خانه تکانی "گل‌محمدی" ذوب‌آهن را در لیگ چهاردهم متحول کرد

خانه تکانی "گل‌محمدی" ذوب‌آهن را در لیگ چهاردهم متحول کرد

خبرگزاری تسنیم: هرچند که یحیی گل‌محمدی در چند هفته ابتدایی لیگ به خاطر خریدهایش مورد سرزنش قرار گرفت، اما در پایان هفته هفدهم شرایط ذوب‌آهن آن‌قدر خوب بوده که هیچکس به فکر ناکامی‌های ابتدای فصل نباشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، یک گل ارزشمند به وسیله اسماعیل فرهادی وارد دروازه راه‌آهن شد و رشید مظاهری هم ضربه سر خطرناک بازیکن حریف را از زیر طاق دروازه به کرنر فرستاد تا ذوب‌آهن در آخرین هفته بازی‌های لیگ سیزدهم به 3 امتیاز برسد.

این گل هم خیال هواداران ذوب‌آهن را از بابت بقای تیمشان راحت کرد و هم سبب شد تا سعید آذری بعد از طی کردن یک فصل پرفشار و بحرانی نفسی به راحتی بکشد و تمام تمرکزش را بر روی لیگ چهاردهم قرار دهد.

به هر حال تیمی که در جریان یک فصل 3 سرمربی مختلف مثل لوکا بوناچیچ، مجتبی تقوی و فیروز کریمی را بر روی نیمکت نشانده بود سرانجام به هدف خودش رسید و بدون حضور در مرحله پلی‌آف مجوز بقا در لیگ برتر را به دست آورد.

این بقای روز آخر دومین تجربه ذوب‌آهنی‌ها در این زمینه بود که خوشبختانه باز هم ختم به خیر شد و اصفهانی‌ها مجبور نشدند با حضور در مرحله حذفی شانس بقا در لیگ برتر را به دست آورند.

مثلث مربی‌ها و انتخاب گل‌محمدی

در فصل نقل و انتقالات لیگ چهاردهم همه شرایط برای ایجاد یک سونامی در مجموعه کادر فنی و بازیکنان این تیم فراهم شد و در شرایطی که نام سه سرمربی شامل منصور ابراهیم‌زاده، یحیی گل‌محمدی و فیروز کریمی برای پذیرفتن هدایت ذوب‌آهن در لیگ چهاردهم مطرح شد و تمام گمانه‌زنی‌ها هم حاکی از حضور ابراهیم‌زاده داشت در نهایت آذری به واسطه شناخت قبلی از گل‌محمدی و کار کردن با او در باشگاه نساجی مازندران سرمربی سابق تیمهای پرسپولیس و نفت تهران را به عنوان سرمربی ذوب‌آهن انتخاب کرد تا گل‌محمدی در فکر نجات ذوب‌آهن از این وضعیت باشد.

آذری از همان ابتدا آنقدر نسبت به کار گل‌محمدی مطمئن بود که در کنفرانس مطبوعاتی پیش از آغاز فصل و مراسم معارفه یحیی گل‌محمدی وعده داد که ذوب‌آهن در یک پروسه 3 ساله دوباره به عرصه لیگ قهرمانان آسیا بازخواهد گشت.

خانه تکانی گل‌محمدی

مهمترین مشکل ذوب‌آهن در لیگ‌های دوازدهم و سیزدهم وضعیت سنی بازیکنان این تیم بود که شرایط را بسیار سخت کرد و یحیی از همان ابتدای کارش عذر بازیکنانی مثل سپهر حیدری، محسن بیاتی‌نیا، فرشاد بهادرانی و چند بازیکن مسن دیگر ذوب‌آهن را خواست تا سونامی تغیرات را در بین بازیکنان کلید بزند.

البته ذوب‌آهن در زمان نقل و انتقالات هم خیلی هوشمندانه یارگیری کرد و بدون اینکه سروصدای زیادی به پا کند، 6 سهمیه خودش را به جذب هادی محمدی، قاسم دهنوی، مسعود حسن‌زاده، مصطفی شجاعی، محمدباقر صادقی و پویا سیف‌پناهی اختصاص داد تا بر مبنای نیازهایش یارگیری کرده باشد.

گل‌محمدی تعدادی بازیکنان جوان و آینده دار را هم به مجموعه تیمش اضافه کرد تا ذوب‌آهن یکی از پرتغییرترین تیم‌های حاضر در لیگ شانزدهم باشد و همین مسئله گل‌محمدی را وادار کرد تا زودتر از بقیه تیمها تمرینات ذوب‌آهن را آغاز کند.

شروع بد باز هم تکرار شد

اما ذوب‌آهن به مانند دوسال گذشته باز هم لیگ را بد شروع کرد و یحیی گل‌محمدی در قابل با تیم سابق خودش یعنی صبای قم نتیجه را واگذار کرد تا باز هم نگرانی ها در مورد شرایط تیم ذوب‌آهن در لیگ چهاردهم جدی شود.

یک تساوی خانگی در مقابل تراکتورسازی و یک باخت در مقابل پرسپولیس باعث شد تا گل‌محمدی از همان ابتدا درگیر حاشیه شود و انتقاد تند سعید آذری از قاسم دهنوی به واسطه بازی ضعیفش در مقابل پرسپولیس نخستین سروصدا را از مجموعه تیم بلند کرد که منجر به قهر دهنوی و جریمه او هم شد.

ذوب‌آهن به تساوی عادت کرد

در حد فاصل هفته چهارم تا ششم ذوب‌آهن از مجموع 3 مسابقه به 3 نتیجه تساوی دست پیدا کرد و به واسطه سوختن 6 امتیاز همچنان در بیم تیمهای انتهای جدولی حضور داشت.

البته تساوی یک بر یک تیم گل‌محمدی در مقابل سپاهان که با گل محسن مسلمان بدست آمد ارزشمند بود و همین مسئله تا حدودی هواداران ذوب‌آهن را امیدوار کرد.

نخستین برد بعد از 8 هفته

اما سرانجام طلسم نبردن‌های ذوب‌آهن در لیگ چهاردهم شکسته شد و شاگردان یحیی گل‌محمدی در یک بازی حیثیتی موفق شدند پیکان  و منصور ابراهیم‌زاده را شکست دهند تا نخستین برد نماینده فوتبال اصفهان در لیگ چهاردهم رقم بخورد.

البته این برد هم باعث روحیه گرفتن ذوب‌آهن نشد و یک هفته بعد اصفهانی‌ها در یک بازی پرانتقاد مغلوب دو گل دقایق پایانی گسترش فولاد تبریز شدند. این باخت نه تنها مجموعه ذوب‌آهن را تحت فشار قرار داد بلکه محمد باقر صادقی را هم به روی نیمکت فرستاد تا مقدمات قهر دروازه بان اول این تیم فراهم شود.

استقلال سکوی پرتاب ذوب‌آهن

اما درست در روزهایی که خیلی‌ها از یحیی گل‌محمدی قطع امید کردند و زمزمه ‌های فراوانی مبنی بر اخراج او به گوش می‌رسید سعید آذری پای انتخابش ایستاد تا ذوب‌آهن به مانند فصل گذشته باز هم در بای مقابل استقلال در دور رفت متفاوت ظاهر شود و دو گل از سوی مهدی رجب‌زاده و مسعود حسن‌زاده امیر قلعه نویی را در اصفهان مات کرد تا ذوب‌آهن بازگشت دوباره‌ای را به لیگ تجربه کند.

این برد سبب افزایش ظرفیت روحی و روانی بازیکنان ذوب‌آهن هم شد و آنها در هفته بعد در تقابل با تیم سابق گل‌محمدی یعنی نفت تهران یک تساوی بدون گل به دست آوردند تا شرایط به سمت و سوی موفقیت پیش برود.

باخت به فولاد و رکوردشکنی‌های ذوب‌آهن

باخت به فولاد در هفته دوازدهم آخرین باری بود که هواداران ذوب‌آهن در قالب طرفداران یک تیم بازنده ظاهر شدند و بعد از آن روند موفقیت‌های ذوب‌آهن آغاز شد و شاگردان گل‌محمدی بعد از اینکه با شکست استقلال خوزستان در جام حذفی به جمع 8 تیم نهایی راه پیدا کردند به یکباره موتورشان روشن شد و تیمهایی مثل نفت مسجد سلیمان، ملوان و پدیده مغلوب انگیزه بازیکنان ذوب‌آهن شدند تا گل‌محمدی و تیمش در سه بازی پایانی نیم فصل اول هفت امتیاز به دست آورند و بعد از هفته‌ها قعر نشینی سرانجام به یکی از رتبه های تک رقمی جدول لیگ برسند.

قرمز و آبی قربانی ذوب‌آهن

اما شاهکار نماینده فوتبال اصفهان در جام حذفی رقم خورد و ذوب‌آهن با تحمیل دو شکست متوالی به استقلال و پرسپولیس خودش را به فینال جام حذفی رساند.

شکست دوباره استقلال در اصفهان البته به لطف ضربات پنالتی و از بین بردن طلسم نبردنهایشان در مقابل پرسپولیس بزرگترین موفقیت برای تیمی مثل ذوب‌آهن بود که با شایستگی خودش را به مرحله نهایی جام حذفی رساند تا در روز اول خرداد سال اینده شانس خودش را برای قهرمانی در این جام امتحان کند.

انتقام از صبا  و باخت به تراکتور

البته روند موفقیتهای ذوب‌آهن در نیم فصل دوم هم ادامه پیدا کرد و این تیم در اولین بازی دور برگشت صبای قم را در اصفهان شکست داد تا انتقام باخت دور رفت را گرفته باشد.

پایان ذوب‌آهن در هفته هفدهم لیگ خوب نبود و شاگردان گل‌محمدی در تبریز به تراکتورسازی باختند تا با قرار گرفتن  بر روی رتبه نهم جدول لیگ راهی تعطیلات شوند.

به هر حال کسب این رتبه از سوی تیمی که در چند هفته ابتدایی فصل رنگ برد را ندیده بود اتفاق بسیار خوبی است و اگر این تعطیلان پنجاه روزه چرخ حرکتی ذوب‌آهن را دچار اختلال نکند این تیم حتی شانس کسب سهمیه آسیایی از طریق لیگ را هم خواهد داشت.

ابطال کارت عشوری و مصدومیت سیف پناهی

ذوب‌آهن در نیم فصل اول بدشانس هم بود و درست در روزهایی که به بازیکنان اصلی خودش احتیاج داشت 2  نفر را از دست داد تا دست گل‌محمدی در پست دفاع کناری تا حدودی خالی شود.

ابطال کارت سینا عشوری و مصدومیت طولانی مدت پویا سیف پناهی به ضرر ذوب‌آهن تمام شد و باید دید که در زمان نقل و انتقالات نیم فصل کدام بازیکنان جای این دو نفر را پر خواهند کرد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon