ضرورت‌های تربیت سیاسی دانش‌آموزان؛ مدرسه جای حمایت از حزب الف یا ب نیست

ضرورت‌های تربیت سیاسی دانش‌آموزان؛ مدرسه جای حمایت از حزب الف یا ب نیست

خبرگزاری تسنیم:معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت:‌ سند تحول بنیادین بر تربیت سیاسی و اجتماعی تأکید کرده است، معلمان و دانش‌آموزان سؤالات زیادی در این زمینه دارند، ماهنامه تربیت با رعایت خط قرمزهای نظام با هدف تربیت سیاسی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ماهنامه تربیت سیاسی و اجتماعی نشریه‌ای است که به صورت ضمیمه همراه با ماهنامه تربیت ویژه معلمان منتشر می‌شود. ضمیمه‌ای که انتشار آن پس از مدت‌ها وقفه از مهر امسال مجدداً آغاز شده است و البته انتشار آن انتقاداتی را نیز متوجه آموزش و پرورش ساخته است.

منتقدان ماهناهمه تربیت سیاسی و اجتماعی بر این باورند که فعالیت‌های حزبی و سیاسی برای آموزش و پرورش سم است. محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش یکی از منتقدان جدی این ماهنامه معتقد است: نشریه تربیت سیاسی، وابسته به معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش پس از سال‌ها توقف اخیرا شماره‌های جدید خود را انتشار داده است و علی‌رغم آنکه مقام معظم رهبری در دیدار اردیبهشت ماه سال جاری به مسئولان این وزارتخانه هشدار اکید دادند که فعالیت‌های حزبی و سیاسی برای آموزش و پرورش "سم" است، در نخستین شماره نشریه تربیت سیاسی، شاهد هستیم که تکیه اصلی بر دامن زدن به اختلاف دیدگاه‌ها بین قوای سه گانه و نهادها و نمایش آنها به عنوان چالش‌‌های سیاسی نظام است و از آن جمله مقالاتی است در ارتباط با اختلاف دیدگاه برخی دولتمردان با صداوسیما یا انتقاد به قوه قضائیه یا نقد عملکرد مجلس شورای اسلامی در زمینه استیضاح وزیر علوم و همچنین مطلبی در معرفی و تبلیغ یکی از تشکل‌های جدید اصلاح‌طلب.

برای بررسی بیشتر دلایل انتشار ماهنامه تربیت سیاسی و اجتماعی توسط آموزش و پرورش به سراغ حمید رضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه رفتیم که تربیت سیاسی و اجتماعی توسط این معانت منتشر می‌شود.

حمیدرضا کفاش در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش " آموزش و پرورش ماهنامه‌ای را تحت عنوان تربیت سیاسی و اجتماعی منتشر می‌کند که عده ای نسبت به انتشار این ماهنامه و عملکرد سیاسی آموزش و پرورش هشدار داده‌اند،‌ضرورت انتشار چنین ماهنامه‌ای در وزارت آموزش و پرورش که رویکرد اصلی آن باید آموزشی باشد تا سیاسی، چیست؟" اظهار داشت:‌ امور تربیتی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ماهنامه‌ای تحت عنوان تربیت با مخاطب مربیان پرورشی داشت. ماهنامه تربیت برای مربیان پرورشی و نه دانش‌آموزان بیش از 20 سال است که منتشر می‌شود.

وی افزود:‌در سال‌های مختلف ضمیمه تربیت سیاسی و اجتماعی نیز همراه با ماهنامه تربیت منتشر می‌شد که در برخی مواقع این ضمیمه به صورت ماهنامه و در برخی مواقع فصلنامه یا سالنامه منتشر و در سال‌هایی نیز انتشار آن متوقف شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش " توقف انتشارماهنامه تربیت سیاسی و اجتماعی در چه سال‌هایی بود؟" گفت: این ماهنامه در دولت نهم و دهم به صورت کمرنگ و در چند شماره منتشر شد اما در دولت‌های قبل از آن به صورت مرتب منتشر می‌شد.

کفاش ادامه داد: ماهنامه تربیت سیاسی و اجتماعی مجله جدیدی نیست و در سال‌های قبل نیز منتشر می‌شد که مخاطب آن دانش آموزان نیستند. این ماهنامه مجله‌ای است رسمی و دارای مجوز انتشار.

وی افزود: از ابتدای مهر امسال تصمیم گرفتیم تا ضمیمه تربیت سیاسی و اجتماعی را به صورت ماهانه منتشر کنیم و تا کنون این ضمیمه در سه شماره منتشر شده است که در نخستین شماره منشور راه و اصول خود در ماهنامه را عنوان کردیم.

** پایبندی به خط امام و رهبری، رویکرد فراجناحی و فراحزبی و حمایت از دولت

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد:‌نخستین اصل ما در ماهنامه تربیت سیاسی و اجتماعی رویکرد آموزشی و تربیتی است که بر این اساس آموزش تحلیل سیاسی، رویکرد تربیت سیاسی و الزامات تربیت سیاسی را برای مربیان پرورشی در نظر داریم، دومین رویکرد فراجناحی و فراحزبی است و به هیچ عنوان از تشکیلات حزبی و جناحی حمایت نمی‌کنیم.رویکرد سوم پایبندی به خط امام و مواضع رهبری است و خط قرمز ما نیز همین موارد است و رویکرد چهارم نیز حمایت از دولت تدبیر و امید و مبانی اعلام شده از سوی دولت است.

کفاش در پاسخ به این پرسش "چرا تصمیم گرفتید تا تربیت سیاسی و اجتماعی را در آموزش و پرورش اجرایی کنید، مطالبی که شما معتقد هستید ویژه مربیان است از طریق آنها به دانش‌آموزان منتقل می‌شود و بدین ترتیب آموزش و پرورش متهم به اهداف و مقاصد سیاسی می‌شود"‌بیان کرد: در سند تحول بنیادین 6 ساحت تربیتی داریم که یکی از آنها تربیت سیاسی و اجتماعی است و طبق اسناد بالادستی موظفیم در زمینه تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان فعالیت داشته باشیم که در مرحله نخست هدف ما آموزش مربیان است.

وی با اشاره به سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی عنوان کرد: امام خمینی (ره) می‌فرماید:" بنده دوست دارم جوانان و دانش آموزان مدارس روی ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کرده و تحلیل کنند، به فرض اینکه تحلیلی را هم بدهید که خلاف واقع باشد، خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کرده‌ و می کنند قشر جوان و دانشگاهی ما را غیر سیاسی کنند." بر همین اساس باید در دانشگاه و مدرسه تحرک داشته باشیم.

** قصد نداریم تا دانش‌آموزان از یک جریان سیاسی خاص حمایت کنند

کفاش در پاسخ به این پرسش "در دانشگاه، دانشجو مسائل را بهتر درک کرده و تحلیل می‌کند در حالیکه در مدرسه ممکن است دانش‌آموز تحت تاثیر مطالب بیان شده قرار گرفته و به نوعی شست‌وشوی مغزی داده شود؟" افزود: ما نمی‌خواهیم در مدارس دانش‌آموزان از یک جریان خاص حمایت کنند اما هنگامی که بحث انتخابات پیش می‌آید باید به دانش آموز در خصوص نقش آفرینی در انتخابات و حضور سیاسی در این عرصه آموزش‌‌های لازم را ارائه دهیم یا ضرورت حضور در راهپیمایی‌ها را به آنها گوشزد کنیم.

** باید به دانش‌آموز آموزش دهیم چرا شعار نه غزه نه لبنان نادرست است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ شعارهایی درخصوص نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران شنیده می‌شد، باید به دانش‌آموز آموزش دهیم که این شعار اشتباه است بر این اساس در یکی از شماره‌های ماهنامه تربیت سیاسی و اجتماعی مطلبی با این عنوان چرا غزه و چرا لبنان را منتشر کردیم.

کفاش تاکید کرد: مدرسه جای حمایت از حزب الف یا حزب ب نیست این موضوع اشکال داشته و خیانت است اما اگر به دانش آموز آموزش دهیم جریان سیاسی را بفهمد و موضع صحیحی بگیرد، بلامانع است. هم‌اکنون در بحث مسائل هسته‌ای باید زوایای مناسب را برای دانش‌آموز عنوان کنیم.

** "ندا" و نقد ظهور نسل دوم اصلاح طلبان

وی اظهار داشت: به ما می‌گویند چرا تشکل اصلاح طلب را در ماهنامه مطرح کردید در حالیکه در ماهنامه مطلبی تحت عنوان ندا منتشر شد که درخصوص ظهور نسل دوم اصلاح طلبان صحبت کرده و آن را نقد می‌کرد. یا اینکه می‌گویند از مرحوم دعاگو مطلب آورده‌اید در حالیکه وی معاون آموزش و پرورش و امام جمعه شمیرانات بوده و دولت های قبل را نقد کرده و ما آن را آورده‌ایم.

کفاش ادامه داد: اعلام می‌کنند که چرا از دولت قبل اسم برخی از افراد را ذکر کرده‌اید اما بنده معتقدم در تحلیل سیاسی حتی می‌توانیم از امثال بنی صدر نیز نام برده و رفتار وی را تحلیل کنیم وبه طبع می‌توانیم روسای جمهور قبل را نام برده و رفتار آنها را تحلیل کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: رویکرد ما آموزشی و تحلیلی است و استدلال ما بر اساس ساحت تربیت سیاسی سند تحول بنیادین است همچنین استدلال منطقی ما بر اساس فرمایشات رهبرمعظم انقلاب اسلامی  است که تحلیل سیاسی دانش‌آموزان را ضروری می‌داند.

وی در پاسخ به این پرسش " آیا دولت فعلی را نیز نقد می‌کنید؟" عنوان کرد: قطعا در مراحل بعدی این کار را انجام می‌دهیم.

کفاش در پاسخ به این پرسش "‌نسبت به شورای نویسندگان این ماهنامه و حضور عناصری از جریان فتنه نیز نگرانی‌هایی وجود دارد؟" بیان کرد:  اسامی شورای نویسندگان را در ماهنامه ذکر کرده‌ایم و هر مقام رسمی که به ما اعلام کند فردی مشکل دارد آن را بررسی می‌کنیم البته طبق قانون مطبوعات مرجعی که می‌تواند به این موارد رسیدگی کند شورای نظارت بر مطبوعات است.این نشریه ضمیمه ماهنامه تربیت است و اعلام کرده‌اند چند شماره از این ضمیمه را منتشر کنید تا کیفیت کار را بسنجیم و بعد مجوز مستقل برای این ضمیمه صادر نماییم.

وی گفت: تربیت سیاسی یعنی یک نفر اجازه داشته باشد نقد کند و نقد شونده نیز اجازه نقد را داشته باشد به عنوان مثال آقای فرشیدی نقدی را داشت که ما منتشر کردیم و نقد خود را نیز نسبت به نقد ایشان منتشر کردیم.

** نیاز به تحول و حساسیت نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی داریم

کفاش در خصوص ضرورت انتشار ماهنامه تربیت سیاسی و اجتماعی بیان کرد:‌ هم‌اکنون شاهد عدم پویایی سیاسی در سطح مدارس و جامعه هستیم و نیاز به ایجاد تحول و دگرگونی و حساسیت نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی داریم، بنابراین ضروری دانستیم تا نقد و تحلیل سیاسی را به مربیان آموزش ‌‌دهیم تا از طریق آنها به دانش آموزان منتقل شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این ماهنامه مطالبی درخصوص داعش منتشر کردیم و فرهنگیان دراین خصوص سوالات زیادی دارند بنابراین بخش ویژه‌ای را منتشر و دقیق ترین و ظریف ترین آموزش‌ ها را ارائه کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش "چرا بر جنبه تربیت سیاسی متمرکز شده‌اید در حالی که در حوزه ساحت اخلاقی، روان شناسی و تربیتی مشکلات فراوانی داریم؟" گفت:‌در این حوزه‌ها نیز فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم اما وظیفه اصلی در این نشریه تربیت سیاسی و اجتماعی است. هم‌اکنون دانش‌آموزان راجع به فلسطین، عراق و داعش سوالات زیادی دارند این سوالات را باید مربیان جواب دهند و در سه شماره سعی کرده ایم آموزش مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را تا حدودی ارتقاء بدهیم .البته توجه داشته باشید در حوزه رسانه برای ایجاد جذابیت باید حرف‌های جدید و نو هم زده شود که این موارد طبیعی است و در ماهنامه تربیت سیاسی و اجتماعی 10 تا 20 درصد مطالب به این موضوع می‌پردازد.

کفاش بیان کرد:‌در رابطه با 13 آبان با آقای اصغر زاده که در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشت مصاحبه داشتیم و وی حرف و تحلیل بسیاری را ارائه کرد.بیشترین حضور را در مراسم 13 آبان آموزش و پرورش داشت و سازمان دانش‌آموزی شهر تهران این مراسم را اداره می‌کرد.باز هم تاکید می‌کنم که در این ماهنامه رویکرد ما آموزشی و تحلیلی و صرفا برای مربیان تربیتی، معلمان و دبیران است و قصد گرایش به حزب خاصی را نداریم اما از مواضع دولت به جد حمایت می‌کنیم و مقالات تحلیلی نیز در این زمینه ارائه کرده‌ایم به عنوان مثال در شماره 3 ماهنامه جریات مذاکرات هسته‌ای را از آغاز تا انجام با نگاه حمایت منطقی و مستند دولت آورده‌‌ایم البته نه با نگاه دلواپسان.

وی گفت: موضع ما حمایت منطقی از دولت و تشریح مواضع دولت بوده و این سیاسی کاری نیست و عین آموزش سیاسی است معتقدیم که برخلاف عملکرد برخی از رسانه‌‌ها نباید منافع ملی کشور را تحت الشعاع قرار داد. می‌دانیم ورود به این عرصه هزینه دارد اما با مبنا و اصول به این عرصه ورود کرده‌ایم و هزینه های آنرا با جان و دل می پذیریم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon