نگاهی به نمایشگاه عکس راهپیمایی اربعین در موزه امام علی(ع)

نگاهی به نمایشگاه عکس راهپیمایی اربعین در موزه امام علی(ع)

خبرگزاری تسنیم: مراسم راهپیمایی روز اربعین در سال‌های اخیر با شور و حالی وصف ناشدنی و البته پرشکوه‌تر از گذشته برگزار شده است.حضور میلیونی زائران کربلا در این سالها، راهپیمایی اربعین را به بزرگ‌ترین مراسم مذهبی و سیاسی جهان تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، حضور پرشمار زائرین  در جاده‌های منتهی به کربلای معلی چشم هر بیننده‌ای، اعمم از مسلمان و غیرمسلمان را به خود خیره می‌کند.
این مراسم همچنین یکی از زیباترین سوژه‌ها برای عکاسی برای عکاسان نیر به شمار می‌رود. هر ساله عکاسان بسیاری از کشورهای مختلف، چه در بخش خبری و چه در بخش آزاد و هنری برای ثبت تصاویر این رویداد عظیم راهی  کشور عراق می‌شوند.

در این میان عکاسان ایرانی نیز همواره جزو عکاسانی بودند که زیباترین تصاویر را از این رویداد ثبت کرده‌اند.خیل میلیونی مشتاقان امام حسین(ع) سبب شده تا عکاسان حاضر در مراسم اربعین موفق به ثبت تصاویرمتنوعی از این رویداد شوند.

این روزها موزه هنرهای دینی امام علی(ع) میزبان شماری از عکس‌های مراسم راهپیمایی اربعین با عکس‌هایی از شش تن از عکاسان ایرانی شده است؛ جاسم غضبانپور، علی صولتی، سعید محمودی ازناوه، منصوره معتمدی، سجاد مختارزادگان  و مسعود زندهروح کرمانی عکاسانی هستند که در این نمایشگاه عکس‌هایشان از مراسم راهپیمایی اربعین حسینی به روی دیوار رفته است.

بیشتر عکس‌های این مجموعه مربوط به راهپیمایی زائران کربلای معلی در سال 92 است و تعدادی از این عکس‌ها که توسط حسین زنده روح کرمانی گرفته شده، مربوط به مراسم اربعین سال 85 است.

نگاهی هنری در عکس‌های به نمایش درآمده در این مجموعه مهم‌ترین نکته مورد توجه عکاسان بوده است. این عکاسان این مجموعه تلاش کرده تا از راهپیمایی اربعین تنها گزارشی خبری تهیه نکنند و به سمت نگاه‌های خود برای ثبت لحظات این رویداد عظیم بروند.

در بخش دیگری از موزه هنرهای دینی امام علی(ع) عکس‌هایی از دسته‌جات مذهبی از گذشته تا کنون به روی دیوار رفته است. عکس گرفتن از دسته‌های مذهبی در ماه‌های محرم و صفر به نوعی رسمی بوده که در گذشته در پایان عزاداری‌ها انجام می‌شده و هنوز هم در بسیاری از آلبوم‌های خانوادگی می‌توان ردی از این عکس‌ها را دید.

این رسم زیبا که برای نشان دادن ارادت عزاداران و همچنین ثبت هرساله تصاویری از دسته‌های عزاداری انجام می‌شد که به مرور رو به فراموشی گذاشته شد.
اما حالا با فراخوانی از سوی موزه عکس‌خانه شهر دوباره سعی شده این رسم زیبا به نوعی احیا شد و دوباره دسته‌های عزاداری تصاویری را از خود ثبت کنند.

امید است این رسم زیبا همچنان در هیات‌ها و دسته‌های عزاداری دنبال شود تا دوباره شاهد حضور عکس‌هایی از این مراسم در آلبوم‌های عکس باشیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی