نفت سلاح جدید آل سعود برای مقابله با هژمونی روزافزون ایران در منطقه

نفت سلاح جدید آل سعود برای مقابله با هژمونی روزافزون ایران در منطقه

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه سوئیسی در مطلبی با اشاره به سیاست‌های نفتی عربستان سعودی که به کاهش شدید قیمت این مایع ارزشمند منجر شده است، نفت را سلاح جدید آل سعود برای مقابله با هژمونی روزافزون ایران در منطقه ارزیابی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" در مطلبی به سخنان دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان اشاره کرد که اظهار داشته بود: کاهش قیمت نفت یک توطئه علیه ملت های منطقه و مسلمانان است و کشورهایی که پشت این اقدام قرار دارند باید بدانند که آن ها به این ترتیب در جهان اسلام منفور می شوند.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: روحانی بدون اینکه نامی از یک کشور ببرد با این اظهار نظر خود عربستان سعودی را مد نظر  قرار داد که در نشست کشورهای صادر کننده نفت اوپک در پایان نوامبر بر خلاف خواست بسیاری کشورها از کاهش تولید نفت جلوگیری کرده و با این مسئله مخالفت کرد.

قیمت نفت به دلیل تولید بسیار بالا از ماکسیمم حدود 110 دلار در ماه ژوئن کاهش پیدا کرده و بعد از تصمیم اوپک این هفته به زیر 60 دلار در هر بشکه نیز رسید.

تحلیلگران درباره سیاست های نفتی عربستان سعودی حدس و گمان هایی می زنند. یکی از اهداف این سیاست ها تلاش سعودی ها برای کنار زدن نفت شیل آمریکای شمالی  از بازارها است که البته برای این منظور باید همه کشورهای صادر کننده نفت که در سال های اخیر در سایه قیمت بالای نفت سود زیادی کرده اند این شرایط زیان بار را تحمل کنند. در این میان کشورهای روسیه و ایران باید در کنار کاهش قیمت نفت همچنین در برابر  تحریم های غرب هم مقاومت کنند.

به این ترتیب رویکردها و اهداف سیاسی سیاست های نفتی عربستان سعودی در مقابله با ایران و روسیه که با حمایت های خود از رژیم بشار اسد تلاش های ریاض برای روی کار آوردن یک دولت باب میل آل سعود در سوریه را خنثی می کند آشکار می شود.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: البته برای عربستان سعودی تنها مسئله سوریه مطرح نیست بلکه در لبنان، عراق، یمن و بحرین نیز سعودی ها نفوذ ایران را تهدید آمیز می دانند. حالا آن ها نفت را به عنوان یک سلاح برای مقابله با هژمونی منطقه‌ای تهران به کار می برند.

روز چهار شنبه ژنرال فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به سعودی ها این انتقاد را وارد کرد که  با سودهای نفتی خود از داعش حمایت کرده و حالا با سیاست های خود که به سقوط قیمت نفت منجر می شود به هر کشوری که با این تروریست ها مبارزه می کنند آسیب می رسانند.

روزنامه سوئیسی نویه زوریخه سایتونگ در بخش دیگری از این مطلب نوشت: ایرانی ها می خواهند دقیقا مانند تحریم های غرب با جنگ نفتی عربستان سعودی نیز با راهکار اقتصاد مقاومتی مقابله کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان