پیش‌بینی درآمد ۱۶۷ میلیارد دلاری پارس جنوبی برای ایران در سال ۹۶

پیش‌بینی درآمد 167 میلیارد دلاری پارس جنوبی برای ایران در سال 96

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با اعلام اینکه درآمد سالانه پارس جنوبی الان برای ایران ۵۶ میلیارد دلار است، از پیش‌بینی درآمد ۱۶۷ میلیارد دلار پارس جنوبی برای ایران در سال ۹۶ خبر داد

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت خبری وزارت نفت، مسعود حسنی در جمع خبرنگاران گفت: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با تولید روزانه ٢٧ میلیون متر مکعب گاز، ٤ هزار بشکه میعانات گازی، ٨ هزار تن گاز مایع، یکهزار تن گوگرد و ٥ هزار و ٢ تن گاز اتان، سالانه ٥٦ میلیارد دلار درآمد برای کشور کسب می کند. بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده و افزایش پالایشگاهها از ٥ به ١٤ مورد، این مقدار تا پایان سال ٩٦ به ١٦٧ میلیارد دلار افزایش می یاید.

مسعود حسنی افزود: حجم تولید گاز این مجتمع تا پایان امسال به ٤٣ میلیون متر مکعب و در پایان سال ٩٦ نیز به ٧٥ میلیون متر مکعب در روز می رسد.

وی خاطرنشان کرد: برداشت گاز از مخزن پارس جنوبی در ٦ ماه نخست امسال (با توجه به فازهای جدید) نسبت به مدت مشابه پارسال، ٢ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، در نیمه نخست پارسال ٤٢ میلیارد و ٢٩٩ میلیون متر مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی برداشت شده که این مقدار در مدت مشابه امسال به ٥ میلیارد و ٧١٦ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی تصریح کرد: در نیمه نخست پارسال، ٣١ میلیارد و ٥٨٦ میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید شده که این مقدار با افزایش ١٨ درصدی در مدت مشابه امسال به ٣٧ میلیارد و ٣ ٣ میلیون متر مکعب رسیده است.

حسنی تاکید کرد: در بازه زمانی یاد شده پارسال، ٦ میلیارد و ١٥٥ میلیون متر مکعب گاز ترش به خط پنجم سراسری برای تزریق به مخازن آغاجاری ارسال شده که این مقدار با افزایش ٧٨ درصدی در مدت مشابه امسال به ١ میلیارد و ٩٢٩ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: تولید پروپان این شرکت در ٦ ماه نخست امسال با بیش از ٤٦١ هزار تن نسبت به مدت مشابه پارسال با بیش از ١٢٤ هزار تن، ٢٧٢ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در نیمه نخست پارسال بیش از ١٩١ هزار تن بوتان تولید شده که این مقدار با افزایش ٥٩ درصدی در مدت مشابه امسال به بیش از ٣ هزار تن رسیده است.

حسنی یادآور شد: تولید میعانات گازی نیز با افزایش ١٢ درصدی به ٦٥ هزار و ٨٩٩ بشکه رسیده است.

وی با بیان این که تولید گوگرد این شرکت با ١٥٤ هزار و ٧٦٥ تن در ٦ ماه نخست پارسال شاهد افزایش ٦ درصدی بوده، گفت: این مقدار در نیمه نخست امسال به ١٦٤ هزار و ٤٥٧ تن رسیده است.

حسنی تاکید کرد: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با افزایش تولید گوگرد، پروپان و میعانات گازی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، یک میلیارد و ٩٢ میلیون دلار درآمدزایی داشته است.

به گفته وی، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، امسال با کاهش ٤ درصدی زمان تعمیرات اساسی بیش از ١,٦ میلیارد متر مکعب گاز فرآورش کرده که این مقدار گاز معادل تولید ٨ روز مجتمع است.

به گفته مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، صرفه اقتصادی افزایش تولید با توجه به کاهش زمان تعمیرات اساسی، ٣ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی گفت: زمان تعمیرات اساسی در این شرکت با افزایش بهره وری و بهینه سازی فرآیند کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: آمار تولید این شرکت هر هفته در جلسه ای با عنوان «پایش عملکرد تولید» ، بررسی و ارزیابی می شود.

حسنی ادامه داد: پیشرفت اهداف و برنامه های این شرکت نیز برای تحقق برنامه های چشم انداز ١٤ ٤، هر سه ماه یکبار بصورت کامل بررسی و ارزیابی می شود.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: این شرکت با امضا قراردادی به ارزش ١٥ میلیارد تومان در مراحل ساخت و راه اندازی پالایشگاههای فاز ١٦-١٥، ١٨-١٧ و ١٢ حضور داشته است.

حسنی ادامه داد: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با هدف راه اندازی دقیق، سریع و ایمن پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، رسالت خود را در این پروژه به بهترین نحو انجام داده است.

وی گفت: این مجتمع در قالب گروه CMT با همکاری شرکت پتروپارس در راه اندازی پالایشگاه فاز ١٢ نقش فعالی داشته است.

وی افزود: شرکت مجتمع پارس جنوبی برای راه اندازی دقیق، سریع و ایمن پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، در قالب یک تیم ٣ نفره با شرکت پتروپارس همکاری کرده است.

به گفته وی، در قسمت بهره برداری نیز با تعامل خوبی که با بالادست وجود داشت، همکاری نزدیکی برای پیشبرد و اجرای این پروژه انجام شد.

حسنی تاکید کرد: قرارداد فروش روزانه ٣ هزار و ٨٤ تن اتان پارس جنوبی با شرکتهای پترشیمی امضا و پیش بینی شده است طی ٩ سال (تا پایان سال ١٤ ٢ هجری شمسی) این محصول به مجتمعهای پتروشیمی کاویان، جم و مروارید ارسال شود.

وی افزود: پس از ابلاغ مصوبه شرکت ملی گاز ایران و برگزاری بیش از ٢ ساعت جلسه کارشناسی توسط نمایندگان مجتمع، شرکتهای پتروشیمی و نماینده‌ مدیریت کنترل تولید شرکت صنایع پتروشیمی، قراردادهای جدید با شرکتهای پتروشیمی کاویان و مروارید و الحاقیه قرارداد با شرکت پتروشیمی جم به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این قرارداد تا پایان سال ١٤ ٢ هجری شمسی، روزانه ٣ هزار و ٨٤ تن گاز اتان از پالایشگاههای سوم و پنجم به شرکتهای پتروشیمی تحویل می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، بر اساس توافقهای انجام شده، با راه اندازی کامل فازهای ١٥و ١٦، ١٧و ١٨، ٢ و ٢١؛ اتان مورد نیاز به شرکتهای پتروشیمی از محل پالایشگاه‌های جدید مجتمع تامین و تحویل می شود.

به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، در حال حاضر این مجتمع ٥ درصد از گاز مورد نیاز کشور را تامین می کند و این مقدار تا پایان سال ٩٦ به ٧ درصد افزایش می یابد.

حسنی تاکید کرد: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از جمله شرکتهای فعال صنعت نفت در همه مراحل ساخت و راه اندازی است.

وی یادآور شد: فرآورش سبز، بهینه و پایدار گاز، همچنین تولید میعانات گازی، گوگرد، بوتان، متان و ...، از جمله ماموریتهای این شرکت بشمار می رود که با توجه به آمار تاکنون توانسته است این ماموریتها را به بهترین نحو انجام دهد.

به گفته وی، این شرکت با هدف خودکفایی، تاکنون ٧ قرارداد ساخت و خرید به ارزش ١٤٢ میلیارد ریال با شرکتهای داخلی امضا کرده است.

وی ادامه داد: همسو با این سیاست، قراردادی به ارزش ٥٣ میلیارد ریال نیز برای حمایت از تولیدات داخلی شامل ٦ هزار و ٤٣ قلم کالا نیز امضا شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، تهیه شناسنامه فنی ٣ هزار و ٥ قلم کالای پر مصرف این شرکت شامل ٢٢٥ قطعات پمپ و ولو، ٥٢ قلم قطعات لاستیکی، ٥ قطعه عملیاتی و... از دیگر اقدامات برای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و خودکفایی توسط این شرکت بشمار می رود.

وی با بیان این که در حال حاضر ١١ هزار و ٤١٤ نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند، گفت: این تعداد تا پایان سال ٩٦ به بیش از ٢ هزار نفر افزایش می یابد.

حسنی تاکید کرد: تاکنون ١٢ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در این مجتمع ثبت شده است.

به گفته وی، هم اکنون قابلیت اطمینان مجتمع گاز پارس جنوبی به ٩٩,٧ درصد رسیده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه