سازمان ملل اسرائیل را به پرداخت غرامت به لبنان محکوم کرد

سازمان ملل اسرائیل را به پرداخت غرامت به لبنان محکوم کرد

خبرگزاری تسنیم: مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آراء از اسرائیل خواست تا ۸۵۶ میلیون دلار به عنوان غرامت مالی به لبنان پرداخت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «النشره»، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت 170 رای ازمجموع 179 رای قطعنامه‌ای پیرامون «شکل‌گیری یه لکه نفتی در سواحل» تصویب کرد که براساس آن، اسرائیل ملزم به پرداخت غرامت مالی به لبنان است. این رژیم در پی بمباران کردن ایستگاه تولید انرژی برق «الجیه» در ژوئیه 2006، خسارات‌های زیادی به لبنان وارد ساخت.

کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، میکرونزی، جزایر مارشال و اسرائیل علیه این قطعنامه مصوبه رای منفی دادند. کشورهای پاپواگینه نو، کامرون و تونگا از رای دادن به آن امتناع کردند.

دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود در 14 آگوست 2014 که به دستور کار این سازمان و نهادهای بین‌المللی از جمله بانک جهانی، برنامه توسعه سازمان ملل، برنامه محیط زیست سازمان ملل، سازمان غذا و کشاوزی و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست استناد کرده، مبلغ این غرامت مالی را حدود 856 میلیون دلار آمریکایی عنوان کرده است. این مبلغ معادل خسارت‌هایی است که اسرائیل در جریان بمباران ایستگاه تولید انرژی برق «الجیه» به لبنان وارد کرده است.

از سوی دیگر، «نواف سلام» نماینده دائم لبنان در سازمان ملل متحد «این قطعنامه مجمع عمومی را نه فقط پیروزی برای لبنان بلکه پیروزی برای مفهوم عدالت، منشور سازمان ملل متحد و اصول قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌الملل محیط زیست» قلمداد کرد.

سلام در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد «تصویب این قطعنامه نشان دهنده اراده قریب به اتفاق جامعه بین‌المللی برای مسئول شناختن کشورهایی است که دست به اقدامات غیر قانونی می‌زنند. بمباران ایستگاه تولید انرژی برق الجیه در سال 2006 توسط اسرائیل نمونه آشکاری از این اقدامات غیر قانونی است.»

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان