پیشنهاد حذف بخشی از هزینه‌های دولت در بودجه ۹۴ برای جبران کاهش نرخ نفت

پیشنهاد حذف بخشی از هزینه‌های دولت در بودجه 94 برای جبران کاهش نرخ نفت

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید براینکه باید بخش زیادی از هزینه‌های جاری دولت در بودجه سال ۹۴ حذف شود گفت: عربستان و آمریکا عمداً در زمانی که قرار است بودجه ایران نوشته شود، قمیت نفت را کاهش دادند تا تعیین نرخ نفت در بودجه مشکل شود.

عبدالله تمیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اظهار اینکه هیچ‌کارشناسی پیش‌بینی نمی‌کرد قیمت نفت در بازارهای جهانی تا این رقم کاهش یابد گفت: بر همین اساس هم دولت با یک پیش‌بینی خوشبینانه تصور می‌کرد که قیمت نفت بر 85 دلار ثابت شود به همین دلیل پیشنهاد نفت 72 دلاری را در بودجه سال 94 داد.

وی با اشاره به اینکه وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، موجب وارد شدن آسیب‌های جدی به کشور شده است گفت: تنها راه برای نجات از این شرایط اتکاء به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است؛ بر این اساس دولت در هنگام بودجه نویسی باید کمترین اتکاء را به درآمدهای نفتی داشته باشد.

نماینده مردم شادگان در مجلس با بیان اینکه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی قیمت نفت ادامه یابد گفت: اصلاً سابقه ندارد که در فصل سرد قیمت نفت خام تا این رقم کاهش یابد این موضوع نشان می‌دهد که برخی از کشورها به طور عمدی موجب کاهش نرخ نفت شده‌اند.

تمیمی افزود: نظریه من درباره کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی این است که کشورهای غربی و برخی از اعضای اوپک –عربستان، کویت و قطر- به دلیل آگاهی از زمان بودجه نویسی ایران تعمداً قیمت نفت را کاهش دادند تا در تصمیم‌گیری دولت و مجلس برای تعیین قیمت نفت در بودجه خلل وارد کنند.

وی قیمت 72 دلاری نفت خام در بودجه سال 94 را مناسب ارزیابی کرد گفت: اگر قیمت نفت در بودجه کمتر از 72 تعیین شود، دولت قادر نخواهد بود، درآمدهای مورد نیاز خود را تأمین کند مگر اینکه از بودجه عمرانی و یا حقوق کارکنان کاسته شود؛ اما بهتر است درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی، عوارض و مالیات را جایگزین درآمدهای نفتی کرد. از سوی دیگر باید بخش زیادی از هزینه جاری دولت کاهش یابد؛ چراکه بود و نبود این هزینه‌ها تأثیری بر اقتصاد ندارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه