ایران بازار بزرگی برای شرکت‌های نروژی است

ایران بازار بزرگی برای شرکت‌های نروژی است

خبرگزاری تسنیم: سفیر نروژ در تهران می‌گوید اگر تحریم‌ها برداشته شود قطعاً شرکت‌های نروژی تمایل به سرمایه گذاری در ایران را دارند.

به گزارش گروه بین الملل تسنیم، صادرات عمده نروژ را نفت تشکیل می‌دهد، به‌طوری که نروژ روزانه سه میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کند ولی در سازمان جهانی اوپک عضویت ندارد. نروژ یکی از بهترین و مرغوب‌ترین چاه‌های نفت دنیا را در اختیار دارد. به‌علت اینکه نروژ را دریا احاطه کرده یکی از چرخه‌های اقتصاد این کشور را آبزیان دریایی تشکیل داده‌اند. نروژ سه نوع ماهی دارد که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود.

امروزه نروژ یکی از کشورهای ثروتمند دنیاست که عمده ثروت خود را مدیون کشف منابع سرشار نفت و گاز در دریای شمال است. این منابع عظیم انرژی که از سال 1969 میلادی کشف شدند و به‌تدریج این روند با کشف میدان‌های متعدد نفتی و گازی دیگر تداوم یافت، ثروت باورنکردنی‌ای برای جمعیت 5 میلیونی نروژ به ارمغان آورد که شاید فکرش هم تا آن زمان برای نروژی‌ها کمتر از رؤیا نبود اما این واقعه به این معنا هم نیست که کشور نروژ از سود حاصل از فروش نفت خام یا گاز به ثروت هنگفت امروزی خود رسیده است و یا با صادرات منابع طبیعی خود به سایر کشورها در حال اداره امور کشور است! خیر، ابداً و هرگز!

در عرصه سیاست نیز باید بگوییم که در دو همه‌پرسی که در سال 1972 و 1994 میلادی برگزار شد، نروژی‌ها به طرح پیوستن به اتحادیه اروپایی، جواب منفی دادند.

چند روز پیش بود که نخست وزیر سابق نروژ به ایران سفر کرد و پیشتر نیز وزیر امور خارجه این کشور در تهران با محمدجواد ظریف، گفت‌وگو کرد. اساساً شباهت‌های اقتصادی ایران و نروژ از حیث فروش انرژی (نفت) بهانه خوبی  برای یک گپ و گفت دیپلماتیک با سفیر نروژ در ایران بود برای ما.

در یکی روزهای سرد پاییزی تهران به سفارتخانه «وایکینگ‌ها» در خیابان لواسانی رفتیم؛ پرچم نروژ از سردر سفارت به اهتزاز در آمده بود و یک جورهایی به ما گوشزد می‌کرد که قرار است به خاک نروژ در ایران پا بذاریم! وارد سفارت که شدیم پس از وقفه‌ای کوتاه به حضور خانم سفیر رسیدیم. دیپلماتی کهنه‌کار که درست است گرد پیری بر چهره‌اش نشسته بود اما در امور بین الملل کارکشته به نظر می‌رسید. خانم آئود لیز نورهایم (Aud Lise Norheim) که به‌تازگی صندلی شماره یک سفارت نروژ را در ایران از آن خود کرده به سؤالات خبرنگار تسنیم، پاسخ داد.

نظر شما درباره رابطه ایران و نروژ در زمان ریاست جمهوری دکتر روحانی چیست؟

روابط بین دو کشور در حال گسترش است و سفر اخیر وزیر امور خارجه نروژ به ایران که برای اولین بار پس از دوازده سال اتفاق افتاد هم نشانه خوبی در این راستا بود.

همان‌گونه که می‌دانید هر دو کشور ایران و نروژ اقتصادی دارای نفت هستند، نقش نفت در اقتصاد ملی نروژ چیست؟

تولید نفت بخش مهمی از  اقتصاد ملی نروژ است؛ نروژ سیاست‌هایی را در زمینه نفت اتخاذ کرده است که بر اساس آن تقریباً تمام درآمدهای نفتی دولت به  صندوق بازنشستگی نروژ ریخته می‌شود تا از درآمد نسل آینده خود اطمینان حاصل کند.

نظر شما درباره مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران چیست؟

به‌باور من مذاکرات در نوامبر 2014 قطعاً بسیار راهگشا بوده است و درک طرفین مذاکره را بالا برده است. امیدوارم طرفین از این درک مشترک بهره گرفته به توافق نهایی دست یابند.

اگر تحریم‌ها برداشته شود ایران بازار خوبی برای شرکت‌های نروژی است؟

شرکت‌های نروژی بسیار به این مسئله علاقمندند. ایران بازار بزرگی است، اگر تحریم‌ها برداشته شود قطعاً شرکت‌های نروژی تمایل به سرمایه گذاری در ایران را دارند.

پیام شما به رئیس جمهور آمریکا راجع به ایران چیست؟

البته من در جایگاهی نیستم به ایشان  پیامی بدهم، اما نظر من این است که  به مذاکرات ادامه دهید تا توافق حاصل شود و مذاکرات را متوقف نکنید.

شما قبول دارید تهران شهر امنی است؟

به‌نظر من تهران کاملاً امن است، مشکل من رد شدن از خیابان و ترافیک است، اما اگر منظور شما مسائلی مانند جرم و ترور و مسائلی از این دست است تهران یک شهر امن است.

نظر شما راجع به داعش چیست؟

چیزی که من فکر می‌کنم و سایر کشورهایی که دیدگاه خود را نسبت به آن بیان کرده‌اند، ازجمله این است که نسبت به این مسئله نگرانی زیادی وجود دارد؛ فعالیت داعش در سوریه و عراق بسیار نگران کننده است و به‌نظر من باید در سوریه به یک راه حل سیاسی دست یافت.

راجع به بحران اقتصادی حوزه  یورو نظرتان چیست؟

من مشاور و متخصص در این زمینه نیستم اما به‌نظرم کشورها باید در مورد این مسئله با هم همکاری کنند. گرچه نروژ نسبت به دیگر کشورها  فعلاً کمتر تحت تأثیر این بحران قرار دارد اما نسبت به مسائلی چون بیکاری فزاینده در اتحادیه اروپا نگرانیم.

نظر شما راجع به همکاری اقتصادی ایران و نروژ چیست؟

ایران بازار جذابی برای شرکت‌های نروژی است چه با تحریم و چه بدون تحریم، مثلاً هم اکنون در بخش شیلات علاقمندی به همکاری وجود دارد. برداشتن تحریم‌ها البته همکاری را تسهیل می‌کند.

نظر شما راجع به زندگی در تهران و رفت و آمد و ... چیست؟

با اینکه بیشتر وقت من صرف کار می‌شود اما من سعی می‌کنم به کشف تهران نیز بپردازم. تاکنون با اتوبوس رفت و آمد نکرده‌ام اما در سطح تهران پیاده‌روی می‌کنم و در کوه‌های اطراف تهران قدم می‌زنم. از گالری‌های هنری بازدید می‌کنم، چون به‌نظرم، هنر یک کشور در مورد جامعه آن صحبت می‌کند. من تهران را با وجود آلودگی هوای آن دوست دارم و می‌توانم بگویم از زندگی در اینجا راضی‌ام.

غذاهای موردعلاقه شما بین غذاهای ایرانی چیست؟

من غذاهای ایرانی را دوست دارم مانند فسنجان. البته دوست دارم سفر کنم و غذاهای محلی را هم تجربه کنم. به‌طور کلی غذای مورد علاقه‌ام غذاهای دریایی مانند ماهی است.

خانواده شما هم در تهران زندگی می‌کنند؟

بله، همسرم در تهران زندگی می‌کند اما دو فرزندم در اسلو هستند.

شما قبل از تهران در کجا سفیر بوده‌اید؟

من به‌طور مستقیم از اسلو آمده‌ام، اما قبلاً در کشورهای لبنان و بنگلادش سفیر بوده‌ام.

تحصیلات شما در چه زمینه‌ای است؟

تاریخ، جامعه شناسی و علوم سیاسی و زبان ایتالیایی.

اگر ممکن است درباره دیپورت دانشجوهای ایرانی از نروژ صحبت کنید.

ما آنها را از نروژ دیپورت نکرده‌ایم بلکه تعدادی از دانشجویان که اقامت آنها موقت بود و تمدید نشد ناچار به بازگشت شدند. اکنون سیستم در نروژ تغییر یافته و در سیستم کنونی دیگر اقامت موقت برای دانشجو یان صادر نمی‌شود و دانشجو  جواب مثبت با منفی را همین جا می‌گیرد. چالش زمان رسیدگی هم مرتفع شده و مدت زمان رسیدگی به تقاضاهای ویزا کوتاهتر شده است. این نکته هم لازم به ذکر است که  در حال حاضر 70 درصد درخواست‌های ویزای دانشجویی جواب مثبت دریافت می‌کنند.

چرا نروژ تاکنون به اتحادیه اروپا نپیوسته است؟

این یک داستان طولانی دارد اما به‌طور خلاصه می‌گویم که ما دو رفراندوم در نروژ برگزار کردیم که در سالهای 1972 و 1994 صورت گرفت، پاسخ مردم به هر دو منفی بود.

سیستم سیاسی کشور شما به چه صورتی است؟

کشور ما پادشاهی است و با سیستم پارلمانی اداره می‌شود.

وزیر خارجه نروژ به ایران سفر کرد؛ آیا اسناد یا توافق‌نامه‌هایی هم امضا شد؟

وزیر خارجه ما در نوامبر 2014 به ایران آمد و ملاقات‌ها و مذاکراتی بین طرفین انجام شد اما سندی امضا نشد.

گفت‌وگو از: مهدی دل‌روشن

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان