رقابت السبسی و مرزوقی در ایستگاه آخر

رقابت السبسی و مرزوقی در ایستگاه آخر

خبرگزاری تسنیم: دور دوم اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب مردمی تونس، فردا یکشنبه ۳۰ آذر با رقابت داغ و تنگاتنگ میان قائد باجه السبسی و منصف المرزوقی برای راهیابی به کاخ ریاست جمهوری "قرطاج" برگزار می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات ریاست جمهوری تونس که دهمین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ این کشور از زمان استقلال قلمداد می شود، بیست و سوم نوامبر(دوم آذر) در سال 2014 برگزار شد، اما به دلیل اینکه هیچ یک از نامزدها اکثریت آرای لازم برای راهیابی به کاخ ریاست جمهوری را کسب نکردند، انتخابات به دور دوم کشیده شد که در این دور، السبسی و المرزوقی همانطور که انتظار می رفت، با یکدیگر رقابت خواهند کرد. 

روز یکشنبه، روز سرنوشت سازی برای مردم تونس به شمار می رود، روزی که شاهد انتخاباتی سرنوشت ساز در کشوری است که حدود چهار سال پیش در انقلابی مردمی، طومار حکومت استبدادی زین العابدین بن علی در هم پیچیده شد. الباجی قائد السبسی و المنصف المرزوقی تلاش کرده اند با نشان دادن نقاط قوت خود، آرای تونسی ها را به صندوق خود سرازیر کنند تا بر اریکه قدرت به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب تونس پس از انقلاب تکیه بزنند.

السبسی و المرزوقی به دلیل اینکه نتوانستند اکثریت مطلق آرای تونسی ها را در دور نخست یعنی 50به علاوه یک را کسب کنند، برای گرفتن تاییدیه نهایی مردم تونس و کسب مجوز راهیابی به کاخ کارتاژ، در دور دوم با یکدیگر رقابت می کنند.

تونس، بی صبری برای رونمایی از اولین رئیس جمهور منتخب پس از انقلاب

شهروندان تونسی پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، با بی صبری منتظر روز یکشنبه بوده اند تا از چهره فردی که کشورشان را طی سال های آتی رهبری خواهد کرد، رونمایی شود.تونسی ها می دانند که دور دوم انتخابات آخرین فرصت برای خروج از سخت ترین دوران کشورشان است.

اگر دو نامزد در دوم انتخابات، آرای برابری کسب کنند، قانون انتخابات، نامزد مسن تر را به عنوان پیروز انتخابات معرفی می کند تا هدایت کشور را برای چهار سال آینده برعهده بگیرد.

تونسی ها و انتخاب رئیس جمهور آتی از میان دو گزینه

تونسی ها مجبور هستند از میان دو گزینه، رئیس جمهور آینده کشورشان را برگزینند، دو شخصیتی که یکی از آنها حقوقدان و دیگری سال ها در سیاست فعال بوده است، طرفداران الباجی قائد السبسی معتقدند وی تنها ناجی تونس یکپارچه خواهد بود که کشور را با تجربه سیاسی اداره خواهد کرد که از دوران حکومت حبیب بورقیبه رهبر تاریخی تونس به ارث برده است، اما منتقدان السبسی بر این باورند که وی علاوه بر سن بسیار بالایش، بازمانده رژیم بن علی است و نماینده انقلابی که جوانان تونس، هدایت آن را برعهده داشتند، به شمار نمی رود.

به نظر می رسد الباجی السبسی سیاستمدار کهنه کار تونس نسبت به کنار زدن رقیب سرسخت خود، المرزوقی از ریاست جمهوری تونس در انتخابات روز یکشنبه مطمئن است، وی حبیب بورقیبه اولین رئیس جمهور تونس را که عکس بزرگی از وی را در دفترش به عنوان نمادی برای بازیابی اقتدار تونس معرفی کرده، قلمداد می کند.

نگرانی از بازگشت بازماندگان بن علی به قدرت از دروازه انتخابات

السبسی 88 ساله  وزیر دوران حکومت بورقیبه و عهده دار ریاست پارلمان دوران حکومت زین العابدین بن علی بود و همین موضوع منشاء نگرانی بخشی از مردم تونس را پس از گذشت چهار سال از انتفاضه ای تشکیل می دهد که به دوران حکومت تک حزبی پایان داد.

مسئولان رژیم بن علی توانستند با قدرت از گذرگاه انتخابات پارلمانی پس از دستیابی حزب ندای تونس به رهبری السبسی به 86 کرسی پارلمان به سیاست بازگردند در حالی که جنبش اسلامگرای النهضه در رده دوم قرار گرفت، جنبشی که اولین حزب پیروز در انتخابات مجلس موسسان تدوین قانون اساسی در سال 2011 بود.

السبسی تلاش می کند خود را از فساد و تخلفات و جنایاتی که با رژیم سابق گره خورده، مبرا بداند و خود را فردی شایسته و قدرتمند برای خارج کردن تونس از بحران اقتصادی و امنیتی و بازگرداندن اقتدار به تونس به زعم خود معرفی کند.

اما منصف المرزوقی که دوره ریاست جمهوری وی در دوران انتقالی به پایان رسیده است، معتقد است که این انتخابات، نبرد سرنوشت سازی برای مقابله با بازگشت رژیم سابق و رویارویی میان نیروهای انقلاب و نیروهای گذشته فاسد به شمار می رود.

المرزوقی قول داده است در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهوری منتخب، پنج سال دیگر در دوره دیگر نامزد نشود.

هوادارانش معتقدند وی توانست تونس را در مرحله حساسی از تاریخش رهبری کند و این کشور عرب شمال آفریقا را به ساحل امنیت برساند،

المرزوقی تلاش می کند خود را به عنوان حافظ انقلاب در برابر بازگشت بازمانده های رژیم سابق معرفی کند. اما مخالفانش بر این باورند که سیاست هایش در بسیاری از پرونده ها در حوزه سیاست خارجی با حالتی از شتابزدگی و خودرایی به ویژه در زمینه قطع روابط با سوریه و بحران دیپلماتیکی که در خصوص نظام اخوان المسلمین با مصر به وجود آورد، همراه بوده است.

هواداران المرزوقی، وی را ضامن آزادی های پس از انقلاب می دانند، در حالی که هواداران السبسی می گویند رهبر حزب ندای تونس، شایسته ترین فرد برای رهبری کشور است. با این حال شهرهای مختلف تونس اخیرا شاهد برگزاری تظاهراتی در مخالفت با نامزدی السبسی بوده است.

المرزوقی برخی کشورها را به تلاش برای تحمیل رئیس جمهور مورد نظر خود بر تونسی ها متهم کرده بود، البته در این میان با توجه به دشمنی سرسختانه عربستان و امارات با اخوان المسلمین، می توان این دو کشور را از جمله کشورهایی دانست که المرزوقی انگشت اتهام خود را متوجه آنها کرده است.

اختلاف تنها شش درصدی آرای السبسی و المرزوقی در دور نخست انتخابات تونس که اختلاف چندان زیادی نیست و این نشان می دهد که شانس پیروزی آنها تقریبا برابر است. السبسی تنها 188 هزار رای بیشتر از المرزوقی در دور نخست کسب کرده بود. اگرچه "بشری بالحاج حمیده" از نمایندگان حزب ندای تونس گفته است السبسی از محبوبیت بالایی در کشور به لطف ویژگی هایی که به گفته وی دارد، برخوردار است.

هشدار درباره بروز خشونت در  جریان برگزاری انتخابات

این در حالی است که کمیسیون عالی مستقل انتخابات تونس درباره احتمال اینکه اقدامات خشونت آمیز، روند انتخابات را هدف قرار دهد، هشدار داده است . شفیق صرصار رئیس این کمیسیون گفته است مقامات تونسی تدابیر بیشتری را برای مقابله با خشونت های احتمالی اتخاذ کرده اند.

خیابانی مشهور ایستگاه پایانی تبلیغات انتخاباتی دو رقیب سرسخت

محمد المنصف المرزوقی که به عنوان رئیس جمهور دوره انتقالی پس از انقلاب تونس باید در دور دوم با الباجی قائد السبسی  رهبر حزب ندای این کشور برای راهیابی به کاخ ریاست جمهوری کارتاژ رقابت کند، خیابان الحبیب بورقیبه در مرکز پایتخت را به ایستگاه پایانی تبلیغات انتخاباتی خود برگزید، السبسی هم همانند رقیبش، با انتخاب این خیابان تاریخی به عنوان آخرین ایستگاه تبلیغات انتخاباتی خود، خود را برای رقابت سخت و نفسگیر روز یکشنبه با المرزوقی آماده کرد.

روز جمعه بیست و هشتم آذر ماه، آخرین روز از فعالیت های تبلیغاتی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس بود؛انتخاباتی که بناست مرحله انتقالی پس از سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی در چهاردهم ژانویه 2011 میلادی را به پایان برساند.

پیش از روز شنبه بیست و نهم آذر ماه که تونس وارد دوره "سکوت انتخاباتی" یعنی دوره منع تبلیغات انتخاباتی شد، دو رقیب سرسخت آخرین تلاش های خود را برای جذب آرای شهروندان تونسی را در مرکز تونس انجام دادند تا به فعالیت های تبلیغاتی خود که از نهم دسامبر جاری آغاز شده و طی آن اتهاماتی را علیه یکدیگر رد و بدل کردند و فعالیت های ستادهای انتخاباتی آنها با تنش هایی همراه بود، پایان دهند.

اتهام زنی در دور دوم انتخابات

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس در حالی میان محمد المنصف المرزوقی و الباجی قائد السبسی موسس و رئیس حزب ندای تونس برگزار می شود که السبسی، اتهاماتی را علیه رقیب خود مطرح و المرزوقی را "نامزد جریان سلفی جهادی و جنبش النهضه" معرفی کرد، المرزوقی که از پایان سال 2011 یعنی پس از سرنگونی بن علی در انقلاب مردمی، تا اوایل سال 2014 حکومت کرد.

السبسی گفته بود : کسانی که به المرزوقی رای دادند، اسلام گرایانی که خواستند با او باشند، یعنی کادرهای النهضه، سلفی های جهادی و اتحادیه ها و انجمن های حمایت از انقلاب بودند.

این در حالی است که جنبش النهضه نامزدی را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکرده است و طرفدارانش را برای انتخاب رئیس جمهوری به شرطی که ضامن دموکراسی باشد، آزاد گذاشته است، با این حال مخالفان این جنبش، آن را به حمایت غیر علنی از المرزوقی متهم می کنند، اتهامی که این جنبش رد کرده است.

واکنش المرزوقی به اتهامات رقیب

المرزوقی در واکنش به اتهام زنی رقیب خود گفته است من از طرف مقابل(السبسی) می خواهم از فحاشی یا اتهام زنی اجتناب کند و خطاب به همه گروه های دموکراتیک که به همراه من مبارزه کردند و من طی سی سال گذشته در کنار آنها مبارزه کردم اعلام می کنم که برای ایجاد کشور دموکراتیک واقعی و قطع ارتباط با گذشته نامزد شده ام.

ناظران درخواست المرزوقی را اساسا خطاب به جبهه خلق(ائتلاف احزاب چپ گرای رادیکال) دانسته اند که نامزد آنها، حمه الهمامی در رده سوم انتخابات دور نخست قرار گرفته بود.

شکایت های بی نتیجه المرزوقی

نبیل بفون از مسئولان کمیسیون عالی انتخابات تونس گفته بود دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس پس از مخالفت دادگاه اداری با شکایت ارائه شده از سوی منصف المرزوقی، روز یکشنبه 21 دسامبر (سی ام آذر) برگزار خواهد شد. دادگاه اداری تونس، هشت مورد شکایت و اعتراض المرزوقی در خصوص دور نخست انتخابات ریاست جمهوری را که در رده دوم پس از السبسی قرار گرفت، رد کرده بود.

تبلیغات انتخاباتی دو نامزد دور دوم انتخابات تونس از نهم دسامبر آغاز شد و تا نوزدهم دسامبر ادامه یافت و بیستم دسامبر هم به عنوان روز سکوت انتخاباتی اعلام شد.

السبسی با اطمینان از پیروزی حرف می زند

قائد السبسی 88 ساله و المرزوقی 69 ساله پس از کسب39.46  درصد و33.43 درصد آرای رای دهندگان تونسی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند، المرزوقی خود را به عنوان ضامن آزادی هایی که تونسی ها پس از انقلاب کسب کردند و عدم کشیده شدن کشور به سمت استبداد و دیکتاتوری که در دوره حکومت بن علی شاهد آن بود، معرفی کرده است.

قائد السبسی که با کسب اکثریت کرسی ها در انتخابات پارلمانی، با دستی پر وارد میدان رقابت با المرزوقی شده است، شعار  انتخاباتی خود "بازگرداندن اقتدار به تونس"  اعلام کرده و تاکید کرده است برخی از احزاب و شخصیت های ملی از نامزدی اش حمایت کرده اند.

احزاب ملی آزاد، مسیر دموکراتیک، جبهه نجات، آفاق تونس و برخی شخصیت های مستقل حمایت خود را از رهبر حزب ندای
تونس در رویارویی با المرزوقی اعلام کرده اند.

نامزد 88 ساله ریاست جمهوری تونس که باید در دور دوم انتخابات با المرزوقی رقابت کند، از افزایش حمایت ها از خود خبر داده است. قائد السبسی که نامزد حزب ندای تونس است، گفته است نامزد طیف وسیعی از احزاب و شخصیت های ملی است که از وی حمایت می کنند.

السبسی گفته است حمایت ها از وی به خاطر نیاز تونس به توافق گسترده درباره نامزدی است که قادر به بازگرداندن اقتدار، امنیت و ثبات و پیشرفت اقتصاد کشور باشد، وی امکان هرگونه هیمنه و سلطه جویی سیاسی را رد کرده است.

سلیم الریاحی رئیس اتحاد ملی آزاد از حزب النهضه مدافع المرزوقی خواسته است به طرح کمیته ملی حمایت از السبسی بپیوندد و از وی حمایت کند.

نگاهی گذرا به دور نخست انتخابات ریاست جمهوری تونس

نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری تونس که با شرکت بیست و دو نامزد برگزار شد، پیشتازی الباجی قائد السبسی رهبر حزب ندای تونس با کسب حدود چهل درصد آرا را بر نزدیک ترین رقیبش یعنی المرزوقی نشان داد، رئیس دوره انتقالی تونس که حدود سی و چهار درصد آرا را کسب کرد و به سبب آنکه هیچ نامزدی اکثریت آرای مورد نیاز برای رئیس جمهور شدن را کسب نکرد، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

شروط نامزدی برای ریاست جمهوری تونس

قانون انتخابات تونس که روز سه شنبه 22 آوریل سال جاری میلادی از سوی مجلس ملی موسسان تصویب شد، بر اساس فصل های 37،38 و 39، شروط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس را به شرح زیر اعلام کرده است :

از زمان تولد ملیت تونسی داشته باشد.

حداقل سن: سی و پنج سال باشد.

دین : اسلام

اگر نامزدی ملیتی غیر از ملیت تونسی داشته باشد، هنگام ارائه مدارک نامزدی خود، تعهد می دهد هنگام انتخاب به عنوان رئیس جمهور، ملیت دیگری غیر از ملیت تونسی نداشته باشد،

هر نامزدی باید امضای 10 نفر از نمایندگان پارلمان یا 40 نفر از روسای شوراهای گروه های محلی منتخب یا امضای  10 هزار نفر از رای دهندگانی را که حداقل در 10 حوزه انتخاباتی باشند به طوری که تعداد آنها در هر حوزه کمتر از 500 نفر نباشد، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری جمع آوری کرده باشند .

هر نامزدی نزد خزانه عمومی تونس، ضمانت نامه مالی به ارزش 10 هزار دینار به ودیعه می گذارد که تنها زمانی که حداقل سه درصد آرا را کسب کند، به وی بازگردانده می شود.

آشنایی با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس در دور نخست

باب نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری تونس، روز هشتم سپتامبر 2014 باز و در بیست و دوم سپتامبر  بسته شد که طی آن هفتاد نفر نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کردند که شورای(کمیسیون) عالی مستقل انتخابات با نامزدی 27 نفر از آنها موافقت کرد و نامزدی 41 نفر دیگر را به سبب نداشتن شروط لازم نپذیرفت.

شورای عالی مستقل انتخابات تونس روز جمعه 24 اکتبر پس از انجام مراسم قرعه کشی درباره شماره های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برگه های تعرفه رای گیری، ترتیب اسامی نامزدها و شماره های آنها را به این شرح اعلام کرد.

نامزدها

1-العربی حبیب نصره، حزب صوت شعب تونس(صدای مردم تونس)، بازرگان، فعال حوزه رسانه، رئیس شبکه ماهواره ای حنبعل، تایید شده از سوی حداقل 10 نفر از نمایندگان

2-عبدالرحیم ابراهیم الزواری، حزب الحرکه الدستوریه(جنبش قانون اساسی)، سیاستمدار، وزیر و وکیل سابق، جمع آوری حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه، در هر حوزه حداقل 500 رای جمع آوری کند. برخی رسانه ها اعلام کرده اند که وی انصراف خود را از رقابت انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است.

3-کلثوم المبروک کنو، مستقل، قاضی، خانم کلثوم توانست حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه جمع آوری کند.

4-کمال القنطاوی مرجان، حزب المبادره الوطنیه الدستوریه التونسیه(ابتکار ملی قانون اساسی تونس)، سیاستمدار، کارمند بین المللی و وزیر سابق، جمع آوری حداقل 10 هزار رای در 10 حوزه انتخابیه

5-سالم عمار الشایبی، حزب الموتمر الشعبی(کنگره مردمی)، سیاستمدار، کارشناس قوانین بیمه اجتماعی، جمع آوری حداقل 10 هزار رای در 10 حوزه انتخابیه

6-عبدالرزاق علی الکیلانی،مستقل، سیاستمدار و وکیل، کسب تاییدیه حداقل 10 نماینده

7-محمد الباجی حسونه القاید السبسی، از حزب نداء تونس(این حزب در انتخابات پارلمانی اخیر تونس توانست از حزب النهضه پیشی بگیرد و در رده نخست قرار گیرد)، سیاستمدار، نخست وزیر سابق، رئیس سابق پارلمان، وزیر و سفیر سابق، حداقل 10 هزار امضا را در 10 حوزه انتخابیه(هر حوزه حداقل 500 امضا) جمع آوری کرد.

8-سلیم محمد الریاحی ، حزب الاتحاد الوطنی الحر(اتحادیه ملی آزاد)، سیاستمدار و بازرگان، وی توانست حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه جمع آوری کند.

9-عبدالقادر ابراهیم اللباوی، مستقل، سیاستمدار و فعال در بخش اداری، جمع آوری حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه

10--مصطفی کمال بالحاج علی النابلی، شخصیت مستقل اقتصادی، رئیس سابق بانک مرکزی تونس، حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه جمع آوری کرد.

11-احمد الصافی ابراهیم السعید،مستقل، روزنامه نگار و نویسنده، جمع آوری حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه

12-یاسین المولدی الشنوفی، مستقل، بازرگان، وی حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه جمع آوری کرد.

13--احمد نجیب عبدالعزیز الشابی، از حزب الجمهوری، وکیل، سیاستمدار و وزیر سابق، حداقل 10 هزار امضا جمع آوری کرد.

14-حموده محمد بن سلامه، سیاستمدار و وزیر سابق، کسب تاییدیه حداقل 10 نماینده

15-علی المولدی محمد الشورابی، قاضی و فعال رسانه ای، جمع آوری حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه

16-محمد حسن فریخه،مستقل، بازرگان و رئیس شرکت هواپیمایی سفاکس ایرلاینز، وی توانست حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه کسب کند.

17--محمد الحامدی، حزب التحالف الدیمقراطی(ائتلاف دموکراتیک)، سیاستمدار و عضو مجلس ملی موسسان، وی توانست حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه به دست آورد.

18-المختار محمد صالح الماجری،مستقل، بازرگان، جمع آوری حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه

19-عبدالرئوف الصادق العیادی، حرکه وفاء(جنبش وفاداری)، وکیل و سیاستمدار، وی توانست حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه و تاییدیه حداقل 10 نماینده را کسب کند.

20-محرز الطیب بوصیان، حزب الشباب الحر(حزب جوانان آزاد)، رئیس کمیته ملی المپیک تونس، جمع آوری حداقل 10 هزار رای در 10 حوزه انتخابیه

21-مصطفی محمد بن جعفر، حزب التکتل الدیمقراطی من اجل العمل و الحریات(تشکل دموکراتیک به خاطر کار و آزادی ها) پزشک و سیاستمدار، رئیس شورای ملی موسسان پس از انقلاب تا هنگام برگزاری این انتخابات، کسب تاییدیه حداقل 10 نماینده

22-نورالدین فرحات حشاد،مستقل، سیاستمدار، وزیر و سفیر سابق، وی توانست حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه جمع آوری کند.

23-محمد المنذر عبدالعزیز الزنایدی، مستقل، سیاستمدار و وزیر سابق، جمع آوری 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه

24-محمد المنصف محمد المرزوقی، مستقل، مورد حمایت الموتمر من اجل الجمهوری(کنگره به خاطر جمهوریت)، التیار الدیمقراطی(جریان دموکراتیک)، حزب البناء الوطنی(حزب سازندگی ملی)، حزب الاصلاح و التنمیه(اصلاح و توسعه) حزب البناء المغاربی(جنبش سازندگی مغاربه)، الحرکه الوطنیه للعداله والتنمیه(جنبش ملی به خاطر عدالت و توسعه) و حزب تونس الزیتونه(حزب الزیتونه تونس)، سیاستمدار، پزشک و نویسنده، چهارمین رئیس جمهوری تونس از زمان انقلاب تا این انتخابات(ریاست جمهوری)، حمایت حداقل 10 نماینده از وی

25-سمیر العبدلی، مستقل، وکیل، جمع آوری حداقل 10 هزار رای در 10 حوزه انتخابیه وکسب تاییدیه حداقل 10 نماینده مجلس

26-محمد الهاشمی یوسف الحامدی،  حزب تیار المحبه(جریان محبت) سیاستمدار، بازرگان، شخصیت رسانه ای، رئیس شبکه ماهواره ای المستقله، حداقل 10 نماینده از نامزدی وی حمایت کرده اند. برخی رسانه از انصراف وی خبر داده اند.

27-حمه علی الهمامی، حزب العمال(کارگران)، ائتلاف الجبهه الشعبیه(جبهه مردمی)، سیاستمدار، جمع آوری حداقل 10 هزار امضا در 10 حوزه انتخابیه

این در حالی است که رسانه ها گزارش داده بودند از بین نامزدهایی که اسامی آنها از سوی شورای عالی مستقل انتخابات تونس اعلام شده بود، برخی از کسانی که احزابشان نتایج خوبی در انتخابات پارلمانی اکتبر 2014 کسب نکردند، از رقابت انتخابات ریاست جمهوری کنار کشیدند : «عبدالرؤوف»رئیس حزب «جنبش وفا»، «مصطفی کمال النابلی» مدیر سابق بانک مرکزی، «عبدالرحیم الزواری» نامزد «الحرکه الدستوریه»، «محمد الحامدی» رئیس جریان دموکراتیک و «نورالدین حشاد» 5 نامزدی بودند که از رقابت در این انتخابات خارج شدند بدین ترتیب با کنار کشیدن 5 نفر از دور رقابت ها، 22 نامزد با یکدیگر رقابت کردند.

انتخابات ریاست جمهوری تونس برای اولین بار پس از انقلاب مردمی که به سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی منجر شد، با حضور پرتعداد نامزدها برگزار شد تا تونسی ها شاهد یک رقابت سنگین و نفسگیر در کشورشان باشند.

انتخابات دور نخست تنها در یک روز در داخل تونس برگزار شد، مراکز رای گیری روز یکشنبه 23 نوامبر جاری از ساعت هشت صبح به وقت محلی به روی رای دهندگان باز و ساعت 18 بسته شد، اما انتخابات در خارج از تونس در مدت سه روز از بیست و یکم نوامبر گذشته برگزار شد.

بر اساس فصل 111 قانون انتخابات تونس، رئیس جمهوری تونس باید بر اساس اکثریت مطلق آراء انتخاب شود و در صورتی که هیچ یک از نامزدها اکثریت مطلق آرای رای دهندگان را در دور نخست کسب نکنند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود و دور دوم هم طی دو هفته پس از اعلام نتایج دور نخست برگزار خواهد شد.

بر اساس فصل 112 قانون انتخابات، دو نامزدی که بیشترین تعداد آرا را در دور نخست انتخابات کسب کرده باشند، به دور دوم انتخابات راه می یابند و تمام این رویدادها باید بر اساس فصل 148 احکام دوره انتقالی در قانون اساسی تا پیش از پایان سال 2014 میلادی انجام شود.

موارد استثنایی و جالب انتخابات ریاست جمهوری تونس

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، نامزدی که اکثریت آرا را از آن خود کند، رئیس جمهور خواهد شد، اما در صورتی که آرای نامزدها در دور نخست یا حتی دور دوم برابر باشد، شورای عالی انتخابات، پیروزی نامزدی را که مسن تر از نامزدهای دیگر باشد، بر اساس فصل 112 قانون انتخابات اعلام خواهد کرد.

در صورت درگذشت یکی از نامزدهای انتخابات در دور اول یا یکی از نامزدها در دور دوم انتخابات، باب نامزدی مجددا گشوده و زمان های انتخاباتی بار دیگر اعلام می شود به طوری که مدت آن از 45 روز فراتر نرود، شورای انتخابات پس از پذیرش مدارک نامزدها با کناره گیری هیچ یک از آنها از رقابت انتخاباتی موافقت نمی کند.

اما در صورت وقوع یک خطر بزرگ به گونه ای که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر دشوار باشد، دوره ریاست جمهوری رئیس جمهوری کنونی به موجب قانون تمدید می شود، البته قانون اساسی جدیدی که در اوایل سال جاری میلادی تصویب شد،مدت ریاست را که برای رئیس جمهوری آتی تمدید می شود، مشخص نکرده است.

رئیس جمهوری تونس به مدت پنج سال و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود، قانون اساسی با هدف تحکیم چرخش قدرت، بیش از دو بار ریاست جمهوری برای یک فرد را چه پیوسته و چه ناپیوسته منع کرده و حتی در صورت استعفای رئیس جمهوری، آن مدت را یک دوره کامل ریاست جمهوری قلمداد می کند.

رئیس جمهوری تونس، فرمانده کل نیروهای مسلح هم به شمار می رود و اختیارات متعددی دارد از جمله حفاظت از قانون اساسی و نظارت بر سیاست خارجی، دفاع و امنیت ملی، اعلان جنگ و صلح، انتصاب مقامات عالی نظامی و دیپلماتیک و انحلال پارلمان در برخی موارد.

تونسی های مقیم خارج تونس زودتر به پای صندوق های رای رفتند

البته تونسی های مقیم خارج تونس، دو روز زودتر از مردم داخل تونس، رای خود را به صندوق ها در کشورهایی که مقیم آنها هستند، انداختند.

آغاز انتخابات ریاست جمهوری در خارج از تونس، کانبرا در استرالیا و پایان آن روز دوشنبه در شهر سان فرانسیسکو در آمریکا است.

بر اساس اعلام شورای عالی مستقل انتخابات تونس، پنج میلیون و 308هزار و 354 نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری آتی هستند. جمعیت تونس، 11 میلیون نفر است.

رئیس جمهوری منتخب، رهبری تونس را برای پنج سال آینده بر اساس فصل 75 قانون اساسی جدید این کشور برعهده دارد، قانونی که تاکید کرده است هر فرد بیش از دو دوره کامل به هم پیوسته یا ناپیوسته یعنی مجموعا 10 سال بیشتر نمی تواند رئیس جمهور باشد.

نحوه حفظ امنیت انتخابات

مقامات نظامی تونس برای حفظ امنیت مهمترین رخداد تاریخ تونس پس از استقلال از فرانسه، 36 هزار نیرو را به کار گرفته‌اند که شامل 28 هزار نیرو برای حفظ امنیت مستقیم رای گیری و هشت هزار نفر برای دخالت سریع هستند و البته 60 هزار نیروی امنیتی هم در این ماموریت سهیم هستند.

بلحسن الوسلاتی سخنگوی رسمی وزارت دفاع تونس گفته است موسسه نظامی از شش جنگنده و 12 بالگرد به همراه چهار قایق سریع السیر و 1800 دستگاه خودرو برای انتقال نیروهای نظامی و تجهیزات انتخابات استفاده می کند.

وزارت امور دینی تونس هم از ائمه جماعات و جمعه این کشور خواسته بود کاملا بی طرف بوده و مساجد را از هرگونه فعالیت انتخاباتی به نفع یا علیه هر یک از دو نامزد دور نگه دارند.

این اولین انتخابات ریاست جمهوری آزاد در تاریخ تونس به شمار می رود که از زمان استقلالش از فرانسه در سال 1956 میلادی و در طول بیش از نیم قرن تنها دو رئیس جمهور بر این کشور حکومت کردند که یکی حبیب بورقیبه بود که طی سال های 1956 تا 1987 میلادی حکومت کرد و دیگری زین العابدین بن علی بود که از سال 1987 حکومت خود را آغاز کرد، با انقلاب مردمی در سال 2011، سرنگون شد و از تونس به عربستان گریخت.

بنابراین روز یکشنبه، نقطه عطفی در تاریخ تونس به شمار می رود و تنها کسانی که حرف آخر و تعیین کننده را خواهند زد، مردم تونس خواهند بود که بیش از هر زمانی درک می کنند که کشتی آنها در کجا لنگر خواهد انداخت.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان