در عرصه سازندگى کشور مى فرمایند: «مسؤولیت پذیرى سپاه پاسداران در طرح هاى سازندگى کشور نشان دهنده عظمت روح، تعهدپذیرى، شجاعت و خطرپذیرى در میدان هاى بزرگ تجربه نشده و عزم و همت انقلاب اسلامى است.»
امیدواریم این روحیه تعهدپذیرى و شجاعت و خطرپذیرى در میدان هاى بزرگ همواره در میان تمام نیروها و بدنه سپاه پاسداران جارى و سارى بوده تا ضامن حفظ و تداوم آرمان هاى نظام اسلامى باشد.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon